BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MBZE_Erik op 22 July 2007, 15:37:14
-
Ik heb een funky rail keerlusschakeling
Keerlus module werkt goed met uitzondering van bezet melding !!!
Probleem:
E blijft bezet melden haal ik E kabeltje los is bezet melding weg
Is E los dan geeft D netjes bezet of niet bezet als er een trein is of geen trein
Sluit ik E aan op een BMD16-SD dan doet hij het wel
Oorzaak denk ik:
Kabeltje naar rails van E is +/- 2 meter (adertje van LAN kabel)
vervang ik kabeltje voor ader van speaker snoer dan werkt het met 1 stukje rail van 20 cm
Doe ik er nog een stukje rail van 20 cm aan dan geeft hij weer bezet
Vraag:
Moet ik nu installatie draad gebruiken om die bezet melder aan te sluiten of hoe kan E minder gevoelig maken
Of kan ik E op een BMD16-SD aansluiten dus is E echt nodig cq kan het kwaad
Ik heb al getest zonder E dan werkt de schakeling ook maar misschien zie ik iets over het hoofd
M.v.G en B.v.D
Erik.
p.s. Schema (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus2.htm)
-
Erik,
de combinatie D+E werkt op precies dezelfde manier als de combinatie A+B.
Heb je op A+B dan niet hetzelfde probleem? Als dat niet zo is, dan zou ik denken aan een bedradingsfout rond het relais dat de omschakeling van D1 en D2 verzorgt.
-
De schakeling doet het goed !
De relais schakelen ook gewoon zoals ze moeten
alleen op E geeft hij constant een bezet melding
Het is ook werkend als E sectie maar uit 1 rail stukje bestaat maak E sectie groter dan geeft hij weer bezet
Maar al de tijd blijft de schakeling gewoon werken
Erik.
-
alleen op E geeft hij constant een bezet melding
ik probeer te doorgronden wat je hier precies mee bedoelt.
De spoorstaaf E is namelijk altijd verbonden met D1 of met D2. Dus als je een bezetmelding hebt op E, dan heb je die ook op D.
Probeer eens nog exacter te omschrijven wat er gebeurt.
-
Erik,
Ik denk niet dat je het probleem in de keerlusschakeling moet zoeken, maar meer in de BDM-16. Dat maak ik op uit het feit dat als je de lengte van rail E groter maakt dat het dan fout gaat. Je kunt proberen om het S88 gedeelte zo te veranderen dat het volgens de S88 specificatie is aangesloten. Zie daarvoor het schema van de S88, op mijn website.
Overigens hoeft E helemaal niet zo lang te zijn, dat mag een stukje zijn van een 1 cm.
Mvg
Wim.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/FunkSchWR2.jpg)
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/schemas88.htm
-
@klaas
Ik bedoel als ik de E rails aansluit heb ik een bezet melding van D+E ook staat daar geen trein sluit ik de E rails niet aan heb ik geen Bezet melding krijg er wel een 1 als er een trein in D sectie komt wat ook hoort.
@wim
mijn excuses voor de verwarring
Maar de Keerlusschakeling is aangesloten op een (gekochte) S88 van marklin de BDM-16 gebruikte ik alleen om E rails te testen.
Als de E rails aangesloten is en er komt een trein in E sectie schakeld de relais dus volgens mij werkt de schakeling alleen geeft hij dus een constante bezet melding
Mijn vraag is
Kan dit komen omdat de kabel naar de E rails te lang is ?
Kan dit komen omdat de kabel naar de E rails te dun is ?
En als dit het allemaal niet is dan maak ik E wel korter maar dan moet ik weer een stukje baan slopen dus ik wil eigenlijk weten of er nog een andere oplossing is
Erik.
-
Dan is de vraag hoe is de aarde aansluiting van die S88 aangesloten??
Mvg
Wim.
-
Op de S88 massa aansluiting van de print
En S88 (A en B) en S88 (C) die doen het ook gewoon goed
Erik.
-
Dan zul je de bezetmelder en de opto's die verantwoordelijk zijn eens goed moeten bekijken misschien een slechte soldeerverbinding?
Mvg
Wim.
-
Ik denk niet dat het de print is
Maar ik zal voor zekerheid hem nog een keer na kijken
Maar toch vindt ik het raar dat hij met een dikkere draad en 1 rail stukje het goed doet en bij het omdraaien van A en E het probleem verhuist naar A
Wim en Klaas bedankt voor jullie hulp ik ga E 1 rail lengte maken als ik niks ontdenk op de print !
Erik.
-
Is de ondergrond misschien vochtig waar de rails opligt? Is de rails ingestrooid? Het heeft dus iets te maken met de totale weerstand van de rails en de draad te samen, en waarschijnlijk de vochtigheidsgraad.
Mvg
Wim.
-
Maar toch vindt ik het raar dat hij met een dikkere draad en 1 rail stukje het goed doet en bij het omdraaien van A en E het probleem verhuist naar A
Dan zit het dus duidelijk in de detector waar E aan hangt.
Zo'n los railstuk met een stuk draad er aan fungeert als antenne voor allerlei hoogfrequent stoorsignalen uit de omgeving. Om die te onderdrukken zit C1 er in. Dus kijk eens naar C1 van de D+E detector. Zit die er wel in? Zit hij wel goed gesoldeerd? Eventueel kun je een grotere waarde kiezen. Volgens het schema is hij 390pF, persoonlijk vind ik dat nogal weinig. Je kunt hem rustig 0,1uF maken.
-
Is de ondergrond misschien vochtig waar de rails opligt? Is de rails ingestrooid? Het heeft dus iets te maken met de totale weerstand van de rails en de draad te samen, en waarschijnlijk de vochtigheidsgraad.
Mvg
Wim.
Dat van het instrooien dacht ik eerst ook dus heb ik nieuwe rails gepakt zelfde probleem
Baan staat in de woonkamer en daarvan valt lucht vochtigheid volgens mij wel mee
Volgens mij is het dus weerstand draad dus de vraag dikkere draad is dat minder weerstand ik zou juist denk meer ?
Erik.
-
Dan zit het dus duidelijk in de detector waar E aan hangt.
Zo'n los railstuk met een stuk draad er aan fungeert als antenne voor allerlei hoogfrequent stoorsignalen uit de omgeving. Om die te onderdrukken zit C1 er in. Dus kijk eens naar C1 van de D+E detector. Zit die er wel in? Zit hij wel goed gesoldeerd? Eventueel kun je een grotere waarde kiezen. Volgens het schema is hij 390pF, persoonlijk vind ik dat nogal weinig. Je kunt hem rustig 0,1uF maken.
Ik zal condensator vervangen maar dat wordt wel morgen en ik laat je weten of dat het probleem opgelost heeft.
Ben het nu een beetje zat ben er al de hele avond weer mee bezig
Erik.
-
Hallo Erik,
Allereerst even een vraag: Welke printplaat heb je gebruikt.
Is het de print van Funky Rail of heb je de printplaat van Wim Ros gebruikt?
Ik had min of meer een gelijk probleem.
Bij de print van Wim gaan de opto's direct naar de bezetmelders.
Bij Funky Rail hangen de uitgangen via condensatoren aan de massa alvorens ze naar de bezetmelder gaan.
Na het aanbrengen van de condensatoren was het probleem over.
Ik heb als bezetmelder de BMD 16-SD gebruikt waarbij ik de stroomdetectie voor een aantal ingangen heb uitgeschakeld.
De print van Wim is erg compact en werkt uitstekend.
Groet,
Rob
-
Ik gebruik op dit moment de print van funky rail
Maar heb print van Wim ook in huis
Ik heb juist de condensator weggehaald maar was ook niet de oplossing
Ik heb het nu werkend met een losse draad
Het probleem is lengte draad en dat hij langs andere draden ligt
Ik ga vanavond condensator vervangen en een afgeschemde kabel gebruiken en kijken of dat beter werkt
Erik.
-
Hallo Erik,
Die condensator is erg belangrijk.
De printplaat van Funky heb je zelf gemaakt. Mogelijk dat daar toch ergens een foutje in zit.
Als ik jou was zou ik nu de print van Wim Ros gebruiken aangezien die zijn goede functioneren al heeft bewezen.
Groet,
Rob
-
Wim zegt juist dat je de condensator (van A+B, C en D+E) weg moet halen omdat die al in de S88 zit
Maar ik zal de condesator weer terug plaatsen :)
En ik zal de print vervangen met die van Wim en kijken of het probleem dan opgelost is.
Maar ik heb nu werkende situatie met een losse draad dus denk ik niet dat het aan de print ligt (met een losse draad bedoel ik een draad die niet gebundeld is met andere draden)
Erik.
-
Hallo Erik,
Voordat ik de keerlus schakeling van Wim had gemaakt had ik reeds een goed werkende Funky Rails schakeling. Daar zaten deze condensatoren ook op en deze werkte goed.
Ik weet niet wat er gebeurt als je zowel de keerlus als de bezetmelder van een condensator voorziet.
Ongetwijfeld zullen Wim of Klaas dat wel weten.
De draden bij mij van de rails naar de keerlus schakeling zijn ongeveer 2 meter en van de schakeling naar de bezetmelder 10 meter dun draad.
De massa komt van de BMD 16-SD print.
Zoals ik al aangaf is de BMD 16-SD print hiervoor ook te gebruiken.
Enige aanpassingen zijn dan nodig.
Groet,
Rob
-
Erik,
Ik gebruik de BMD-16-SD in samenwerking met de Keurlusmodule van Lenz. Dit werkt zonder problemen met een klein maartje......
Ik heb de keerlusmodule aangesloten in de rode draad vanaf de booster naar de BMD-16 en de detectie draad naar het segment van de rails wat bezet gemeld moet worden. De bruine draad gaat dan direct naar de ander klem op de LEnz module. Succes.
-
Hallo Erik,
Voordat ik de keerlus schakeling van Wim had gemaakt had ik reeds een goed werkende Funky Rails schakeling. Daar zaten deze condensatoren ook op en deze werkte goed.
Ik weet niet wat er gebeurt als je zowel de keerlus als de bezetmelder van een condensator voorziet.
Ongetwijfeld zullen Wim of Klaas dat wel weten.
De draden bij mij van de rails naar de keerlus schakeling zijn ongeveer 2 meter en van de schakeling naar de bezetmelder 10 meter dun draad.
De massa komt van de BMD 16-SD print.
Zoals ik al aangaf is de BMD 16-SD print hiervoor ook te gebruiken.
Enige aanpassingen zijn dan nodig.
Groet,
Rob
Bij het gebruik van een standaard S88 is de condensator niet nodig, die zit immers al op de S88 zelf.
De BDM16-SD daar zijn alle condensatoren niet aanwezig. Dat is het verschil, dus als je gebruikmaakt van de BDM16-SD zul je het geheel moeten ontstoren.
Mvg
Wim.
-
Ok duidelijk ik heb ze dus niet nodig
Bedankt.
Erik.
-
Je moet wel even goed onderscheid maken tussen de condensatoren C1 die in de stroomdetector zitten en de condensatoren C3 in de aansluitingen naar de s88.
De condensatoren C1 zijn belangrijk. Die moet je dus zeker laten zitten, en eventueel vergroten. Ik had eerder gezegd dat je ze rustig 0,1uF kunt maken, maar bij nader inzien denk ik dat dat iets te veel van het goede is. Dan wordt de zaak zo goed ontstoord dat de detector op het normale signaal misschien ook niet meer reageert. Dus ik zou iets voorzichtiger zijn met vergroten, b.v. maximaal 0,01uF (=10nF = 10.000 pF)
De condensatoren C3 is een ander verhaal. Zoals Wim zegt zijn ze niet nodig als je met een standaard s88 werkt. Maar volgens mij zitten ze ook niet in de weg, dus ik zou ze lekker laten zitten.
-
Ik heb gisteren avond nog even zitten klooien
Ik heb alle soldeer verbindingen na gelopen en niks kunnen ontdekken
Ik heb de C3 condesator voor D+E verwijderd (A+B en C zitten er nog wel maar die doen het goed)
Ik heb nu een draad via de grond lopen en nu doet D+E het ook goed dus ik laat het even zo tot dat ik de print van Wim gemaakt heb en dan vervang ik hem
Wie weet is mijn probleem dan helemaal opgelost
Ik zou vanavond C1 nog vergroten naar 10nF (maar moet vanavond werken dus of dat lukt weet ik nog niet)
Erik.
-
Hoi Erik,
Dit probleem komt mij heel bekent voor, ik had namelijk ook de keerlus print te ver van de keerlus afhangen het geen een continue bezetmelding veroorzaakte.
Mijn Oplossing was de keerlus printplaat zo dicht mogelijk bij de keerlus hangen (korte draden), en vandaaruit naar de bezetmelders toe gaan.
Groet, Christiaan
-
Ja ik denk ook dat dit het probleem is maar
Hij hangt al ongeveer in het midden maar mijn keerlus is 4.20 meter
A+B = 1 meter
C = 2 meter
D+E = 1 meter
Mag ik vragen hoelang jouw keerlus is en hou lang jouw langste trein is ?
Erik.
-
Erik,
De secties A+B, D+E mogen elk een raillengte lang zijn,(ze mogen zelfs enkele centimeters lang zijn) het heeft geen nut deze erg lang te maken. Alleen de lengte van sectie C is bepalend voor de maximale (stroomafnemende)
treinlengte.
En omdat ik het gewoon zelf ook eens wilde weten, even een proefopstelling gemaakt.
Aan aansluiting E een draad van 100 meter vast gemaakt, deze over een trafo en andere spanningsbronnen heen laten lopen, maar de bezetmelding is en blijft gewoon uit.
Ook nog even aan de aansluiting van D1 en D2 een draad van ieder 100meter aangesloten, ook dit heeft geen enkele invloed.
S88 module aangesloten op een 2 meter lange bandkabel.
Ook nog even een test gedaan met een dect telefoon en een moblile telefoon, ook geen enkele reactie, alles is en blijft stabiel.
Mvg
Wim.
-
Dat het aan mij ligt geloof ik ook wel Wim ::)
Maar wat doe ik fout ????
Maar we kunnen hier nog heel lang over praten maar ik raak steeds meer gefrusteerd laten we het hier maar even bij houden
Ik ga jouw print maken en vervangen is dat niet de oplossing ga ik E verkleinen en D vergroten
Is dat ook niet de oplossing dan ga zet ik voor E een andere bezet melder en gebruik ik E niet meer
Erik.
THE END
-
Als je E kleiner maakt, dan hoef je D niet groter te maken, ie kan even klein als E worden of zijn. Die kunnen dus alle twee een raillangte lang zijn, een halve rails lang is ook geen probleem.
Mvg
Wim.
-
Hoi Erik,
Ik heb er drie in mijn baan zitten, maar de langste bestaat uit.
a+b = 1 m
c = 1,3 m
d+e = 1,3 m
mijn langste trein is nu ongeveer 1,8 meter (goederen kan langer zolang er geen sluit verlichting in zit)
Zelf heb ik er ook ongelofelijk lang mee zitten knoeien :(.
Ik had een module laten solderen door een vriend, ik dacht dus dat het daarin zou zitten dus de stoute schoenen aangetrokken een een printplaat besteld bij Wim. deze werkte direct goed op de keerlus met de korte bedrading. Maar sloot ik hem op de andere keerlus aan toen kreeg ik steeds een bezet melding in koploper. dus het mes in de draden en de module direct onder de keerlus gelegd en toen deed hij het meteen :)
Groet,
Christiaan
-
Christiaan, dan is het C gedeelte 50 cm te kort. ::)
Mvg
Wim
-
Wim het werkt wel degelijk :D
Sectie A is 25 cm
Sectei B is 75 cm
sectie C is 1,3 cm
Sectie D is 75 cm
Sectie E is 25 cm
Voor de rijtuigen met verlichting heb ik sectie B + C en van de andere kant D+C en die zijn 1,3 + 0,75 m dus dat maak 2.05 m
Groet,
Christiaan
-
Christiaan nogmaals, alleen sectie C is verantwoordelijk voor de lengte van de langste stroomafnemende trein.
Mvg
Wim.
-
Christiaan,
even de stelling van Wim verduidelijken: stel je hebt een trein met loc voorop een een rijtuig met verlichting achterop. Je kunt dan bij jouw methode van werken dus tegelijk detectie hebben in sectie B en in sectie D.
De detectie in sectie B wil de polariteit de ene kant op zetten, de detectie in sectie D wil precies het tegenovergestelde bereiken. De schakeling weet dan niet meer wat hij moet doen. Het kan dus wel degelijk fout gaan als een trein langer is dan sectie C. En als het bij jou toch goed gaat, dan heb je gewoon veel geluk gehad.
-
Wim het werkt wel degelijk :D
Sectie A is 25 cm
Sectei B is 75 cm
sectie C is 1,3 cm
Sectie D is 75 cm
Sectie E is 25 cm
Voor de rijtuigen met verlichting heb ik sectie B + C en van de andere kant D+C en die zijn 1,3 + 0,75 m dus dat maak 2.05 m
Groet,
Christiaan
Maak
Sectie A is 25 cm
Sectei B is 25 cm
Sectie D is 25 cm
Sectie E is 25 cm
Dan wordt sectie C 230 cm, dan zal het beter werken en zal de kans dat beide bezetmelders tegelijk bezet zijn nul procent zijn, en dat de schakeling opdat moment niet weet wat te doen, uitgesloten zijn. Een advies, of een voorschrift wordt nu eenmaal niet voor niets gegeven.
Mvg
Wim.
PS overigens maak je een rekenfout want 1,3 cm + 75cm = 76,3 cm. Jouw C gedeelte is volges jouw gegevens nog geen anderhalve centimeter lang. :-X
-
Wim en Klaas
Dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen ::) of het is een kwestie van beginners geluk...
Wel gek dat ik geen kortsluiting krijg overigens..... rij al een tijdje rond met de treinen.....
Maar ik zal de wijze raad gaan opvolgen, heb ik weer wat te doen ;D aldoenden leert men
groet,
Christiaan
-
Christiaan, kortsluiting krijg je ook niet, je begrijpt dus nog steeds niet hoe de schakeling werkt blijkt hieruit.
We rijden in het voorbeeld even van A richting E
aangekomen op A schakelen alle drie de relais in een bepaalde stand. Dat heeft tot gevolg dat de polariteit van de delen B, C, D aan elkaar gelijk zijn, en dezelfde polariteit krijgen van het deel waar de trein vandaan komt.
Aangekomen op B gebeurd er nu niets, want de bezetmelder was al actief.
Aangekomen in C wordt er alleen maar een stuk spoor bezet gemeld, op dat gedeelte worden er geen relais bekrachtigd.
Aangekomen in D wordt de andere spoel van het relais bekrachtigd en de gedeeltes B,C,D polen om, ze nemen nu de polariteit aan van het spoor waarnaartoe gereden wordt (E), en wederom gebeurd er op E niets, want de bezetmelder is actief.
Je begrijpt misschien nu ook dat de bezetmelders B en D nooit te gelijk actief mogen zijn.
Kortsluiting krijg je pas als de trein langer is dan B,C,D dus in E aankomt.
A en E hebben namelijk een vaste polariteit en worden niet omgepoold.
Hieruit kun je ook gelijk opmaken dat de stukken A+B en D+E uit korte sporen mogen bestaan. Immers bij het binnenrijden wordt er gelijk actie ondernomen.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim,
Heb ik des te meer beginnersgeluk dat er niks in rook is opgegaan ;D
-
Ben ik weer ;D
Print vervangen voor print van Wim zelfde probleem !
D verkleint en er D en E van gemaakt en oude E rails aan bezet melder gehangen en alles werkt nu !
Seinen doen het nu ook goed gaan op rood bij binnenrijden oude E rails
Iedereen bedankt alles werkt nu zoals ik wil op dit moment ;)
Erik.