BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 09 October 2013, 11:30:37
-
Railstaven worden in het echt tegenwoordig met van die klemmen op hun plek gehouden. Bij de zelfbouwproducten voor wissels en rails kan ik alleen imitatie railbouten vinden. Zijn er ook klemmenimitaties?
-
Peco.
(http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/media/PECO_SL-700FB-720.jpg)
bron: http://www.hobby-en-modelbouw.nl
-
;D Jeroen,
1. Dat zijn geen NL-railklemmen maar Britse...
2. Mooie rails (flex?), maar Henk wil ZELFBOUW-producten Losse bielzen, losse railstaven en hij wil overduidelijk zélf spijkeren, schroeven of klemmen... ;D ;)
Henk, welke schaal zoek je h0, N of T ;D :-*
Frans
-
Oh ja, H0.
Ben dus van plan wissels op betonbielzen te gaan maken en dan kunnen railbouten echt niet. Ik weet dat Peco dergelijke wissels levert, maar die vind ik te kort.
-
Frans, Henk vraagt om railklemmen, dan krijgt hij railklemmen. Dat het NL moest zijn, dat had-ie dan maar moeten specificeren. :)
-
Peco is een van de weinige fabrikanten die dit materiaal maakt. Zie PECO (http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?strParents=3309,3328&CAT_ID=3330&numRecordPosition=1), artikel IL-112, en bijbehorende glijplaten IL-113. Ik heb enige honderden van die dingen verwerkt bij het bouwen van wissels.
Verder heb ik soortgelijk materiaal van C&L geprobeerd, maar dat vond ik minder geslaagd. Het paste slecht op de gangbare railprofielen en het kunststof is te zwak.
-
Dat ziet er zeer bruikbaar uit. Ik kom er vast wel achter, maar hoe is de bevestiging precies. Railklem lijmen en dan railstaaf daarin geklemd?
-
Nee, die volgorde werkt niet, want dan krijg je de klemmen nooit mooi recht achter elkaar.
Mijn werkwijze was: stuk spoorstaaf op maat maken en op de gewenste plaats neerleggen om te zien over hoeveel dwarsliggers het gaat. Dan evenzoveel klemmen er op schuiven, en 1 of 2 meer voor eventuele fouten. Eerste klem op zijn plaats leggen, druppeltje lijm er naast, trekt er direct onderdoor. In mijn geval was dat secondenlijm, omdat ik op houten dwarsliggers werk. Zit binnen een seconde rotsvast, dus het moet meteen goed liggen, want er is geen tijd om te corrigeren.
Dan de volgende klem op de goede positie boven de dwarsligger schuiven, druppeltje lijm er naast, enz...
Als er onderweg eentje mislukt, dan breek je hem er uit, en schuift de volgende op die plek. Je kunt eventueel ook later nog een klem toevoegen. Dan moet je hem in tweeën snijden en de twee helften van weerskanten tegen de railstaaf schuiven.
-
Ik ben zelf meer op zoek naar dit:
(http://www.vossloh-innotrans.com/media/images/content/2012/system_W_41_embedded_image.jpg)
Bron: Vossloh Gmbh
Alleen dus niet te vinden in model. Misschien een idee om dit met een 3D printer te vervaardigen, maar ik heb eerlijk nog geen idee of dat zou werken.
Mvg,
Roland
-
Ik denk dat het de te klein wordt voor de 3D printer in H0. En dan kun je niet alleen het gebogen deel vervaardigen, want daar heb je niks aan. Maar even offtopic: Waarom zó diep in detail willen gaan? Er moet toch een grens zijn... Zeker in H0, waar de railklemmen kleine pukkeltjes zouden worden.
-
Het gaat om de illusie, maar ik vind het verschil tussen bouten en klemmen te groot. Dat wekt echt een andere indruk. Van mij hoeven ze niet eens functioneel te zijn. Railstaaf direct op de bielzen bevestigen en dan klemmen als ornament is ook goed.
-
Ik heb me vooral hierdoor laten inspireren:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=81966 (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=81966)
En net als Henk zegt, het verschil is duidelijk zichtbaar, dus een leuke uitdaging om hier wat op te gaan verzinnen!
Mvg, Roland