BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => Modulebaan.nl => Topic gestart door: guest7822 op 13 October 2013, 20:36:17
-
Na heel wat wikken en wegen heb ik inmiddels ook een idee wat ik ga bouwen. Ik heb twee bakken, en dat was een vooruitziende blik. Mijn thema wordt een stenen boogbrug over een rivier in Duitsland, een dubbelsporige hoofdbaan in periode IIIa, dus geen bovenleiding. De brug wordt ca 1,20 m lang, dat vergt dus wat speciale maatregelen voor de modules.
Overigens zijn de eerste stappen in de bouw gezet. Gister bij KJ de spullen gehaald en bij de collegae goed afgekeken. Gisteravond en vandaag de friezen, achterwanden, de poten en de black box in elkaar gezet. Om wat drie rail lui een voorbeeldje te geven maar gelijk doorgehaald, en één bak in elkaar gezet zonder te verlijmen. Hieronder wat foto's
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/8d3860f540d11d15b3a480c2ee8bc89b.jpg~original)
De opsluitblokjes voor de poten, passtukje er tussen. Echt geweldig zoals Martin het houtwerk heeft verzorgd.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/ad270b8db3ec470daeacd0e2a67788b9.jpg~original)
Met een latje op het kopschot om de bovenplaat te steunen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/a56d7dcc777c43eb0e362be093e66ee9.jpg~original)
Bovenplaat erop
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/7ebbefd95a533f931eed4077ae3cd15f.jpg~original)
Kruis, en de boel staat superstevig
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/d837c0da88bfc692cf88555a64b81b82.jpg~original)
black boxen eraan, zonder de kopschotten, beetje rails erop voor het idee. Ook m'n misser van vandaag is zichtbaar, had van de eerste BB de kopschotten omgedraid zitten, de verbindingsgaten aan de bovenkant. Omdat de boel gelijmd is en met ik weet niet hoeveel schroeven vast zit, heb ik maar extra gaten geboord.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/0e86f3a9a9c604de5f3e89d05af4a204.jpg~original)
of..... Met het idee van KJ vandaag, iets grotere rails 😳
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/2d98ae0ce2c8b90b1f1eedf06af3da00.jpg~original)
-
Ook jij veel succes en plezier gewenst bij de bouw.
En welkom bij het uitdijende genootschap der BNLS-modulisten.
Leuke plannen.
En ik ben altijd blij om te zien, dat ik niet de enige ben die zich verboort ;D
Hendrik Jan
-
Zonder te lijmen, da's goed, vroeg me al af waarom anders de 25cm voorplaten ;)
-
Jep, deze gaat weer helemaal uitelkaar... Waarschijnlijk nog wat andere delen nodig ook, maar daar stuur ik je later wel een pb over.
Walter
-
Zo, dat is al even geleden..... Nu heb ik niet helemaal stil gezeten, en ben begonnen met de bouw van de brug. De Aangepaste bakken zijn bij Martin in bestelling, de rails is binnen, dus ik kan lekker m'n gang gaan. Hier alvast wat plaatjes van de brug in aanbouw.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/9b73148b-0341-4970-afc1-7353349ee041.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0124.jpg)
-
Wow! (y)
Dat wordt heel mooi!
Je ontwerp bestaat uit 1 brug met een lengte van 120 cm op 1 module?
Mooi hoor!
Groet,
Tjalling
-
Hoi Walter,
Leuk om je vorderingen te zien, je maakt meters! (y)
Succes met de verdere bouw ga het volgen.
Groet,
Erwin
-
Brug zelf gemaakt of afkomstig van Vampisol?
Ted
-
Brug zelf gemaakt of afkomstig van Vampisol.
Yup, betrapt ;D ;D . Heb al meer modellen gebouwd van V en ben zeer onder de indruk van de uitstraling, deze past niet op m'n eigen baan, dus dit modulebouwen is voor mij een uitkomst.
Leuk om je vorderingen te zien, je maakt meters! (y)
Succes met de verdere bouw ga het volgen.
Dank je Erwin, ik doe m'n best !
Je ontwerp bestaat uit 1 brug met een lengte van 120 cm op 1 module?
Links en rechts van de brug komen twee gedeelde modules die tezamen ook 120 cm vormen, zodat er iets meer is te zien dan een brug en twee gaten in de zijwanden. De brug zelf komt een heel klein beetje schuin in de bak te liggen, beide andere modules krijgen een tunnelportaal, en zeer flauwe bochten. De hoh afstand van de rails in het zichtbare gedeelte wordt ca 50 mm, zal daar met de bochtstralen duidelijk rekening mee moeten houden, en goed uitproberen met 1/87 wagons....
Walter
-
hoi Walter,
Heel groot voordeel idd van modules bouwen. Toffe brug, dus totale lengte 2,4 meter, lekker hoor, schuin idee ook goed voor t totaal beeld, niet te schuin leggen denk ik, wordt wel mooi lijkt mij
ga je oner de hele brug een rivier aanleggen?
-
Fraai hoor Walter!
Met alle mooie modules die in aanbouw zijn wordt het echt gaaf op Eurospoor!
Groet,
Chris
-
het gaat ineens hard met die modulebakken.
Tof.
En mooi bedacht: middenmodule van 120cm en ter weerszijden een halve bak (y)
Hendrik Jan
-
Niet veel vorderingen, maar wel een buitenmodel bak gebouwd:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/78991c4a69d64f018ad111ac16787291.jpg)
De plaat waar de brug op staat moet nog een beetje zakken, en uit de voorkant wordt het profiel natuurlijk nog uitgezaagd om ruimte te maken voor de rivier. De twee aansluitende halve bakken komen van het weekend aan de beurt.
Walter
-
Hallo Walter,
Wordt dit ook de positie van de brug in de bak?
Ben benieuwd!
Groet,
Tjalling
-
Tjalling,
Wel zoiets, zeker niet parallel met de voorkant, maar te veel gaat ook niet ivm boogstralen van en naar de BB. De bedoeling is om het spoor met minimale tussenafstand te leggen cfm NEM112, met een boogstraal van >1000mm, en geschikt voor 1/87 26,4m wagons. Dat wordt dan 47mm hart op hart, en uiteraard aan de einden van de BB's op de BNLS module norm. Ik zal wel uitgebreid testen met de langste wagons. Mochten er bezwaren zijn hoor ik dat graag, en ben uiteraard bereid tot aanpassen.
Walter
-
NEM is leading,
dus dan zit je goed met 47mm HOH met zulke boogstralen.
Ik ga van hetzelfde uit op Glen Moddle.
Tscüß
Hendrik Jan
-
Vette brug, mmmm heb nog wat gezaagde meuk liggen btw...
-
Martin,
Da's mooi, dat past vast veel beter dan deze rommel van de G***A.... Wanneer kan ik het afhalen?
Walter
-
OEI! Mooi!!!! Leuk idee ook, die twee halve bakken aan weerszijden. Lekker creatief bezig. Mag ik je noteren voor 13 september op de volgende modulebakaanelkaarsluitentestrijddag? ;D
Gr.
Edsko
-
Zoooo, vandaag een rondje bakkies bouwen bij Martin. De vorige bouwronde was ik bij Kees-Jan, prettig dichtbij. Vandaag was een stukkie verder weg voor me, maar voor m'n bakkie speciaal heb ik dat graag over. Bovendien, met de tomeloze inzet van Martin, hulp van Ronald en Jan, kon ik eerst met verbazing staan kijken hoe snel eea gaat met een professionele werkplaats. Hier zijn de heren bezig de hoge bak tbv m'n bruggetje in elkaar te knallen....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0272800x600.jpg)
Om de gedachten te bepalen, dit is het kindje... Zes kilo schoon aan de haak..... op een standaard bak. Deze moet dus een stuk zakken om op de juiste hoogte te komen, vandaar de hoge bak.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0124.jpg)
Afijn, wat later toch ook zelf op werken betrapt door Jan,
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0276800x600.jpg)
.....die rustig aan z'n eigen speciaaltje ( iets korter ) bezig was....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0274800x600.jpg)
Daarna de kleinere zijbakken nog gezaagd en met vereende krachten samengebouwd...
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0275800x600.jpg)
Vervolgens was het nog een hele puzzel om alles in m'n miniferrari te proppen, maar, het is gelukt, en na twee uur met m'n knieen in m'n nek ook nog heel thuis gekomen. Het mooie resultaat van een dag noeste arbeid. Morgen eens het geheel samenstellen.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0279800x600.jpg)
Overigens, afgelopen week ook een bezoek gebracht aan het grote voorbeeld, wat zich in behoorlijk desolate toestand bevind, maar nog wel in gebruik is. Zelfs de struiken groeien uit de brug zelf :'(
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0208800x600.jpg)
En een enorme uitwas van kalk onder de bogen....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0204800x600.jpg)
Wat is er aan de hand daar... :o
Ik zal proberen van het model een 'heile Welt' te maken.
Martin, heel erg bedankt voor al het werk, en het mogen gebruiken van je geweldige faciliteiten. Ook bedankt aan je ouders voor de fijne verzorging.
-
Goed bezig :)!
Groet,
Chris
-
Leuk verhaal (y)
Mooie plaatjes, zowel van de bouwers als van de brug
Hendrik Jan
-
Graag gedaan, en jij nog bedankt voor de lekkere vlaai..
-
Vandaag ook nog behoorlijk bezig geweest, de bakken, achterwanden, friezen, BB's en poten afgemaakt en de hele boel gekoppeld. Toch nog een paar kleine uitdagingen gehad. Ik gebruik nu drie sets poten, ga de BB' permanent koppelen met de korte bakken ter weerszijde van de brug. Daardoor komen er nu ook poten in de BB's en die zijn 31 mm dieper dan de normale bak. Ik heb dat opgelost door de boel op te vullen.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0286800x600.jpg)
Verder is het een imposant geheel geworden...
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0288800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0292800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0297800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0302800x600.jpg)
Verder de brug nog even geprobeerd, dat gaat perfect passen!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0305800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0306800x600.jpg)
De losse delen zijn al redelijk zwaar, ik ga nog maar wat handvaten (gaten) in de kopschotten aanbrengen, om het wat handelbaarder te maken. Dan kan ik definitief beginnen met de bouw.
Het lijkt me geweldig om straks al die bakken gekoppeld te zien!
Walter
-
Hallo Walter,
Dat ziet er imposant en heel erg veelbelovend uit!
Groet,
Tjalling
-
Dang, diepere BB's effe niet aan gedacht anders hadden we nog snel wat langere tussenliggers kunnen maken ::) ::)
-
ZO! GAAF! Dit wordt een mooie! (y)
Gr.
Edsko
-
Ja ho wacht ff ;D ;D zo wordt de druk wel hoog 8). Ik ga m'n best doen, eerst de brug maar eens afbouwen, en in de bak integreren. Dan de landschapcontouren maken met styrodur en dan de aankleding. Het wordt heel rustig, op z'n hoogst een blokwachtershuisje en een sein, verder natuur. Gister bij Martin ook wat (nou ja, voldoende voor een oerwoud denk ik :P ) zaagsel meegenomen, maar of er voldoende tijd blijft zelf bomen te bouwen gaan we zien.
Martin, geen punt, zo gaat het ook. Had nog een paar kleine pasprobleempjes, maar daar zie je niks van aan de voorzijde, dus ook geen punt.
Walter
-
[...] maar of er voldoende tijd blijft zelf bomen te bouwen gaan we zien. [...]
Gewoon aan Martin vragen, die zit in een flow van bomen maken momenteel. ;D
-
Hallo ::)
-
LOL ;D
-
;D ;D ;D nah.... Die zijn veuls te hoog ;D ;D ;D
-
Nee joh, je fries hang te laag ;D
(heb ik ook last van :-\ )
Groet,
Tjalling
-
Wordt tijd om wat door te werken, de bruggenbouw vordert echter maar langzaam. Eerst het brugdek aangepast zodat de brug onder een kleine hoek in de bak past
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0432800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0431800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0429800x600.jpg)
De rest van de dag besteed aan voegen en steentjes krassen, en het plaatsen van de dekstenen. Morgenavond onder de dekstenen voegen, en dan kan de brug in de verf.
-
Hele mooie brug (y) (y)
Stukje vakwerk.
Grt. Jan.
-
Dat is erg mooi aan het worden Walter! (y) Toppie (y)
Die bakken zijn mooi geworden met de verlaagde "vloer"
Groet Ronald.
-
Prachtig Walter! Erg gaaf! En dan staat er rond omheen ook nog van alles dat er mooi uitziet. Een imposante locloods zag ik in ieder geval liggen. (y)
Ben erg benieuwd hoe de brug er geverfd uitziet.
Gr.
Edsko
-
Edsko,
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Hij is in elk geval heerlijk groot. De lokloods op de achtergrond.... tja, daarvan loopt een draadje bij de buren, 'de wederopstanding'. Tipje van de sluier:
Twaalf jaar terug:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/t2-2.jpg)
Vier jaar terug:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/DSC01806800x600.jpg)
En zo ziet die hoek er nu uit:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0255800x600.jpg)
Het BW komt daar in de toekomst 45cm onder. Maar goed, de bakken hebben nu even voorrang! 8)
Walter
-
Zo, dat is een mooi hoekje! Dat belooft wat voor de module :).
Groet,
Chris
-
Gister en vandaag lekker zitten kliederen met verf.....
Eerst zandsteen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0434800x600.jpg)
Daarna een washje grijs met een beetje blauw, een washje sepia, een washje groen....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0440800x600.jpg)
Of af te sluiten met wit dry brushen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0446800x600.jpg)
En ingebouwd in de bak
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0453800x600.jpg)
Nu door met het landschap, waarna ook de brug nog en dun laagje stoffigheid over zich heen zal krijgen om het geheel goed op elkaar af te stemmen.
Walter
-
En was hij zo mooi wit.... :-\ Nu is 'tie vies....
Ik zie dat je de hele tijd washjes doet, mischien nog een keer , maar dan met Arial of zo... :D
Maar euh, serieus, ik vinnummooi!!!!
Imposant in die bak zo. (y)
-
Wat een beetje verf al niet doet. Erg mooi geworden !!
Groet,
Chris
-
gaat lekker zo.
lekker knooien met verf. (y)
Mooi, man
Hendrik Jan
-
Maar weer ijverig geweest, het is oktober voor we het in de gaten hebben...... Beide kleine bakken moesten worden aangepast aan het profiel van de brug bak. Verder lijkt het me handig om een gat in de kopschotten en spanten te hebben om kabels veilig door te voeren. Bovendien had Martin me geadviseerd om bij de overgangen waar de bakken onderling aansluiten ter hoogte van de rails nog een extra boutverbinding aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0463800x600.jpg)
Ook heb ik ter weerszijden van het bed een 'slootje' gefreesd.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0464800x600.jpg)
Ook heb ik nog de zijwanden opgehoogd, maar ik zie dat daar nog geen foto's van zijn, die houden jullie tegoed.
En nog een doorkijkje
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0465800x600.jpg)
-
Zo, de afgelopen tijd bezig geweest met het landschap om de brug, en het leggen van de eerste rails. Omdat ik 3rail heb in hoeveelheden die niet te vervangen zijn, wilde ik op deze module, mede ter voorbereiding op de volgende stap op m'n vaste baan hier gebruik maken van peco flexrail met peco pukostrips. Eerst van printplaat eindstukken gemaakt, bielzen uitgefreesd, isolatie aangebracht enzo. Vervolgens rails op maat gemaakt en doorgesoldeerd, en dan passen met de pukostrip. :o :o de afstand tussen de puko's komt niet overeen met de bielzen van de flexrails!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0635800x600.jpg)
Daar baal ik nou echt van. Ik had echt geen zin om alle bielzen een stukje te verschuiven om eea te laten passen, en dat is voor m'n vaste baan al helemaal geen optie. Dus, teruggepakt op K flexrails, daar heb ik zat van liggen en is per slot van rekening ook code 100. Eerst de rails doorgesoldeerd, bedrading aangebracht aan beide uiteinden, en vervolgens op de brug geschroefd. Passtukjes gemaakt om een exacte tussenafstand van 46 mm HoH te hebben, en de uiteinden op de eindstukken gesoldeerd.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0638800x600.jpg)
Vervolgens met ballast aan de gang. Dat had ik nou zo graag eens met die pukostrip geprobeerd. Bij k rail is dat altijd best wat werk, met name door de puko's in de bielzen, die behoorlijk in de weg zitten. Ik had nog een hele voorraad gemixte woodland scenics ballast, ooit van iemand overgenomen met een hoop ander WS groen materiaal. Helaas zit er ook een heel klein beetje van een grijze steen door, terwijl de rest diverse tinten bruin is. Ach, de luchtkwast gaat er toch nog over, dus dat zal wel dempen.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0641800x600.jpg)
De boel is met alabastine voorstrijk vastgezet, en zit nu als een huis.
De volgende stap wordt beide eindbakken een soortgelijke behandeling geven, en dan door naar de groenvoorziening en het rivier bed, dat wordt nog spannend.
Walter
-
De Pecopukkels zijn niet afgestemd op de maten van de bielzenmat van de Pecoflexen? Waarop dan wel?
De pukkels losknippen en op de goede onderlinge afstand weer vastsolderen zal wel geen optie zijn zeker?
Zonder gekheid, het wordt een mooi geheel zo langzamerhand!
Dat ballastbed vind ik, maar hier moet ik natuurlijk afgaan op jouw foto's, nog niet eens zo gek tonen. Met een lichte verwering erover kan het alleen maar beter worden.
Nog even over de pukkels: lang geleden heb ik eens een baan mogen bekijken van iemand die weliswaar op het 3-rail principe was gestoeld, maar met gelijkstroom werd gevoed. De meneer in kwestie had zijn pukkels gemaakt van messing spijkertjes die hij tussen de biels had gezet, die onder de baan met een koperdraad met elkaar verbonden waren en zodoende de derde rail vormden.
Groet,
Jan
-
Als ik dat zo bekijk zit er niet veel in, niet de bedoeling dat ze er relatief een beetje onder spanning inzitten om beter op de plek te blijven...als ik hier kijk http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=45881,-umbau-von-pecoweichen-auf-mittelleiter.html staan ze er toch redelijk onder spanning in..
-
Een beetje spanning heb ik geprobeerd, maar dat werd eigenlijk net teveel, een puko'tje werd te laag en dat risico durf ik niet te nemen, zeker niet omdat er zowiezo maar om de twee bielzen zo'n ding doorsteekt. Ja, ik heb ook geen idee waar ze dan wel op zijn afgestemd, misschien toch nog eens proberen als ik wat meer geduld heb. Ach, het probleem is nu opgelost, en voor m'n vaste baan zal ik toch maar kijken naar de pukostrips van Weichen Walter, en verder nog eens wat meer neuzen op Stummi.
Proef operatie mislukt patient dood zullen we maar zeggen. Pukkeltjes per stuk intikken heb ik wel bij een Bavaria 'Fischbauchträgerbrücke' (3x woordwaarde ;D) gedaan, maar om daar nou een heel station mee te doen... Pfew, toch maar helemaal naar tweerail???? Arrrrghhhh wat een dilemma!
De ballast ziet er bij normaal licht niet zo fijn uit hoor, net alsof iemand er met een kwast witte latex overheen heeft gespat, maar, ik heb er vertrouwen in dat dat wel verdwijnt na wat behandelingen met de luchtkwast
Walter
-
Als ik naar je brug kijk, maak ik me ook geen zorgen over je ballastbed.
dat komt wel goed.
tschüß
Hendrik Jan
-
Dank je ;D
-
Oops, de brug had ik gezien maar niet dit topic, heb ik dus even gemist. Mooi werk Walter. (y)
Gr, Ben.
-
Wow, hoog tijd om weer eens iets te posten, het is al meer dan 30 dagen sinds de laatste update. Het gaat niet snel, maar de tijddruk van oktober helpt wel. Inmiddels zijn de bakken aan elkaar gekoppeld en is het landschap in ruwbouw af, is de rails geballast en zijn de tunnelingangen geplaatst. Nu kan ik gaan beginnen aan het aanbrengen van de bos ondergrond en het rivierbed. Verder ben ik bezig met plannen voor de achtergrond. Er is nog mega veel te doen eigenlijk, en mag zo langzamerhand wel aan de massaproductie van bomen beginnen. ik heb het nog niet echt bekeken, maar schat toch dat er wel een stuk of 100 nodig zijn, als het al niet meer is. Nou, hier maar weer wat foto's.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0654.jpg)
Landschap links ontstaat
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0663.jpg)
Ballast aanbrengen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0668.jpg)
Ballast na bewerking met de luchtkwast
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0671.jpg)
De wondere witte gips wereld, met wat rotsen erin
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0678.jpg)
Eenzelfde feestje voor de rechterkant
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0681.jpg)
De boel staat nog te drogen. Voor de bak overgangen heb ik de rails op stukken printplaat gesoldeerd, die zijn verlijmd met de de bak. Ik wil dat bij de blackbox overgangen ook zo doen, maar dan met een beetje bewegingsvrijheid
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0685.jpg)
't zijn nauwe tunnelingangen, precies op schaal, en het past dus maar net allemaal. Geen LU meer toegestaan ;D
Zo, nu eerst maar eens wat basiskleur op het gips aanbrengen.
Walter
-
Walter,
ziet er erg leuk uit! (y) (y) Maar euh, met die nauwe tunnelportalen hoop ik wel dat die engelse 00 meuk er doorheen kan. ;) :-\
En die 100 boompies zijn toch zo gemaakt? 8)
Maar erg impressive dit. Bijzonder leuk om te zien.
Gr.
Edsko
-
Whoa... Engelse OO, mmmm, maar het engels lichtruimprpfiel is toch kleiner dan het Duitse? Het geheel is net binnen de NEM normen......
100 boompjes zo gemaakt???, wordt al beroerd als ik aan het boren van al die gaatjes voor de dennentakken denk..... Ca 15-20 per boom.....
-
Nou ja, als het past, past het.
En als je tegen dat gaatjes boren opziet, ik heb nog wel wat houtwormpjes voor je. Maken ook mooie, kleine gaat, perfect voor het insteken van wat takjes. ;D :-X
Gr.
Edsko
-
De overgangen in de Black Box worden straks met raillassen gemaakt. Tenminste, op die manier hebben we in april proefgereden. Dat ging toen zonder problemen in één keer goed.
Dus: door de BB loopt een op maat geknipt stuk flexrail van de ene module naar de andere.
Je module moet aan de (NEM) normen voldoen. De Engelse EN SCHOTSE ;D deelnemers moeten ermee rekening houden dat hun materieel ook aan de H0 normen voldoet, voor zover mogelijk. Dus qua ruimteprofiel. Hoogte van de buffers is een ander verhaal ;).
Het ziet er indrukwekkend uit zo. Ik heb vandaag ook weer 2 boompjes gedraaid uit bloemistendraad. Elke dag 2 boompjes maakt een woud in 2 maanden ;).
tschüß
Hendrik Jan
-
Yep, 122 boompies ;) ;D
-
huh, dan hebbie duitse en schotse boompies bij elkaar, of sta ik nog teveel in de vakantie stand, wel mooi zo, niet te klei, vinnik wel erg mooi (y) (y)
-
8)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/0fce0f1a9ca666ef26498e1cca02e878.jpg)
Boompies in de dop...... ;D
-
Hey, dat zijn er meer dan 122! Zo te zien ben je wat van plan! Massa productie? ;D (y)
Veel succes met het draaien! :)
Gr.
Edsko
-
Yep, 480 of zo, heb er eerder al eens een stelletje gemaakt.... Ga nu echt niet het hele doosie doen.... Pfew, maar wel veul..... 8)
Walter
-
Kom op Walter, beetje uitdaging moet er ook zijn. ;D
-
"Pfew, maar wel veul" jaja maar hoeveul ?
-
plaatjes,
het volk wil plaatjes!
(y)
Hendrik Jan
-
Hahahaha, ja, ehhh valt nog niks van te zien, behalve dat doosje. Heb van de week nog geen tijd gehad, komend weekend weer!
Walter
-
Zoals gezegd.... Massa productie van naaldbomen is gestart. Heb er nu een stuk of 100 in de maak, in 3 verschillende hoogtes. Heb ruim 1500 gaatjes van 0,8 mm geboord in dd 100 stammen, en evenveel zijtakjes geknipt van het 0,7 mm ijzerdraad. Ben nu bezig de takjes in de stammen te doen, pfew, da's pas slavenarbeid. Heb er nu misschien 25 gehad. Daarna moet alles in de schorspasta, ook om de takken te fixeren. Eigenlijk vind ik de dichtheid aan takken en de lengte er wat iel uitzien, maar uit een eerdere proef blijkt dat uiteindelijk nogal mee te vallen. Deze bomen komen redelijk dicht bij elkaar te staan, en groeien dan in het echt ook niet zo ver uit, en zijn aan de onderkant nogal kaal. Als de pasta droog is, dan volgens de methode grove den er 6 of 12 mm vezels van onder tegenaan blazen met m'n electrostaat, dan nog wat 2 mm vezels, en afsluiten met wat turf. Maar goed, dat is toekomst muziek, eerst maar door met takkies steken....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0688800x600.jpg)
Boren
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0690800x600.jpg)
Geboorde stammen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0692800x600.jpg)
500 korte takjes, 500 middel, en 500 langere takjes
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0693800x600.jpg)
drie lengtes
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0694800x600.jpg)
24 gedaan..... Oef
-
Dat is inderdaad bijna slavenarbeid... Maar het geheel wordt wel echt mooi zeg! (y)
-
Zo... Deze stap is klaar.....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/dfdbe8514767ea320e47b7d868a105bb.jpg)
Meer dan 100 stuks dus...... Dat was echt een dag flink doorpezen. Kan geen ijzerdraadje meer zien!
Komende week maar eens met schorspasta en zaagsel in de weer. Hopelijk gaat dat wat vlugger
Walter
-
Goed bezig! (y)
Groet Ronald.
-
Doe maar rustig verder.
-
ja. En blijf vooral rustig.
-
Goed bezig (y)
-
Hoe los je dat bovenin op Walter, is nu wel een aardig stomp stukkie..
-
Komt nog een stukje iets dikker draad in en dan de pasta. Overigens is dit alleen bij de hoogste uitvoering zo, bij de anderen was ik zo handig het puntje aan de bovenkant te houden.... ::)
-
Oh ja, een aantal van die hoge bomen zullen wel tot aan de hemel van de bak groeien, dus dan moet de top er weer uit ;D ;D ;D
-
Zojuist de eerste bomen voorzien van loof.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0697600x800.jpg)
Kale boom, in de anita decor schorspasta, met wat extra zaagsel erover zo heb ik er nog een goeie 100.....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0698600x800.jpg)
Eerst een lading 6 mm bruine vezels, dat bleek erg dunnetjes te zijn, dus maar een tweede laagje aangebracht. Beide keren van onderaf in de lijm en met de electrostaat erop, dan van de bovenkant met m'n verffohn geblazen zodat de vezels onderaan de takken hangen.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0699600x800.jpg)
Vervolgens de bomen gespoten met een mixje van grijs en bruin
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0700600x800.jpg)
Daarna een laagje 2 mm vezels, zwartgroen, en van bovenaf gestrooid met heki fijne vlokken, donkergroen.
Het lijkt vrij compact op de foto, in werkelijkheid valt het wel mee. zal morgen wat plaatjes maken met meer licht. Ook nog wat experimenteren met de vlokken, zal ook WS turf proberen. Al met al ben ik niet ontevreden, maar ook benieuwd naar jullie mening.
Walter
-
Zeker niet verkeerd voor een eerste boom (y) Mogelijk komt het door de fotos maar het lijkt dat de stam zo grijs is.... Is dat nog iets bij te werken?
Groet Ronald.
-
Vlokken van de onderzijde en begin eens met 12mm vezels met de electrostaat, dan 6 en dan 2mm's met een zeefje...
-
Dank voor de tips. Ik heb 12 mm liggen, maar zal denk ik een zeefje moeten maken met grotere gaatjes, die komen er nauwelijks door. Ik ga het proberen. Ook de kleur van de stam etc zal ik iets bruin/ groener proberen.
-
Ok, met 12 mm Heki vezels, dat lijkt erg weinig, maar het komt goed. Heb overigens m'n standaard grove zeef gebruikt, en dat gaat blijkbaar toch.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0702.jpg)
En dan 6 mm, gevolgd door 2 mm (Polak) door een theezeef van boven, dan is het al veeel dichter, moet niet meer zijn vind ik.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0703.jpg)
Vervolgens de spuit erover, nu bruiner dan gister, ongeveer 2/1 bruin/grijs. Voordeel is dat het niet echt uitmaakt welke kleur vezels er van te voren zijn gebruikt, ik heb bv maar 1 kleur 12 mm op voorraad, en wat proefzakjes van Vampisol 6 mm (werkt goed trouwens)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0705.jpg)
En dan woodland turf T46 weeds, zowel van boven als van onder
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0706.jpg)
?? Ik zie het zo wel zitten, kan absoluut nog mooier, maar dat komt vast wel met wat oefening. Vanmiddag maar eens verder knoeien met de volgende serie.
Moet ik de hele boom nog met fixeer benevelen, of is dat overdreven?
Walter
-
Zo, de verzameling hoge is klaar.....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0712600x800.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0711600x800.jpg)
Ook nog even bielzen gemaakt op de pertinax plaatjes waar de rails op zijn gesoldeerd. Mooi notenhouten 'latje' van 0,5x3,0 mm gevonden bij een hobbywinkel. Is inmiddels ook geballast, maar daar heb ik nog geen plaatje van.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0713800x600.jpg)
Walter
-
Nette bomen Walter! (y) Toch niet slecht voor de eerste serie.
Groet Ronald.
-
Walter, je laat die vlaggetjes toch wel staan he... Een international padvinders event in de bergen. ;D
-
gaat en overtuigend bosje worden zo (y) (y) (y)
-
Ach, nog zo'n 70 kleinere exemplaren te gaan. Moet zeggen dat het me eigenlijk nog meevalt, het enige echte rotklusje was de draadjes doorsteken in de stammen. Er moeten ook nog een paar loofbomen bij, dichter tegen het water, één speciale zelfs in het water, die vind ik heel kenmerkend voor het plekje:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0230800x600.jpg)
Walter
-
Dat ziet er goed uit (y)
Naarmate je er handiger in wordt.wordt het resultaat ook beter vind ik.
-
Mooi bos.
Komt helemaal goed zo
Tschüß
Hendrik Jan
-
Hoi Walter
Heb je wat meer gedetailleerde info over hoe je de overgang op de modulebak hebt gemaakt ?
Met de pertinaxplaatjes enzo?
Mvg Dave
-
Dave,
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0683.jpg)
Ik heb uit een stuk printplaat twee plaatjes van 76x60mm gezaagd. Die zijn vervolgens onder dezelfde hoek als de rails over de bakovergangen liggen in tweeën gezaagd. Vervolgens zijn de flexrails aan beide zijden van de bakovergang van de eerste 3 bielzen ontdaan. De rails is aan de onderzijde vertind.
Aan de linkerkant heb ik eerst geprobeerd de bielzen uit te frezen (met m'n proxxon), waarbij het koper onder de rails ook is blijven zitten. Die bielzen zijn zinloos, ik heb ze nu nagemaakt met stukjes notenhout van 3mm breed en 0,5mm dik, die tussen de rails en aan weerszijden zijn gelijmd.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0667.jpg)
Voor het leggen van de rails zijn de plaatjes op de overgangen vastgelijmd met bisonkit (te lijmen kant eerst opgeruwd), en met drie schroeven tijdelijk vastgezet, die zijn na het drogen van de lijm weer verwijderd. In de foto hierboven zie je de gaatjes nog zitten. Daarna is de rails gelegd, en tijdelijk vastgeschroefd. De uiteinden zijn op de stukjes printplaat gesoldeerd, en het koper tussen de rails is weggeslepen, om alle rails van elkaar te isoleren.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0637800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0639800x600.jpg)
Vervolgens zijn de notenhouten bielzen er op gelijmd, waarna de ballast (heel dun laagje, 1 steentje dik) is aangebracht. Nu moet ik er nog met de airbrush overheen om het aan te passen aan de rest.
Walter
-
Hoi Walter
super!
Zo is het me een stuk duidelijker,
bedankt voor de extra foto's! (y)
MVG Dave
-
Hoi Walter,
Hoe doe je het dan met de middenrail?
Groet,
Wijbe
-
De bedoeling is om dat met (de koppen van) messing nageltjes te doen, onderling verbonden met wat blanke litze. Daar is nu nog geen noodzaak voor omdat er geen andere 3rail modules zijn, en ikzelf ook nog niet rond kan rijden. Gezien de hoeveelheid werk die ik nog voor me heb voor eurospoor stel ik dat even uit.
-
Zo, de 100+ bomen zijn klaar!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0721800x600.jpg)
Heb ook eens zitten denken over de kosten, bij elkaar voor ruim 100 bomen van best wel aardige kwaliteit ca € 62, waarvan de helft in de twee bussen bison spuitlijm is gaan zitten. Eigenlijk vind ik dat rotspul, heeft iemand hier iets slimmers voor?
Nu eindelijk beginnen aan het begroenen van de bodem, ben ik door m'n 2 mm vezels heen. Vanmiddag wat noch zooi gehaald, dat is het enige dat hier in de lokale winkel te krijgen is, maar het lijkt wel of het licht geeft grrrr...... Verschrikkelijk. Eigenlijk wil ik Polak of nog liever Mininatur vezels gebruiken. Dit is echt lelijke zooi. Goed dat het de eerste laag is, maar zo schiet het natuurlijk niet op. En op zondag dat spul scoren is zo goed als onmogelijk..... Dan maar weer via internet.
Walter
-
Spuitlijm van de Action, 1,99...
-
Arrrrggghhhh ;D ;D
-
Blanke lak werkt ook ;)
-
haarlak
-
heb zelf ook een poosje verschillende spuitlijmen uitgeprobeerd en zou het bij die van Bison houden. Op de lange termijn het beste voor je bomen ondanks dat ie een stuk duurder is. Action slaat wit uit en is zo plakkerig dat als je één keer je tak vastpakt je hem compleet in elkaar drukt. En naar mijn mening waren haarlak en blanke lak als lijm niet sterk genoeg. Verder als ze klaar zijn nog wel even bespuiten met blanke lak ter fixatie. Bomen (en de module) zien er trouwens erg leuk uit! (y)
groet,
Daniel
-
Das nou een fraai piepschuim blok wat je daar hebt ;D (y)
Boompjes zien er overigens toch goed uit,dus dat scheelt ook weer :P
Ik heb hier overigens ook dat spul van de action gebruikt voor mn struikjes bij de ringloods,geen problemen tot zover.
(ja t plakte in t begin nog een beetje maar ik denk dat die spuitlijm daar iets mee vandoen heeft gehad :D)
-
goed bezig!!! (y) (y)
-
Na alle bomen perikelen en de basis begroeiing is het nu tijd om struiken en bomen te planten. Gebruik makend van talrijke tips van diverse fora, en het toegezonden krijgen van allerlei spulletjes en de voorraad bomen lekker aan het experimenteren.
Zo zag het er vanmorgen uit:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0723800x600.jpg)
Met voorraadje struikjes uit de keuken van Martin, tot kleine stukjes verknipte wooly fiber en aankleed materiaal van silhouette kom je een heel eind, de eerste stuikjes en lage begroeiing staan
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0725800x600.jpg)
En na 3 uur noeste arbeid is dit het resultaat
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0727800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0729800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0730800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0732800x600.jpg)
Ik ben best tevreden en heb nu het idee dat de bakken op tijd toonbaar zullen zijn voor Eurospoor. Er is best nog een hoop te doen, maar er zijn geen onoverkomelijke hobbels meer. De spulletjes voor de verlichting zijn vrijwel allemaal binnen, de achtergrond is in aantocht, en het modellwasser is gisteren uit Houten meegenomen. Voor de andere oever zijn wat loofbomen in aanbouw, maar gezien het nog beschikbare bestand aan dennen, denk ik dat dat er niet zo veel zullen worden. Het enige waar ik nog mee zit is het hekwerk langs de brug, daar heb ik ondanks heel wat zoeken nog geen bevredigende oplossing voor gevonden. Misschien toch maar terugvallen op de suggestie uit de bouwbeschrijving van de brug, een aangepast Faller hekwerk, maar dat is me eigenlijk niet fijn genoeg. Suggesties zijn dus van harte welkom.
Walter
-
Hoi Walter,
Ik zag gisteren bij PB modelbouw in Houten heel mooi messinghekwerk. Misschien een idee, desnoods 4 oktober halen.
Groet,
Tjalling
-
Ah, waar staan die? In de rechter hal helemaal achterin de hoek?? Daar hadden ze inderdaad wel het één en ander, dat wordt inderdaad de 4e nog eens goed kijken.
W
-
Ja, helemaal achter in de hoek.
-
Nou ik toch bezig ben.... De andere kant ook maar gedaan.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0734800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0735800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0740800x600.jpg)
Nu voorbereidingen treffen voor het water!
-
Fraai werk, Walter!
Nog even en de eerste 44er davert met een zware Dg over de Lenne richting zuiden!
-
Ziet er goed uit Walter! (y)
Greets Johan
-
Héél fraai! (y)
Nog even en de eerste 44er davert met een zware Dg over de Lenne richting zuiden!
Of een Engelse class 411 8)
-
Ook prima, kijk ik wel even de andere kant op ;) ;D :P
-
Anders ik wel ;D ;D
Zoiets dus:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0752800x600.jpg)
En uit de andere richting...
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0757800x600.jpg)
(Ja.... Ik weet het..... Schieberstangenschutzrohren moeten nog worden geplaatst..... :-\)
Walter
-
Ziet er prachtig uit Walter (y)
Henk.
-
Dank voor alle lovende woorden! Ik heb eindelijk vakantie, en dat betekent dat ik nog een paar dagen lekker kan doorgaan met de modules. Bij het maken van de foto's gisteravond viel me op dat de tredes van één wagon heel lichtjes de steunen voor het hekwerk raken. Schrik! Vanmorgen maar even een profielmal over de brug gehaald, en inderdaad, de steunen en de erkers boven de kolommen op de brughoofden komen net binnen het profiel. Meteen maar aangepakt, de steunen zijn iets naar buiten geplaatst, en de erkers zijn enkele millimeters smaller gemaakt met een slijpschijf. De boel staat nu te drogen, en straks maar met de luchtkwast aan de gang om de schade weg te werken.
In de tussentijd eerst de fries en de hemel van een tweede laagje wit voorzien, en m'n verlichtingsstrip
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0761600x800.jpg)
Daar blijkt weer dat in china 5 cm niet altijd 5 cm is. Over een lengte van 240 cm bleek de warmwitte strip net één ledje te lang te zijn. Om geen lege plek over te houden de boel maar verknipt en op elkaar gesoldeerd zodat er nu twee ledjes erg dicht op elkaar zitten.
Ik heb een glaslat gebruikt van precies 3cm breed, met een hoek van ongeveer 30 graden, zodat het licht de hele bak bestrijkt, tenminste, dat is de theorie ;).
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0760600x800.jpg)
Ik ben van plan de strip met stukjes velcro tegen de binnenkant van de fries te bevestigen, dan kan het er ook makkelijk weer af
Walter
-
Dat zijn leuke foto's, Walter, met die loks + trein op de brug. Overigens, of het nu engels is of duits, amerikaans of frans, mocht ik in de buurt van jouw modules zijn dan kijk ik toch wel, ongeacht de nationaliteit van het verkeer van dat moment. ;)
-
je pakt het gründlich aan.
In korte tijd een heel bos, met prachtige bodem.
Hulde, hulde.
Wat voor stokjes heb je gebruikt als basis?
Tschüß
Hendrik Jan
-
De basis voor de bomen zijn shaslikspiezen van de Makro, 30 cm lang, 3 mm dik.
Overigens, het 'water' zit erin.....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0765800x600.jpg)
Met de half in het water groeiende boom
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0766800x600.jpg)
In het echie:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0232800x600.jpg)
Goed te zien is dat het spul behoorlijk omhoog kruipt door de capillaire werking, dat wordt als het echt is uitgehard nog gecorrigeerd, de hele oever moet dan nog bijgewerkt worden.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0767800x600.jpg)
-
Heel mooi gedaan!
-
mooi mooi wat voor spulletje is t water?
-
Het water is een tweecomponenten produkt van Langmesser, vrijwel reukloos! Lokdepot verkoopt het in NL, en was zo vriendelijk een grote verpakking voor me mee te nemen naar Houten.
Walter
-
Heel Mooi Walter! Die boom en natuurlijk ook dat water! Blijft het rimpelloos of komt er nog wat beroering in het water?
gr,
Daniel
-
Dank je! Het is nu echt spiegelglad, 'stroming' zie je wel door de groenige verkleuring die erin zit. De dag dat ik er foto's heb gemaakt was het erg rustig, en was het vrijwel spiegelglad, met hier en daar wat kleine golfjes. Ik weet nog niet of ik die ga aanbrengen, maar zo ja, dan met Vallejo watereffects. Het heeft nu eerst twee weken de tijd om uit te harden, morgen vroeg lekker een poosje het land uit, genieten van zon, zee en gezelschap 8) 8)
Walter
-
Fijne vakantie Walter 8)
-
Zo, geheel uitgerust, en voorzien van een licht kleurtje vandaag er weer hard tegenaan 8) gelukkig nog een paar dagen vrij, zodat er nog wat aan de modules kan worden gedaan. Gelukkig waren de laatste onderdelen voor de verlichting ook binnen gekomen, 2 DMX RGB controllers. Daar heb ik me vandaag maar eens mee bezig gehouden. Na een uurtje of twee draadjes maken en afwerken, en een paneeltje met drukschakelaars maken is dit het resultaat:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/98E34545-B2BB-4E78-A5D4-770EC08DC899.jpg)
Van onder naar boven, een 12V/10A voeding, een DMX player, twee DMX RGB controllers en en paneeltje me 6 drukschakelaars. Het geheel is tegen de binnenkan van de rechter BB geschroefd. De ledstrips had ik al eerder op een glaslat van 2m40 gelijmd:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0762600x800.jpg)
De strips voorzien van bedrading, een stuk Cat 6 kabel aan de strips gesoldeerd, de andere kan in de connectors van de controllers. Ongelofelijk, maar toen ik het geheel aansloot, de componenten aan de 12V, de controllers aan de ledstrips, en de player aan m'n laptop, werkte het zomaar! Gebeurd mij vrijwel nooit, er is altijd wel een kleinigheidje. ;D Via de software kon ik alle strips en alle kleuren apart aansturen. Vervolgens een beetje knoeien met de 'scenes' om een dag-nacht cyclus te maken. Was ff klooien, maar uiteindelijk werkte het wel aardig. Beetje trial en error, en ik moet zeggen dat de meegeleverde software niet heel erg praktisch is. De player kan ook stand alone werken, daarvoor worden de scenes in een eeprom geladen. Met de schakelaars kunnen de diverse scenes worden afgespeeld. Voor het demo effect heb ik dag, avond, nacht, schemering als aparte scenes, verder een 'run' waarbij de scenes achterelkaar zijn geknoopt, en in een oneindige loop draaien. Verder een 'stop' of 'uit' functie, voor het geval het genoeg is geweest. Gek genoeg werkt het 'run' niet goed als ik lagere wachttijden voor dag/ nacht kies (15 minuten). Na een afsluitweerstand op de laatste DMX component te hebben geplaatst leek het beter te gaan, maar dat was schijn. Uiteindelijk de wachttijden ingekort tot een paar minuten, dat werkte correct. De tijd weer wat opgerekt, werkt nog steeds. Ik heb het nog niet boven de modules gezien, en de scenes zullen nog wel aangepast moeten werken, maar ik ben al dik tevreden. Ik heb geprobeerd een filmje te maken met m'n iPad, maar dat is niet bruikbaar, en daar ga ik jullie tijd niet mee verknoeien.
Walter
-
Tovenaarspraat.
De derde wet van Arthur C Clarke:
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
super. Gaat vast een mooi resultaat geven, al snap ik niet hoe je dat doet.
Tschüß
Hendrik Jan
-
hahaha,
Het valt heel erg mee, en ik heb het gewoon afgekeken van Ronald K. Tot gisterochtend had ik ook geen enkele ervaring met DMX, maar het is echt vrij simpel. Laat het je wel zien op €spoor ;)
Walter
-
Een week of twee gelden had HJ het over een bril voor z'n postbode. Op mijn module komt ook een bril, maar dan in het gras. Dat zit zo: toen ik foto's ben wezen maken bij m'n grote voorbeeld kwam ik er na terugkeer in de auto achter dat ik ergens m'n nieuwe leesbril was verloren..... Arrrrgggghh, maar goed, met z'n drieën wezen zoeken (vriendin, hond en ik), en, ongelofelijk, heb het ding teruggevonden tussen de struiken tegen het talud van het brughoofd. Leek me wel aardig om die zoektocht af te beelden, en zo nog iets levends op de module te plaatsen. Dus, eerst een preiser hondje gezocht en gevonden, en twee preisertjes voor vriendin en mijzelf, ook gevonden, en dan nog een bril.... Tja. Na HJ's opmerking dat het met verf niet was gelukt kreeg ik een ingeving, die ik vandaag maar eens heb geprobeerd om te zetten. Het recept. Men neme twee tandenstokers en steekt die naar elkaar toewijzend in een stukje styrodur. Vervolgens een stukje lakdraad en klooien maar.... Het resultaat is dit:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0777800x594.jpg)
Sorry voor de vage foto maar ik had wat moeite met m'n camera, de volgende zijn wat beter
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0780800x600.jpg)
Op de achtergrond het eerste exemplaar waar de lenzen wat erg ver uit elkaar zitten.
En met een zoekend preisertje op de achtergrond:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0785800x600.jpg)
Het frame is met wat secondenlijm vastgezet, nu nog ff een kleurtje en glazen met KristalKleer, en het ding kan tussen de struiken ;D ;D dan die zoekende sukkel nog van de juiste kleding voorzien en dan kan die er ook bij.
Walter
-
Euhm... ik kan 't niet zo goed zien, heb je even een bril voor me?
-
Yep, die heb ik inmiddels weer gevonden in de struiken, kijk maar:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0793800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0792800x600.jpg)
En het origineel
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0241600x800.jpg)
Walter
-
Schitterend, Walter! Heel leuk bedacht en mooi uitgevoerd! :D
-
Mooie details!
Henk (y)
-
Haha, briljant!
Groet,
Chris
-
Vandaag vooral bezig geweest met de transportverpakking, die moet af voor volgend weekend als m'n bakken voor het eerst de deur uitgaan. Om beschadigingen zoveel mogelijk te voorkomen kan ik ze nu helemaal dicht maken. Noodzakelijk omdat een deel op m'n imperiaal vervoerd gaat worden. Om toch nog wat leuks te doen heb ik wat aan de fauna gedaan:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0796800x600.jpg)
En verder nog wat eenden, meeuwen, konijnen en een buizerd verstopt...
Walter
-
En nog maar een beetje doorgehaald, voor het eerst sinds mei de achterwand en de fries gemonteerd, de verlichting er in gehangen en..... best wel tevreden, en dan moet de achtergrond er nog in! Kon het niet laten er wat op te zetten.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0810800x600.jpg)
En dan nog een nachtopname
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0812800x600.jpg)
Moet nog wel wat sleutelen aan de verlichting, de nacht stand is nogal licht, en gek genoeg lichten er heel wat planten roodachtig op. De zonsopkomst is wat aan de lange kant, de totale cyclus zou nu ongeveer 22 minuten moeten zij , waarvan 15 dag, 1 schemer, 5 nacht en 1 zonsopkomst, maar de zonsopkomst lijk veel langer.
Walter
-
fraaie module hoor Walter, knap werk. Hoe lang/zwaar is ie?
En ga je nog een achtergrond schilderen achter de bomen?
-
Heel mooi geworden, knap staaltje modelbouw (y)
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Dank u dank u !
Inclusief de BB's is het 3 meter lang, het zichtbare deel is 2.40m Ik heb nog geen idee hoe zwaar het nu is, maar met name de brug modele weegt wel wat, de brug zelf is al een paar kilo gips! De achtergrond komt over een week of twee, daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar, maar wat ik er qua ontwerp van heb gezien, wordt het wel wat.
Walter
-
Fraai. (y) (y)
Gr, Ben.
-
Ik vin m erg gaaf geworden met allerlei details er zo in verstopt (y)
nou nog mn vergrootglas zoeken en de rest van de details op de foto opsporen ;)
-
Heel mooi Walter en heel sfeervol (y)
En met een achtergrond zal het nog mooier worden.
Jan.
-
Voor het eerst transport klaar..... Past echt maar net.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0817800x600.jpg)
Auto zit nokkie nokkie, en het middendeel
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0822800x600.jpg)
Moet nog op het dak. Dat wordt rustig rijden naar Edsko morgen voor m'n eerste try-out!
Walter
-
Goede reis!
Zie je morgen ;D
Groet,
Tjalling
-
Wees gerust Walter. Ik heb gereedschap om je uit te breken als het moet. ;D
Zit je nou met je knieen tegen het dashboard en je kin op je stuur?
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit je morgen is vergaan.
Gr.
Edsko
-
Moet mezelf invetten om er in te kruipen hahahaha tot morgen 8)
-
Vandaag Walter en Tjalling op bezoek gehad. Laatste test voor Eurospoor. Walter had helaas nog niet met mijn bakken in een opstelling mee kunnen doen.
Wat is dat ding mooi in het echie! Walter, je hebt echt een toppertje afgeleverd.
Was een nuttige sessie. We kwamen er achter dat het rechter tunnelportaal problemen kan leveren met hogere loks. De E18 (?) van Tjalling schuurde langs de binnenkant. Dat wordt nog opgelost. En nog wat andere kleine dingetjes.
De bak heeft de rit bovenop de auto prima overleefd, dus Eurospoor mag geen probleem zijn.
Leuk moment was toen Walter de brug uitpakte. De mond van mijn dochter viel open van verbazing en verwondering. (y) :D Mooier kan niet denk ik.
Nog een paar plaatjes om het af te leren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140928_182205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140928_182205.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140928_180255.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140928_180255.jpg)
Heren: Dank voor een ontzettend leuke en nuttige dag!
Gr.
Edsko
-
Zo, dat was een geslaagd dagje, om 1 uur bij Edsko, en om half 9 pas weer weg!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0825.jpg)
Aangezien de rode bolide te klein is om een hele module binnen te hebben, moest de brug op het dak.
Ik kan wel zeggen dat we optimaal gebruik hebben gemaakt van de tijd. Toen ik aankwam was Edsko al bezig de eerste keerlusmodules klaar te zetten. Het was prachtig weer, dus zijn we lekker buiten aan de gang gegaan. Na de rechterkeerlus hebben we Lennebrücke opgebouwd. Ondertussen was Tjalling er ook en kon bahnubergang Burgstrasse worden aangesloten, gevolgd door de bak van Edsko.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0827.jpg)
Omdat dat lekker vlot ging besloten om de linkerkeerlus ook maar op te bouwen, geen punt.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0865.jpg)
Een leerpuntje voor mij was dat het doorverbinden met flexrails inderdaad veel tijd kost. Ik ben benieuwd naar de oplossing van Steef. voor mijn K rails moet ik nog (Flm) railverbinders meenemen, die zijn iets makkelijker aan te brengen dan die van Peco
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0830.jpg)
Uiteindelijk waren we om half zes zo ver dat er kon worden gereden. De keerlusmodules werkten perfect, de boosters, en de treinen reden. Op de één of andere manier was er bij een bakovergang een railovergang niet perfect zodat we Engels links hebben gereden, de E18 van tjalling had een profielprobleempje , oh nee, dat is de tunnel ;D
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0842.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0832.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0841.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0843.jpg)
Daarna nog wat mooie treinen laten rijden.:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0862.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0864.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0837.jpg)
Tussen het afbouwen door nog lekker een mini loempiaatje voor de hele familie gegeten.... Reusachtig wat een dingen!
Edsko, bedankt voor de geweldige ontvangst. Het kunnen koppelen met meerdere modules en het opbouwen van de keerlussen was een prima ervaring, en we gaan Eurospoor vol vertrouwen tegemoet!
Walter
-
Ziet er indrukwekkend uit, Walter.
En een gouwen tip voor die bril.
Dat idee ga ik schaamteloos van je stelen ;)
Tschüß
Hendrik Jan
-
Dank je! Ben vereerd dat je m'n bril idee gaat gebruiken, ik heb hier al zoveel ideeen geleend, top gewoon.
Walter
-
Ahhh, goed bezig mannen! (y)
Levert de tunnel verder nog problemen op of is dat inmiddels opgelost, met het oog op Eurospoor?
-
Hallo Walter,
Mooi verslag en (vooral) een schitterende module (y).
Het was een geslaagde dag.
@Edsko: bedankt voor de gastvrijheid.
Groet,
Tjalling
-
Marc,
De profielvrijheid van de tunnels is erg beperkt, dat wist ik eigenlijk al, maar bij mijn testen heb ik elloks over het hoofd gezien. NS1100 ging er door maar DB E18 en E43(?) leverden een probleem op. Ik ga gauw kijken wat ik er aan kan doen. We hebben gister twee mogelijkheden besproken, het opruimen van de openingen, met als gevolg een verlies van detaillering, of het dichter naar elkaar leggen van de rails. Dat laatste is meer werk, maar er is wel ruimte voor.....
Tjalling, jij ook bedankt, het was zeker leerzaam en gezellig!
Walter
-
Rijtuigen gaan wel goed? Ook 1:87 303mm lange?
-
Yep, rijtuigen is geen enkel probleem......
-
Mmm, het rail aansluitingprobleem ban gister is thuis wonderbaarlijk vrdwenen:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0841.jpg)
Gister
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0868800x600.jpg)
Nu.....
??? ??? ::)
En nu? Niks aan doen? Wel goed te zien is dat de ballast niet erg vast zit met m'n laatste lading voorstrijk van Alabastine. De linker bak en de brug muv de aansluitng zijn gedaan met een oude bus, en dat zit muurvast, maar de nieuwe bus is bagger.....op naar de boekbinderslijm.
Overigens, het profielprobleem met de tunnels doet zich bij mij ook voor met Duitse E-loks, daar ga ik dus echt iets aan doen. Mijn M* E18 heeft wel minder uitdaging dan de R E18 van Tjalling......
Walter
-
Ik houd het op de ondergrond. Mijn erf is niet helemaal strak recht, iets dat thuis en ws op Eurospoor wel het geval is.
Ik zou er niets aan doen als ik jou was.
Die tunnelportalen, wel even doen natuurlijk. De R van Tjalling staat wellicht hoger op de poten? Bak iets breder? De M is 1:93 tov 1:87? Vraag me dan wel af hoe het met 1:76 gaat...
Ik zou de rails toch maar iets naar binnen leggen lijkt me.
En vreselijk balen idd van die ballast. Beter dat je er nu achter komt ipv op Eurospoor.
Succes met de aanpassingen!
Gr.
Edsko
-
De M is 1:93 tov 1:87? Vraag me dan wel af hoe het met 1:76 gaat...
Ik heb hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54545.msg3221385070.html#msg3221385070) wat foto's staan ter 'inspiratie'. Meest praktische info; mijn rijtuigbakken zijn aan beide zijden 2,5 mm breder dan een standaard rijtuig, in dit geval een plan W.
-
Whoaaaaaa........ Dat wordt vast een probleem! Ik houd me aan de NEM normen voor HO, wat dus niet helemaal is gelukt voor de tunnels. 8). Maar, dit is precies waar ik bang voor was, groter aan alle kanten behalve de lengte. De openingen liggen in een recht stuk. We hebben het er gister over gehad, en is rond 3 augustus ook in dit draadje aan de orde geweest. Ik moet dus zorgen dat m'n tunnels aan NEM voldoen. Ik ga m'n best doen.....
-
Die rare 00-dingen vallen wel binnen de NEM-normen. Speciaal nog nagegaan voor ik zelf ging bouwen aan dit 00-vehikel.
-
oei oei.... Dan wordt de rails meer naar het midden leggen wellicht ook een issue, als die 00 bakkies breder zijn. Dat wordt nog een heel gepruts om dit goed te krijgen.
We hebben het gisteren ook gehad over een deel van het portaal wegschuren opdat het breed genoeg wordt. Maar dat is wel erg zonde van de details. Die conclusie trokken we gisteren ook al.
Is er iemand in je buurt die 00 spul heeft om te testen? Dan weet je waar je aan toe bent en wat je opties zijn. Nu blijft het een beetje aannames doen heb ik het gevoel. De (school)term "meten is weten" schiet weer door mijn hoofd heen. ;D
Gr.
Edsko
-
Yep, moet m.n NEM Profil Lehre maar gauw opsnorren. Oef.
-
Nou, die Profillehre is onvindbaar, maar de NEM normen gelukkig niet. Om vast te stellen wat ik nu moet doen, en welke invloed dat heeft, ben ik eerst maar eens gaan studeren. Norm 102 gaat over de 'Fahrzeugumgrenzung bei gerade Gleisfuhrung', dus de PVR bij rechte rails. Die is bij HO max 48 mm breed. Daar gingen bij mij alarmbellen rinkelen. Hoezo 48 mm, dat betekend dat met de volgens de door mij toegepaste minimale railafstand HoH van 46 mm volgens NEM 112 (Gleisabstände), de Fahrzugumgrenzung niet past.
Ff zijstapje, in bogen moet de Fahrzeugumgrenzung worden aangepast (=vergroot) als de straal kleiner is dan 2500mm (NEM 103). Echter, in NEM 112 staat dat de railafstand bij wagons met lengtes tot 313mm (het langste wat wordt genoemd), en een straal groter dan 1200 mm (dat is op mijn module het geval, ca 1600 mm), de railafstand niet vergroot hoeft te worden. De NEM103 geeft dan aan dat de Umgrenzung bij die lengte met aan weerszijde 3mm moet worden vergroot, tot dus wel 54 mm!
??? ??? ??? Ehhhhhhh! Wat nu?
Ok, eerst maar eens wat malletjes getekend uitgeknipt, met initieel ook nog ruimte voor waslijn en panto op minimale hoogte. Dat gaat dus echt never nooit niet passen. Kijk maar:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0869800x600.jpg)
De linker rails ziet er vergelijkbaar uit. zonder waslijn en panto is het nog steeds dramatisch, vooral voor de zijkant.
De oplossing vond ik in de volgende NEM norm, de NEM 301, 'Begrenzung der Fahrzeuge' . Ha, was'da nu weer.... Ja, de max rijtuig afmetingen! Da's dus wat anders dan de PVR, en een stuk kleiner.
Dit geeft het volgende resultaat:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0874800x600.jpg)
Tov NEM 102:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0877800x600.jpg)
Om eea nog duidelijker te maken, de NEM 301 op de NEM 102 gelegd:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0878800x600.jpg)
Ik zie nog wel mogelijkheden om aan de 301 te voldoen, maar absoluut niet aan de 102, dan kan ik de portalen net zo goed wegmikken. Maar, ik denk ook dat de OO wagons niet binnen de NEM 301 passen, maar net wel door de NEM 102 passen. (Max breedte 40mm!)
Hellluuup, kan nu wel wat advies gebruiken.
Walter
-
Walter,
Het zou me niet verbazen als er nog een extra norm bestaat voor tunnelprofielen. Ergens heb ik een verhaal gelezen over extra ruimte in tunnels, die nodig is voor hulpdiensten bij kalamiteiten en evacuatie. Kortweg : de passagiers moeten er nog uit kunnen.
Tegenwoordig speelt, met name bij hoge snelheidstreinen, dat extra ruimte nodig is om de drukgolf te verminderen. Anders krijgen alle passagiers last van hun oren. Maar dat zal waarschijnlij in jouw tijdperk nog niet zo belangrijk zijn geweest.
Sander
-
NEM 105 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_105_NL.pdf) is dat.
En een snelle vergelijking tussen de tekening in het normblad en de situatie op de foto's doet me vrezen dat het toch uit gaat lopen op dynamiet of zwaar gereedschap Walter :( ;)
-
@Sander; NEM normen zijn modelbouwnormen. Hebben dus niets met drukgolven en hulpdiensten te maken maar zorgen alleen dat treinen geen scenery raken.
@Walter; ik kijk vanochtend even naar wat afmetingen. Zoals in mijn eigen topic al aangegeven, 00 valt ruim binnen NEM.
Marc
-
Marc,
Jouw OO valt binnen NEM 102, maar ik vermoed niet binnen NEM 301. Om het voor mij t doen te houden is NEM 301 met een beetje extra speling het maximum, NEM 102 kan ik echt vergeten, dan moeten de tunnelingangen er echt uit.
Walter
-
Na wat wikken en wegen, heb ik besloten de portalen enige millimeters omhoog te brengen om de ingangen in elk geval voldoende ruimte te geven cfm NEM301. Dus, aan het hakken en breken. Nou ja, ietsje meer beleid dan.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0879.jpg)
Om vervolgens de portalen van onderaf op te vullen met hardschuim plaatjes
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0882.jpg)
Misschien geef ik ze nog een mm, om iets meer licht te creeeren, maar op deze manier gaat het net passen, ook met E-loks en da's wat mij betreft genoeg ;D
Walter
-
Gelukkig hebben we de foto's nog.... :-\
Moedig dat je dit doet en het ziet er nog niet eens zo onnatuurlijk uit. Nog een mm extra en je bent het heertje denk ik.
Veel succes met de herstelwerkzaamheden!
Gr.
Edsko
-
Ok, nog een millimetertje dan!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0883.jpg)
En de schade wegwerken
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0885.jpg)
Nu nog het groen, maar dat komt ook goed. Viel best mee!
Walter
-
Dat gaat helemaal goedkomen!
Mooi portaaltje trouwens :).
Groet,
Chris
-
Ik neem aan dat die zijkant ook nog mee omhoog gaat?
-
(y)
grote klasse, deze ingreep.
Getuigt van lef.
Tschüß
Hendrik Jan
-
Dank! Vond gewoon dat ik dit moet doen, mijn bak moet geen beperking zijn voor anderen. De zijkant hoeft niet verder omhoog, beetje groen, struikje enzo, het ziet er niet gek uit. Gelukkig heb ik de verfnr's opgeschreven, moet zonder al te veel problemen onzichtbaar worden.
Walter
-
Jammer dat dit moest gebeuren,maar zodra het weer is afgewerkt dan zie je het niet eens.
Als je de eerdere foto's niet hebt gezien dan weet je niet beter dan dat het altijd al zo is geweest (y)
-
Knappe ingreep, maar wel eentje die de nodige zweetdruppeltjes kost denk ik zo. Maar het ziet er al weer goed uit! (y)
-
Geweldig! (y)
Heel dapper om zo kort voor de beurs nog zo'n grote ingreep te doen.
Groet,
Tjalling
-
Inderdaad heel dapper.
Ook dapper: die rooie bolide - 2 pagina's terug - van je (y)
Groeten,
William
-
http://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden.html
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_301_nl.pdf
Je hebt dus een tweetal zaken:- Omgrenzingsprofiel
- Profiel van vrije ruimte
* Profiel van vrije ruimte (NEM 301) gaat over de maten waarbinnen rollend materieel moet blijven
* Omgrenzingsprofiel (NEM 102) gaat over de maten waarbuiten vaste installaties moeten blijven
Hoewel je dus met NEM 301 al een aardig eind op weg bent (en misschien ver genoeg) voldoe je dus strikt genomen niet aan de norm (NEM 102) die voor zaken als tunnelportalen ed gelden . In hoeverre dat erg / onoverkoombaar is .......
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Hope this helps.
-
Hallo Paul,
Bottom line is dat de treinen zonder te blijven steken over de baan moeten kunnen rijden. Door te voldoen aan Nem 301 is dat doel bereikt.
Ik vraag me af waarom tunnelportalen moeten voldoen aan nem 102, omdat dat veel ruimer is dan nem 301.
De normen zijn hier te bekijken: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html
Groet,
Tjalling
-
Waarom is Omgrenzingsprofiel groter als PVR?
O.a omdat treinen de neiging hebben te bewegen t.o.v. PVR. Verder omdat het wel handig om een klein beetje spelen te hebben tussen beide profielen. Dat soort dingen verzinnen ze in het grootbedrijf meestal niet omdat ze het zo leuk vonden om regeltjes op te stellen maar domweg omdat indien ze dat soort zaken niet regelde op de manier waarop het nu geformuleerd is er zaken erg fout gaan. Indien enkele 100-en tonnen met + 100 km/u ergens tegenaan knalt zijn de gevolgen meestal redelijk dramatisch. Een beetje marge kan dus nooit kwaad. Omgrenzingsprofiel en PVR geven dat beetje marge
-
Dat het PVR groter moet zijn dan de maximale afmetingen lijkt mij evident. Wat ik mij afvraag is of de afmetingen zoals genoemd in nem 102 niet veel te groot zijn voor tunnels. Nem 102 gaat uit van een speling van 4mm naar beide zijden, dat lijkt wat veel.
Groet,
Tjalling
-
Leuke discussie zo heren ;D
Maar IMHO horen tunnelportalen in principe te voldoen aan NEM 105 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_105_NL.pdf) waar ik een pagina geleden ook al naar linkte.
-
Heb je die norm al goed bekeken?
Die gaat uit van het profiel van vrije ruimte volgens nem 102, en neemt in geval van rechte tunnelwanden daar nog bijna 5 mm bij (0,3 *16 mm). Dat betekend dat de afstand tussen tunnelwand en zijkant trein bijna 9 mm bedraagt. (nem 102 is 4 mm ruimer aan beide zijden dan nem 301)
Groet,
Tjalling
-
Dat zie ik Tjalling en dat is wel wat aan de ruime kant inderdaad voor het portaal.
Maar mi. is de ruimte op de foto met de dubbele NEM 301 mal wel wat aan de krappe kant, een mm of 2 aan beide zijden extra zou geen kwaad kunnen.
NEM 105 is voor "de darmen" van de tunnel, mijn misinterpretatie, het portaal mag wel wat kleiner, zoals het nu is kan het wel, maar het zou net iets ruimer mogen.
Zo kort voor de deadline zo ik het denk ik ook zo laten. :)
-
Het is prima zo.
De meeste treinen blijven vrij ruim binnen de mal van Walter, dus in de praktijk is er al wat extra ruimte.
Groet,
Tjalling
-
Mooi zo, houden zo en vergeet het gezeur van deze ouwe man ;) ;D
-
Prima operatie, Walter! Niks niet van dat benauwde, top! (y)
-
Zo, ben ik ook es een daggie weg... Maar ok, ik weet dat ik niet voldoe aan NEM 102, maar dat kan simpelweg niet met deze portalen, tenzij het voor enkelspoor wordt gebruikt. Eén van mijn grootste ergernissen bij modelbanen zijn die gapende tunnelopeningen, waar naast de trein nog een olifant naar binnen kan. Ik hoopte dat met deze portalen te voorkomen. Zeker oude portalen werden maar net ruim genoeg gemaakt, in de tunnels bracht men schuilnissen aan voor personeel in de tunnel. Ik ben revreden met het bereiken van NEM 301 met ietsje extra speling, hiermee kan het beoogde materieel ook over mijn modules rijden.
Walter
Ps NEM 102 en 301 zijn een 'bindende norm', NEM 105 'slechts' een 'advies'. 8)
-
Vanmiddag werd er een grote doos bezorgd:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0887800x600.jpg)
En daar moet ik nu mee aan de slag. Mijn ervaringen met behangen zijn niet geweldig, en ik maak me hier dus ook wat zorgen over. Ik overweeg om kant en klare behanglijm te gebruiken, is dat wijs? De basis voor de achtergrond is op aanraden van Jowi wel al in de grondverf gezet, en weer vlak geschuurd.
Verder heb ik mijn versie van de ophanging van de booster ingebouwd, nadat ik eerst een gat heb gefreesd in de voorkant. Ondanks geleidelatjes enzo is het niet superstrak geworden, maar als het allemaal zwart is, valt het niet echt meer op vermoed ik. Ook is het frontje voor de booster voorzien van een gaatje voor de reset knop.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0890800x600.jpg)
Walter
-
Stomme suggestie misschien, maar kun je het "behangen" niet uitbesteden aan een professional?
(binnenhuisschilder ofzo).
Groet,
Tjalling
-
Het geverfde vlak even wat ruw opschuren, afnemen en
dan Perfax behanglijm paars gebruiken. Wel even kijken
of het beter is om de achterwand in te smeren ipv je papier.
Ligt aan de soort papier, maak een proefstukje en je weet alles.
-
Tjalling,
Dat is zeker het overwegen waard, ook het exact uitlijnen zal wat aandacht vergen.
Steef,
Dank voor je advies, ik zal inderdaad eerst een proefstukje doen.
De achtergrond moet ook op vier plaatsen worden doorgesneden, doe ik dat voor of na het lijmen?
W
-
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen, die achtergrond opplakken, en vooral ook op wat voor materiaal je dat doet (staat dat al ergens? Zal zo even zoeken).
Dus, ik hou je in de gaten. :P ;)
-
http://www.youtube.com/watch?v=bNGwUtCc8ls&list=UUh5Jt-IH0_2BsNoUZRG1asg
-
http://www.youtube.com/watch?v=jBn__SEx1SY (http://www.youtube.com/watch?v=jBn__SEx1SY)
(niet voor tere zieltjes)
Tschüß
Hendrik Jan
-
(y) (y) ;D ;D
-
(niet voor tere zieltjes)
Maar wel voor Rotterdammers. ;D
Anyway; ik had je achtergrond nog niet gemist. Wordt alleen maar fraaier. (y)
-
;D (y) 8)
Martin,
dat heb ik al eens geprobeerd met bison fotospray, was geen succes. Het eerst uilijnen op die manier lijkt me inderdaad wel handig.
Jan,
De achterwand is dun multiplex , 1x in de grondverf gezet. Lijkt me het handigst om de de drie achterwanddelen samen te bouwen en op de grond te leggen. Vervolgens de achtergrond erop te lijmen, en dan pas te snijden. De stukken voor de zijwanden moet ik echter zowiezo voor het lijmen afsnijden.
Walter
-
3M is wel wat anders als Bison...maar het is wel belangrijk eerst de zuigende weking eruit te halen, keertje gronden kan geen kwaad..
-
Ter totale geruststelling voor Tjalling ;):
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0892.jpg)
En m'n verzonken boosterfrontje met reset knop:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0893800x600.jpg)
Walter
-
Wel grappig om te zien dat iedereen de booster bevestiging op zijn eigen manier oplost. Of is dat juist een beetje slordig...
-
Leuk en slordig ;D ;D
-
Ter totale geruststelling voor Tjalling.
....
Walter
Inderdaad (y)
Helemaal geweldig!
Groet,
Tjalling
-
Zojuist een voor mij hachelijke onderneming tot een (voorlopig) goed einde gebracht: het aanbrengen van m'n achtergrond. Na goed luisteren hier en daar en in een (echte) verrf en behang zaak behanglijm gehaald. Vervolgens de achterwanden aan elkaar oo de grond gelegd en de plaast van de achtergrond nauwkeurig uitgemeten
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0894800x600.jpg)
Daarna de lijm aangemaakt en de zooi erop geplakt. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, geen bobbels, geen omhoogstaande hoeken of weet ik veel, gewoon vlak erop. Nu goed laten drogen (hoe lang eigenlijk?) en dan de achterwanden van elkaar lossnijden. Laatste hachelijke klusje......
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0897800x600.jpg)
Walter
-
Ziet er erg goed uit Walter! (y)
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg en vooral hoe het er in elkaar gezet uitziet.
Top!
Gr.
Edsko
-
Ziet er erg mooi uit!!
-
Dank u!
De rechter tunnelingang moest er ook nog aan geloven, die is zojuist enkele mm's omhooggebracht. Altijd verbazingwekkend hoe snel sloopwerk gaat!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0903800x600.jpg)
Verder de achterwanden met achtergrond losgesneden en aan de bakken bevestigd. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf. Nog een paar plekjes in de aansluiting camoufleren met wat struiken, en ik ben tevreden.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0899800x600.jpg)
Nu maar de gaten wegwerken en wat andere herstelwerkzaamheden verrichten. Het eind komt nu echt in zicht, m'n 'to do' lijstje is gekrompen tot het aanbrengen van het hekwerk op de brug, en drie kleinigheidjes! Is wel een prettig gevoel om nu wat veiligheidsmarge te hebben.
Walter
-
Mooi man die achterwand. En goed dat het behangen netjes gelukt is.
Gr, Ben.
-
Mooi geworden met die keurig geplakte achtergrond Walter (y)
P.s. ik zoek nog een behanger ;)
-
(y) (y) (y)
-
Mooi hoor die achtergrond! Maakt het helemaal af.
Groet,
Chris
-
Fraai (y)
En het ademt een lentesfeer met dat frisse groen.
Zo krijgt de BNLS-modulebaan niet alleen verschillende landen, maar ook verschillende seizoenen.
Zo te zien is de aansluiting met de achtergrond ook heel goed gelukt.
Het diepte-effect zal navenant zijn.
Ik kijk uit naar Eurospoor om je werk in het echie te zien :)
tschüß
Hendrik Jan
-
(y)
-
Hendrik Jan,
Dank je, en dat is wederzijds! Heb er echt zin in.
Walter
-
Prachtig (y)
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Prachtig Walter (y), ik kom je modules en die van de anderen maar eens bewonderen op de zondag van Eurospoor! :)
-
Het is een heus snoepje geworden zo. (y) (y)
-
Ja pas op nou allemaal, anders begin ik te blozen ;D dank! Ben momenteel met wat kleine klusjes bezig, vanavond meer.
W
-
Vandaag bezig geweest om de gevolgen van het aanpassen van de tunnels weg te werken, en om de middenleider bij de bakovergangen aan te brengen. Dat laatste is voor € spoor totaal irrelevant, maar voor mijzelf wel wezenlijk. Uitgevoerd met geleidende verf van Busch en messing nageltjes.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0908800x600.jpg)
Vervolgens de tunnels aangepakt, gister al wat met verf geknoeid, nu eerst wat vezels (3x), daarna wat struikjes van wooly fiber en turf, en nog wat details met Mininatur spul.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0915800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0918800x600.jpg)
Verder de bakovergangen bijgewerkt.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0923800x600.jpg)
Morgen nog even met de luchtkwast aan de gang, en dan zie je er niets meer van. Dan kan ik eindelijk aan de brughekjes beginnen.
Walter
-
(y) (y)
-
Prachtig!
Misschien zou je de roetsporen van de stoomloks iets meer kunnen laten 'verwaaien', vooral wat naar het midden toe (hoogste punt). En dan juist (deels) de voegen van roet vrijmaken. Het maakt op mij ook een iets te grijze indruk, Zwarte Piet is ook roetzwart, en dat heet niet voor niets zo ;) ;D
-
De laaste loodjes voor € spoor. Mijn 'to do' lijstje is gelukkig aanzienlijk korter dan die van Leen! Gister de weathering van de railbedding bijgewerkt bij de tunnelingangen en de bakovergangen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0931800x600.jpg)
Vandaag een geschikte voeding voor m'n booster gevonden, en ik had zowaar ook nog een female connector liggen die past. Het zaakie maar eens gemonteerd:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0927800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0928800x600.jpg)
Vervolgens wat zitten puzzelen in de booster handleiding voor de jumperconfiguratie. Hij is nu als 'roco kastje' geconfigureerd, en.... Het werkt zoals het hoort. Power erop, groen ledje, multimaus eraan, geel ledje. Uitgang aangesloten mbv de ST16 connectors, lok op de baan.... rijden!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0936800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0935800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0933800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0934800x600.jpg)
Nu moet ik nog uitzoeken hoe de jumpers met € spoor komen, voordat ik daar de boel opblaas!
Het volgende klusje zie je op de laatse foto's al liggen, het hekwerk op de brug. Na veel zoeken toch maar gekozen voor een Faller produkt, misschien wordt dat later nog eens vervangen door een mooier hek, maar voor nu is dit goed genoeg. Wel een heel gedoe om het passend te maken:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0937800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0938800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0939800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0940800x600.jpg)
En dan nog op de juiste lengte maken. Voor de brughoofden zijn 3 velden nodig, op de brug iedere keer 6. Die laatse zijn dus opgebouwd uit twee delen en liggen nu te drogen
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0942800x600.jpg)
Straks de luchtkwast eroverheen met een licht roestig laagje, en het dan op de brug friemelen. Weet nog niet met wat voor lijm.
Dan rest alleen nog het plaatsen van een aantal stuikjes die nog niet binnen zijn. In het 'ergste' geval moet ik ze maar zelf maken.
Langzaamaan ook maar eens wat handige zooi voor de beurs bij elkaar gaan leggen, en aan banale dingen als rookvloeistof en reserve koppelingen enzo denken! Een wagon set heb ik ook al klaar liggen, alleen nog geen tweerail assen......
Walter
-
Eurospoor allen 1 jumper over break, de rest thuis laten.
Groet,
Tjalling
-
Ok, ik zal d jumpers alvast omzetten.
Ondertussen ben ik ook met het hekwerk verder gekomen. Al met al weer een nuttige dag zo.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0944800x600.jpg)
Ik zal niet meer zeuren over de hekjes, mooi genoeg zo!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0945800x600.jpg)
En nog één om het af te leren
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_0946800x600.jpg)
Gelijmd heb ik het met flexlijm van Anitadecor, dat droogt goed mat op. Mocht er dan eens iets sneuvelen dan zal de schade wel meevallen. Misschien nog even een waasje met de luchtkwast erover, om ook de laatste resten te laten verdwijnen.
Walter
-
:o
Donders mooi
Tschüß
Hendrik Jan
-
Dank u! ;D
-
Vakwerk Walter (y)
Ik kom zaterdag het mooie er wel vanaf kijken ;D
-
Magnificent (y)
Henk.
-
Ongelofelijk mooi (y)
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Netjes (y)
-
Hard werken Walter zo kort voor Eurospoor. Maar met mooi resultaat. Tot vrijdag!
Gr, Ben.
-
Walter ik durf haast niet te komen naar Eurospoor (y) Ziet er geweldig uit.
Henk.
-
Ik was gisteren op de beurs en ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van deze inbreng "met m-rails"... ;D
Prachtige bak met dito detaillering! (y)
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/blogsite/banen%20en%20beurzen/20141024_Eurospoor-2014/Beneluxspoor_BB_modulebaan_9.jpg)
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/blogsite/banen%20en%20beurzen/20141024_Eurospoor-2014/Beneluxspoor_BB_modulebaan_11.jpg)
Ik ben onder de indruk van het concept en ben benieuwd naar volgende beurzen!
-
Geweldig mooi geworden Walter, maar dat heb ik je gisteren geloof al laten weten ;)
-
Naar aanleiding van het bezichtigen van je bak op Eurospoor dit hele draadje van A tot Z doorgelezen, in 1 woord geweldig (y)
-
Heb de module gisteren in het echt bewonderd. Mijn complimenten. (y)
-
Heb m niet in t echt gezien maar de laatste updates hier zijn wel van t caliber :o en (y)
-
Ja hoor. Walter met "Lenne-übung" in MSM 142! Leuke reportage, gefeliciteerd ouwe reus!! (y) (y)
-
Mooi hoor! Heb hem al in het echt mogen aanschouwen. (y) Op Eurospoor wel te verstaan!
-
Plaatje ?
-
Zal eens in m'n brievenbus kijken...... Heb zelf geen msm, maar meen me te herinneren dat ze me een exemplaar zouden toesturen. Ik heb via Edsko een vlug plaatje gezien, maar verder nog niks... Wel leuk trouwens, zo vlug al!
Walter
-
Walter: (y) Leuk! De brug staat er mooi in als ik zo op de foto van edsko zag...
Groet Ronald.
-
Proficiat Walter (y)
-
En ja hoor! Kom net thuis, en vind in de brievenbus......:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/MSMLennebruecke001581x800.jpg)
MSM nr 142 p72 ;D echt leuk om te zien!
En verder, het lijkt wel sinterklaas, de kalender 2015 van Vampisol, met daarin.....
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/MSMLennebruecke002800x581.jpg)
8) 8)
Walter
-
Mooi man! (y)
Die laatste moet je nog bijna een jaar op wachten, voordat die met goed fatsoen aan de muur kan :-X 8)
Groet,
Tjalling
-
Wereldberoemd Walter. ;D (y)
Gr, Ben.
-
Ik ga er niet omheen draaien.
Ik ben jaloers.
proficiat(y)
lijkt me verdiende aandacht.
Hendrik Jan
-
Cool !
-
Feli Wasmi!
-
Mooi man (y)
-
(y)
-
Super!! (y)
Leen.
-
Mooi man!
-
'Blush' ........ Dank jullie allemaal! (y)
Walter
-
En nog een veer ,ergens (y) ;)
-
(y) (y) tere (y) ht, en nu die bril vinden, he ;D ;D genoeg om te kijken, mooi stukkie werk (y)
-
Ik heb welgeteld één plaatje gemaakt in Rijswijk, vorige week.
Maar het is dan ook wel een heeeele bijzondere.
De BNLS-Croquetten Express passeert Lennebrücke.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1854.jpg)
viel Vergnügen
Hendrik Jan
-
(y) (y)
-
We waren toch bezig wat video's te maken voor de praktijktest van de megabielzen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG3717.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG3717.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG3715.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG3715.jpg)
Daarom deze nog even meegenomen op de brug :) Volg de link om een kleine (slechte) video te zien: Youtube: Keertrein op Lenne-übung (http://youtu.be/4PzQiLNcrDI)
Groet Ronald.
-
Fraaie brug zo (y)
Groet, Sicco Jan
-
Hoi Walter,
Voor ik commentaar plaats eerst een dik compliment voor je module.
Schitterend gedaan! (y)
Nadat ik je gesproken heb bij de modelspoordagen (zondag middag) heb ik eerst deze blog gelezen, maar er rijzen mij toch wat vragen:
Is dit `m?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0402.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0403.jpg)
Foto`s van Google Maps geplukt.
Waarom deze brug?
-
Dank je voor het compliment! En deze brug? Ach, gewoon een oude vervallen brug in een mooie omgeving. De huidige KBS 440 (ruhr sieg strecke) heeft een aantal van deze bruggen over de Lenne, hij past mooi in het landschap. De mijne lijkt erg op het Utterlingsen viaduct net ten westen van Werdohl. Ik wilde zoiets al heel lang bouwen, maar in een baan thuis is dat vanwege. De ruimte vrijwel niet te doen. Als je hier nog wat bogen bij denkt om rond te kunnen rijden praat je zo al over 4,5 x 1,4 meter, en dan heb je alleen maar een dubbelsporige brug..... Vandaar.
Walter
-
Gewoon nog een dubbele module bouwen met een bahnhof.
Kan die mooi aan de andere kant...
(wo ist de bahnhof?)
tschüß
Hendrik Jan
-
Jahaaaa.... Ik weet het 8) 8) wie weet in een goeie bui.....
-
In Eisenbahn Journal van maart '15 staat op blz 10/11 een foto uit 1956 van de Lennebrücke bij Lenhausen. Is dat dezelfde brug?
met vriendelijke groet,
Hans
-
Hoi Hans, die foto heb ik ook gezien, maar dat is niet dzez brug, wel van exact hetzelfde type, en ook over de Lenne.
Walter
-
Gelukkig maar dat het niet de brug is die ik vond op maps, hoewel de boom boven het water er wel zo op staat!
Jouw brug staat bijna haaks op de rivier, die ik vond namelijk niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0401_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0401_1.jpg)
Utterlingsen viaduct net ten westen van Werdoh.
-
Ja je hebt helemaal gelijk zeg, en die Bundesstrasse zit ook al niet in mijn modules. Ach, ik vind het er eigenlijk ook niet meer uitzien, de sloophamer gaat eroverheen, en ik begin gewoon opnieuw.... In spoor 1.
Walter
-
Dat ga je toch niet menen, hoop ik :'(
-
Heb je ook een andere werkgever nodig.
Die je een andere auto laat rijden.
Een leasebak van het merk Volvo. Of Scania. Of DAF ;D
Liefst ook nog een kooiaap erbij.
Anders is het niet meer te vervoeren.
tschüß
Hendrik Jan
-
;D klopt, een aanhanger doet het waarschijnlijk ook 8) 7.20 lang, 1 diep.........., 6 bakken van 120x100......... Moeilijke truc om het water één geheel te maken en nog wat uitdagingen, maar goed, je moet iets hebben om over na te denken.........
Walter
-
;D (y)
Gr, Ben.
-
Om het waakvlammetje aan te houden hier ff een plaatje. Tijdens de Intermodellbau nog even een bezoekje gebracht aan de brug, wat deze mooie plaatjes opleverde:
(https://farm8.staticflickr.com/7695/17004714830_f9cbfa9e72_c.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7703/17192229595_64d9558062_c.jpg)
(https://farm9.staticflickr.com/8783/16569804504_afc2733d27_c.jpg)
Walter
-
ik weet niet wat ik mooier vind Walter, Jouw creatie of de creatie van moedertje aarde. ;D
Wat ik wel weet is dat ze beide prachtig zijn! (y)
-
Uit de boven geplaatste foto`s blijkt dat de brug toch niet haaks de rivier kruist..... ;D
`en boven de originele hangt waslijn.
Maar jouw brug is en blijft een juweeltje! (y)
-
leuke lichteffecten in 1/1 ;D
tschüß
Hendrik Jan
-
Ach, die waslijn is er pas eind jaren 50 op gekomen, en ik 'speel' periode 2d/3a, dus kan prima zonder. Inderdaad schuin over de rivier, wie weet komt er nog wel eens zo iets.... :P
-
Inmiddels is ook van dit mooie stukje nostalgie een filmpje gemaakt.
Viel Spaß
Hendrik Jan
https://youtu.be/IQzaHvV0EEc (https://youtu.be/IQzaHvV0EEc)
-
Je houdt hem weer privé. 8)
-
En nu?
-
Zichtbaar! ;D (y)
-
Hendrik Jan,
Dank voor het maken en plaatsen, zo kan ik de module zelf ook nog eens terug zien ;D. Toppie!
Walter
-
Leuk! Wel geinig ook om op elke baan de zamboni terug te zien keren. ;) (y)