BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS/NMBS fan uit Oostenrijk op 21 October 2013, 21:27:34
-
Dag mensen,
Ik ben op zoek naar fotos van 2004-2005 toen de eerste ICRM stuurstandrijtuigen kwaamen en met niet verbouwde ICR"s rondreden, helaas heb ik op flickr en andere sites niks kunnen vinden.....als iemand iets weet of heeft, graag ;)
Ed ;)
-
Kijk eens op Railfaneurope (http://www.railfaneurope.net) bij Pictures (rechtsboven)->Nederland (vlaggetjeslijst links)->Car->ICR->BDs, daar staan o.a. bij Hulten en Zwolle foto's van deze combinatie, zelfs in combinatie met voormalige Benelux AB's.
-
Tussen 2002 en 2005 zag je op de rit Zwolle - Roosendaal bonte combinaties ;D
Vreemste combi wat ik ooit gezien had was , Bds Benelux AB 2x gerenoveerd B en 1x BKD met een 1700 ;D
-
Heeee Rudolph bedankt (y) (y)
De reden voor deze fotos: ik heb en aantal Lima ICR"s en wil in toekomst de kleinspoor ICRM BS kopen, dus daarom deze kombinaties ;)
Maar wat ik niet snap: op de fotos zijn dus ook beneluxrijtuigen in de duwcombie te zien, hoe kan het dan zijn dat deze met de 17/1800 en de ICRM BS in duwcombie kunnen rijden maar de ICRM BS niet in de beneluxdienst ??? Blijkbaar de zelfde stuurstromkabels of hoe zit dat precies ??? :-\
En deze dan van Bastaard: Bs Benelux AB 2x gerenoveerd B en 1x BKD met een 1700........je bedoelt toch wel getrokken??? De BS Benelux kan niet met de 17/1800 in duwcombie........of nu toch plotseling? :o
@Bastaard
Heb je fotos? ;D
-
Nee, heb geen fotos. Maar de tussenbakken benelux, buurland, en binnenland reden toen gewoon door elkaar. De stuurstand Benelux kan inderdaad niet met eem 17/1800 rijden. Maar de combi die ik zag was een binnenlandse stuurstand.
-
De ex-Benelux AB's waren voor de Beneluxdienst niet meer nodig. En in afwachting tot de revisie werden ze voor het binnenlandse verkeer geschikt gemaakt door de stuurstroomkabel te vervangen (of een extra kabel toe te voegen, of andere stekkers op de kabels te zetten, hoe en wat precies weet ik niet meer), waardoor deze rijtuigen in trekduw en trektrek stammen met ICRm BDs en 1700 konden worden gebruikt (en dus niet meer met Bs en 11.8 ).
-
@dh3201
Ahhh, interesante info, werden aleen maar de AB"s of ook andere ex-beneluxrijtuigen gebruikt?
En waarom juist de AB"s? ??? Te weinig 1ste klasse? ;D
-
Geen idee. Maar de AB's weken af van de B's en A's (andere indeling en zo). Bij de revisie werden de AB's verbouwd tot B, en hiervoor waren andere tekeningen nodig die misschien nog niet klaar waren. Of men wilde deze afwijkende rijtuigen pas aan het eind aanpakken. Voor de Beneluxdienst waren ze niet meer nodig, die waren op gehele A's en gehele B's ingedeeld. En om deze AB's niet werkloos aan de kant te zetten werden ze geschikt gemaakt voor binnenlandse diensten.
-
Waaren wel leuke kombinaties wat ik zo op de fotos zag (y) ;D
Maar ik vind het zeer raar en zonde de de NS niet de Benelux BS hebben aangepast.....ik kan mij niet voorstellen dat het zo moeilijker en duurder was geweest om de benelux BS gelijk met de andere ICR"s te laaten renoveren ??? :'(
Ik had jaaren geleeden en loolig draadje geopend met en van mij gephotoshopte benelux ICRM BS ;D
https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxstuurstandnieuw.jpg
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12962.msg198866.html#msg198866
Tja, het had gekund....... ;)
-
Volgens mij was het ooit de bedoeling om de Beneluxen stuurstanden ook te renoveren, ene of andere reden is hier nooit wat van gekomen, best jammer eigenlijk. nu de Fyra niet meer bestaat en weer met ICRms gereden wordt had best een stuurstand ervoor gekund.
-
Die Bs'en ombouwen had zowieso wel aardig wat voeten ind e aarde moeten hebben omdat je de complete stuurtafel moet vervangen, die was nl afgeleid van 11.8.
Verder was het totaal niet nodig, want al zolang als er BDs'en gebouwd zijn, zijn er stuurstanden teveel en staan op reserve.
-
Dat klopt, maar dat was in 2002 nog niet zo, een complete BKD ombouwen tot stuurstand is ingewikkelder en veel duurder lijkt me.
Ze zijn inmiddels allemaal gesloopt op 1 na.