BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wimk op 11 October 2013, 09:40:12
-
Op mijn h0-baan gebruik ik R1 bogen.
Binnenkort Eurospoor. Daar hoop ik een 4-assige loc (liefst een Duitse V200) en wat twee-assige personen-wagens te kunnen kopen. Niet alle wagens kunnen door R1-bogen (gebleken uit ervaring met een vorig jaar aangeschaft twee-assig wagentje).
Twee vragen daarover.
1. Kan een vier-assige loc (V200) altijd door een R1-bocht?
2. Is er een methode om te zien of een twee-assige wagen door een R1-bocht kan?
Zelf denk ik een stukje rail mee te nemen, maar kun je het op een andere manier zien?
-
De vierassige lok zal wel gaan, korte twee assers ook afstand tussen assen niet groter dan 8-10 cm , alles daarboven wordt een probleem tenzij de assen onder de wagon enigzins kunnen meedraaien.
Beter is R! te vermijden.
-
Wim,
R1 is wel heel kort door de bocht ;D voor een 4 assige loc.
Probleem is dat de draaistellen voldoende uitslag moeten kunnen geven en niet alle locs hebben dit en loopt de boel te wringen.
Roco geeft in de meeste gevallen een minimale radius op van 358mm voor locs met draaistellen, R1 is echter 250mm, toch ver onder de opgegeven radius die Roco opgeeft.
Van andere merken zal dit niet veel anders zijn.
1 assige wagons zal wel gaan als niet te lang zijn, zoals Han al aangaf.
Willem
-
Volgens mij heeft R1 in h0 een boogstraal van 360 mm. Als die Roco-omschrijving de maat 358 mm aangeeft. dan is daar dus geen probleem.
-
Roco R2 is 358mm.
R1 = 250mm.
Stukje krapper.
-
Volgens mijn catalogus (2008/2009) kent Roco helemaal geen R1. Het begint bij R2, die is voor Geoline en Rocoline 358 mm. Bij R3 en groter verschillen de afmetingen van Geoline en Rocoline.
-
Tja, blijkbaar wat misverstanden over R1. Volgens mij hebben alle merken dezelfde codering, dus R1 is volgens mij overal hetzelfde.
Maar laat ik aan alle onduidelijkheid een einde maken.
Ik rijdt op PIKO-rails, en volgens www.piko-shop.de (menukeuze h0, tabje Gleis, tabje Gleis-Elemente) heeft:
R1 : boogstraal 360 mm
R2 : boogstraal 422 mm
R3 : boogstraal 484 mm
enz.
En om even bij mijn eerste vragen terug te komen, zal ik deze vraag anders formuleren:
Twee vragen daarover.
1. Kan een vier-assige loc (V200) altijd door een PIKO-R1-bocht met boogstraal 360 mm ?
2. Is er een methode om te zien of een twee-assige wagen door een PIKO-R1-bocht van 360 mm kan?
-
in het gangbare gebeuren is R1 iets van 360mm, dat fleischmann nog krapper ging in de messingrailtijd, tja, dat kun je hooguit voor trams gebruiken. Wat voor tweeasser ging er trouwens de mist in op r1? lange tweeassers gaan wel wat wringen, zeker in langere treinen maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het echt een probleem was... Een railtje meenemen naar eurospoor om te testen lijkt me een prima plan, om goed te testen moet je ook weten of ie nog wat over heeft als ie door R1 rijdt, dus voel of je de draaistellen nog wat verder kunt bewegen dan er voor R1 nodig is.
-
Vrijwel al het modelspoormaterieel gaat door 360mm-bogen, behalve sommige grote stoomlocs en treinstellen.
Twee stukjes rail van 360mm meenemen stelt je in staat te testen wat wel of niet kan.
Groet,
Ruud