BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: rard op 22 July 2007, 20:58:34
-
Ik ben opzoek naar een slimme, niet dure oplossing om faller auto's automatisch op te laten laden. Nu kwam ik het volgende filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=gLG2K1gYB9A .In dat filmpje is een oplaadsysteem te zien 3.19 tot 3.29 min. Het systeem werkt zo te zien met 2 metalen plaatjes die tegen de zijspiegels van de auto aandrukken, maar hoe komen die plaatjes tegen de zijspiegels aan? Ik zie bovenop iets dat op een motortje lijkt, maar hoe wordt de kracht doorgegeven aan de 2 "lepels" die tegen de zijkant drukken? :).
Het volgende probleem is, hoe zorg je ervoor dat de auto naar het oplaadpunt rijdt als hij leeg raakt, maar eerst het 1e probleem op zien te lossen.
Iemand enig idee? ;D
-
servo's. Maar het was geen succes.
-
Zo te zien is het een servomotortje oid dat de lepels in 2 standen
kan zetten: naar buiten of naar binnen.
Het tweede probleem lijkt me eenvoudig: MiWuLa heeft een of ander
systeem waar de plaats van de autos naar een centrale
computer wordt doorgegeven. Als je nu weet dat de capaciteit van
de accu voldoende is voor X uur rijden, dan stuur je hem gewoon
1 uur eerder naar het laadstation om hem bij te laden. Net zoals je
niet wacht tot de tank van je auto leeg is voordat je op zoek gaat
naar een benzinepomp.
Henk
-
Onlangs is het een aantal wetenschappers gelukt om draadloos energie te zenden naar een lamp. Het systeem is nog experimenteel en het rendement is nog erg laag (ongeveer 30 procent), maar in de wat verdere toekomst (>10 jaar, schat ik) zal het dus mogelijk zijn om apparaten op afstand te voorzien van energie.
Natuurlijk zal deze techniek in eerste instantie voor mobiele apparatuur (mobieltjes, MP3-spelers etc.) en daarna voor huishoudelijke toepassingen op de markt worden gebracht, maar de modelspoorder van de toekomst zal met deze techniek zeker zijn voordeel kunnen doen.
Voorlopig blijft het behelpen.
mvg,
Gert
-
@ chris: hoezo was dat geen succes?
@ Henk: daar zat ik idd ook al aan te denken, een timertje op een wissel naar het laadpunt, maar hoe weet deze dat het om die bepaalde auto gaat.. of andersom, timer in de auto, maar hoe gaat de wissel dan om ;D
-
De metalen platen worden tegen de metalen pinnen aan de zijkant gedrukt door middel van een veersysteem. De servo wordt gebruikt om de platen juist van de voertuig af te trekken.
Groet,
Robert
-
Auto's vallen om, lepels tegen elkaar en pats. Kortsluiting.
Of auto's rijden door, spiegels worden gemist.
-
klinkt heftig... zal wel een aardige kracht op staan dan (te groot misschien?) hebben jullie al een oplaad oplossing bedacht bij railz of doen jullie het nog steeds met stekkertjes? ;D
-
Auto's vallen om, lepels tegen elkaar en pats. Kortsluiting.
Of auto's rijden door, spiegels worden gemist.
Zet een reedrelais in serie met de motor. Rij je met de auto over een magneetje, valt de auto stil op dezelfde plaats. Als je auto's omvallen, maak je gewoon aan twee kanten geleiderails. Kortsluiting? Stukje draad bovenop de lepels zodat ze niet helemaal kunnen sluiten.
Maar hoe lang duurt het voordat zo'n batterij is opgeladen tov. de rijtijd? Heb je straks niet 3 keer zoveel auto's nodig als er werkelijk rondrijden op de baan? Vroeger in Legoland hadden ze ook zoiets, volgens mij ging het opladen daar op een veerpont waar de auto toch een tijdje stil stond.
-
Ik weet alleen, MiWuLa was niet tevreden en kampte met bovenstaande problemen.
-
Ik weet alleen, MiWuLa was niet tevreden en kampte met bovenstaande problemen.
Lijkt me vreemd dan dat ze een hele serie oplaadstations hebben gebouwd. Nou ja, je moet toch wat. Maar het is wel een leuk probleem.
-
Ik zeg niet dat men het niet gebruikt. Ik zeg men was niet tevreden.
-
Ik baal er nog steeds van die ik die video van vroeger nooit meer heb kunnen vinden. Dat was van een man die 20-25 jaar geleden (toen heb ik hem iig. gezien) ook een baan had met bewegend autoverkeer. En niet alleen vrachtwagentjes zoals in dat filmpje bij MiWuLa, maar ook personenauto's. De grap was dat er onder zijn h0 autobaan een complete n-schaal spoorweg bevond met locomotieven met magneetjes erop. Zo'n locomotief reed dan onder een dun wegdek en daarboven reed een auto mee. Ik neem ook aan dat er 1 of ander bloksysteem in verwerkt was, lijkt me nog best ingewikkeld. Maar het is dus te lang geleden om nog enig idee te hebben hoe of wat. Waarschijlijk zal het wel een duitse baan zijn geweest.
Misschien nog een tip (of juist totaal nutteloos :) ), de toestand van de batterij hangt natuurlijk samen met de snelheid van de auto. Meet de snelheid van de auto over een stukje weg, als die onder een grenswaarde komt, stuur je hem naar het oplaadstation. Dit werkt alleen als die snelheid langzaam minder wordt in niet ineens naar 0 gaat (daar ben ik eigenlijk bang voor).
-
Al heel lang zit ik me af te vragen of er iets met inductie mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het systeem waarmee sommige elektrische tandenborstels worden opgeladen.
- Peter
-
@Michiel2: het probleem met een tijdmeting is dat elke auto wel iets harder of zachter rijdt, dit is namelijk niet te voorkomen....
-
Al heel lang zit ik me af te vragen of er iets met inductie mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het systeem waarmee sommige elektrische tandenborstels worden opgeladen.
Dat is dus eigenlijk een trafo :)
Het probleem met inductie is dat de effectiviteit snel afneemt met de afstand. Bij een elektrische tandenborstel valt het nogal mee, die staat in de oplader, wordt dus helemaal omvat door de primaire spoel.
Bij die auto's zou je het kunnen oplossen door ze door een tunnel te laten rijden die is uitgevoerd als spoel. Om de oplaadtijd te verlengen kun je elke auto een poosje stilzetten in de tunnel, totdat de volgende auto aan de ingang verschijnt.
-
Kijk, daar had ik dus nog nooit aan gedacht. Ik had altijd het idee van een spoel onder de weg. Toch wel handig als er iemand daadwerkelijk verstand van zaken heeft.
- Peter
-
En als ze dan toch in een tunnel staan uit het zicht, dan kun je er ook twee draadjes tegenaan klemmen met een servo en hem daarmee opladen :). Met inductie moet je ook nog eens een spoel in je auto gaan bouwen en alhoewel het erg laat is, vermoed ik dat de efficientie van dit hele proces wel eens zou kunnen samenhangen met de grootte van die spoel in je auto.
Ik zat nog wat op die MiWuLa site te lezen en daar meten ze dus de snelheid van de auto. Maar of dit nu extern gebeurde of met een interne microprocessor maakte ik er niet helemaal op uit. Als je toch maar 1 auto laat rijden, zal dit nog wel eenvoudig te implementeren zijn (miniatuur doppler-radar?).
-
Eh, wat dacht je van de tijd meten die het autootje er over doet om tussen twee detectoren, waarvan je de onderlinge afstand weet, te rijden? Een Doppler-radar lijkt me zinvoller als je er een luchtdoelraket op af zou willen schieten...
- Peter
-
@ peter: zoals ik al zei: elke auto rijdt wel een iets andere snelheid... dat is dus niet haalbaar...
-
Door de tijden per auto bij te houden ben je er dan toch?
-
jup... dat kan idd, maar hoe laat je hem naar het oplaadpunt rijden... dat is dan de volgende vraag ;)
-
Koploper kan van iedere trein bijhouden hoeveel meter er is gereden en Koploper kan een trein naar ieder gewenst punt sturen. Een dergelijk programma moet dus ook voor die autootjes mogelijk zijn. Is allemaal het punt niet.
Het probleem is kennelijk hoe een betrouwbaar oplaadpunt te maken.
-
Is de laadtoestand (is dit juist nederlands ???) van de accu's niet te meten?
marc
-
Jawel, maar hoe vertaal je dat zodat het autootje dan vanzelf naar het oplaadpunt rijdt? Dan moet je logica in het autootje bouwen, dat het een wissel laat omzetten als de lading beneden een bepaalde waarde komt en het ding daarmee richting oplaadpunt rijdt..
- Peter
-
Die logica hoeft natuurlijk niet in het autootje te zitten. De meter en schakelaar kunnen buiten de auto opgesteld worden.
Misschien kun je voornoemde suggesties ook combineren. Door in een computersysteem bij te houden hoe snel een accu ontlaadt (aan de hand van de metingen) kun je steeds preciezer voorspellen hoe lang een lading meegaat, en daardoor na verloop van tijd het aantal metingen sterk verminderen.
Marc
(Die overigens behoorlijk weinig kaas heeft gegeten van elektonica en car-system maar graag meedenkt.....)
-
Inderdaad, maar graag zou ik helemaal geen fysiek contact tussen autootje en andere zaken hebben (vandaar ook dat idee over inductie). Maar dat zal wel niet goed mogelijk zijn.
- Peter
-
maar graag zou ik helemaal geen fysiek contact tussen autootje en andere zaken hebben
Ik heb het idee dat mijn Bra*n Elektrische tandenborstel op een of andere manier draadloos energie van basis station naar tandenborstel krijgt.. Of er moet tijdens insteken op houder toch een soort elektrische verbinding ontstaan... Maar dat kan ik niet zien ;D
Mss onderzoekje waard ??? (Niet op mijn borstel ;D)
Robert
Edit:
waarmee sommige elektrische tandenborstels
Solly, overheen gelezen :-X
-
Werkt als een soort van 2-delige trafo: de primair zit in de houder, de secundair in het handvat.
-
Ik heb het idee dat mijn Bra*n Elektrische tandenborstel op een of andere manier draadloos energie van basis station naar tandenborstel krijgt.. Of er moet tijdens insteken op houder toch een soort elektrische verbinding ontstaan... Maar dat kan ik niet zien ;D
Al heel lang zit ik me af te vragen of er iets met inductie mogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het systeem waarmee sommige elektrische tandenborstels worden opgeladen.
dus...
-
@Robert: de energie wordt via een magneetveld doorgegeven. In feite is het niets anders dan een U-vormige transformator waarbij de primaire spoel en
kern in de houder zitten. De secundaire spoel zit in de borstel en wordt
over de kern geschoven als je hem in de houder zet.
-
Als je toch lampjes op de auto hebt, kun je de data daar ook mee doorzenden. In het simpelste geval dat er nog maar 1 koplamp brandt als je accu leegraakt of je kunt je koplampen gaan moduleren. Dat systeem met de infrarood ontvangers in de auto's zag er wel leuk uit, dat je de auto's ook richting kunt laten aangeven en dergelijke.
Je kunt ook je auto in het laadsysteem laten rijden en de spanning meten voordat je gaat laden. Is de spanning nog goed, dan laat je de auto verder rijden zonder hem op te laden. Maar dan heb je wel een nog beter werkend laadsysteem nodig...
-
Maar hoe meet je de resterende lading? Met inductie (dat idee van mij) zal het niet gaan lukken...
- Peter
-
Met inductie kun je ook data terugmelden, kijk maar eens hoe die rfid chipjes werken. Maar als je met inductie gaat werken, zou ik een chipje in de auto zetten dat stopt als hij een laadstroom detecteert (rijdt oplaadveld binnen) en de auto laat verderrijden las de accu voldoende is opgeladen. Dan kun je de logica in je baan inbouwen dat elke auto om de x-tijd een oplaadpunt tegenkomt.
-
Maar dan krijg je weer dat autootjes tegen elkaar gaan rijden als de ene wil opladen en de andere niet.
Dat terugmelden via inductie, daar moet ik eens iets over uit gaan zoeken.
- Peter
-
Je zult toch enige logica moeten inbouwen in het oplaadproces. Met een wissel naar het oplaadstation kun je andere auto's door laten rijden als er al een auto in het oplaadstation staat.
Maar hoeveel auto's wil je eigenlijk laten rijden? Al heb je er een stuk of 10, dan zal het makkelijker zijn om een lege gewoon van de baan af te halen en een volle terug te plaatsen.
-
als je gewoon een ruimte maakt waar zeg 5-6 oplaadpunten staan waar de auto's standaard doorheen rijden, issie leeg? blijft ie staan, issie niet leeg rijdt ie door... En als hij leeg is en blijft staan gaat de wissel om naar het volgende oplaadpunt... :)