BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco vM op 01 October 2013, 11:04:16
-
Weer eentje om toe te voegen aan de reeks van ongevallen in 2013 :-\
http://m.ad.nl/ad/m/nl/1013/Buitenland/article/detail/3519280/2013/10/01/Enorme-ravage-na-ontsporen-trein-in-Belgische-Voeren.dhtml?originatingNavigationItemId=5585
-
De Gazet van Antwerpen:
http://album.gva.be/foto/wagons-met-auto-s-ontspoord-in-voeren/id615310-photos.aspx#foto
-
Wel een reusachtige grote kop / staart aanrijding , niet alleen tussen beide treinen maar ook bij de wagens onderling.
Mvg
Peter
-
Mooie locatie ook....not.
Op een viaduct, 25 meter hoog. Moeilijk bereikbaar voor de hulpdiensten. Een aantal wagons naar beneden gedonderd.
-
Het betreffende viaduct (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/200363).
-
Ik ken de plek van het ongeval als mijn broekzak. (Slechts 6 kilometer van waar ik woon)
De voorste trein stond voor een rood sein vlak voor de ingang van de Veursertunnel.
Terwijl de Achterste er bovenop reed.
En het gevolg kennen we.
De machinist zei dat hij langs een groen sein reed.
Ik vraag me af hoe dat mogelijk was.
Het rangeerstation van Montzen ligt er amper 4 kilometer achter.
Die had nooit vanuit het emplacement mogen vertrekken terwijl zn voorganger nog voor de tunnel stond.
Maar dit gaat een enorme klus worden om die 2 Wagens uit de Gulp te krijgen.
Op die plek kan geen enkele mobiele kraan in de buurt komen.
Jos
-
Dus hoe moet het dan? De defecte wagons heel voorzichtig wegslepen naar een plek waar wel kranen kunnen komen en dan maar verdere schade aan de rails etc. voor lief nemen?
mvg,
Gert
-
Het betreffende viaduct (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/200363).
Ruud, dat is het verkeerde viaduct.
Het viaduct op de foto bevind zich aan de andere kant van de Veursertunnel.
Dat viaduct overspant het dorp Sint Martensvoeren en het Voerdal.
Deze brug heeft bij het diepste punt boven de Voer een hoogte va nieuwe 45 meter.
Het viaduct van het ongeval is de overspanning boven het Gulpdal bij Remersdael.
@Gert.
Het gaat over de 2 Wagens onder in de Gulp.
De berging van het spul bovenop het viaduct is niet zo spannend.
Jos.
-
O wacht, er zijn ook wagons van dat viaduct afgevallen?!
Is daar niemand bij gewond geraakt? Dat is een klein wonder!
mvg,
Gert
-
Gert normaal gesproken loopt daar geen hond.
Kan ook niet, want het is daar onderin zeer drassig.
Jos
-
Oke. Ik ken de situatie ter plekke niet en jij duidelijk wel.
Misschien roep ik wel iets geks, maar is een paar mensen met snijbranders de boel in kleine stukken laten maken dan geen oplossing?
Anders zit je voor tientallen jaren met milieuschade...
mvg,
Gert
-
Ja Gert.
Je roept deze keer niks doms ;)
Het zal waarschijnlijk niet anders kunnen.
Jos
-
Video (http://nieuws.vtm.be/binnenland/62212-luchtbeeld-toont-ravage-treinongeluk) van boven af.
Nog één (http://nieuws.vtm.be/binnenland/62214-wagons-donderen-van-sporen-voeren)
Degene die een Fiatje besteld hebben, moeten wat langer wachten. (Denk ik)
-
O wacht, er zijn ook wagons van dat viaduct afgevallen?!
Ja, kijk de foto's op de gazet van Antwerpen maar eens.
Liggen er een paar in het dal.
Gr.
Eric
-
Ja Gert.
Je roept deze keer niks doms ;)
Ha ha! Valt weer mee hè? ;D
mvg,
Gert
-
Deze (http://www.flickr.com/photos/44322415@N02/6315948140) dan wel het juiste viaduct?
-
Yep, die klopt.
De bruggen lijken best veel op elkaar.
Het verschil zit hem er in dat de Voerdalbrug van gewapend beton is.
En een flink stk hoger op zn poten staat.
Terwijl de betreffende Gulpdalviaduct van gemetseld natuursteen is, en natuurlijk iets lager.
Jos.
-
Nah, beter daar dan bij het viaduct van Morisnet. Niet best als je daar onder door rijdt en het fiatjes begint te regenen ;D.
-
Het aantal foto's bij de Gazet van Antwerpen doet het erger lijken dan het in werkelijkheid is. Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens). Tig keer dezelfde hoop staal, maar net van een andere kant.
Als je het goed bekijkt is er e-e-n wagen verwrongen en half schroot, zijn er twee of drie wagens van het viaduct gevallen, en lijkt de rest gewoon op het viaduct te staan. Opruimen zal best snel kunnen; misschien nog wat hersporen, maar de meeste wagens staan recht, dan gaat hersporen best goed, ook op een viaduct. Je sleept ze zo weg. Die drie wagens in het weiland komen later wel, aar kun je over het weiland redelijk naar toe.
En wat betreft de afstand van Montzen, vanaf het laatste wissel van Montzen is het ca. 1500 meter, dus net een blokafstand. Voorste trein zal wel voor een rood sein hebben gestaan, achterste is erachter vertrokken en kon niet op tijd stoppen
Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.
-
Nou ja gewoon :)
De wagens die in het spoor zijn blijven staan hebben wel allemaal Fiat 500 modellen op de bak staan die allemaal een kop staart botsing hebben gemaakt (diverse auto's staan keihard tegen elkaar aan gedrukt)
Dus economisch, zoals men al aangaf, is het een ramp.
-
economisch gezien liever fiat 500-jes dan dikke audi's ofzo...
-
Dat is waar :)
-
Wel vreemd dat de achterste trein de voorste niet heeft zien staan. Het is een vrijwel rechte lijn, vanuit de tunnel tussen Montzen en het ongeluksviaduct toch nog zol'n 700 meter.
Niet helemaal waar;
Goederentrein op Remersdaal viaduct (http://www.youtube.com/watch?v=1O9NfYpuMY4)
Trein komt hier links uit de tunnel en gaat langzaam naar rechts. Het kan dus zijn dat die machinist van die tweede trein de eerste niet heeft gezien vanuit de tunnel.
Er zit halvewege in dat viaduct ook een verbreding als je goed lijkt op Google maps (https://www.google.nl/maps/preview?hl=nl#!data=!1m4!1m3!1d1110!2d5.8969188!3d50.7381697!2m1!1e3&fid=7). Dit is in het filmpje ook goed te zien.
Martijn
-
Een lange sleep wagens, zowel de voorste trein (open wagens met schroot zo te zien), en de achterste trein (auto-wagens).
Nu zijn het dus twee treinen met schroot. 8)
-
@Martijn.
Net de tegenovergestelde richting.
Beide treinen kwamen van Montzen af, en gingen in de richting van Antwerpen.
De bocht bevind zicht tussen het viaduct en de Veursertunnel.
Vanaf het emplacement van Montzen tot aan de overkant van het viaduct is het spoor nagenoeg recht.
De laatste wagens van de stilstaande trein stonden bijna halverwege het viaduct.
Maar als je vanuit Montzen moet aanzetten krijg je eerst een lichte helling net nadat je het emplacement verlaten hebt.
Direct na dat hellinkje kom je langs de voormalige afslag naar Hombourg en Welkenraedt.
Waarna meteen het viaduct volgt.
Dus het is dan praktisch onmogelijk om dan optijd te kunnen stoppen.
Jos.
-
Wat ik begrepen heb is, van een collega machinist, is dat de achterop komende trein een stoptonend sein gepasseerd heeft. (terecht)
Daarna bij een voorsein gekomen die van geel naar groen verkleurde. Het voorsein zat gekoppeld aan een hoofdsein, dat verderop stond, waar de voorste trein voor stond te wachten
-
Kun je dat (terecht) passeren van een stoptonend sein eens toelichten?
mvg,
Gert
-
Na toestemming van de Treindienstleider.
Nb: ik weet ik het geruchtencircuit behoorlijk op gang zet met mijn verhaal, maar wat er van klopt en wat niet, weet ik ook niet
-
Lijkt me stug.
Jos.
-
Stug ??? Gewoon klinklare nonsens.
-
Helemaal nonsens is het niet!
In België mag je zelfs zónder contact met een treindienstleider voorbij een rood sein rijden!
Het moet dan wel een permissief (= een automatisch bloksein) sein zijn, in
Nederland vegelijkbaar met P-seinen.
Overigens is dan de maximaal toegestane snelheid 30 km/u ivm. het rijden op zicht!
Met vriendelijke groet, Marco
-
Lekker uitgelegd op één(Belgie1) op het nieuws!
Zo word de trein een treinstel genoemd. De treinspoorwegen........komt er ook in voor WTF
Grtjes Remy
-
Tja en niet alleen de verslaggeving weet het verschil tussen een treinstel, rijtuig of wagon.
Zelfs de burgemeester van Voeren wist dit verschil niet.
Maar ja, je moet maar zo denken: zolang wij het maar snappen.
Jos.
-
Helemaal nonsens is het niet!
In België mag je zelfs zónder contact met een treindienstleider voorbij een rood sein rijden!
Het moet dan wel een permissief (= een automatisch bloksein) sein zijn, in
Nederland vegelijkbaar met P-seinen.
Overigens is dan de maximaal toegestane snelheid 30 km/u ivm. het rijden op zicht!
Met vriendelijke groet, Marco
Da's niet anders dan in NL dus, alleen is hier het rijden op zicht 40 km/u na het permissieve sein...
-
Nee, in Nederland mag je niet zonder toestemming door een rood
permissief (P)sein rijden!!
Met vriendelijke groet, Marco
-
Niet helemaal waar, dit mag in de uitzonderlijke situatie dat je de treindienstleider niet te pakken kunt krijgen.
-
Dat die autotransporters toch nog 2 helemaal naar onder zijn gevalen en de derde voor de helft. ???
Die eaos wagen en die class 66 hadden bijna geen schade.
Aan de class is aan de voorkant helemaal niets te zien, zelfs geen kromme buffer dus zo hard is die klap niet geweest.
Van die eaos trein is volgens mij ook geen enkele waggon ontspoort want die is in de loop van de middig weggereden.
Alleen het beladen schroot is iets omhoog gekomen aan de voorkant.
zo zie toch nog eens hoe de krachten worden verdeeld na zo'n impact.
Wel shocking, die Fiat trein heb ik gisteravond nog met een PKP 189 door herzogenrath zien komen. (helaas in het donker)
groeten, wesley
-
Nou die laatste reacties geven ook te denken, hoop dat jullie amateurs zijn en niet echt op de bok zitten? ;D
-
Nou van die ene weet ik dat ie vannacht nog een autotrein ergens in Belgie moest rijden........ ::)
-
Nee, in Nederland mag je niet zonder toestemming door een rood
permissief (P)sein rijden!!
Met vriendelijke groet, Marco
In Nederland mag je een stoptonend P-sein voorbij rijden na:
* toestemming treindienstleider
* geen contact kunnen krijgen met de treindienstleider.
Achter het sein geldt rijden op zicht, met een maximum van 40 km/u.
Verder mag je alle opeenvolgende rode P-seinen passeren zonder contact te hebben met de treindienstleider. Voorbeeld: als ik op een traject voor een stoptonend p-sein kom te staan en ik krijg van de treindienstleider toestemming om die te passeren, dan rij ik er voorbij. Als ik vervolgens nog 3 p-seinen tegenkom die allen rood tonen, dan mag ik die gewoon voorbij rijden zonder contact op te nemen met de treindienstleider.
-
Dus zoals ik al heb gezegd, klinklare nonsens ::)
Ben je een andere mening toegedaan, lees dan toch eerst effe het verhaal van ene Johan de Bruin.
-
En laat de term Rijden Op Zicht tot je doordringen, de maximale snelheid van 30 of 40 km/h doet in dit geval helemaal niet ter zake.
-
Dus zoals ik al heb gezegd, klinklare nonsens ::)
Ben je een andere mening toegedaan, lees dan toch eerst effe het verhaal van ene Johan de Bruin.
Even voor de goede orde, wat vind jij nu klinkklare onzin?
En laat de term Rijden Op Zicht tot je doordringen, de maximale snelheid van 30 of 40 km/h doet in dit geval helemaal niet ter zake.
Precies, het geeft alleen aan wat het maximaal mag zijn, maar de omschrijving van rijden op zicht verteld dat je voor ieder object dat verder rijden onmogelijk maakt, moet kunnen stoppen. Bij rijden op zicht kan het dus ook betekenen dat je maar 5 km/u rijdt...
-
Maar dit gaat een enorme klus worden om die 2 Wagens uit de Gulp te krijgen.
Op die plek kan geen enkele mobiele kraan in de buurt komen.
Gelukkig hebben we in Nederland, en Duitsland een aantal grote spoorkranen staan die een flinke last kunnen hijsen, denk daarbij aan de Kirow KRC1200 van Volkerrail welke (ik meen) 130 ton kan hijsen op de kortste afstand.
Dat die autotransporters toch nog 2 helemaal naar onder zijn gevalen en de derde voor de helft. ???
Die eaos wagen en die class 66 hadden bijna geen schade.
Aan de class is aan de voorkant helemaal niets te zien, zelfs geen kromme buffer dus zo hard is die klap niet geweest.
Vergeet niet dat een class 66 nagenoeg volledig onverwoestbaar is, (op de baggermotor na) zie Barendrecht.
-
Het is al een tijdje geleden, maar ik meen me te herinneren dat zelfs in Belgie ROZ moet worden aangehouden tot aan het e.v, hoofdsein dat een hogere snelheid toestaat.
-
Da's niet anders dan in NL dus, alleen is hier het rijden op zicht 40 km/u na het permissieve sein...
Bijna goed. Het eerste rode P-sein van een reeks mag voorbijgereden worden met rijden op zicht na toestemming van de treindienstleider óf als je de treindienstleider niet kan bereiken (lees: hij beantwoord de GSMR-oproep niet). Elke volgend rode P-sein mag dan voorbijgereden worden tot het eerstvolgende rode bediende sein.
Groetjes,
Emiel
-
Hoe lang moet je eerst proberen om de treindienstleider te pakken te krijgen?
-
Dat vermeldt het handboek niet.
Groetjes,
Emiel