BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: luc_flanders op 04 October 2013, 17:51:07
-
Ik wil na vele jaren mijn hobby weer oppakken. Ik heb nog een installatie staan met een Märklin 6021 control unit en een paar 6040 keyboards en wat K83, K84 (of viessmann equivalent) om mijn lichtjes te schakelen.
Ik wil toch (een beetje) met mijn tijd meegaan en de 6021 vervangen door een Märklin 60653. Welke andere zaken moet ik nog vervangen en waar moet ik nog aan denken ?
-
Luc, je kan de K83 en K84 gewoon gebruiken bij de MS2 60653. De keyboards niet.
Gr. Charlie
-
Dus als ik het goed begrijp vervangt 60653 de vroegere 6021 én 6041. Maakt het een stuk eenvoudiger en compacter. En aan de locs hoef ik niets om te bouwen ?
-
Als je locs digitaal zijn en dus met de 6021 normaal werken, dan werken ze ook met de MS2. Niets aan te veranderen.
Gr. Charlie
-
Allemaal goed nieuws. bedankt Charlie ; deze topic mag voor mij afgesloten.
-
Heel tevreden met mijn nieuwe 60653 (Marklin mobile station), maar hoe sluit je K83/K84 hierop aan ? In de handleiding wordt hierover niets vermeld.
-
De k83/k84 hangen gewoon, net als bij de 6021 aan de rode en bruine draad.
Gr. Charlie
-
De draad die aan de sporen wordt aangesloten ? Is er dan niet veel te veel verlies als daarmee ook nog 100+ straatlantaarns moeten gevoed ?
-
Nee, straatlantaarns etc. nooit aan de digitale spanning hangen. Zonde.
Die kan je het beste gewoon aan een aparte trafo hangen.
Gr. Charlie
-
Welke trafo zou je aanbevelen ?
-
Als het om straatlantaarns en andere verlichting gaat die totaal gescheiden is van de baan kan je elke willekeurige trafo gebruiken. Als deze maar genoeg vermogen heeft...
Koen
-
ik had gehoopt dat ik definitief afscheid had genomen van mijn oude 6041 keyboards, maar die blijk ik dan toch weer nodig te hebben of is er een modern alternatief om de lichten te bedienen ?
-
Luc,
Je kunt alles bedienen met de Mobile Station, ook de lampjes. Als je de lampjes op een eigen trafo aansluit (de voeding) kun met behulp van de K84 en de MS2 deze in en uitschakelen. Op deze manier voorkom je dat de lampjes een deel van het vermogen van de baanvoeding gebruiken, daar kun je beter een lok mee laten rijden.
Gewoon de baanspanning op de K84 aansluiten (op de 2 busjes die daarvoor bedoeld zijn) en 1 van beide voedingsdraden van de lampjes op 1 van de 4 setjes van 3 busjes aansluiten, klaar is Klara (of Luc in dit geval)
Jan
-
Jan,
dank voor de tip ; voor jou klinkt het allicht vanzelfsprekend, maar voor mij nog niet echt. In de "traditionele" opstelling werd K84 via 2 draden gevoed door de control unit, en is via 2 draden verbonden met de lamp die je wil schakelen.
Met "baanspanning" bedoel je de draden die van het "mobile station" naar de sporen lopen ?
En inplaats van 2 draden van de lamp naar K84 gaat er nu 1 rechtstreeks van de lamp naar de trafo en de andere naar de K84 ?
-
Luc,
Dat heb je goed. De beide draden die je op het spoor aansluit sluit je ook aan op de beide busjes van de K84. Zodra je de MS2 inschakelt wordt via deze draadjes de spanning op de baan gezet en informatie van de MS2 naar de verschillende decoders (lokdecoders, wisseldecoders, schakeldecoders zoals een K84) gestuurd.
In de K84 zit een relais (schakelaar) die reageert als je vanuit de MS2 (of voorheen een keyboard) een schakelopdracht geeft. In het geval van een K84 zal dit relais om en om contact maken tussen het middelste busje in een set van 3 en het rode of het groene busje. Als je nu een lampje aansluit op een andere voeding dan degene die de MS2 van spanning voorziet dan kun je een van beide draadjes naar het lampje "via" de K84 laten lopen en op die manier naar behoefte schakelen. Zorg er wel voor dat de verschillende draden van beide trafo's nergens onderling contact maken, anders is de kans groot dat de trafo's en andere apparatuur het niet overleven. Je moet dus 2 geheel gescheiden stroomkringen maken.
De gedachte achter deze manier van aansluiten is dat baanspanning "dure" spanning is. Ga zelf maar na, je hebt nu een (relatief dure) trafo en een MS2 in gebruik die samen maar een beperkte stroom kunnen leveren. Zet maar eens 10 lok's op jouw baan en probeer ze allemaal tegelijk te laten rijden. Dat zal niet meer lukken omdat die ene MS2 onvoldoende vermogen heeft. Als je toch die 10 lok's tegelijk wilt laten rijden moet je in ieder geval een tweede trafo en een booster kopen, wellicht zelfs van beide 2. Al met al gaat dat snel een hele dure hobby worden.
Voor locomotieven (en andere objecten met een decoder) is er geen andere oplossing, zij moeten immers kunnen "luisteren" naar de MS2 maar het is dubbel zonde om allerlei zaken via de baanspanning te voeden die dit helemaal niet nodig hebben. Een voorbeeld van dergelijke zaken zijn...... lampjes. Deze kun je net zo goed door een goedkope trafo voeden, er is namelijk geen enkele reden om deze op de baanspanning aan te sluiten, ze hebben geen decoder dus kunnen toch nergens op reageren :-)
Kijk maar eens naar de manier waarop je de meeste armseinen van Viessmann aansluit. Deze zijn standaard voorzien van 2 setjes aansluitdraden, eentje voor de verlichting en eentje voor de aandrijving. Dit maakt het mogelijk om de lampjes via een aparte trafo te voeden. Als jong mannetje had ik een analoge baan met standaard Märklin seinen en wissels waarbij alles via de baanspanning werd gevoed. Steeds als ik een wissel of een sein bediende doofde alle lampjes op de baan gedurende een fractie van een seconde omdat mijn voeding het niet meer aankon. Die aandrijvingen slurpen behoorlijk wat vermogen :-)
Ik heb nu even geen mogelijkheid om een tekening te maken maar ik vermoed uit jouw laatste opmerking dat je snapt hoe je het moet aansluiten. Ik zal van de week wel even een tekening voor je maken en die hier plaatsen (als me dat lukt). Mocht je echter nog twijfels hebben, laat het me maar weten.
Jan