BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MMB op 23 July 2007, 09:03:16
-
Wie kan me helpen aan foto's van 4-assige zwaartransport wagens bij voerkeur in nederlandse uitvoering.
Qua type aanduiding heb ik al verschillende benamingen zien staan voor in mijn ogen dezelfde wagen; Ssys, Rlmmps etc.
Als iemand hier wat duidelijkheid in kan scheppen is dat natuurlijk van harte welkom.
BVD,
Marc
-
Dag naamgenoot,
Ik heb even op google voor je gezocht en dat viel niet tegen vind ik zelf.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende site (http://www.stinnes-freight-logistics.de/gueterwagenkatalog/deutsch/gueterwagen/gattung_R/index.html). Hier zijn tal van waggons te vinden waaronder ook de Rlmmps (http://www.stinnes-freight-logistics.de/gueterwagenkatalog/deutsch/gueterwagen/gattung_R/R_0WandSeiteStirn_0Rungen_4Rad.html). Ik moet eerlijk zeggen het is wel Duits maar wellicht kom je er al een klein stukje verder mee.
m.v.g.
Mark
-
Hoi Mark,
Bedankt voor je reactie. Die site had ik ook gevonden. Helaas zijn de foto's zo klein.
Ik ben een dergelijke wagon aan het bouwen en zoek nu foto's waarop ik de details kan zien. Zo heb ik een foto via google gevonden waarop te zien is dat er oogjes aan de zijkant hangen maar hoe die nu precies bevestigd zijn aan het frame ??
Weet jij wat de nederlandse benaming voor dit type wagon is ?
Gr,
Marc
-
Hetzelfde want die letters zijn standaard. ;)
-
Marc,
Ik weet niet of je wel eens in Dordrecht komt?
Ik scheur er wekelijks doorheen met de trein,.. en zo zag ik tussen het station en de brug een 6 asser platte zwaartransporter staan. Welke het precies was/is weet ik niet, maar hij staat vlak langs een "gevlochten" hekwerk, dus goed zichtbaar.
Nu dus de vraag woon of kom je daar wel eens in de buurt? Dan kan ik je eventueel wel exact aangeven waar hij staat.
m.v.g.
Mark
-
Qua type aanduiding heb ik al verschillende benamingen zien staan voor in mijn ogen dezelfde wagen; Ssys, Rlmmps etc.
Ssy / Ssys is een oude benaming voor tijdperk III bij DR en DB
vanaf tijdperk IV heten die dingen Rlmmps bij DB
Bij NS is het Slmmps
Waar wil je een NS versie van maken want de Rlmmps van Roco is alleen kloppend als DB ingeschreven wagen. De NS versie heeft een veel smaller langsdrager aan de zijkant ten opzichte van de DB versie.
-
sorry voor mijn late reactie. Ik ga niet uit van een Roco model. Het uitgangspunt is een kit in schaal 0. Volgens de omschrijving zou de kit gebouwd moeten kunnen worden in zowel NS als DB, etc versies. Zou je me kunnen uitleggen wat er precies verschild ?
Ik ben nog niet zo ver met de kit dus kan evt nog wijzigingen aanbrengen.
Zie link: http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=766425
Als je evt nog foto's hebt, houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen ::)
Gr,
Marc
-
Een zo'n wagen bevindt zich bij CSY. Volgens mij afkomstig van SHM die er ooit drie had: UIC-nrs.: 463 3 002, 008 en 021p, hiervan was de 82 (SHM-nummer) ex-581021p.
CSY voertuignummer 76112
CT Demel ex-Min. van Defensie 21 84 845 0 009-0 (oorspr. NS 581009P)
bouwjaar 1954 Krupp Essen
lob: 10780 mm, spilafstand 6150 mm
radstad 1800mm,
breedte 3115 mm, hoogte 1290 mm
gewicht 17,3 ton, oppervlakte 29,5 m2, draagvermogen 52 ton
max snelheid 80 km/h, min boogstraal 40 m
status: op Corus toegelaten
Aldaar is ook een foto aan te treffen: http://www.csy.nl/matrieel.htm
DML: Directoraat Materieel Landmacht officieel (verbasterd tot demel),
(DEMEL: DEfensie, Materieel En Logistiek, ooit in 1968 te Amersfoort bij de Cavalerie zo genoemd), DML werd uiteindelijk veranderd in DMKL: Directoraat Materieel Koninklijke Landmacht .
Voor de Sherman- en Centuriontanks werden in 1954 NS 581001-581025p gebouwd naar voorbeed van de Duitse (!) SSy45. Benaming Ct-Demel.
In 1965 kregen deze vierassers de UIC nummers 21 84 845 0 001 ~ 026p, in
1981 werden ze weer vernummerd, nu in 33 84 463 3 001 ~ 025p (nieuwe type-aanduiding Slmmp), per 1-1-1989 werden de laatste afgevoerd.
Voor de Chaffee- en AMX-tanks alsmede alle andere Cavalerie rupsvoertuigen (van welk onderdeel dan ook) werden gewone S-LWO's (later Kbs) gebruikt.
In 1971 zijn door Defensie 75 nieuwe wagens (6-assig) besteld ten behoeve van de zwaardere Leopard-tanks: Salmmps 31 84 046 9 100 ~177p -> Sas 33 84 483 3 000 ~ 077p. Benaming Lp-Demel.
In de jaren '85/6 werden 403 nieuwe 4 en 6-assers besteld.
Modelspotter
(wijzigingen en aanvullingen)
-
(http://img339.imageshack.us/img339/1852/ctdemelam1.jpg)
Tekening van een Nederlandse CT-Demel wagen
(http://img411.imageshack.us/img411/106/img6014wm7.jpg)
Een niet al te stuurvaste chauffer van een Centurion heeft een konflikt met de buffer gehad >:(
Model van ROCO. Kijk ook eens naar het artikel in Railhobby 91/1/50 "'t-Harde voor de perestoika, rups per rail, wiel per weg" .
-
De zogenoemde mobiele laadplaatsen, HellingWagens, waarvan er ook een bij CSY, hadden de nummers 581101-104p (Hw-Demel). UIC-nummers: 20 84 040 2 001-004p.
De vierassige zwaartransportwagens van defensie kenden ook een commercieële uitvoering: onder andere de NS 92416 (geen telegrafische verkorting!).
Foto: http://www.obd.nl/~otto/92416.jpg
Modelspotter
-
Heren,
Bedankt voor jullie reactie en hulp. Ik denk dat ik mijn wagen als de commerciële versie ga bouwen.
Modelspotter; zijn er misschien nog ergens meer foto's van de commerciële uitvoeringen ? En wat zouden de opschriften dan moeten zijn die op de wagen moeten komen ?
Verder valt me op dat de positie van oa het handwiel anders is dan de positie die wordt aangegeven in de kit. Daarnaast zitten de bedieninghandels aan de zijkant op de wagen ook op een andere plek.
Sorry voor de vage omschrijving maar ik heb geen idee waar al die handels voor dienen. Als het helpt kan ik uiteraard wel wat foto's maken van de onderdelen.
Gr,
Marc
-
Helaas heb ik niet meer dan een foto van deze ene comm. wagen die is gehuurd van de KL.
Het handwiel ter linkerzijde is gekoppeld aan de handrem; als een tank zou op- of afrijden zonder dat de wagen op de handrem zou staan, zou de kans groot zijn dat de platte wagen weg zou schieten, weggeduwd door het gewicht van de tank. De handels ter rechterzijde zijn gekoppeld aan het remsysteem, onder andere om de remdruk (Beladen of Leeg) te regelen of om de rem buiten gebruik te stellen of, en dat heeft weer met de druk te maken, Plain of Mountain (vlak of berg) of G, P (goederen- of personentrein) te regelen en is er ook nogeens een losklephandel.
De andere uitsteeksels zijn de haken waaraan de spankettingen, waarmee de tanks tegen zijdelings verschuiven worden gewaarborgd, kunnen worden bevestigd.
Alle handels en remwiel zijn aan de andere kant van de wagen tegenoverliggend (gespiegeld).
De opschriften van de gehuurde 92416:
Van li. naar re. (voorzover leesbaar):
Beladingsraster, 'NS', '92416', tonmetergewicht, eigen gewicht/laadvermogen, rollagersymbool, koersbriefhouder, 'depot UTRECHT CS', 'PENDELVERLKEER UTRECHT DEMKA HOOGOVENS', beladingsraster: 'a-a, b-b, c-c, 2, 3, 4m, 50, 51, 52t', 'kist voor spankettingen', 'Hkg' (remtype), (remsteller), '->6,15<-', (remsteller), 'RIV', 'Sp', 'Ges.....', 'Rev Amf .....'
Modelspotter
-
Bedankt voor de hulp.
Ik heb de CSY gemaild met het verzoek om wat foto's op te sturen aangezien de foto op hun site niet erg goed is en er weinig over deze wagen te vinden is.
Als ik foto's krijg zal ik ze natuurlijk met jullie delen.
Gr,
Marc
-
al iets ontvangen?
-
Na 8 jaar nog vragen ??? en aan iemand die niet meer op het forum zit.
Gokje, denk niet dat je nog een antwoord krijgt ;D
-
de wonderen zijn de wereld niet uit... ;D
-
Net niet binnen het uur een pm met aanbod voor foto's! Zo zie je maar....
-
ja, het heeft even geduurd maar ik heb m bijna af, gebouwd aan de hand van foto's van de Corus wagen. Ik wil graag de 1954 uitvoering maken, dat past bij de opschriften die MK modelbouwstudio kan leveren. Echter heb ik mijn enthousiasme de overloopbokken gemaakt als de 1970 versie, aan de enen kant de dubbele versie en aan de andere kant met een aangelast stuk. Ik neem aan dat die in 1954 gewoon enkel waren? en de haken die er tussen zaten 'oorspronkelijk' zijn? En de stang/buis op de hoek van de wagen, zijn die oorspronkelijk of later toegevoegd? en waar zijn ze eigenlijk voor?
Voordat ik het er weer af sloop en de wagen gespoten is... 8) 8)