BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: neudalhausenstadbahn op 24 July 2007, 23:37:40
-
Tja laten we het eens over auto's gaan hebben, want ik weet niet wat ik doen moet.
Ik zal op mijn modelbaan( Neu Dalhausen hbf/Ost, spoor N) vele auto's nodig hebben, maar hoe pak ik het maken daarvan aan, ik zie 2 opties.
1; ik maak auto soorten zonder specifiek types en/of merken na te bouwen.
2; Ik bouw echt types na die rond 2001 beeld bepalend waren in Duitsland.
Maar dan loop ik tegen het volgende aan:
1; welke merken ga je wel en welke niet maken.
2; welke types auto's zijn dan allemaal belangrijk om weer te geven in model.
3; in welke verhoudingen tussen merken, soorten en types moeten die auto's dan gebouwd worden.
Waarom zelf bouwen, simpel kopen gaat me gewoon te duur worden omdat ik grote aantallen nodig heb. Het kan namelijk best eens over de honderd gaan gaan.
Graag reacties, groetjes Michiel
-
Waarom koop je er niet een paar en maak je van die auto’s een rubber malletje. Dan kan je met giethars heel makkelijk autootjes namaken. Scheelt je een hoop gedoe... want niet vervelend bedoeld maar als je 100 auto's uit hout wenst te maken heb je op z'n minst een behoorlijk lamme arm aan het einde van je "avontuur" ;)
En verder ben je dan ook meteen van een hoop vragen af, want je koopt gewoon zo veel mogelijk modellen die je mooi en leuk vind... en gieten maar!
Ow en om je voor te zijn ;)
Giethars kan jij ook! ;)
Kwestie van rubber kopen en een malletje maken (Dus bakje maken auto in stoppen rubber in gieten dagje wachten... inmiddels uitgeharde rubber uit het bakje halen auto uit je dan rubber mal hallen.) Dan 2 componenten giethars kopen. Eerder gemaakte mal vullen met giethars... weer wachten, ditmaal een uurtje en dan heb je je auto! Doe dit dan 100 keer ;D
Kosten ik denk voor die 100 auto's misschien 3 tientjes incl. verf en materieel als maat kannetje enz.? (afhangende van welke "voorbeeld" auto's je koopt)
In ieder geval succes!
m.v.g.
Mark
-
Uhm ja leuk idee Mark, maar daarmee is mijn vraag eigenlijk nie beantwoord.
Met 4 of 5 type auto's ben ik er niet, want in het echt rijden er ook heeeeeeeeeeel veel types rond. Maar inmiddels zitten we alweer zover van 2001 af dat ik zo niet meer kan zeggen van ooh dat en dat reed heel veel rond. En dan gaat het ook nog over duitsland en niet nederland, dus ook dah weer anders.
De auto's hoeven niet van vandaag op morgen af, ik heb er nog een jaar of 6 de tijd voor.
groetjes Michiel
-
Je ziet toch ook van alles rond rijden? Van de nieuwste tot de 'roestbakken' maar het nieuwe spul spant natuurlijk wel de kroon denk ik en je kunt natuurlijk ook van die goedkope autotjes kopen en die in veschillende kleuren spuiten of schilderen.
En waarom zou je auto's rond 2001 willen hebben? In het echt (daar draait onze hobby om) zie je ook niet auto's van het zelfde jaar.
Groet Martijn v/d horst
-
Denk dat je in Duitsland vooral aan de wat (voor ons) luxere wagens moet denken, Audi A6, BMW 5 en 7 serie, En natuurlijk de gewone golfjes, Polo's en opels.
-
Ja het hoeft niet precies 2001 te zijn maar ik wil geen te moderne auto's en het aandeel jaren 70 en 80 bakken mag ook niet onnatuurlijk hoog zijn.
Groetjes Michiel
[edit]@Gino kijk daar kan ik wat mee, nou kan ik daar ff op googlen en foto's zoeken.
Ps; meer info is welkom.
-
Ik denk dat wanneer je modellen pakt die in Nederland ook rond rijden je redelijk goed zit. ;) Misschien wat meer grotere en duurdere auto's zoals eerder al gezegd. :)
Verder, kijk is op een website als http://www.autotrader.nl bij occasions en dan als bouwjaar 2001. Zo krijg je een beetje een idee welk model, en in welke uitvoering er in dat jaar zijn gebouwd. :)
Michel
-
Kijk dan liever op www.mobile.de
Maar vooral veel Duitse wagens, enkele Jappen en wat Fransen. Dan zit je wel goed.
-
VW:
Passat 3, 4, 5
Golf 2, 3, 4
Polo 2, 3
Transporter 3, 4
Audi:
A6 Gen I en II
A4 Gen I en II
A8 Gen I
80
100
200
RS2
RS4 Gen I
RS6 Gen I
Bwm:
3 serie Gen II t/m Gen 4/5
5 serie idem
7 serie idem
M3 Gen I t/m 3/4
M5 idem
Mercedes:
A Klasse Gen I
C Klasse Gen I, II
E Klasse Gen I en II
G Klasse
S Klasse Gen I, II, III
Sprinter Gen I, II
Porsche:
911: Gen II, III, IV, V
Boxter Gen I
996
Opel:
Vectra I, II, III
Corsa I, II, III
Ascona (laatste type)
Kadett (laatste twee type's)
Omega Gen I, II
Astra Gen I, II, III
Frontera
Calibra
Ford:
Ford Fiesta Gen II, III
Galaxy Gen I
Mondeo Gen I, II
Transit gen III
Citroen:
Xantia
XM
2cv (laatste type)
Gsa
Visa
CX
BX
Renault:
Clio Gen I, II
Megane Gen I
Megane Senic Gen I
Espace Gen I, II, III
Laguna Gen I
Master
Traffic Gen I
Lijkt me voorlopig wel genoeg, misschien nog wat Jappaners maar daar ben ik niet zo in thuis.
Dit zijn allemaal auto's die toen (en vaak nu nog) zeker in Duitsland rijden/reden.
(Typ dit trouwens vanuit m'n vakantie appartement in Stuttgart, keek gewoon even op de weg wat er zoal reed, handig toch? ;D)
-
Kijk dah noem ik nog eens handig ;) ;D ;D ;D, groetjes Michiel
-
Ja da's leuk, maar je moet een lijstje met verhoudingen zien te vinden. Een lijstje verkoopcijfers bijvoorbeeld. Maar ik kan ze nog niet vinden.
-
Aangezien Duitsers financiele voordelen hebben bij het kopen van een Duitse auto (hoe dat ook alweer precies zit weet ik ook niet helemaal) zullen die wel in veel grotere aantallen rijden. Dat klopt ook wel mat wat ik zoal gezien heb daar in de voorgaande jaren.
m.v.g.
Mark
-
Nou, Hun hebben niet echt grote voordelen, Wij hebben juist meer nadelen (BPM o.a.), In België zijn de wat luxere auto's ook soms 50% goedkoper (nieuw!).
Je kan natuurlijk ook kijken of je foto's van bijv. de Autobahn met een flinke file kan vinden, En dan eventueel de te nieuwe modellen vertalen naar een oudere versie.
Gino
-
Opzich was dat bermtourisme van vroeger zo gek nog nie voor dit sooert doel einden ;D ;D ;D ;D ;D
Groetjes Michiel
-
Nou, Hun hebben niet echt grote voordelen
Zij hadden wel degelijk voordelen bij het aanschaffen van een auto uit eigen land, in alle andere landen moet de auto namelijk geïmporteerd worden en dat kost(te) geld, invoerrechten. Daarom zijn buitenlandse auto's naar verhouding duurder. Echter, ik vermoed (want ik ben niet vreselijk bekend met de auto-industrie) dat dat voor Duitse auto's binnen EU-verband niet meer geldt, een en ander in verband met de interne markt en de vier vrijheden. Daarbovenop geldt natuurlijk wel dat niet in alle landen BPM-achtige belastingen worden geheven, en dat wanneer Duitse auto's nog altijd in Duitsland geassembleerd worden (nogmaals: ik ken de auto-industrie niet zo goed), je ook te maken hebt met duurder transport, zelfs al zou de assemblagelocatie precies over de grens liggen en München dus veel verder weg zijn dan Arnhem.
Wesley (vorige week zondag nog bermtoerist geweest in de Alpen, maar er kwamen alleen hele gekke vehikels, auto's in vrolijke kleuren, politiemotoren en fietsers langs...heel gek ;D)
-
Even afgezien van het feit dat dit vreselijk off-topic is, belastingen binnen de EU zijn grotendeels niet gelijkgeschakeld. Maar als je een auto koopt in land A en je woont in land B, dan betaal je de bruto-prijs in land A en de belasting van land B.
Daarom importeerden de Britten zoveel auto's uit Nederland (met het stuur rechts!), tot ze er achter kwamen dat Malta nog veel hogere belastingen heeft (breek me de bek niet open ::) ) en ook nog eens het stuur aan de juiste kant heeft zitten. Want vanwege de hoge belastingen is de netto catalogusprijs lager, zodat je overal ongeveer hetzelfde voor een auto betaalt.
Enfin, in Duitsland rijden veel Duitse auto's rond, maar ik heb het idee dat wat in Nederland de grote merken zijn, dat in Duitsland ook zijn. Dus je zult het nodige aan Franse auto's zien, plus Ford, Fiat en natuurlijk Japanners.
- Peter
-
Om even op het weg verkeer terug te komen, vracht auto's; ik neem aan dat het dan vooral om Mecedesen en MAN's zal gaan maar wat reed er verder nog zoal. In Nederland natuurlijk de wagen van DAF, maar waren die ook in duitsland aardig vertegenwoordigd.
En Hoe zit het met Volvo en IVECO en vergeet ik nog een veel voorkomend merk?
En welke types reden er toen vooral, of anders gezegd welke nog niet omdat ze van na 2001 zijn.
Groetjes Michiel
[Edit]; ik heb als het goed is nog wel div. truckstar boeken maar die zijn al aardig opleeftijd.
-
Scania, je weet wel, die met die neus... ;)
-
Hallo Michiel,
Voor vrachtwagens kan je alle soorten gebruiken die nu op de markt zijn.
Herpa heeft nu DAF, Scania en Mercedes in haar programma in spoor N.
Al deze wagens zijn al de nodige jaren op de weg te vinden dus maak je keuze maar.
Je kan ook nog op de beurs in Houten kijken of de vrachtwagens die Roco indertijd had nog te krijgen zijn. Tweede hands kosten ze minder dan de Herpa modellen.
Succes,
Oscar
-
Nou, dan ook nog maar een lijstje met geschikte vrachtwagens ;D
Man:
F90
F2000
L90
Mercedes:
Sk (alle type's zoals 1935, 2635 etc..)
Actros
Atego
Iveco:
Eurostar (vergeef me de rest, heb 0% verstand van Iveco)
Volvo:
F10 (met mate)
F12 (met mate)
F16 (idem)
FL7
FL10
FH12
FH16
FM9
Scania:
113M
142H
143H
R serie Gen I
Daf:
85
95
75
65
55
Ford:
Cargo (met mate)
Renault:
Magnum
V8 (met mate)
420
-
Mats( en andere), uh wat zal ik zeggen, "vielen dank" ;)
Met die lijsten en het zoeken van bijbehorende afbeeldingen via het net ben ik nog wel ff bezig.
Inmmidels heb ik me alvast als proef uitgeleefd op 7 Golfjes :P :P :P
Groetjes Michiel
-
Zie hier voor foto van de 6 auto's die ik zelf heb gehouden( de eerste verhuisde regelrecht naar een verjaardag van de week ;D);
klik (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/02/PIC101292.jpg)
Groetjes Michiel