BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: gvandersel op 21 October 2013, 21:01:16
-
All,
Tijdens een fietstochtje in de buurt van Harderwijk kwam ik het volgende tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VuurlozeLoc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VuurlozeLoc.jpg)
Hij staat in Hierden, aan de spoorlijn Amersfoort - Zwolle. Nabij een overweg met een restaurant.
Onderstaande platen zitten erop. Uit de tekst van een plaat maak ik op dat de loc ooit toegelaten was op het net van de Deutsche Bundesbahn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VuurlozeLocPlaten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VuurlozeLocPlaten.jpg)
Wie weet hier meer van ??? ???
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hier (http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/statisch_materieel/003.html) wat info
dirkjan
-
Bedankt voor de snelle reaktie. Wist niet dat ik al zover van Hierden was. Was inderdaad een verlaten "stationsgebouw" achter de locomotief te zien.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Restaurant en lok staan op een steenworp van voormalig station Hulshorst.
-
Volgens Kapitein Kniesoor had van der Bergh in ieder geval een vestiging in Rotterdam, vlakbij de Koningsbrug (de Hef) maar er staat hem bij dat van der Bergh meer vestigingen had, alleen dat kan die nu even niet opzoeken. Kapitein Kniesoor is hard bezig Black 5's over de bult te scheppen en VEEL pret te hebben (y)
-
http://www.nicospilt.com/index_stoomtechniek.htm
Leuk overigens om te merken dat ik niet de enige ben die dit locje tegenkomt. Bij deze overgang sta ik nl. vaak met een camera in de hand ::).
-
De loc komt uit Duitsland, zoals aan de borden te zien is. Google doet me vermoeden dat de loc in Kleve heeft gereden.
-
@Paul
De vuurloze loc die nu in Rotterdam bij de SSN aanwezig is, komt ook uit het Jurgens/van den Bergh-concern. De Rotterdamse vuurloze heeft van 1915 tot 1929 bij Jurgens in Oss dienst gedaan, en daarna tot 1975 bij Unimills in Zwijndrecht. Via de SGB kwam hij bij de SSN terecht.
Concurrent van margarinefabriek Jurgens in Oss was van den Bergh, maar door de crisis in de twintiger en dertiger jaren gingen zij een fusie aan en werden zij een van de grondleggers van Unilever. Van den Bergh had o.a. ook boterfabrieken in Goch en in Kleve. Van Kleve weet ik dat er tot de jaren tachtig regelmatig een vuurloze uit de fabriek kwam om wagens van en naar het DB-emplacement te halen/brengen. Mogelijk is dat deze loc.
edit: Tim zat op hetzelfde spoor, zie hierboven ;)
-
Yep, zie hier: http://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1401007&id=85188&action=portrait
-
Volgens mij heeft deze vuurloze ooit te koop gestaan bij een sloperij te Apeldoorn.
Ik ga eens zoeken.
kijk eens aan (http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/statisch_materieel/003.html)brilletje waardig ::)
Ook nog op Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4669330) gevonden.
Groet,
Michel
-
Heb er nog een in model staan (1:87).
Interesse ?
Grt. Jo
-
Fabrikant, staat, prijs, model? ;D De gebruikelijke vragen dus..
-
Die foto's in Kalkar doen pijn... :/
-
leuk spul (y)
-
Maar Paul, je weet toch wel dat v.d. Bergh in Rotterdam Zuid per stoomtram van melk werd voorzien?
Spooraansluiting begon ongeveer tegenover het RTM-station en haaks op de Rosestraat. Zie de RTM bedrijfsfilm uit de jaren 20!
Dirk
-
@Dwem: Bij de SHM hebben we inderdaad nog een dominee van de kerk van het ware geloof (RTM) genaamd Marius van Rijn ;D. Kortom hoewel ik net iets te jong ben om de RTM nog te hebben meegemaakt ben ik wel volledig geïndoctrineerd in het geloof. (al bijf ik het hardnekkig "malspoor" noemen)
Dus ja, ik ben op de hoogte van de RTM icm Van der Bergh & Jurgens. Het was het deel over de geschiedenis van Unilever wat ik kwijt was, maar de overige postings hebben het geheugen weer opgefrist. Ik wist van hoed en rand, alleen niet meer precies wat die twee nu ook al weer met elkaar te maken hadden :-[
-
Restaurant en lok staan op een steenworp van voormalig station Hulshorst.
Het is een oud draadje, ik weet het. Mits goed geconserveerd bederven oude draadjes niet. :)
Vandaag bij de overgang van station Hulshorst een paar treinen gefilmd, o.a. de ICNG. Het restaurant is buiten gebruik, ramen dichtgetimmerd en het vuurloze stoomlocje is verdween. Geen idee waar die is. In mijn werkzame periode zoefde ik daar bijna dagelijks met 140 km/h langs. Nu ligt er alleen nog een bult zand. ???
Het is een aardig plekje om the filmen of fotograferen, maar door de boog aan beide kanten moet je wel de vertrektijden van de beide intercitystations en nabij gelegen spinterstations een beetje in je hoofd hebben. Anders ben je echt te laat :)
-
In het recente draadje over stamlijn Harderwijk lazen we dat er destijds een sik was die Hulshorst bediende. Misschien heeft die de vuurloze opgehaald?
Post ervoor uit 2013: ach Marius van Rijn, typeerde destijds - 1968 - hen die niet zuiver in de smal-spoorleer waren als beugeltrammannetjes.
-
Die Sik heeft zeker die vuurloze loc niet opgehaald. Sik is al zeker 40 jaar weg uit Harderwijk.
-
In juli 2020 stond hij er nog in ieder geval.
https://goo.gl/maps/vMcpLo66hHqFdDPc9
-
Is al eerder gemeld, maar op de website van Nico Spilt staat:
https://www.nicospilt.com/index_stoomtechniek.htm
Beetje scrollen.
-
Marklin/Trix heeft/had hem in elk geval ook in verschillende varianten in 1/87.
-
Voordat de vuurloze Van der Bergh's Margarinewerke 1 tussen 1996 en 1999 naar Hulshorst verhuisde, heb ik deze in februari 1996 nog bij de drafbaan Lindetrek in Wolvega zien staan en in juli 1996 bij Noordegraaf in Apeldoorn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NK-1996-02-28c-64e7a833d8934.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NK-1996-02-28c-64e7a833d8934.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NK-1996-11-23c-64e7a833dacab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NK-1996-11-23c-64e7a833dacab.jpg)
De gegevens die ik in 1996 over de loc heb genoteerd zijn:
Van der Bergh's Margarinewerke 1
Auf Bundesbahn zugelassen
Fried.Krupp Lokomotivfabrik Essen Nr.2298 1949