BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: nighttrain1 op 29 September 2013, 20:22:50

Titel: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: nighttrain1 op 29 September 2013, 20:22:50
Wie kan mij vertellen hoe een stoomtrein vooruit rijdt, bij het oude 3 rail systeem van Trix?
Moet dan de + op de middenste rail of juist op de 2 buitenste railen?

Ik ben namelijk een gelijkstroom treinstel (DE2 van Holland Rail) aan het ombouwen naar Trix Express systeem, voor iemand die nog met dit oude spul rijdt.
Maar ik heb geen idee wanneer een treinstel vooruit rijdt en wanneer achteruit.
Ik wil het treinstel vooruit laten rijden met de motor achterin, als de + op de middelste rail staat.

Ik weet wel dat de DE2 geen stoomtrein is maar die persoon heeft ook stoomloks.

Als dit project klaar is wil ik het plaatsten op dit forum.
Titel: Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: ruudns op 29 September 2013, 20:26:32
Trix expres was een drie rail gelijkspanning systeem waarbij je drie treinen te gelijk kon laten rijden.
Door de spanning daarbij om te polen reed de lok voor of achteruit.
Titel: Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: iarnrod op 29 September 2013, 20:50:13
Indien je met maar één trafo werkt, kan je de ene draad zowel aan de beide railstaven aansluiten, terwijl je de andere aan de midden geleider aansluit.
Indien de loc daarbij in de tegengestelde rijrichting spoort t.o.v. de andere loc's, dien je in de loc de draden aan de motor om te wisselen.
Zo heb je een verzekerde en betere stroomafname op de wielen.
Alle motoren van de andere loc's dienen eveneens zo aangesloten te zijn.
En daarbij dien je dan de zogenaamde 3R wisselstroom wielen gebruiken.
Dit dus indien je van plan bent om met maar 1 trafo te werken.

Gr,
Jan
Titel: Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: nighttrain1 op 30 September 2013, 05:12:07
Beste Ruud, Jan, en de rest,

Deze persoon rijdt met 1 transformator en met Märklin M rail, wanneer rijdt een lok vooruit?
2 keuzes: + op de puntcontacten of - op de puntcontacten.

Zover ik weet heeft hij geen bovenleiding.
Titel: Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: iarnrod op 30 September 2013, 19:30:16
Eigenlijk speelt dit niet echt een rol.
Het meest logische is om de negatief op de railstaven aan te sluiten, en de positief op de middenpunt contacten.
Geeft dit niet het gewenste resultaat? Dan wissel je gewoon de beide draden om.

Mij lijkt het beste om 1 van die stoomloc's bij de hand te kunnen nemen en gelijktijdig, met een voldoende afstand van het omgebouwde treinstel in de gewenste oriëntatie voor het gebruik, op de sporen te zetten, en voorzichtig te laten rijden.
Rijden ze in dezelfde richting? = alles ok!
Rijden ze naar elkaar toe of van elkaar weg?:
Afhankelijk van de bouw van de motor van het treinstel, indien het motorhuis niet met de massa verbonden is, kan je eventueel de 2 aansluitdraden op de motor van het treinstel omwisselen.

Gr,
Jan
Titel: Re: Trix Epress International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: ruudns op 30 September 2013, 21:21:42
@Richard: ??? Trix expres (met die dikke wielflensen) op Marklin rails? Dat loopt toch door géén enkele wissel? Verklaar eens nader wat hij nou echt heeft. Marklin rails met trix expres waarvan de assen zijn uit gewisseld of wat moet ik me er anders bij voor stellen :-\.
Titel: Re: Trix Epress International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: RocoKolkie op 30 September 2013, 21:31:30
De + op de middenrail en de - op de spoorstaaf. Rijd de trein niet in de gewenste richting dan draai je de slepers om.

Maar TEE op Marklin rails???!
Titel: Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 September 2013, 21:49:09
Het meest logische is om de negatief op de railstaven aan te sluiten, en de positief op de middenpunt contacten.
Ik snap niet wat daar zo logisch aan is. Aangezien de middenrail de gemeenschappelijke retour is voor de 3 mogelijke stroomkringen zou je ook kunnen denken dat de middenrail de min is.
Volgens mij was er vroeger een Morop norm voor, maar die kan ik niet meer vinden. Wellicht is die afgeschaft.
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: tod op 01 October 2013, 10:30:45
Eerst even een vraag:
rijdt jouw opdrachtgever nu met Trix Express drie rail met dikke flenzen of met
Trix International met NEN-flenzen.
De eerste treinen lopen zoals hierboven al gezegd niet door Märklin of 2-railwissels.
Ook kunnen de Trix Express middenrailslepers niet (goed) overweg met de puntcontacten van Märklin.
Wil je dat dan moet je de lange Märklinslepers toepassen.
Dan de spanning:
het Trix Express principe gaat uit van de middenrail als gezamenlijke massa en de buitenrails en eventuele bovenleiding als plus (bij vooruit rijden).
Rijdt een van de treinen achteruit dan wisselt de spanning.
De buitenrail waar die trein stroom van af neemt wordt dan min en de middenrail plus.
Rij je met twee treinen dan neemt de ene trein van het rechterspoor stroomaf met de middenrail als massa en de andere van de linker, die dan ook plus is) met de zelfde middenrail als massa.
Zitten de buitenslepers aan de zelfde kant van de lok, zullen de beide loks tegengesteld rijden.
Laat je een van de loks de andere kant op rijden, dan zal voor die lok de middenrail plus worden en de buitenrail waar die ook stroomaf neemt min.
Wil je er meer van weten, ga dan even naar de site van de Trix Express club Nederland   http://home.kpn.nl/gesku011/
Ton
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: Jeronimos op 01 October 2013, 10:54:29
Leuke site gevonden: http://home.wanadoo.nl/trixexpress/hoofdmap/website.html

Klik in het menu links op T.E.D. Krijg je oude nummers van trix express dienst te zien. Duitse technische uitleg over trix express.

Helaas werken niet alle links maar ik denk dat de nrs 1 en 2 wel veel info bevatten over wat jij zoekt.
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 October 2013, 12:33:28
Interessante links. Maar ik kan op allebei niet vinden wat de relatie is tussen polariteit en rijrichting.
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: henk op 01 October 2013, 13:50:27
Hier een bevestiging van het verhaal van Ton.
http://www.ig-trix-express.de/kleinanzeigen/view.php?id=240 (http://www.ig-trix-express.de/kleinanzeigen/view.php?id=240)
Het blijft wat verwarrend, maar ik lees eruit dat standaard de derde rail min is bij vooruit rijden. In deze advertentie wordt aangeboden dat te veranderen, maar dat doet er verder niet toe.

Gisteravond in wat oude boeken zitten bladeren, maar deze informatie vond ik zo gauw niet in de geschriften van Dorgelo, Hameeteman of Enter.

En verder ben ik ook wel benieuwd waar de opdrachtgever nu precies mee rijdt. Gaat het niet gewoon om een Märklinbaan op gelijkstroom? Dat kwam vroeger vrij vaak voor en het is iets anders dan een Trix Express baan. Daarvoor bestond ook geen formele afspraak over het verband tussen polariteit en rijrichting.
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: nighttrain1 op 01 October 2013, 14:31:19
Heren,

Hartelijk bedankt dat jullie, de kennis wilde delen, jullie hebben mij echt geholpen. (y)
Nu een antwoord op jullie vragen, de originele Trix Express rail is gesneuveld.
Het rollend materieel is over gebleven en is aangepast voor Marklin rail.
De rail is vervangen door Marklin M-rail.
De transformator is een echte Trix Express.

Het treinstel (de huisvlijt) was zelfbouw van z`n opa +, (een iets te korte DE2 in het rood zonder reklame banden) bij mij te reparatie aangeboden, en tijdens de laatste interne verhuizing, (dochter naar de zolder en modelbaan met werkplaats naar slaapkamer van m`n dochter) zoek geraakt.
Ik heb `m ergens neergezet.......
Tot op heden is de huisvlijt nog niet terug gevonden.
Opdat z`n kinderen graag met het treinstel willen spelen
Ik heb nu een Holland Rail zelf aangeschaft, een goed gelijkend treinstel in dezelfe kleurstelling.
Deze is aangepast voor het Trix Express systeem, en lijkt erg op de huisvlijt.
Deze is voorzien van led binnenverlichting en voorzien van Preiser passagiers, compleet met machinist.

De beste man krijgt nu deze Holland Rail DE2 tot dat z`n huisvlijt terug gevonden is.

Dit artikel kan ook in de rubriek: Dat overkomt mij niet, ofzoiets.
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: Gert1 op 01 October 2013, 14:35:32
Het is dat de naam 'spoorcuriosa' al gebruikt wordt, anders zou die in dit geval zeer toepasselijk zijn.

mvg,
Gert
Titel: Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
Bericht door: nighttrain1 op 28 October 2013, 21:38:06
Heren,

Ieder bedankt voor uw medeleven en raadzame antwoorden maar de huisvlijt is terecht!!  :)  :)  :)
Waar was de huisvlijt terecht gekomen? deze lag in een wasmand met vrijetijdskleding en spullen wat mee gegaan was naar de camping,tussen de campingstoelhoezen, sandalen (Teva) en bergschoenen gewassen sokken en andere was en wat nog moest worden opgeruimd voor volgend jaar.
Hoe dat ding daar in terecht is gekomen is mij nog een vraag.
Maar goed.
Nu willen jullie vast wel weten hoe dat ding er uit ziet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300058.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300058.jpg)
Veilig in m`n vitrine!
Koppen, dak en bodem van hout, zijwanden van plasticplaat met daar overheen houtfineer, daar de deuren en ramen van uit gesneden, en weer opgeplakt.
Metalen draaistellen met onafhankelijke wielas ophanging. Balg is gemaakt van schuimrubber.
Aandrijving is door middel van een worm op 2 assen, gemaakt in het bagage draaistel, de motor hangt in een zit compartiment en de motor is door middel van een stukje ventielslang verbonden met het aandrijfdraaistel.
stroomafname op alle wielen (de -) en een marklin sleper onder het middelste draaistel (de +).
Moet nog meer foto`s hebben maar waar die nu zijn, weet ik ff niet.
(Waarschijnlijk nog op m`n oude mobiel.)