BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 15 October 2013, 19:29:30
-
Beste allemaal,
Ik wil mijn Roco BR23 gaan ombouwen met een geluidsdecoder. Op zich een gemiddeld moeilijk klusje (geen stekker ;D )
Echter, de ESU's kun je synchroniseren met de wiel beweging door een HALL sensor en een magneetje (of meerdere?). Hierover meerdere vragen:
Wie heeft hiermee ervaring met HO lokomotieven?
Hoe groot is zo'n HALL sensor en welke magneetjes heb je gebruikt.
Maakt het echt verschil uit in geluidsbeleving?
Is er eventueel een ander merk geluidsdecoder hiervoor beter geschikt? (Uhlenbrock, ZIMO,...)?
Graag adviezen. voor ik tot aanschaf over ga.
Groet
nico
-
Heeft niemand ervaring met gesynchroniseerde geluidsdecoders? Waarom zit die optie bij Esu er dan op...
Nico
-
Esu heeft die mogelijkheid voor mensen die daar gebruik van willen maken, schijnbaar - en daar hoor ik ook bij - doen niet zo veel mensen dit. Nu heb ik vele stoomlocs met Esu geluidsdecoders maar maak geen gebruik van die mogelijkheid omdat het geluid zoals het nu uit de speaker (die ik overigens onder in de stoomhouder heb ingebouwd voor een natuurlijker geluidsbeeld maar dat is mijn mening) komt mooi overeenkomt met het werken van de cilinders op de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR44_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR44_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR44_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR44_2_1.jpg)
Overigens staat de beschrijving hoe en wat in de gebruiksaanwijzing van de decoder en met de Esu Locprogrammer kun je ook nog instellingen voor deze functie wijzigen maar als hier niemand is die je verder kan helpen, is misschien een bezoekje aan het Esu forum voor jou een uitkomst. Of stap eens een modelbouwwinkel binnen en laat je daar informeren.
Het is maar een suggestie,
Rob
-
Heeft niemand ervaring met gesynchroniseerde geluidsdecoders? Waarom zit die optie bij Esu er dan op...
Nico
Omdat het kan en ESU niet met z'n rug naar de toekomst wil gaan staan. Als ESU die mogelijkheid biedt is er vast wel een producent die een Hall sensor en magneetjes gaat toepassen. Overigens heb ik tot nu toe van één forumgebruiker gehoord dat hij ermee bezig was, maar ik weet niet of het gelukt is.
En verder; wat let je om er zelf mee aan de gang te gaan? Als je het wilt; lees je in, bestel eens wat (Conrad levert ze al voor minder dan E 2,00: 4 x 3 mm) en ga uitproberen!
btw, .. vergeet niet om het hier te beschrijven (y) .
-
De firma Marklin heeft wel loks met ESU-geluid, die via een HAL-sensor werkt. Het is zelfs zo, dat de stoomslagen werken, als je de lok handmatig verschuift over het spoor.
Groet,
Bert
-
Bij Zimo kun je het ook handmatig aanpassen in de decoder tov de lineaire (wel instellen) snelheidstoename. Zodoende goed te synchroniseren bij de meeste locs. En dus geen moeilijke constructies met magneten en of sensor/cams.
-
Hall sensors met magneten worden vooral toegepast bij de grote KM1 stoomlocomotieven, je weet wel, die stevige locs in schaal 1 (of te wel 1:32). In deze locs worden ook ESU loksounds gebruikt.
KM1 heeft speciale ringen waar je Hall magneetjes in kan klikken en de hele ring om een locas kan schuiven. Maar ja, bij die schaal heb je meer ruimte voor dat soort dingen.
Een alternatief voor HO zou eventueel zijn om gebruik te maken van een lichtsensor welke licht ontvangt van een transparant-zwart rond plaatje.
Maar door te experimenteren met de CV's 57 en 58 kom je ook een heel eind.
Gerard
-
Op de site van KM1 staat informatie over dynamic smoke met behulp van een Hall sensor.
De vraag gaat over het synchroniseren van geluid, maar even voor het idee, principe is ongeveer hetzelfde....
Succes,
Grt.
Ferry
http://www.km-1.de/440001_Manual_Dynamic_Smoke.pdf