BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Roeltje! op 13 October 2013, 17:06:07
-
Hallo Allemaal,
Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.
Groet, Roelof
-
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
-
Bedankt voor de info (y)
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.
Groet, Roelof
-
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!
-
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.