BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 20 October 2013, 13:06:40
-
Hallo mensen
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een probleem met mijn Fleischmann BR 94 had al een aantal jaren niet meer gereden
Toen ik vanochtend een proefritje wilde maken kwam er op een gegeven moment rook uit de lok.
dacht even er zit toch geen rook generator in ???
Heb met enige moeite de kap eraf gehaald en kwam er achter dat de 2 koolborstels erg vies waren maar
vooral de collector(zo noem je zo'n ding toch) was zwart.
Heb voorzichtig de deksel van de motorhuis eraf gehaald en collector schoon gemaakt met aceton.
Bij het in elkaar zetten kwam ik per ongeluk tegen een keramische (denk weerstand) aan en deze brak
zie op de foto de 2 soldeerpunten aangegeven met 2 pijlen daar zat hij tussen.
Kan iemand mij zeggen wat voor functie dit heeft kan ik gewoon de 2 punten kortsluiten(domme vraag waarschijnlijk anders zat dat ding daar niet, maar ja je weet nooit) of moet er een weerstand tussen, zo ja hoe groot en moet dat een keramische zijn.?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motor_Fleischmann_BR_94__4094.jpg)
hartelijk dank een ieder voor de hulp bij deze vraag
Herwim
PS: Ik hoop dat ik het verhaal duidelijk genoeg heb beschreven ?
-
Beste Herwin Frank, die condensator kan je gerust weglaten ,deze is als ontstoring geplaatst en zal geen invloed hebben op
motor.
Ik neem aan na de schoonmaak actie dat de motor weer naar behoren functioneert.
wil.
-
Dat is een keramische condensator. Kan je er gewoon uitlaten.
-
(Idem als reacties boven) Dat was je ontstoorcondensator en die kan gemist worden.
Bij ombouw naar digitaal (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38939.msg602831.html#msg602831) wordt deze ook verwijderd.
Hij doet het nu wel?
-
Hallo allen
Fijn om dit te horen, nu jullie dit zo aangeven herinner ik mij ineens dat dat inderdaad geen weerstand was.
maar het probleem is nog niet opgelost, al heb ik geen rookontwikkeling meer hij doet niets de lampen branden wel.
Dus als jullie nog een tip hebben, graag
Gr,
Herwim
-
Heb je spanning op de borstel gemeten? (borsteldopjes).
Wel meten als de lampjes branden.
wil.
-
Hallo Willem
Je slaat de spijker op z'n kop.
Ikwilde net weer een antwoord melden en lees jouw opmerking bedankt daarvoor.
Ik had de 2 koolborstels ook vervangen nog steeds niks en toch weer rook, vervolgens heb ik met 2 krokodil klemmen direct spanning op de 2 borsteldopjes gezet een kleine slag aan het tandwiel en lopen als een tierelier.
Ook op de baan rijd hij weer.
dat alles goed vuil was dat klopt wel, de lok is al zeker ± 15 à 20 jaar oud en heeft zeker geen 15 jaar gereden.
Mijn zoon had de lok in een doos gevonden bij hem op zolder na mijn verhuizing 3 jaar geleden.
Wist geen eens meer dat ik deze lok had.
maar goed hij rijd weer, dank allen voor jullie inbreng.
gr.
Herwim
-
Haal dan toch effe het motordeksel er af, maak het collectortje goed schoon met een lapje wasbenzine, drupje olie op de lagertjes en weer in elkaar zetten, gaat hij weer 20 jaar mee ;).
-
Hallo Ruud
Bedankt voor de tip
Zoals in de aanhef in het begin van mijn topic had ik al vermeld dat ik dat gedaan heb maar misschien
niet duidelijk genoeg sorry
Bedankt
gr.
Herwim
-
:o dat krijg je als je met te veel onderwerpen te gelijk bezig bent :-[. Maar hij loopt weer en dat is het belangrijkste, toch ;) (y).
-
Herwim, dat van dat schoonmaken had je inderdaad al gezegd, maar ik denk dat Ruud ook bedoeld dat je beter wasbenzine kan gebruiken. Aceton tast veel plastics aan.
groet Marc
-
He Marc
Ik weet niet of Ruud dat bedoelde maar je hebt wel helemaal gelijk daar had ik niet aan gedacht.
Nu heb ik de collector schoon gemaakt met een watten staafje en heb daardoor geen kunststof aangeraakt.
Maar in het vervolg zal ik daar aan denken.
gr.
Herwim