BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 01 October 2013, 13:12:21
-
Mede-modelspoorders.
Ik heb in de Eisenbahn Journal Special 2013-2 een railplan gezien en het idee van het station en keerlus staat mij wel aan. Het blad geeft echter geen duidelijke weergave van de gebruikte componenten, daarom heb ik deze tekening gemaakt.
Voor een analoge baan weet ik (bijna) alles van keerlussen, maar digitaal ben ik hierin nog een leek.
Mijn vraag is simpel: gaat onderstaand schema werken? Zo niet, wie heeft de oplossing.
De uitleg.
De uit het schaduwstation komende treinen arriveren via wissel B en C. Bij C kan de keuze worden gemaakt om het station binnen te rijden of om te rijden via de keerlus.
De treinen die via wissel C rechtsaf meteen het station binnenrijden, verlaten deze via wissel D (ligt altijd recht) en rijden via wissel A weer richting het schaduwstation. Dit is in principe een gewone lus.
De treinen die via wissel C rechtdoor via de lus het station binnenrijden, verlaten deze via wissel C, B (ligt rechtdoor) en rijden via A richting schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_3.jpg)
-
nope,
je groene deel maken vanafde wissel naar het stationsgebied tot aan de wissel D
-
Karst,
je bedoelt dat de keerlusmodule moet worden aangesloten op het stationsgebied tussen de wissels C en D?
Groeten
Mart
-
Ter verduidelijking, hier is het baanplan uit het blad:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weyersbuehl2_plan_kpl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weyersbuehl2_plan_kpl.jpg)
-
Duidelijk ontworpen voor marklin 8)
In eerste instantie dacht ik ook in karst zijn oplossing maar met dit complete plaatje gaat dat niet meer lukken. Want dan zou het het stationsgebied in zijn geheel steeds moeten ompolen en dat gaat echt niet werken.
Het simpelste is om het bovenste spoor helemaal weg te laten en het dan te zoen zoals je in eerste instantie aangaf.
Heb je ook een plaatje van het schaduwstation? Want daar zul je ook een keerlus hebben.
Gr.
Eric
-
Want dan zou het het stationsgebied in zijn geheel steeds moeten ompolen en dat gaat echt niet werken.
Waarom niet? Je moet alleen zorgen dat er niet tegelijkertijd links en rechts een trein in- of uitrijdt.
-
Klopt, theoretisch zou het kunnen. Maar je kan dan ook niet gelijktijdig en rijden en rangeren. En met automatisch rijden in blokken loop je al helemaal vast.
Mijn advies is, niet doen en het ergens anders oplossen.
Gr.
Eric
-
Het is een keerlus in een keerlus. Twee keerlusautomaten? Zoals het nu is getekend wordt de binnenste keerlus opgelost. Voor de tweede keerlus een automaat tussen wissels A en D?
-
Maar je kan dan ook niet gelijktijdig en rijden en rangeren.
Ik zou niet weten waarom niet. Volgens mij zie je problemen die er niet zijn. Je kan onder een rijdende trein rustig de rails ompolen zonder dat die trein daarvan gaat hikken.
-
Leuk baanplan, heb hier ook veel inspiratie uitgehaald ;) Staat me bij dat dat inderdaad een 3-rail baan is. In de Ruhmeshalle (o.a) van stummi's staat ergens een draadje met foto's van deze baan.
Wat Karst zegt klopt, alleen vermoed ik dat tussen de laatste wissel (niet getekend) van het stationsgebied en wissel "D" onvoldoende ruimte zit voor een keerlusmodule, is namelijk vermoedelijk korter dan je langste trein.
In dit geval zou ik kiezen voor 2 keerlusmodule's. 1 waar je deze nu getekend hebt en 1 op het parallelspoor tussen wissel A en D. Hiermee is het keerlusprobleem geheel opgelost.
Succes!
-
Keerlus in het stationsgebied zou wel kunnen, maar is juist ook leuk om in een station 2 treinen tegelijk van 2 richtingen binnen te krijgen. Dus dan inderdaad 2 keerlussen boven in de twee parallel lopende sporen. tussen wissel D en C zoals aangegeven en tussen wissel D en A.
Dit is zoals getekend 2 keer een eenrichtings keerlus.
Tussen wissel A en B komt dan geen onderbreking.
Wel moet er ergens in je schaduw station ook nog een keerlus, neem tenminste aan dat de treinen daar rond kunnen rijden.
Met alleen de keerlus zoals je getekend hebt kunnen treinen niet vanuit het station via wissel C, B en A vertrekken. Je krijgt dan tussen wissel B en A een probleem.
Roelco
-
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Het schaduwstation is overigens geen echte keerlus. De rit er naar toe vangt aan bij wissel A en eindigt vele meters verder voor wissel B.
De treinen die afkomstig zijn vanaf het schaduwstation, over het paradebaanvak en rechtsaf het station doorlopen en via wissels D en A weer terugrijden, rijden in principe gewoon een rondje.
Het bijzondere aan dit ontwerp is dat de treinen rechtdoor over wissel C kunnen rijden en dan het station aan de rechterzijde binnenrijden. Uit uitrijden moet dan over de wissels C, rechtdoor over B en dan A.
Het is overigens een twee-rail gelijkstroom modelbaan.
Enkele links naar de baan:
- http://www.weyersbuehl.de/indexx.php (http://www.weyersbuehl.de/indexx.php)
- http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=267&task=view&total=267&start=1 (http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=267&task=view&total=267&start=1)
Ik hoop nog veel ideeën binnen te krijgen.
Alvast bedankt.
Mart
-
Wat Karst zegt klopt, alleen vermoed ik dat tussen de laatste wissel (niet getekend) van het stationsgebied en wissel "D" onvoldoende ruimte zit voor een keerlusmodule, is namelijk vermoedelijk korter dan je langste trein.
dat is niet wat Karst bedoelde. Hij bedoelde: van het hele stationsgebied tussen C en D een keersectie maken.
Dan krijg je het probleem wat ik eerder noemde, en wat Roelco ook aangeeft, je kan dan niet aan twee kanten tegelijk het station binnenkomen of vertrekken. De oplossing daarvoor is dus in beide parallelsporen bovenaan een keersectie maken.
-
Correct Klaas,
Ik was van de 1e tekening uitgegaan. Maar nu het hele plan er ligt moeten er idd twee keerlus schakelingen in het groene en het stuk daarboven.
Grtzz,
Karst
-
Nou Klaas en Karst,
Twee keerlusmodules dus. Tussen welke punten en waar isoleren we de rails?
Greetz,
Mart
-
Nou, tussen A en D en tussen C en D lijkt me. En dan ervoor zorgen dat je langste trein in die secties past.
-
Je hebt wel 3 keerlussen hoor. Ook in je schaduw station moet je een keerlus maken.
Roelco
-
Even voor wat meer duidelijkheid, hier het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen1.jpg)
Bij de twee bovenste lijnen dus een keerlus, onderbreking bij de blauwe streepjes.
Daarnaast, om vervolgens geen probleem te hebben bij het binnen rijden en weg rijden op je station moet de aansluiting zoals onder in de tekening. Heb weer + en - gebruikt, mooi klein. Weet niet welke centrale je gebruikt, daar wordt meestal met een kleur code gewerkt, rood en bruin. Bij Roco zijn ze beide zwart. Is even om aan te duiden welke spoorstaaf met welke verbonden moeten worden.
Kijken we dan op de onderste laag, zie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen2_1.jpg)
Bij A is dan de + en - weer bij de sporen getekend, als je die vervolgens volgt dan zul je in de blauwe cirkel een probleem tegen komen.
Dit is op te lossen door bij de rode streepjes nogmaals een onderbreking te maken, en ook daar een keerlus toe te voegen. Totaal dus drie.
Hoop dat het zo duidelijk is, anders kom maar met de vragen.
Roelco
-
Ik ben het helemaal eens met Roelco. Het kost je wel 3 keerlusmodules, maar het is de netste oplossing.
-
Goedemorgen medespoorders.
Het aantal modules stijgt aardig. Weleens mijn budget bekeken >:(
Als ik de wissels weghaal, blijft er een simpel rondlopend ontwerp over. Het is dus mijn wens om de treinen ook vanaf rechts het station te laten binnenrijden, die de uitvoering zo moeilijk maakt. Daar ga ik nog eens over nadenken en een alternatief ontwerp opzetten.
Ik blijf overigens geïnteresseerd in nieuwe oplossingen.
Met spoorse groet,
Mart
-
Ik kan natuurlijk niet je budget weten.
Nu hoeft een keerlus helemaal niet duur te zijn. Heb zelf meerdere keerlus modules, dus kosten me nog geen 5 euro per stuk, niet te ingewikkeld, en werkt.
Voor jouw is er ook nog een ander oplossing, dan heb je maar 2 keerlussen nodig, en kunnen treinen ook van beide kanten je station binnen rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_problemen3.jpg)
Boven niet 2 sporen, maar 1 spoor, die dan in 2 richtingen bereden kan worden.
Net voor de tunnel kun je dan weer op 2 sporen uit komen waardoor het voor het aanzicht niet veel veranderd. Kan dan alleen niet een trein daar de tunnel uitkomen, en 1 de tunnel inrijden, maar verder hou je dezelfde rij mogelijkheden. En het bespaart je een keerlus module.
Groet,
Roelco
-
Optie van Roelco is een prima optie, maar haalt wel een speelmogelijkheid op je baan weg hetgeen ikzelf jammer vind.
Ik zou dan toch het plan compleet laten en voor 3 keerlusmodules gaan. En hobby kost geld, dan maar 1 loc minder dit jaar ;)
mvg,
Sander
-
Dankjewel allemaal, voor zo ver.
Ik ga aankomend weekend alle reacties en adviezen omzetten in een nieuw ontwerp.
Tot na het weekend.
Groeten,
Mart
-
niet helemaal OT, maar van deze plaatjes (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=61420&hilit=weyersbuehl) kan ik geen genoeg krijgen ;D
Mart succes met het maken van een nieuw ontwerp!
Groet,
Jeroen
-
Jeroen,
toch wel helemaal OT.
Dit is het ontwerp wat mij zo fascineert. Ik rij weliswaar epoche III, maar het gaat om het ontwerp van het station en de mogelijkheid om alle sporen van twee kanten te kunnen binnenrijden.
Groeten,
Mart
-
Heb zelf ook een baanplan gehad gebaseerd op deze mooie baan. Is er uiteindelijk niet gekomen daar het ontwerp niet in de treinkaartje paste ;D
Gr.
Jeroen
-
De laatste dagen alleen maar gewerkt, maar vandaag was er weer tijd om te tekenen en ontwerpen.
Het onderstaande ontwerp is alleen maar een schematische weergave van de baan. Duidelijk te herkennen zijn de twee keerlussen:
- een keerlus met het schaduwstation, deze wordt een richting uit gereden en de trein rijdt bij het uitrijden over de (rode) keerlesdetectie.
- een keerlus met het stationsgebied (inclusief draaischijf). Hier wordt vanuit twee richtingen het station benaderd en er weer uit vertrokken. Keertreinen rijden terug. De keerlusdetectie ligt achterop de baan.
Bijzonderheid: de railsectie A tussen de twee blauwe blokjes (rail isolaties) wordt NIET bereden. Dit stuk dient alleen optisch en hier wordt in bovenleidingreparatie in scene gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaain_in_Schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaain_in_Schema.jpg)
Suggesties zijn welkom.
Met spoorse groet,
Mart
-
Hallo Mart
Zou je wat afmetingen van de baan kunnen aangeven? Of hoe groot zijn de ruitjes?
Jaap
-
Goedenavond Jaap,
de achterzijde van de baan meet 3,80 meter. De linkerzijde is 2,10 meter lang. De rechterzijde 1,40. De baan loop schuin van de linker- naar de rechterzijde. Het geheel staat op wielen. Ik kan dus aan alle kanten aan de modelbaan werken.
Zie http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan/devoortgang-002.htm (http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan/devoortgang-002.htm)
Het schaduwstation ziet er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_31.jpg)
Hier is de vorm van de treintafel goed te zien.
Ik werk nu ook aan een ontwerp zonder keerlussen. Deze neemt wel meer (rails-) plek in.
Met spoorse groet,
Mart.
-
Een mogelijke keerlus-loze variant op het thema.....
Met behulp van de aftakking onder het lok depot door, komen de treinen aan de rechterkant van het stationsgebied.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_3.jpg)
Met spoorse groet,
Mart
-
De variant met keerlussen met de 'plus' en 'min'-tekens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaain_in_Schema__tekens.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaain_in_Schema__tekens.jpg)
Met spoorse groet,
Mart
-
Het schematisch overzicht van het stationsgebied.
Treinen van links kunnen naar spoor 1 en 2 en keren terug naar links. In de keerlusvariant is het linker uitrijspoor van spoor 3 vervallen. Rechts vervalt dan het uitrijspoor van spoor 4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014___Stationsgebied_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014___Stationsgebied_01.jpg)
Inzet van pendeltreinen vervalt bij een tweesporig variant en dat zou jammer zijn.
Met spoorse groet,
Mart
-
Is er nog iemand die een dergelijk ontwerp heeft met meerdere keerlussen?
Groet.
Mart
-
Hoi Mart,
Ik raak even de draad kwijt. Draadje #30 geeft duidelijk aan waar de keerlussen zitten. Dan kom je ineens op de proppen met een keerlusloos ontwerp. Wat zijn de achterliggende gedachten? Wil je eigenlijk de dubbelspoor variant met de keerlussen?
Marius
-
Goedemorgen Marius.
de variant met de keerlussen geniet de voorkeur. Dat wil zeggen; ik wil graag buiten de doorrijdende treinen ook rijden met pendeltreinen.
Een ontwerp met twee sporen kunnen de treinen van beide kanten het station benaderen, maar een pendeltrein heeft bij het wisselen van de sporen problemen met de kortsluiting.
Een ontwerp met de keerlussen, kunnen de treinen van beide kanten het station benaderen en kan een pendeltrein gewoon 'terugrijden'.
Ik wel ervaring met analoge keerlussen, waarbij zowel de lus als de baan automatisch werd geschakeld, maar bij digitaal werkt dit schijnbaar totaal anders.
Ik heb nu reeds een keerlusmodule gekocht, dus ik kan experimenteren, maar alle ervaring van dit forum neem ik graag mee.
Met spoorse groet,
Mart.
-
Hoi Mart,
Ik heb denk ik weer zicht op je probleem. Je zult merken dat mbv een keerlus module voor DCC het heel soepel gaat verlopen. Eenmaal goed aangesloten heb je er geen omkijken meer aan (eigen ervaring). Goed dat je er al 1 hebt aangeschaft om te experimenteren. Wat heb je aangeschaft?
Marius.
-
Hallo Marius,
Ik heb de Roco 10767 aangeschaft. De tijd zal het leren of de omzetting zal geschieden met kortsluitherkenning en met behulp van reed-switches.
Ik wil graag zo'n module inzetten in de keerlus met het schaduwstation (eenrichtingsverkeer en ná de opstelsporen) en binnen het stationsgebied (tweerichtingsverkeer) aan een zijde van het station.
Het gekochte model is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10767___Analog_Digital_Kehrschleifenmodul.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10767___Analog_Digital_Kehrschleifenmodul.jpg)
Met spoorse groet.
Mart
-
Jammer geld want zo'n module is duurder dan menig andere oplossing.
mvg,
Sander
-
De Roco keerlusmodule is vervangen door vier modules DR410 van Digikeijs. Zie ook het topic "Ervaringen met Digirails DR410 gezocht!" op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60414.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60414.0.html).
Twee modules bewaken de toe- en uitrit naar het schaduwstation, een module het stationsgebied en de laatste module bestuurt de draaischijf. Het ontwerp is nu exact zoals ik het wenste; van twee zijdes het station binnen kunnen rijden en het gebruikt van keertreinen.
Schematisch ziet de modelbaan er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen.jpg)
Meer informatie staat op mijn website.
Met spoorse groet
Mart
-
Ontzettend goed.
Ik dacht werkelijk dat het idee van Weyersbühl niet kon worden nagebouwd.
Deze tweerail-modelbaan (heren in de vorige reacties: het is GEEN wisselstroombaan) bood een goed doordacht ontwerp.
Ik kom graag een keer langs om de baan te zien rijden. Ik zie dus graag een uitnodiging tegemoet ;D ;D ;D ;D ;D
Sjeffie
-
Sjef.
Je bent van harte welkom. je hebt mijn mobiele nummer ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Hoi Mart,
In mijn onwetenheid denk ik dat je 1 keerlus module te veel hebt. ??? Beter 1 teveel dan kortsluiting. ;D Waar kan ik het sporenplan van jouw schaduw station vinden?
Marius.
-
Hoi Marius,
alles staat op een van mijn webpagina's http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan/hetbaanplan-000.htm (http://www.martontheweb.nl/mijnmodelbaan/hetbaanplan-000.htm).
Ik heb inderdaad een keerlusmodule voor én na het schaduwstation opgenomen. Je zou zeggen 'baadt het niet, dan schaadt het niet', maar bij Lenz wordt dit zelfs geadviseerd.
Met spoorse groet
Mart
-
Ik heb inderdaad een keerlusmodule voor én na het schaduwstation opgenomen. Je zou zeggen 'baadt het niet, dan schaadt het niet', maar bij Lenz wordt dit zelfs geadviseerd.
Ik heb je website bezocht (y) en ben ook maar eens bij Lenz gaan neuzen. Jouw opmerking kwam mij wat vreemd over :o, vandaar. Hebben we het over dit stukje tekst?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot032_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot032_1.jpg)
In ben bang dat je meer naar het plaatje gekeken hebt dan naar de tekst. :'( In de tekst staat ODER, of te wel het advies luidt: breng de keerlus module voor of na het schaduwstation aan. Wat je gedaan hebt levert m.i. geen problemen op :D, maar van mij mag 1 van de 2 modules (in jouw plaatje 3 of 4) er uit ;D.
Succes met het verder bouwen, ik blijf je volgen.
Marius.
PS Misschien je website even bij je profiel vermelden?
-
Hoi Marius.
Gedeeltelijk ja en nee. Met een keerlusmodule kreeg ik toch op een af andere manier een melding van kortsluiting. Wel moet ik even vermelden dat destijds het schaduwstation én de aan- en uitrijsporen apart van stroom werden voorzien via een booster. Mag niets uitmaken, maar ik vermeld het maar even. Na wat mailwisseling kreeg ik het advies een extra module bij te plaatsen.
Met de integratie van die extra keerlusmodule waren alle foutmeldingen er uit en rijden de treinen foutloos over de baan.
Als je op het wereldbolletje onder mijn naam klikt, kom je op mijn website uit.
Met spoorse groet
Mart
-
Dit probleem is ook bekend van de keerlusmodules bij de BNLS modulebanen.
De oorzaak van dit probleem is gelegen in het feit dat je bij sommige configuraties met één keerlusmodule in de problemen kan komen bij het gelijktijdig een trein de keerlus laten in rijden en eentje de keerlus laten uitrijden. Dit speelt met name indien in de keerlus ook nog opstelsporen zitten of wanneer het keerlusspoor dusdanig lang is dat er meerdere treinen op kunnen staan.
Met een keerlusmodule voor het binnenkomende EN uitgaande spoor voorkom je dat
-
Ik vind het toch een merkwaardig probleem. Als je maar één van de secties (A of B in de tekening) van een keerlusmodule voorziet, dan moet je toch wel rare fratsen uithalen als je daar treinen gelijktijdig in en uit wil laten rijden.
-
Ik vind het toch even het vermelden waard, dat er zich in de keerlus 6 opstelsporen bevinden, tussen de twee modules. Deze sporen worden aangestuurd via de LBS 10 centrale van Systeme Lauer.
Enfin, de treinen rijden nu uitstekend. Ik kan het station van alle kanten in- en uitrijden en nergens ondervind ik kortsluitproblemen. Dat waren ook de uiteindelijke doelen :) :) :)
Met spoorse groet
Mart
-
of wanneer het keerlusspoor dusdanig lang is dat er meerdere treinen op kunnen staan.
Hoi Paul,
Met "het keerlusspoor" bedoel je dus de 'ompoolsectie'.
Wanneer je een fantasieterm gebruikt, bestaat de kans dat die term weer overgenomen wordt door anderen, en dan kunnen mensen die de zoekfunctie gebruiken met de juiste term, die berichten, met daarin de fantasieterm dus nooit meer vinden. :D
(doordat ik nu de juiste term in mijn bericht geplaatst heb, kun je met de zoekfunctie dit draadje wel vinden). ;)
-
Ik snap het ook niet, waarom er 2 keerlusmodules nodig zouden zijn.
Neem in de tekening van Lenz OF A/ OF B/ als keerlus.
Of wil je een bezet baanvak (het baanvak wat omgeschakeld wordt) tegelijk willen uitrijden en inrijden ????
Dat druist tegen alle regels in !
En welk systeem je ook voor het schaduwstation hebt, dat maakt niets uit, dat heeft niets met de keerlus-omschakeling te maken.
Wanneer dat niet het geval is voldoet 1 keerlusmodule ten allen tijde.
De kortsluitmelding is dus een andere fout in de opzet, waarschijnlijk veroorzaakt door spanningsverschillen tussen de blokken. Zou waarschijnlijk bij baanvakken zonder een keerlus ook optreden.
Maar namens Lenz bedankt voor de dubbele aanschaf.
Maarten van der Burgt,
Eurotrein (importeur Lenz)
-
@Maarten
Jammer voor je Maarten, Mart heeft geen Lenz aangeschaft. :'( Maar ik blijf wel een fan! :D
Trouwens je hebt zo de J en K omgedraaid bij een keerlus, het blijft opletten. Binnen wordt buiten en buiten wordt binnen. Net bij mijzelf zo'n fout ontdekt. :(
Marius.
-
Maarten en Marius.
Bij twee 'normale' keerlussen zijn twee modules inderdaad voldoende. Het extra spoor aan de linkerzijde tussen de wissels W01 en W04 creëert een extra verbinding tussen de twee keerlussen. Bij het rijden van de trein naar het schaduwstation over W04 en via W01, gaf na W01 meteen kortsluiting. Vandaar de extra module in het neergaande spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus_1.jpg)
Met spoorse groet
Mart
P.S. Zonde voor Maarten, maar het zijn inderdaad DR410 modules van Digikeijs.
-
Hier het complete schema van het zichtbare gedeelte van de modelbaan. Hier zijn de wissels W01 en W04 zichtbaar aan de linkerzijde van de modelbaan. Dit is tevens de westzijde. Via deze uitrijsporen gaat straks het verkeer naar Schwarzburg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Technische_Tekening_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Technische_Tekening_01.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
In jouw baan zijn maar twee keerlusmodules nodig (afgezien van de draaischijf), die verbinding bij w1 en w4 verandert daar niets aan.
Ik vermoed dat je dan toch ergens iets niet goed hebt aangesloten en dat nu verhelpt met een extra keerlusmodule.
Prima als het werkt, maar zonder die extra module moet je het ook werkend kunnen krijgen.
In de basis is het baanplan van mijn eigen baan vergelijkbaar met dat van jou en daar zitten twee keerlusmodules is.
Huub
-
In jouw baan zijn maar twee keerlusmodules nodig (afgezien van de draaischijf), die verbinding bij w1 en w4 verandert daar niets aan.
Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar waar heb je een 2e keerlus? Als het bovenste rode spoor als ompoolsectie gebruikt wordt dan heb je de (enige) keerlus toch te pakken? De draaischijf zelf kan inderdaad ook als keerlus gezien worden, of zit daar een eigen automaat in?
-
Bij de baan van Mart vormen de onderste twee rode lijnen een lus met schaduwstation. Daar zit de tweede keerlus.
De draaischijf heb ik buiten beschouwing gelaten. Of daar een aparte keerlusmodule nodig is, is afhankelijk van je wensen en hoe je de schijf bestuurt.
-
Maarten en Marius.
Bij twee 'normale' keerlussen zijn twee modules inderdaad voldoende. Het extra spoor aan de linkerzijde tussen de wissels W01 en W04 creëert een extra verbinding tussen de twee keerlussen. Bij het rijden van de trein naar het schaduwstation over W04 en via W01, gaf na W01 meteen kortsluiting. Vandaar de extra module in het neergaande spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lus_1.jpg)
Met spoorse groet
Mart
Mart,
Ook in je tweede situatie kun je met 2 keerlus modules uit de voeten, je moet ze alleen iets anders leggen, zie tekening hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen_1.jpg)
Dat extra spoor daar onderaan maakt dus helemaal niets uit.
Roelco
-
P.S. Zonde voor Maarten, maar het zijn inderdaad DR410 modules van Digikeijs.
En namens L..., pardon, Digikeijs bedankt voor de te grote aanschaf.
Het vreemde is dat je het eerst een te grote uitgave vond, nu dus toch teveel hebt betaald, en wat ikzelf nog lastiger vind: hoe kom jij en daarmee mogelijk ook wij te weten wat je fout gedaan hebt cq. wat de oorzaak is van het optreden van een kortsluitmelding waar die niet hoort ?
Als mijn benzine op is los ik het probleem op door naar de pomp te rijden, en niet door een andere auto te kopen.
Dus hier iets van leren is er helaas niet bij.
Maarten.
-
Hoi Maarten.
Ik vond de module van Roco inderdaad een grote uitgave. Hij kost Euro 119,00 en tegenover de Euro 59,00 voor de DR410 is dit toch een opmerkelijk verschil. Die modelspoorders die de Roco module willen hebben, hij staat op Marktplaats. Tegen elk aannemelijk bod over te nemen.
Wat ik fout heb gedaan? Weet ik niet, ik weet wel dat er in de onderste keerlus zich een schaduwstation bevindt en dat, nu met drie modules in de baan, alles rijdt als de spreekwoordelijke trein :) :)
Ik zal in de komende dagen een van de twee modules in de keerlus van het schaduwstation uitzetten en bekijken wat er dan gaat gebeuren. Bericht volgt.
Met spoorse groet
Mart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_07_HW_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_10_07_HW_01.jpg)
Wat we bij de BNLS modules gemerkt hebben is dat het bij grotere keerlussen en gebruik van DCC niet onwaarschijnlijk is dat je situaties krijgt waarbij er tegelijkertijd een trein de keerlus in en uit rijdt. Dus blauw (I) en rood (II) of groen (III) en zwart (IV). Bij een standaard keerlusoplossing met een keerlusmodule en de scheidingen enkel bij A-B en C-D gaat een dergelijke situatie niet goed.
Dit is dus op te lossen door domweg te zorgen dat je niet met twee treinen in een keerlus komt of ......... door met meerdere keerlusmodules te werken. In het bovenstaande voorbeeld is dit o.a. op te lossen door twee extra scheidingen aan te brengen bij E & F en dan
alle vier te voorzien van een keerlus module. En ook ja, ook deze variant kan je over de kop jagen door dan met meer dan 4 treinen in de keerlussen te gaan werken.
Voor de BNLS keerlus modules is er voor gekozen om domweg de regel in te stellen dat er geen trein de keerlus in mag rijden wanneer er een trein aan het uitrijden is. Of dit gaat werken .......... kom kijken op Eurospoor 2014 ;)
De variant die Mart gekozen heeft is dus nog zo gek niet in bepaalde gevallen
-
Wat maakt het nu uit of een keerlus groot of klein is?
De ompoolsectie moet langer zijn dan de langste trein en in die sectie mag zich maar één trein bevinden.
Als je je daar niet aan houdt, kan het verkeerd gaan. Of je nu één, twee of honderd van die modules gebruikt.
Met jouw oplossing elimineer je dat risico nog steeds niet, je geeft alleen nodeloos geld uit.
-
Precies. In Paul z'n geval moet hij gewoon een keerlus zetten tussen A en F en niet tussen A en B. En het is al helemaal zonde om er 1 te zetten tussen A en F en dan ook nog een tussen F en B. Die tweede is totaal niet nodig. De trein kan daar altijd probleem loos in rijden als er 1 zit tussen A en F. Als die blijkbaar lang genoeg is voor de treinen die je rijd.
Ik snap nog altijd niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan wordt over dat hele keerlus gebeuren. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Grootste verwarring zit denk ik in de naam: Keerlus. Het hoeft namelijk helemaal geen Keerlus te zijn. Je kunt de optie heel goed doen op een stuk recht spoor, in plaats van in een lus. En de trein hoeft er niet te keren in de zin dat hij na dit deel over het zelfde spoor rijd in omgekeerde richting als waarvan hij gekomen is.
Hoi Maarten.
Ik vond de module van Roco inderdaad een grote uitgave. Hij kost Euro 119,00 en tegenover de Euro 59,00 voor de DR410 is dit toch een opmerkelijk verschil. Die modelspoorders die de Roco module willen hebben, hij staat op Marktplaats. Tegen elk aannemelijk bod over te nemen.
Is de Roco inderdaad een heel stukje duurder, en dan maakt het niet uit hoeveel je er nodig hebt. Alleen om dan maar goedkope te kopen terwijl je de duurdere al hebt liggen? Moet je ook maar weer afwachten of je die weer verkoopt en voor hoeveel.
Wat ik fout heb gedaan? Weet ik niet, ik weet wel dat er in de onderste keerlus zich een schaduwstation bevindt en dat, nu met drie modules in de baan, alles rijdt als de spreekwoordelijke trein :) :)
Ik zal in de komende dagen een van de twee modules in de keerlus van het schaduwstation uitzetten en bekijken wat er dan gaat gebeuren. Bericht volgt.
Met spoorse groet
Mart
Is natuurlijk leuk dat het werkt, dat is waar het uiteindelijk om gaat :), ook al is het misschien niet de meest ideale manier.
Om toch nog even wat info te geven hieronder nogmaals de tekening, nu met daar dus ook een schaduwstation in getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen2.jpg)
Zoals je ziet is er dan nog maar 1 keerlus nodig. Die kan in principe in 1 van de twee aanvoersporen zitten. Je kunt de plaats van het schaduwstation en van de keerlus dus ook omdraaien.
Zorg gewoon dat je trein, zonder keerlus module zonder kortsluiting je schaduw station in kan rijden.
Maakt hij ergens kortsluiten dan heb je daar dus een dubbele onderbreking in zitten, en heb je na die onderbreking de draden verkeerd aangesloten.
Als de trein eenmaal zonder problemen je schaduw station in kan rijden dan zul je merken dat je treinen kortsluiting maken als ze vanuit je schaduwstation weer je station in willen rijden. Dat is dus het punt waar je ergens in je baan de keerlus module tussen moet zetten. Die kan direct na je schaduwstation, of vlak voor je gewone station, of ergens in een traject er tussen in. Die moet net wat groter zijn dan je langste trein. Maar ook weer niet heel veel groter. En je moet zorgen dat daar dus maar 1 trein kan rijden. Een volgende trein mag de keerlus pas inrijden als de eerste er uit is. Maar dat is altijd een beperking van z'n schakeling.
Groet,
Roelco
-
Ik snap nog altijd niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan wordt over dat hele keerlus gebeuren. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Gezien alle discussies die we bij BNLS al gevoerd hebben. :o Blijkbaar moet er nog veel ge-evangeliseerd worden ;D
Marius.
-
Helemaal mee eens, Marius.
Enfin, bij mij rijdt het nu prima, met of zonder (te) veel modules ;D ;D
Met spoorse groet
Mart