BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JDG modelspoorfreak op 22 October 2013, 18:29:22
-
Ik wil mijn baan in modules gaan bouwen. Zodat de baan verplaatsbaar is en ook makkelijker is af te breken/bouwen als het nodig is. De afmetingen van de baan zijn 200 x 130.
Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen,
de baan in 6 modules bouwen (66,67 x 65) of de baan in 4 modules bouwen (100 x 65)
Waarom deze vraag, omdat ik geen ervaring heb met module's.
En ik mij afvraag wat de beste maten zijn om met modules te werken.
-
Hoe je een spoorbaan in modules indeelt hangt sterk af van het sporenplan. Je moet streven naar zo weinig mogelijk railscheidingen en een modulescheiding moet zeker niet dwars door een wissel lopen (hoewel ik daar wel eens een voorbeeld van heb gezien).
66x65 lijkt mij wat klein. 100x65 is beter, nog redelijk hanteerbaar en een overzichtelijk aantal railscheidingen.
Wat ook kan is 3 modules van 66,6x130 naast elkaar.
Maar zoals gezegd, het moet wel goed samenvallen met je sporenplan. Het komt er dus op neer dat je sporenplan en moduleindeling in samenhang moet ontwerpen.
-
130 cm raad ik af. Net als 65 cm.
130 cm is lastig hanteerbaar! Beter is 100, zelf heb ik 120, kan net.
65 cm is een voorkeur, dit ivm het hout dat ik in grote platen koop. Vaak zit in hout een factor 61....244, 122, 61 cm zijn in de bouwmarkt hele gangbare maten. Dat scheelt zelf een hoop zaag en puzzel werk wanneer je 120x60 aan houdt, tevens heb je dan erg weinig afval.
Afwerken in hele cm's is makkelijker dan komma getallen zeker bij het zagen.
Daarnaast geldt zeker het gene wat Klaas hierboven aangeeft.
mvg,
Sander
-
ik bouw mn modules/segmenten al jaren zo groot mogelijk, wel dat ze nog goed transporteerbaar/verplaatsbaar zijn, de grootste? 1,73 bij 85 cm, met een hoogte to 40 cm. Past net door een trapgat heen.
Ik zou zelf de afmetingen zo groot mogelijk houden, en zo weinig mogelijk modules maken, maar dat hangt ook weer af van je baan ontwerp. als je een knip maakt in je modules, leg hem dan zo logisch mogelijk. ik vermoedt dat je baan in de lengte in het zicht ligt, dus dat is 2 meter? dan is idd logisch dat in 2 modules te doen anders wordt het wel erg omvangrijk. Ik zou geen modules van voor naar achteren doen. daarmee ben je minder flexibel bij een ander ontwerp. Als, als, je schaduw station aan de achterkant komt kun je die misschien wel op een frame leggen met een lengte van 2 meter.
Kun je er wat mee?
-
Ik heb hier een modeule van 1220mm x 610mm. Eigenlijk is het net te lang, want als de module 100mm korter was geweest zou het overdwars in de gemiddelde Japanse auto passen, en kon ik een tweede meenemen. Zo rond de 1000mm lang heeft mijn voorkeur. 610mm is een mooie breedte.
mvg,
Rick
-
Goede vraag.
Heeft mij al aardig wat geld gekost om het wiel opnieuw uit te vinden.
Ik was begonnen met 61x122, gewoon omdat dit standaard te koop is,
en kaal door trap en zolderluik past.
Al snel bleek dat het met de opbouw mee (bovenleiding, 2de laag) daar niet meer doorheen paste, of althans,
alleen verticaal met medeneming van de huid van mijn handen.
Ook werd de constructie te zwaar om te tillen.
Zelfs nadat ik de afneembare poten er al af had gehaald.
Bovendien is die maat niet lekker voor de bogen die ik wilde leggen.
Leg maar eens in h0 4 piko BW's achter elkaar (4x 22227 is 4x circa 30 cm lengte).
Daarna ben ik gaan uitrekenen wat de ideale maat was voor een kwart cirkel bocht (R4, R5, R6), en heb de bochtsegmenten daarop aangepast.
De kwart bochten liggen dus nu op aparte segmenten, en de rechte trajecten liggen op aparte segmenten. In ontwerp software heb ik net zolang gepuzzeld tot de diverse lagen allemaal pasten in een zelfde bochtsegment (met bovenleidingmasten en al).
Daarna komt de volgende vraag: hoe koppel je de segmenten stijf aan elkaar?
Met scharnieren? Met driepuntsverbindingen? Met schuifrails?
Volgens mij is dat wiel ook allang eerder uitgevonden.
De tip van Rick over de maten van Japanse auto's is voor mij een nieuw gezichtspunt.
Onvoldoende oriëntaals georiënteerd. Passen modules van bij wijze van spreken 84x84 daar ook nog in?
-
Beetje proppen past alles ;)
1100 / 1200 x 600 / 700 ideale nog te hanteren modulemaat...
-
Goedenmorgen,
Ik zou ze niet groter maken als een lijkkist.
Die krijg je meestal met 2 man gewoon door
Het hele huis verplaatst.
Ik koppel mijn modules met module koppelingen
Van schumacher. Dit zijn aluminium ringen die in
De kopse module kant vallen welke vast zijn gezet met 3 schroeven
Vervolgens word de boel vast gezet met een M10 bout.
Geen beweging meer in te krijgen.
Gr arnout.
-
Modules zijn bedoeld om vaker te worden verplaatst op tentoonstellingen etc. Dan is een maat die bij de transportmiddelen en je tilvermogen past heel belangrijk. Mijn modules gaan in een aanhanger en zijn tot 130cm lang. Stop je t in een Nissan Micra zal t kleiner moeten zijn :)
Als je alleen maar voorbereid wilt zijn op een eventuele verhuizing kun je je baan in segmenten bouwen waar de maat minder belangrijk is en vooral ingegeven wordt door de kleinste opening waar het in je huis doorheen moet. Er is altijd wel een helper te vinden die je dan kan helpen met tillen, dus die segmenten mogen dan best langer zijn. Dan is het advies van Klaas om ze langer te maken en rekening te houden met de wissels een goede.
dirkjan
-
De tip van Rick over de maten van Japanse auto's is voor mij een nieuw gezichtspunt.
Onvoldoende oriëntaals georiënteerd. Passen modules van bij wijze van spreken 84x84 daar ook nog in?
Hangt natuurlijk af van wat je rijdt. Ik heb een oude Toyota, vandaar. Maar het zit hem in de maten van de auto/aanhanger waar je de modules mee wilt verplaatsen.
Als je meerdere modules tegelijk wilt verslepen naar shows in bij voorkeur je eigen auto(gaat niet op als dat een Aston Martin is ::) ;D ) dan is het handig om vantevoren de auto en/of toekomstige auto's op te meten om te bepalen hoe breed, lang en hoog modules kunnen/moeten zijn om zo veel mogelijk modules in de auto te passen. Zorg wel voor een beetje speelruimte want anders zal het geheid ergens klem gaan zitten waar het volgens de berekeningen hoort te passen...
Mijn in aanbouw zijnde modulebaan is zo gebouwd dat de baan met 3 meter rijlengte zonder probleem in de Corolla past inclusief rollend matrieel en alles om het te laten rijden. Met de modulebaan van de club ken ik het heen-en-weer gesjouw met aanhangers en een kleine vloot auto's maar al te goed om te proberen om alles naar een show te slepen in een rit zonder aanhangers of zo.
mvg,
Rick
-
Goedenmorgen,
Ik zou ze niet groter maken als een lijkkist.
Die krijg je meestal met 2 man gewoon door
Het hele huis verplaatst.
Ik koppel mijn modules met module koppelingen
Van schumacher. Dit zijn aluminium ringen die in
De kopse module kant vallen welke vast zijn gezet met 3 schroeven
Vervolgens word de boel vast gezet met een M10 bout.
Geen beweging meer in te krijgen.
Gr arnout.
Linkje van die schumacher?
-
Ik denk deze (http://www.hobby-ecke.de/html/neuheiten2011.html)
-
De afmetingen zijn van belang voor het transport, eventueel verplaatsen in je woning, als je geen vaste plaast hebt voor een modelbaan. Op dit moment ben ik bezig een vaste baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39935.msg3221382874.html#msg3221382874) te maken van 250x50. Dit worden twee modules, met een scheiding halverwege. Deze scheiding loopt onder de rivier door, deze dekt als het ware de naad af. Ik hoop het zo te kunnen maken dat de (losse) bruggen die er overheen gaan, ook nauwelijks een kier laten zien. De naad tussen deze twee modules loopt dus ook niet recht, dit geeft wel wat gepuzzel, maar het lukt wel.
Dit idee is geïnspireerd op Flintfield, een modulebaan waarbij de modulescheidingen de natuurlijke scheidingen volgen. Zie ook in Modelspoormagazine 80 (http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/vorige-nummers/113-msm-80).
Groet,
Michel
-
Er is altijd wel een helper te vinden die je dan kan helpen met tillen, dus die segmenten mogen dan best langer zijn. Dan is het advies van Klaas om ze langer te maken en rekening te houden met de wissels een goede.
Ik kwam onlangs een andere optie tegen: modules met een vaste lengte, met daarop losse platen die een (bijvoorbeeld) hele wisselstraat dragen. Zo'n plaat kan dus op 2 modules liggen, maar hoeft niet noodzakelijk groter te zijn dan de module op zich. Zo vermijd je ook scheidingen door wissels heen.
Succes, gr,
Bert
-
Wow! wat een reactie's :o Thx iedereen! ;D
Hieronder mijn definitieve baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_Thoolsedam__ingetekend3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_Thoolsedam__ingetekend3_1.jpg)
De baanafmetingen zijn dus 200 x 130 CM.
Het onderste gedeelte van de baan zal wel lukken, zit aan 100 x 61 te denken 2x.
Alleen het industrie gedeelte wordt wel lastiger met de wissels in het midden, Dan is de optie van Bert wel erg interessant.
Maar de plaat mag ook niet te lang en te breed zijn. Want anders krijg ik die plaat niet boven.
Of het industrie gedeelte toch in 3 module's bouwen...
-
Een eerste schot voor de boeg voor een mogelijke verdeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_Thoolsedam__modules.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanontwerp_Thoolsedam__modules.jpg)
Komt wel een beetje ongelukkig uit voor het kanaal, maar dat kan je misschien verleggen.
-
Bedankt Klaas!
Ik zat ook met de gedachte om het misschien op deze manier te doen.
Aangezien de diepte 61Cm word, zal de module's wat minder diep zijn in het dorpsgedeelte.
Waardoor je denk ik geen last meer hebt van het kanaal, en als dat wel zo is dan zal het wel wat aangepast worden.
Maar dat is niet zo'n probleem lijkt me.
Nu de volgende vraag, de platen van tevoren laten zagen bij de plaatselijke bouwmarkt?
Of een plaat kopen en zelf zagen zodat je sporen kan leggen en zelf de juiste maten kan bepalen voor de module's?
Ik nijg naar de laatste optie, al hoewel je kan ook railsen op grond neerleggen en dan opmeten, en laten zagen door bouwmarkt, waar het ongetwijfeld netter gezaagd wordt. Wat is jullie mening hierover?
-
Dit is met zo'n ontwerpprogramma getekend? Als je het juiste railprogramma hebt gekozen, zijn die programma's nauwkeurig genoeg. Bij deze verdeling heb je ook wel wat speling. Bij voorkeur laten zagen, tenzij je zelf goed gereedschap hebt. Wel goed opletten of ze het bij de zaagafdeling een beetje netjes doen. Goed kijken voor je naar de kassa loopt.
-
@Henk
Is idd met een tekenprogamma getekend namelijk: Empire Express.
Heb namelijk een MAC computer en daar is de keus helaas niet zo groot.
Maar dat is duidelijk, wordt dus laten zagen (y)
-
Nou ja, je hebt virtuozen met de handzaag of de decoupeerzaag. Ik hoor daar niet bij. ;D Een afdoende zaagbank heb ik ook niet. Een paar weken geleden heb ik platen dus maar in stroken van de goede breedte laten zagen. Thuis op lengte gezaagd met de handzaag. Dat is meestal goed gegaan.
Maar als je al bij voorbaat precies weet hoe groot de platen moeten zijn, zou ik het lekker laten doen. Het is ook niet echt mijn favoriete bezigheid: meters handzagen.
-
Grootste denkfout is dat je 61 haalt uit een plaat van 244 x 122....net of een zaag geen dikte heeft ::)
-
Ooit H0 tracknormen gemaakt voor modules
Maatvoering 600 x 1200 mm
-
hoe vaak ga je verplaatsen ? ik zou de stations, als het kan, op 1 plaat monteren, en de haven er los tussenin, tunnelgedeelte ook afneembaar maken, kun je er ook bij ontsporingen goed bij..
keuzes, keuzes.. kom je verder met alle mogelijkheden?
-
Was weer ff geleden, excuses voor de late reactie.
Maar in ieder geval bedankt voor de reactie's tot zover!
Vind het er niet makkelijker op worden als ik eerlijk ben, omdat ik überhaupt geen ervaring hier mee heb.
Qua maatvoering van modules en hele platen wat het makkelijkst is om mee te werken.
Maar wat Wim aangeeft komt op mij goed over, station op 1 plaat, tunnel word sowieso afneembaar.
Dat had ik al bedacht.
Ik denk dat ik eerst maar eens de railsen bij elkaar ga kopen. En dan alles uitleggen en dan kijken wat in de praktijk het beste is, en dan hier terug komen met het resultaat hoe ik het in gedachte heb.
-
da's misschien wel de beste oplossing, kun je kijken of het sporenplan je ook goed uitkomt ;)
-
;D (y)