BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ivanzon op 20 October 2013, 13:44:41
-
Na een vastgelopen poging tig jaar geleden toch maar eens besloten om een serieuze herstart te maken...
Heb al wat ideetjes opgedaan hier, een leuk thema voor de baan bedacht en wat interessant materieel bijelkaar gescharreld
Het thema wordt het volgende:
Een museumstation met lokloods en wat opstelsporen voor extra wagons
Materieel: Doel: Duits Epoch 1 Laenderbahn, nadruk op KPEV materiaal omdat daar het meeste van wordt aangeboden. Voorlopig: Alles wat ik nu heb liggen aan oud Fleischmann en Lima spul dat nog in rijdende staat verkeert.
Technische eigenschappen
Maximale Treinlengte: 120cm
Analoog beginnen, later naar digitaal over (heb al een zware Fleischmann trafo liggen die voorlopig gebruikt gaat worden)
En ik heb nog een idee om het geheel te automatiseren met een Raspberry Pi in de verre toekomst
-
Ben benieuwd naar een baanplan.
Welke schaal wordt dit trouwens ?
-
Schaal wordt HO, met Fleischmann Profi rails (heb ik een flinke stapel van liggen, dus leek me een goed idee om dat maar te gaan gebruiken)
Kan even niet zo snel de screenshot uploaden, maar in tekst is het baanplan als volgt
- Er is een station, met 2 sporen. Aan beide kanten is het mogelijk om van spoor te wisselen, zodat er gepasseerd kan worden
- Naast het station 2 opstelsporen en een locloods met onderhouds afdeling (kolen, water etc)
- Het stations deel wordt als een soort module gebouwd, bij bedrijf gaan er voorlopig aan beide sporen lussen zodat er rondjes gereden kan worden
-
Zie "Plaatje uploaden" in het menu links op het scherm.
Waarom een museumstation tijdperk 1? Waarom niet een normaal station tijdperk 1?
of moet er ook wel wat modern materieel rond gaan rijden? En welk tijdperk wordt dat dan?
Ook voor de aankleding in landschap/bewoners is een ander tijdperk bij een museum baan natuurlijk van belang.
En waarom eerst analoog? kan me nog wel voorstellen dat je de treinen nog even niet direct allemaal wilt ombouwen, maar als je dan toch een nieuwe baan gaat opbouwen is het wel net zo handig deze gelijk goed voor te bereiden voor digitaal. En dat werkt toch het makkelijkst als je echt digitaal rijd zodat je het allemaal gelijk kunt testen en eventueel aanpassen.
Groet,
Roelco
-
Het wordt als basis een normaal station tijdperk 1 (opgebouwd rondom Faller 110116 'Bahnhof Schwarzburg' met de gekleurde dakpannen) met bijbehorende vakwerk huisjes enzo, maar met wat aankleding uit recentere tijd
Ik ga bijvoorbeeld met de 90 ton kraan van Fleischmann rijden, en ik heb al een mooie set HO autotjes staan die wel heel recent zijn (zoals een nieuwe Mini Cabrio) waarvan de bijzondere exemplaren (Lambo Countach, Jag E-type) bijvoorbeeld als bruidsstoet ingezet kunnen worden.
Vandaar dat ik het als 'museumstation' klassificeer.
Reden om het voorlopig analoog te houden is dat ik bij digitaal maar met 1 locomotief kan rijden, terwijl ik nog een aantal werkende exemplaren heb die niet makkelijk om te bouwen zijn (Lima 1220 met ICR wagons, antieke Piko BR55 en een ander Lima geval)
-
Als je echt serieus aan de gang wilt gaan, zou ik nooit meer analoog beginnen. Als je dan later digitaal wilt gaan rijden kun je de hele zaak weer deels slopen, dat lijkt mij geen goede optie. Ook al begin je maar gedigitaliseerd met 1 loc, dat maakt toch niets uit, al doende komt er meer op de baan.
Waarom zij de werkende modellen van jou niet makkelijk om te bouwen, dat heb ik nog niet meegemaakt bij H0. alles is om te bouwen en als ik de loc (als hij erg klein is) geen decoder past (kan ik mij bijna niet voorstellen) dan bouw je hem in de eerste achter de loc geschakelde wagon. Zowel Lima, Fleischmann als Roco en Piko modellen ook al zijn ze antiek, zijn om te bouwen. Soms heb je een geisoleerd motorschild nodig voor Fleischmann locs maar doorgaans is het goed te doen.
Rob Bogers
-
Als je echt serieus aan de gang wilt gaan, zou ik nooit meer analoog beginnen. Als je dan later digitaal wilt gaan rijden kun je de hele zaak weer deels slopen,
Dat slopen hoeft niet, als je maar vantevoren rekening houdt met eventuele sectie-indeling. Dus wel de railisolaties vast aanbrengen, maar voorlopig verbind je elke sectie direct aan de ringleiding. Dan kan je zelfs digitaal rijden, als je met handbesturing werkt. Pas als je gaat automatiseren moeten er detectors worden opgenomen in de sectieaansluitingen.
Verder hangt het af van de bereikbaarheid. Als elk stukje spoor goed bereikbaar blijft, dan kun je railisolaties altijd later inzagen.
-
Zowel Lima, Fleischmann als Roco en Piko modellen ook al zijn ze antiek, zijn om te bouwen. Soms heb je een geisoleerd motorschild nodig voor Fleischmann locs maar doorgaans is het goed te doen.
Rob Bogers
Bij digitaliseren van Lima is het best ook te kijken om de Lima pannekoek motoren te vervangen door wat anders. Omdat niet in alle gevallen de rij stappen een mooi rijbeeld opleveren vanwege de relatief zwakke motoren. Nu waren daar in het verleden modeltorque motoren voor in de handel die soms uitkomst brachten maar de modeltorque motoren voor Lima ombouw zijn nergens meer te vinden.
Maar wat Rob zegt klopt dus wel ook de oudere machines zijn om te bouwen naar digital, je moet alleen per machine overwegen wat er nodig is om een geslaagde ombouw te realiseren.
Als tijd en geld een probleem oplevert is het ook een optie om eerst analoog te starten maar bij je baan ontwerp al rekening te houden met een overgang naar digitaal zoals Klaas al zegt. En dan gelijdelijk je machines van decoders te voorzien. De meeste decoders kunnen ook zo ingesteld worden dat ze op een analoge baan rijden. Je gebruikt dan niet de vele opties van je decoder maar kunt jezelf langzaam voorbereiden op je eind doel.
En als je eenmaal alle machines voorzien hebt van decoder is de stap van analoog naar digitaal niet zo groot meer.
Zoals je ziet is het een kwestie van je einddoel bepalen en dan kijken via welke weg dat te bereiken is.
Rini
-
Als er iets gemakkelijk is om te bouwen, is dat trouwens een oude Lima. Zo'n 1220 is een perfect eerste ombouwproject. Ook al een keer of tien hier beschreven denk ik. Gemakkelijker vind je ze in ieder geval niet.
-
Klopt helemaal.
Voldoende ruimte voor de decoders, simpel van opzet en om mee te beginnen een fantastische machine.
En inderdaad vind je juist voor deze machine voldoende instructies op het net.
Rini
-
In Lima locomotieven was zo veel extra ruimte dat je er naast een decoder nog wel een tassenset in kwijt kan om het maar eens plastisch te zeggen. Ruimte te over en modeltorque was wel een uitkomst. ik heb er nog een paar liggen voor een Hondekop Mat54 van Lima en een Mat46.
rob
-
Ook ik moet nog steeds beginnen met de daadwerkelijke bouw van een baan. Ben nu al zo'n 2 jaar diverse draadjes aan het lezen. Dacht aanvankelijk aan 3rail omdat ik daar nog wat oud materiaal van had, maar ben langzamerhand toch steeds meer naar gelijkstroom aan het overhellen. Gelijkstroom lijkt mij toch leuker,meer aanbod en rails vind ik ook mooier. 3rail met name M* is mij eigenlijk te duur althans daar heb ik gewoon de centen niet voor. Heb inmiddels ook het nodige voornamelijk Lima materieel in huis. Al het M* spul zal ik dus moeten verkopen of ruilen voor Ned/belgisch materiaal. Ik wil namelijk een baan op z'n Limburgs.Heuvelachtig landschap en scenery
Lima is naar mijn idee prima om te beginnen en niet al te prijzig, dus als er iets niet helemaal goed gaat is dat niet snel een ramp.
Meen dat de modeltorque motortjes nog wel in Houten verkrijgbaar zijn.
Blijf de ontwikkeling van je baan volgen.
-
Al vorderimg gemaakt groetjes Daaf
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Ik heb al wat gebouwen aangeschaft, maar ik ga eerst een oefen baan maken met de R360 bochten waar de grotere locs niet op passen. Ik ga daarmee een nette afdekking voor de poot van de kerstboom maken met huisjes enzo.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Heeft u foto's?