BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Wico op 05 October 2013, 09:47:07
-
Beste modelspoor freaks,
Ik lees me hier suf. Ik ben een 'total noob' op dit gebied.
Ik ben nu twee maanden bezig met het ontwerp van een modelbaan (ca. 1955) in H0.
Het is inmiddels een heel verhaal geworden, maar samengevat komt het erop neer, dat het een baan wordt met aan beide zijden een weggewerkte keerlus, met verborgen aftakkingen naar een schaduwstation onder 'het maaiveld' niveau.
Het wordt een modulair opgebouwde baan, die uiteindelijk zal bestaan uit 6 mudules van 140x70, met een totale breedte van 560cm x 140cm.
De linker keerlus gaat schuil onder een chemische fabriek aan de Maasoever, de rechter keerlus wordt verborgen onder
de stad aan de Maas, met op 'maaiveld niveau' het station van de stad.
Ik ben begonnen met het maken van de eerste drie frames voor de modules aan de linkerzijde van de baan.
Er zijn echter een paar probleempjes, waar ik niet een twee drie een oplossing voor heb kunnen vinden.
Misschien kunt u mij verder helpen?
Ten eerste ben ik een zogenaamde werkeloze uitkeringstrekker, met als voordeel, dat ik tijd zat heb, maar met als nadeel, dat ik geen geld heb. Ik moet dus heel doordacht te werk gaan en veel zelf maken.
Ten tweede heb ik een MacOS systeem, waardoor ik geen gratis spoorplan programmatje kan vinden, waarmee ik mijn plan kan bewaren en kan printen. Ik heb al van alles geprobeerd, ben niet helemaal van lotje en wil mijn MacOs niet verder in de problemen brengen.
Ik wil mijn baanontwerp nu eerst helemaal uitwerken op papier, op 100% uitprinten en daarmee het 'patroon' van de baan aanleggen, waarna ik heel gericht de juiste rails kan aanschaffen (Fleischmann Profi).
Voordat ik zelf het wiel ga uitvinden:
Heeft iemand misschien een PDF bestandje, of een URL, waarmee ik alle rails en wissels van Fleischmann Profi kan uitprinten op papier, op 100%, of zou iemand hier bereid zijn iets dergelijks voor me te maken?
Misschien heb ik niet meteen het budget voor de aanschaf van Fl.profi, maar ik kan dan in elk geval verder met de bouw van de scenery.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0_baanontwerp_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0_baanontwerp_01.jpg)
Alvast bedankt...
Wico
-
Wico,
stap af van de F* profi rail. Een onnodig dure rail, in het rails assortiment zijn er goedkopere! (die je dan wel weer zelf moet afwerken maar daar kan/mag je dan weer tijden over doen)
Wil je ooit je modules verhuizen zou ik een handzamere maat kiezen dan 140x70. Gezien de platen in de bouwmarkt 122x244 of 61x122cm zijn zou ik mijn modules aanpassen naar 60x120 of 61x122cm je hebt dan het minste afval.
Voor een baanplan programma, kijk eens naar Anyrail. (weet even niet uit mijn hoofd of die op een MacOs werkt)
mvg,
Sander
-
Ben het hier met Sander eens, bij deze module maat komt het erg slecht uit een plaat. Niet iedereen kan multiplex van 153 bij 305 kopen. De 60x120 is idd de meest economische maat. 61 is niet haalbaar omdat de meesten de dikte van de zaagsnede vergeten ::) Heb hier zelf modules van 70x120 en kan ze net baas, 140 is niet meer in je uppie hanteerbaar.
Daarnaast zou ik eens kijken naar bv Peco rail, budgetair een erg betaalbare rail, vooral als je de code 100 neemt.
-
De oude Flm rails zonder bedding is ook nog goed bruikbaar en helemaal niet duur,dus dat kan ook nog.
En idd die module maten aanpassen lijkt me een nood zakelijk kwaad als je dat ooit nog is wil verhuizen ;)
-
Bedankt voor jullie reacties.
Goeie tip over die modulematen. De baan is opgedeeld in modules, JUIST omdat ik ze vaker zal moeten gaan verhuizen. Ik woon anti-kraak, omdat ik mijn huis al bij de bank heb moeten inleveren.
Groot voordeel van op die manier wonen is, dat ik meestal veel ruimte tot mijn beschikking heb, nadeel is dat ik vaker verhuis als iemand anders.
Maar als ik ga verhuizen ben ik meestal niet alleen en 70 cm past door vrijwel elke deur. Ook zal ik niet vaak gebruik maken van hele platen. Ik werk op frames, gemaakt van hout. Op die frames kan ik vrijwel alles aanleggen.
Peco rails is ook een goeie tip, Fleischmann Profi was mijn keuze, omdat ik dat uit de catalogus ken. Verder heb ik er geen ervaring mee.
AnyRail is niet beschikbaar voor Mac. Alleen RailModuler is er voor de Mac. Maar die moet ik kopen.
Waar het me in eerste instantie om gaat is de printbare 100% dummy rails. Iemand enig idee hoe ik daaraan kom?
-
Als je tijd zat hebt:
Probeer deze: http://www.xtrkcad.org/Wikka/MacOSX
Het is een programma met erg veel mogelijkheden en gratis, daar staat tegen over dat je wel wat tijd moet investeren in het leren kennen van het programma.
Als je gebruik maakt van flexrail ken ik geen betere mogelijkheid.
Groet,
Tjalling
-
Thanx Tjsalling,
Ik heb inmiddels RailModeller aangeschaft. € 35,- maar waarschijnlijk bespaart het me uiteindelijk geld aan onnodig aangeschaft materiaal.
Erg lastig, maar middagje oefenen en wie weet...
Ook voor printen op 1/1 verhoudingen (zeggen de makers)
-
Wel weer even een andere vraag:
Ik heb de linker keerlus verlegd en samengevoegd, hij gaat nu dubbelspoor afdalen naar het schaduwstation, net als de rechter keerlus.
Ik heb hiervoor in RailModeller radius 3 en radius 4 van Fleischmann Profi gebruikt.
Is radius 3 wel bruikbaar? Kan je die nog aanleggen met flexrails?
-
Radius 3 van flm profi is heel goed te doen, kleiner kan ook wel maar bij stijging is een ruimere bocht straal prettiger.
-
Nog even een update van het ontwerp. De stad heet nu 'Ville de Meuse'.
Na het 'afmaken' van deze tekening lijkt het gevoelsmatig wel of ik de baan al heb aangelegd.
Wat is jullie mening over dit ontwerp?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwplan_Meuse_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwplan_Meuse_2.jpg)
-
Welk nut hebben de korte doodlopende spoortjes die ook nog eens verdwijnen in tunnelportalen?
mvg,
Sander
-
Nog een paar sfeerimpressies:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NewhavenFort_da48768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NewhavenFort_da48768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/abandoned_railroad_10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/abandoned_railroad_10_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/chateau_oleron_pont_w650_h433_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/chateau_oleron_pont_w650_h433_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liege05_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liege05_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liege10_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liege10_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scheepvaart_kade_Luik_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scheepvaart_kade_Luik_04.jpg)
Ik mis alleen nog een mooi stationsgebouw... ;-)
-
@Sander,
...dat zijn overdekte laad-, losplaatsen. Gevaarlijk spul soms die chemicaliën...
-
Dan wordt dat dus laden/lossen met 1 of 2 wagens tegelijk ?
Ok je hebt met een lange trein wel gelijk een dagtaak,das dan wel weer iets handigs ;D
-
Het baanplan ziet er goed doordacht uit. Alleen zijn de bogen rechts in de hoofdsporen aan de korte kant. Dat kan moeilijk anders door de beschikbare ruimte. Ik heb een beetje gekleurd in de tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwplan_Meuse_2_Met2Opmerkingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bouwplan_Meuse_2_Met2Opmerkingen.jpg)
- In de cirkel ligt een rechtse wissel. Ik zou hem vervangen door linkse wissel. Dat zorgt voor een rustigere treinenloop.
- De sporen in het schaduwstation zijn aan de krappe kant. Zeker als je ze vergelijkt met de sporen in het zichtbare station. De blauwe lijnen laten zien dat het ook anders kan.
Succes! (y)
Groet,
Bas
-
Hoi Wico,
Leuk onderwerp, fijne sfeerimpressies. Een daarvan is een straatje in Luik, of eigenlijk volgens mij in het nabij gelegen dorp Ougrée. Dat was jaaaaren geleden aanleiding om zo'n straatje in model na te bouwen. Ter inspiratie een plaatje van dit diorama 'Zone Industrielle' [ergens in België]:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zoneindustrielle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zoneindustrielle.jpg)
Was allemaal zelfbouw en dus low-budget. Kost alleen tijd ;D
Meer foto's hier trouwens http://www.scholtze.demon.nl/zone_frame.html (http://www.scholtze.demon.nl/zone_frame.html)
Zoals gezegd, vergeet die Fleischmann speelgoedwissels en gebruik Peco. Hier http://www.peco-uk.com/page.asp?id=tempc75 (http://www.peco-uk.com/page.asp?id=tempc75) zijn pdf's te vinden van alle verkrijgbare wissels die je 1:1 kunt printen en daarmee het sporenplan alvast op ware grootte kunt uitleggen.
Succes,
Vincent
-
@Vincent,
Thanx, ga ik downloaden.Mooie foto's ook, ga straks die site bekijken.
Ik heb Fleischmann gebruikt in de planning, maar kan net zo makkelijk in Peco uitvoeren denk ik...
<even later> PECO pdf's zijn geweldig. Eigenlijk een antwoord op mijn eerste vraag eerder in dit topic.. ;-) Thanx.
Peco wordt het huismerk geloof ik. Voor de rails in elk geval. Het materieel en de gebouwen zijn voor mij niet echt bruikbaar. Die betonnen schutting is wel weer goed te gebruiken.
De foto's van het diorama zijn precies wat ik voor me zie bij mijn baan. PRACHTIG!!!>
@Basilicum,
Ah... ik hoop dat ik die bochten en wissels kan maken... ga ik uitzoeken.
Ik had niet zulke lange treinen in gedachte eigenlijk. Effectieve perronlengte voor reizigers komt op ongeveer 100 cm. Dat wilde ik ook aanhouden als max. lengte treinen. Ook wilde ik zoveel mogelijk gebruik maken van twee-assige wagons.
Die bocht op rechts, CentreVille, vond ik zelf ook al wat krap. Wellicht kan ik de gewonnen ruimte van het schaduwstation door jouw oplossing te maken op links, gebruiken om de bocht CentreVille meer ruimte te geven...?
Ik ga ook meteen even kijken naar die wissel. Ik vond dat slingerpaadje wel grappig. Vandaar... maar rust is beter, aangezien er een trein geladen met bommen overheen moet.
Laden en lossen gebeurt ook in de haven, maar sommige producten vereisen een speciale behandeling.... vandaar de doodlopende sporen in de Citadel.
Het bedrijf is echt een 'smerig' bedrijf.
Er gaat van alles in, chemicalien, water, poeders, kalk, zuur, in vaten, zakken en met spoorwagons tegelijk. In de haven ligt een binnenvaartschip, dat wordt gelost door een kraan. In de haven is ook een pompinstallatie met verschillende pompen, silo's en tanks opgesteld. Leidingstraten transporteren de vloeistoffen rond.
Het bedrijf maakt chemische ladingen en -bommen voor internationale export. De output is vaak hoog explosief, geheim van samenstelling en levensgevaarlijk. Daarom is er een apart rangeerspoor aangelegd met beveiligde betonnen bak en een eigen calamiteitenstation.
Er rijdt een private diesel rangeerloc rond, misschien wel twee, die treinen samenstelt en wagons over de fabriek verspreid.
De passagierstreinen worden getrokken door stoomlocs (België, 1955). Op de baan is waarschijnlijk de aanleg van bovenleiding als 'gebeurtenis' te zien. Volgens mijn info waren de Belgen daarmee redelijk laat.
Een andere scene die ik had bedacht was die van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, die ik als thema in de scenery wil gaan verwerken.
Nu nog Preiser wielrennertjes uit de jaren 50 zien te scoren... ;-)
Thanx voor alle reacties. Ik heb echt wat aan jullie commentaar en besteed er NU al teveel tijd aan... Toffe hobby!
-
Als je het door Bas omcirkelde deel neemt en je sluit een wissel aan op het 1ste wissel wat de aftakking maakt,dan kan je als dat tunneltje wat breder wordt die sporen ietsbeter neerleggen en dat kopspoortje iets langer maken ;)
Als je begrijpt wat ik bedoel.
-
@tijgernootje,
Wissel aangepast, maar inderdaad ook het spoorverloop. loopt allemaal wat mooier inderdaad.
Goeie tip.
Die bocht van CentreVille wordt een probleem door de aansluiting van de wissels op het station.
Misschien moet ik de tunnelingang wat 'naar voren halen' zodat het scherpere deel van de bocht niet meer zichtbaar is.
-
Echt weer een 'Noob vraag': wat is de minimale doorrijhoogte die ik in H0 moet realiseren?
Mijn Schaduwstation ligt een verdieping lager en de tunnelingang op links ligt precies boven de ingang van het schaduwstation. Dat gaat problemen opleveren als ik hier een verkeerde hoogte kies...
Ik heb uitgemeten, dat ik ongeveer 240cm rijlengte heb om het gewenste hoogteverschil op te lossen.
Precies goed of erg krap?
-
De werkplek (tijdelijk):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_atelier.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_atelier.jpg)
Twee van de frames die ik eerder maakte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_frames.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_frames.jpg)
Het basismateriaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_tekening_linker_modules.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_tekening_linker_modules.jpg)
Het uitzetten van de bogen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_bochten_uitzetten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_bochten_uitzetten.jpg)
Ik zou zomaar kunnen gaan zagen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_zagen_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_zagen_01.jpg)
-
3% stijging wordt aangeraden. 3 cm stijging per meter is dat. Bij een lengte van 240 cm kom je dan neer op 7 cm.
Dat is heel krap! Meet je locs maar eens op als ze op de rails staan, met eventuele ondergrond enz enz.
mvg,
Sander
-
Met die 7 cm kom je er helaas niet.. Je hebt namelijk ook het frame en het hout waar de rails van het bovenste niveau op ligt wat je moet overbruggen...
En je wilt er ook nog bij kunnen als er en trein is ontspoort
-
OK thanx guys, maar ik heb geen loc en ik vraag me echt af wat de hoogte dan wel moet zijn. Geen 7 cm in elk geval.... ik dacht eerder aan 9 of 10 cm..?
Een deel van het probleem heb ik al opgelost door de ingang van het schaduwstation te verleggen, hierdoor krijg ik meer ruimte, lengte, om het hoogteverschil te overbruggen en dat kan ik deels 'boven de grond' weer oplossen met landschappelijke features.
-
Ik had niet zulke lange treinen in gedachte eigenlijk. Effectieve perronlengte voor reizigers komt op ongeveer 100 cm. Dat wilde ik ook aanhouden als max. lengte treinen. Ook wilde ik zoveel mogelijk gebruik maken van twee-assige wagons.
Als de sporen in het schaduwstation ruim langer zijn, dan de lengte van de langste trein, is het stoppen op de juiste plek in dit donkere station niet meer zo kritisch. Tenzij een (semi-)automatisch systeem gebruikt wordt.
Groet, :)
Bas
-
@Basilicum,
Helder Bas. Ik zal het schaduwstation zo lang mogelijk maken en wellicht het kortste opstelspoor juist als doorgaande route aanwijzen.
In de schaduw hoeven ze niet 'mooi' te stoppen natuurlijk. Dat scheelt. Voor station CentreVille moet ik dat anders regelen. Daar moet het stoppen mooi en beheerst verlopen.
Verder vermoed ik, dat de snelheid van de treinen ook invloed zal hebben op het stopgedrag. En daar had ik dan weer wel over nagedacht: mijn baan leent zich niet echt voor hardrijders.
Ik keek nog eens naar jou voorstel voor het schaduwstation, maar dat is binnen mijn grenzen echt niet haalbaar, dan komt er een deel van de hellingen in de wissels te liggen. Tenzij je met een minimale doorrijhoogte van 7 cm kunt volstaan natuurlijk... Maar dat lijkt er niet op... ;-)
-
Niet haalbaar. Ja, daar heb je gelijk in. Ik hield bewust geen rekening met hellingen. Zo kon ik in grotere mate laten zien, dat de sporen langer kunnen worden. Een baanontwerp blijft een leuke puzzel. ;)
Groet,
Bas
-
@Basil,
'Beleidsmatig bewust geen rekening houden met tactische problemen en operationele factoren lijkt misschien dom, maar is uitermate stimulerend voor de creatieve geest en het ontwikkelen van een nieuw idee.'.
;-)
-
is het niet mogelijk de uitsteeksels links en rechts nog iets groter te maken zodat je meer ruimte hebt om naar beneden te komen?
anders ervoor proberen te zorgen dat het spoor dat daalt voorlopig geen ander spoor tegen komt en zo dus van boven met een luikje bereikbaar blijft en zo ook meer ruimte heeft om naar beneden te komen, zodat je beneden niet in de knoei komt met de hoogte
-
Waarom daal je niet in spiralen naar beneden?
Je kan dan veel meer hoogte winnen. Een hoogte van 10 cm heb je niks aan. De trein die ontspoort is altijd de trein die tussen 2 andere treinen in een schaduwstation komt te staan. Wet van Murphy. Daar kan je dus pas bij als je al het andere materieel eerst weer weg hebt gerangeerd.
Geloof me, die 10 cm tussenruimte wil je niet, denk maar eens in 30 cm's.....
mvg,
Sander
-
ja, eigenlijk heb je wel gelijk Sander.
Waarom niet.
Ik heb nu wel het vermoeden, dat ik voor een klimspiraal een grotere boogradius nodig heb?
IN eerste instantie heb ik inderdaad de uitloop verlegd en verlengt. Die 10 cm is eigenlijk geen probleem meer.
-
Goed...
Nadat ik mij een beetje meer en beter georiënteerd had, kwam ik toevallig een tweedehands setje Peco wissels en wat flexrail tegen op marktplaats. De uiterst aardige man vond € 50,- wel een redelijk bod en ik ben het spul op gaan halen.
Ik kreeg er nog vier wisselschakelaars bij ook.
Niet het beste spul natuurlijk, maar alles doet het en het ziet er verder netjes en bruikbaar uit. In elk geval voor een starter en arme sloeber als ik ben een prima begin.
Ik knutselde nog wat door aan mijn ambitieuze Ville de Meuse 1 en las wat andere baanplandraadjes en bedacht me vanavond, dat ik beter met het spul wat ik net had gekocht kon beginnen.
Een klein baantje kan ook heel mooi worden tenslotte en is behoorlijk overzichtelijk.
Vandaar nu een aangepast ontwerp, op basis van het beschikbare spoormateriaal en drie module frames.
Het plannetje ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kleinbahn_ontw_Wico.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kleinbahn_ontw_Wico.jpg)
Alle sporen zijn gelegd met flexrail, met soms krappe bochten.
Module 1 is een schaduwstation, met een keerlus van 70 cm doorsnede.
Module 2 kan een station worden of een industrieel complex
Module 3 zou bijvoorbeeld een spoorbrug kunnen laten zien.
Tijperk III, België.
Ik heb absoluut inspiratie gehaald uit bestaande plannen op dit forum, waarvoor dank... (y)
Graag hoor ik jullie reacties.
-
Ik moet erkennen, dat ik net zo'n nerd ben als jullie... ;)
Vannacht stevig door gefreaked, vanmorgen meteen bij de koffie weer verder gegaan met het uitwerken van het nieuwe plannetje.
Eerst even real life geschoven met mijn wissels en flexrails, en ik denk, dat ik er wel uit ga komen. Het lijkt te passen en ik word er in elk geval enthousiast van.
Vervolgens even verder doorgetekend en het project heet nu 'Station Hollandse Maas'. Het plan is geïnspireerd door het spoorwegviaduct door Rotterdam, dat inmiddels niet meer bestaat en door
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4087_7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4087_7_1.jpg)
Het moet een drukke stad voorstellen met een zijingang naar het grote centraal station. De tramlijn naar het buitengebied (Barendrecht, Hoekse Waard) heeft hier een halte en er stopt ook een streekbus.
De gebouwen zijn relatief hoog en twee havenkranen domineren het centrum van de maquette.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Hollandse_Maas.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Hollandse_Maas.jpg)
Alleen voor de tramlijn heb ik de rails en wissels niet beschikbaar.
Het binnenhaventje is speciaal geschikt gemaakt voor de aanvoer van voorraden voor het treinverkeer, maar in de loop van de tijd zijn de bewoners van de stad er ook gebruik van gaan maken en wordt het haventje voor allerlei doeleinden benut.
Bezanding, bekoling en water staan opgesteld als tussenstation voor de locomotieven, de rest van de service bevindt zich elders op het station.
Andere foto's die ik vond ter inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RvdR19770430_223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RvdR19770430_223.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorviaduct_door_de_oude_stad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorviaduct_door_de_oude_stad.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wpc98c6fd9_0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wpc98c6fd9_0f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zomer_2008_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zomer_2008_0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20107813334716356.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20107813334716356.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/400px_Rdam_spoorbrug_en_haven_De_Kolk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/400px_Rdam_spoorbrug_en_haven_De_Kolk.jpg)
Groeten,
Wico
-
Wico, op pagina 1 heb je een foto met die gewelven foto2. Is dit een questie van googlen of heb je daar een bepaalde site voor. Ik zoek nog foto's van tunnelportalen en wanden. Heb zelf nog geen tijd hier voor gehad :-[
Succes met de baan ziet er al goed uit. (y)
Gr.Patrick
-
Uitdagend thema. Het doet me denken aan een Duitse baan.
(http://www.forsten-online.de/content/20/00/bild16.jpg)
Foto gelinkt van Forsten-online.de (http://www.forsten-online.de/)
De genoemde site is al een tijdje niet meer bijgewerkt, maar kan mij steeds weer inspireren. Misschien ook iets voor jou, Wico. :)
Groet,
Bas
-
@Patrick,
die heb ik ook gewoon gegoogled. Stond ergens tussen de afbeelding.
@Basilicum,
Ja, aardige sfeer impressie inderdaad, maar een beetje te 'schoon'... ;-)
Even het plan uitgewerkt op het basismateriaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hout_met_verduidelijking.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hout_met_verduidelijking.jpg)
Alle gebruikte wissels liggen op hun plaats (behalve de 'nepwissel').
In de groene lijn ligt de hoofdbaan, de gele lijn is de hartlijn van de tramlijn en de blauwe lijn is de contour van het haventje. De beide bruggen met viaducten zijn met rode lijnen aangegeven.
Groeten,
Wico
-
Dat word hier en daar wel krap op de rand zeg :o
-
denk wel om de kortsluiting in je nieuwe baan
-
Nog een mooie site, waar veel foto's staan voor de juiste sfeer.
http://www.oud-rotterdam.nl/index.html
Het plan heet inmiddels 'Koolhaven'. De tram krijgt een belangrijkere rol, mede dankzij de foto site over Rotterdam.
Ik ga even een nieuw plannetje tekenen.
-
Hier een studie in 3D (zelf geprutst met Adobe Illustrator) van hoe de werkelijkheid er ongeveer uit komt te zien.
Op het witte niveau komt de spoorlijn, op het 'plank' niveau liggen de tramlijnen in oranje en groen en zien we de haven ingetekend. Misschien iets teveel van het goede zijn de met rood ingeschetste gebouwen.
In het oranje de tramlijn, die een halte heeft voor het station, een halte 'achter' het station en wellicht een halte voor de brug (zwarte lijnen). In het groen een industrie lijntje, dat aftakt van de hoofdtramlijn en de 'Koolhaven' bedient. Het lijntje loopt dood aan de 'Dordtse kade'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_studie_Koolhaven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_studie_Koolhaven.jpg)
Beetje tussen je oogharen doorkijken...
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.