BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 06 October 2013, 13:29:51
		
			
			- 
				Ik heb een treinstel wat nogal problemen veroorzaakt met het rijden over wissels en kruisingen. Dus stotterend over de kruising en zelfs stopt de trein af en toe. het betreft hier een VT11.5 van Roco. Nu heb ik de aandrijving al talloze keren nagekeken en gereinigd maar het effect blijft hetzelfde.
Dus maar een Lopi 4 met Powerpack aangeschaft, in de hoop dit probleem op te lossen. Nu zie ik in de gebruiksaanwijzing alleen staan dat de bijbehorende CV waarde van CV113 niet lager mag zijn dan 10 en dat 50 een capaciteit geeft voor 0,8 seconden. 
Nu kan ik wel een lukrake waarde kiezen maar wat is wijsheid. welke waarde zou er ingesteld moeten worden voor een overbrugging van 2 seconden. En wat is de hoogst in te stellen waarde eigenlijk van zo'n powerpack?
Graag advies,
Rob
			 
			
			- 
				Rob,
Daar hebben ze de handleiding voor uitgevonden.  (y) Kijk maar in de lopi handleiding. Staat het gewoon in.
Kwestie van even zelf zoeken   ;D
			 
			
			- 
				De waarde in Cv 113 kan maximaal 255 zijn, gezien je aangeeft dat een waarde van
50 genoeg is voor 0,8 seconden zou een waarde van rond de 130 genoeg moeten zijn
voor 2 hele seconden.
Gr.
Robbert Jan.
			 
			
			- 
				een échte oplossing zou wat extra stroomafname in het rijtuig achter de motorwagen zijn... tis een vast treinstel dus dat er dan 2 draden doorgevoerd moeten worden lijkt me niet zo'n probleem.
			
 
			
			- 
				
Nu heb ik de aandrijving al talloze keren nagekeken en gereinigd maar het effect blijft hetzelfde.
Ik denk dat je je aandacht beter kan richten op de stroomafname. Dit antwoord ligt in dezelfde ljin als dat van Floris, maar ik zou mee eerst richten op de stroomafname van de motorwagen zelf.
			 
			
			- 
				En ik maar denken dat het in de handleiding van het Powerpack zou staan, stom dat ik ben!
Contactstrips op de wielen zijn helemaal schoon en diverse keren schoongemaakt.
Rob
			 
			
			- 
				De VT11.5-motorwagen heeft stroomafname op acht wielen. Vier daarvan zijn voorzien van antislipbanden, waardoor de stroomafname negatief beïnvloed wordt. Het is mogelijk om een wielstel met banden te vervangen door een stel zonder banden (artikelnummer 90245 (http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/41260_8725.pdf) voor tweerail =). Het proberen waard. Optimaal is de oplossing van Floris, maar kost een ietsje meer werk. Ietsje.
Groet,
Bas
			 
			
			- 
				Ik zou de wielen eens uit kunnen wisselen, tegen wielen zonder... tot zolang dan even een andere vraag, heeft iemand de slepers al eens vervangen, dat is ook nog een manier. De huidige slepers worden bevestigd met een pinnetje met een verdikking op het uiteinde om de sleper vast te houden, hoe krijg ik de sleper er nu heel vanaf en een nieuwe heel er op?
Graag advies,
Rob
			 
			
			- 
				Probeer eens of de stroomafname beter is als je twee assen van de motorwagen zonder aandrijving neemt en die in de aangedreven motorwagen zet. Logisch zit er geen tandwiel op, maar de motorwagen zou zichzelf eigenlijk met maar twee aangedreven assen moeten kunnen voortbewegen.
Groeten en succes uit Zwitserland
Bas
			 
			
			- 
				@ Bas, heb je enig idee over welk treinstel dit gaat, want de aandrijving geschiedt over 2 wielstellen/4 assen , allen met tandwielen. Dus welke twee assen bedoel jij eigenlijk.  
Rob
			 
			
			- 
				
 2 wielstellen/4 assen , 
Een wielstel is een as (met 2 wielen). Hoe kunnen de aantallen dan verschillend zijn ???
			 
			
			- 
				misschien is wielstel in dit verhaal een draaistel.
bij dit roco model adviseer ik stroom uit de rest van de trein pakken, stroomvoerende koppelingen of draadjes tussen de rijtuigen.
			 
			
			- 
				De N variant heet nu fleischmann. Bij die hebben ze het aangepakt door de 1e wagen elektrisch te koppelen aan de motorwagen. Dat helpt. Dus dit ook in H0 doen zou ik zeggen!
			
 
			
			- 
				Dat heb ik ook gedaan en ook voor de andere tussenwagens voor de verlichting. Iedere keer per 2 wagens electrisch doorkoppelen. Helemaal geen last meer van gebrekkige stroomafname en flikkerende verlichting. Bovendien heb ik de lampjes vervangen door ledstrips met een elco van 100 uF er op.
Ik ga dit nu ook doen voor mijn 5 delige Schienenbus VT98.
En 2 gekoppelde DE1'en.
			 
			
			- 
				Hallo Rob,
Ik ga helemaal mee met de voorstellen van Floris, Klaas, Mark en anderen om de stroomafname te verbeteren door ook in andere rijtuigen stroom af te nemen. Zelf gebruik ik daar altijd Fleischmann veertjes 4000 voor, maar fosforbronsdraad is ook goed bruikbaar. Zo heb ik van een slecht lopende Lima Koploper (die waren berucht voor hun slechte stroomafname) een prima lopend treinstel gemaakt door op allen wielen in de koprijtuigen stroomafname aan te brengen. Daarbij zijn ook de standaard Limahaken vervangen door stroomvoerende koppelingen. 
Hieronder een plaatje van de bedoelde contactveren, samen met de beruchte wisselveertjes van Fleischmann en een plaatje van een draaistel met stroomafname.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Contactveren_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Contactveren_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1_3.jpg)
			 
			
			- 
				En ik vind eigenlijk dat een motorbak met stroomafnemers op acht wielen (vier wielstellen, twee draaistellen  ;)) geen stroomafnameproblemen hoeft te hebben. Of heeft die motorbak echt vier asb'tjes nodig om de hele trein te kunnen trekken?
			
 
			
			- 
				Rob
ik weet heel goed om welk treinstel het gaat ja, ik had er vroeger ook een van de eerste serie die roco heeft uitgebracht. Kijk dus eens bij de motorwagen zonder motor erin. In de draaistellen zitten assen die je eruit kunt halen. Uit de dummy haal je dus een as, hier zitten geen slipbandjes op en bij mijn uitvoering toen ook geen tandwiel. 
Neem dus nu je motorwagen met motor, asje met slipband eruit, ander asje er weer in zetten en je hebt nu een betere stroomafname als met slipbandjes. Allen kan de motor de as niet aandrijven, maar dat maakt op te testen met de motorwagen niet uit.
Bij deze uitvoering was het ook een soort scharffenbergkoppeling die tussen de wagens zat. 
Succes ermee
Bas
			 
			
			- 
				Volgens mij maar ik ben maar een amateur zou een vanuit de fabriek uitgevoerde trein zoals ik dan heb geen extra contact nodig moeten hebben. Lijkt mij de basis voor een slecht ontwerp maar zo ken ik Roco niet. Dus ik heb de standaard aangebrachte contactveren vervangen en hoewel er niets aan te zien was, rijdt het kleinood nu weer goed, zoals het zou moeten.
@Klaas: Tja, weer een domme fout van mij, 2 wielstellen/4 assen. ik bedoelde natuurlijk, twee draaistellen met elk 2 assen met op elke as 2 wielen! Weer wat geleerd. 
Dank voor alle reacties,
Rob
			 
			
			- 
				Rob, als ik het goed begrijp heeft de motorwagen 4 aangedreven assen, wat overigens vrij standaard is bij Roco. En op 2 van de 4 assen zitten antislipbandjes.
Wat ik dan vaak doe: proberen nog 2 assen zonder bandjes op de kop te tikken, en die inzetten als vervanging voor de assen met bandjes. 
Ik heb echt een p**t hekel aan die rubber bandjes, en als ik de kans krijg probeer ik er van af te komen. Ik weet niet of je heftige hellingen hebt, maar op een vlakke baan heb je die bandjes helemaal niet nodig.
			 
			
			- 
				Bij vrij stevige hellingen heb je die antislipbandjes bij dit treinstel nodig, weet ik uit ervaring. Zeker als je zevendelig gaat rijden.
Groet,
Ruud