BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Kleton op 14 October 2013, 14:55:56
-
Hallo,
Vanmorgen reed ik met de NS elok 1601 met de Lenze decoder 10433 uit de Gold serie.
Door een kleine ontsporing op een wissel ontstond er kortsluiting (ergens ?) in de lok.
Hij wilde niet meer rijden toen de booster de spanning weer inschakelde. Ik rook wel de bekende verbrande weerstanden geur...
Na openen vd lok bleek de decoderprint warm te zijn ,en viel er een onderdeeltje van de print ,dat zichzelf had "los gesoldeerd ", het is een SMD diode ,die in de gelijkrichtbrug schakeling zit.
Helaas blijkt de lokmotor sluiting te hebben ,want de voedingsspanning valt weg van de regelbare voeding.(De decoderprint heb ik uit zijn voetje gehaald)
Er zal wel niets meer aan te doen zijn, maar ik heb wel twee vragen:
Hoe kan een lokmotor opeens sluiting krijgen bij een simpele ontsporing?
Waarom schakelt de decoder niet uit , hij is volgensde firma Lenz beveiligd tegen overbelasting en sluiting ?
Vr Gr, Peter
-
@Peter, een paar zaken zijn belangrijk om nog te weten.
Heb je al meerdere malen met deze lok en Lenz decoder gereden.
Bij rail sluiting (ontsporing) zal geen enkele decoder stuk gaan.
Mogelijk omdat je over een diode praat kan het zijn dat de centrale plus (blauwe draad) in aanraking is gekomen met het frame.
wil.
-
Peter,
Welk merk en hoe oud is de lok en heeft de motor al de nodige "rondjes" gedraaid?
Dat de decoder defect is gegaan bij een ontsporing is erg toevallig, of er moet tijdens de ontsporing sluiting in de lok tussen motor, massa en/of decoder zijn geweest, zoals Sander al aangaf.
Sluiting in de motor kan als oorzaak een vervuild anker zijn.
Indien de collectorplaat is verontreinigd met vettige koolstof deeltjes die van de koolborstels af komen (vindt meestal plaats indien er wel smeerolie is gebruikt, maar nooit is gereinigd), kan er tijdens het draaiien een " vuurbaan" ontstaan die inbranding veroorzaakt op de collectorplaat. Dit heeft als gevolg dat het stroom verbruik flink toeneemt en dat de boel vervolgens verbrand en sluiting veroorzaakt in het anker. :(
In de praktijk helaas al een paar keer tegen gekomen bij reparatie van locs.
Voor wat betreft de decoder kun je proberen om deze terug te sturen naar Lenz.
Ik heb de ervaring dat ze hier vrij coulant mee omgaan, mogelijk krijg je hiervoor een nieuwe.
Feit blijf wel dat je de motor zult moeten repareren (of vervangen) voordat er een nieuwe decoder ingaat.
Willem
-
Hallo Willem en anderen,
Vanmorgen de motor van de Roco lok ,die al behoorlijk oud is (ca 1990 ),open gemaakt.
De motor is geheel gesloten ,de ruimte van de collector nog eens extra door een tussenschotje.
De motor was niet vuil, maar er kwamen twee kleine schijjes tevoorschijn, met een gaatje erin, die op de aansluitpennen draaien, ze worden door een klein veertje op de collector gedrukt.
Die " rondjes " hebben een uitsparing en door de juiste afstand t.o.v. de collector komt die op de collector te rusten.Hun diameter is ongeveer7 mm.
Er was goed te zien , dat bij een van de koolborstel schijfjes een klein stukje was afgebroken ,(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2823_2.jpg)
Daardoor kon dat tegen zijn collega aan de andere kant van de collector aan komen.
Meer kan ik er niet van maken.
Groeten ,Peter
-
@Peter, het lijkt mij niet mogelijk dat deze koolborstel schijfjes tegen elkander kunnen komen.
Als de motor sluiten heeft gemaakt door welke oorzaak ook zal de decoder defect raken.
Je kan de motor weer in elkaar zetten en even met een rijtrafo/batterij 9volt testen.
Een vervangmotor is hier voor te koop.
Zet wel even de maten hier in het draadje incl. totale as lengte.
wil
-
Hallo Wil,
Ik heb de motor getest toen ik hem los in mijn handen had, er was echt nog steeds sluiting tussen de aansluitpennen. De voedingsspanning van het regelbae voedingsapp. werd nul toen ik de motor aansloot.
Wat kost een vervangende motor?
Met vr gr ,Peter
-
Hoi Peter,
Dat hangt er vanaf waar je hem vandaan haalt. Roco heeft dit model niet meer, maar wel een passend nieuwer model. Origineel bij Roco en nieuw zijn ze het duurst. Daarna volgt de Mashima 18x33, die past ook prima. Te koop bij oa GS&S, Kleinspoor heeft ze geloof ik ook.
Ook Gleis13 heeft ze, die zijn wel tweedehands. Op zit niets mis mee, werken ook prima: http://www.gleis13.de/shpSR.php?p1=393 (http://www.gleis13.de/shpSR.php?p1=393).
Groet,
Richard
-
@Peter, ja Richard heeft het nodige al aangeven maar ik geef de voorkeur aan een Mashima motor .
Bij GS&S, Kleinspoor verkrijgbaar.
Voor de prijs zie link.
http://www.kleinspoor.nl/algemene-onderdelen.html
wil.
-
OK Wil, Bedankt.
Ik ga die Mashima bestellen. Ik ken ze , heb ze met z'n vieren in een NS Elok gehad in schaal 0.
Vr Gr, en nog eens bedankt voor je hulp,
Peter