BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: SimonH op 29 September 2013, 13:44:03
-
hallo allemaal
Dit weekend heb ik de eerste stappen gezet voor mijn baan.
Ik maak een kleine baan (de ruimte is beperkt...) in HO. Heerlijk oud materiaal van Märklin van mijn vader gekregen, en nu aan de slag!
Na veel gepuzzel ben ik tot het volgende gekomen: Tijdperk III, Zuid-Duitsland: een klein station aan een enkelsporige, geëlektrificeerde hoofdlijn. Het station krijgt een stuk of drie kopsporen en één doorgaand spoor. Alleen het doorgaande spoor wordt geëlektrificeerd; het lokale verkeer wordt uitgevoerd met stoom- en diesellocs.
Belangrijk bij het ontwerp was verder dat in de toekomst uitbreiding van de baan mogelijk is, en ook dat de baan verhuisbaar moet zijn. Waarschijnlijk bouw ik de baan in twee modules, zodat alles makkelijk mee te nemen is.
Een eerste schets van het baanplan: de zwarte sporen liggen op niveau 0; de rode sporen op niveau 1. De onderbroken lijnen geven de niet-zichtbare sporen aan. De tekening is niet helemaal op schaal, maar het idee is wel duidelijk (vind ik...).
(https://lh6.googleusercontent.com/aMRgZp40th_xPRSbmej5kvmMxTyZc-w0lM0PVBQCYU8=w1357-h664-no)
Een nadeel is dat locomtieven die in het station omlopen, dit via het doorgaande spoor moeten doen.
Het baanplan is nog niet helemaal af; ik mis nog een laad- en losplek voor de goederentreinen en er komt nog een kolenmijn o.i.d. op niveau 1. Ook over de zichtbaarheid van de sporen op niveau 1 ben ik nog niet helemaal uit.
Genoeg stof om in ieder geval te gaan beginnen met de ruwbouw :)
Foto's volgen...
-
Een maandje verder...
In de voormalige studeerkamer - nu door ons de treinenkamer genoemd - het bureau grotendeels ontmanteld. Het was (is) zo'n handig Ikea-ding, met metalen onderstel en daarop vastgeschroefd bureaublad. Het bureaublad eraf geschroefd, en daarvoor in de plaats kwamen wat reuze handige platen hout. Die had ik weer over van een ander project in huis: het afbreken van een vreselijk onhandige inbouwkast en het bouwen van een veel handiger nieuwe kast.
Na verschillende geluidstesten kwam ik erachter dat laminaatisolatie net zo goed isoleerde als kurk. Van die zilveren laminaatisolatie is erg handig te bewerken. Je snijdt het moeiteloos op maat en met een paar druppels houtlijm zit het als een huis. Na drogen lijm ik de rails (Marklin M-rails: ik heb er bergen van) vast op de isolatie, waardoor helemaal geen verbinding is tussen de rails en de ondervloer. De laminaatisolatie heb ik in ruime mate voorhanden, door een kamer waar ik de laminaatvloer uit ga slopen.
Leggen van de eerste lus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00027.jpg)
Ook op ander gebied lekker aan het knutselen geweest. Van de elektrische bende geen foto's gemaakt, de elektriciteit is ook niet bepaald mijn sterkste kant ... In ieder geval, de boel wordt aangestuurd door een Marklin Mobile Station 2. Hier heb ik met name uit kostenbesparende overwegingen voor gekozen. Later kan ik moeiteloos op een central station overstappen. Mobile Station kon ik voor een zacht prijsje op Marktplaats aanschaffen. De voedingsleiding voor de digitale stroom heb ik gelijk maar aangelegd met 2,5 mm installatiedraad. De niet-digitale stroom wordt geleverd door een oude analoge Marklin-transformator, zo'n leuke lichtblauwe. Ik heb zelfs nog een veel oudere donkerblauwe, maar die is te zwaar om even aan de onderkant vast te schroeven (Sterker nog, er zitten zelfs geen schroefgaten in).
Een klein knutselprotjectje met redelijk goed gevolg afgelegd. Ergens uit een pakket kwam een spuuglelijk wagentje naar voren. Een caboose-wagon, enorme plastic-look en in twee kleuren: zwart onderstel, en de rest rood. Kortom, ik kon er weinig aan verprutsen en bovendien heb ik niks aan zo'n Amerikaans ding op mijn Duitse baan. Dus druk geschilderd, raampjes erin geplakt en toen een slechte foto gemaakt. Helemaal af is ie nog niet, maar voldoende handigheid opgedaan om wat andere wagentjes op te knappen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00026.jpg)
En ook lekker aan het kliederen geweest om bovenleidingmasten (de jaren ' 50 uitvoering van Marklin) te verfraaien. Simpele methode; wat groene verf (ik had nog een potje over van het schilderen van de voordeur) vermengen met veel wasbenzine, en lekker met een kwast over de masten heen mikken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00020.jpg)
Volgende update volgt snel ...
-
Leuk nog een Marklin rijder in ons midden! (y)
Leuk om te zien hoe sommige toch nog de oude historische m-rails werken,
wat natuurlijk ook een stuk is in de historie van ons merk.
Ben benieuwd naar meer foto's!
Grtjes Remy
-
Bedankt ;) ja het hoort er wel bij, m-rails. Het heeft één voordeel: de prijs. Het nadeel van het uiterlijk valt op de lossen en met goede geluidssolatie kom je ook een eind. Blijft over dat geen terugmelding mogelijk is zonder een heel gepriegel om een spoorstaaf te isoleren, en dat het niet zo eenvoudig is draden aan de rails te solderen.
Meer foto's volgen dit weekend! Ik ben alweer wat verder gevorderd, dit weekend ligt de rails in het stationsgedeelte.
En het baanplan is op een paar punten gewijzigd, nieuwe volgt...
-
Hoi Simon,
Leuk idd om nog iemand M-rail te zien gebruiken. :D Voor terugmelding kun je gewoon (net als bij 2 rail) gebruik maken van stroomdetectie. Deze kun je gewoon opnemen in de middenrail, deze is namelijk wel makkelijk te isoleren. Draad solderen kost idd wat moeite maar is wel te doen. Voor de rail kun je dat gewoon random ergens aan de onderkant solderen, wel enorm goed opschuren en geen lullige soldeerbout gebruiken. Voor de middenrail solderen aan het lipje aan het uiteinde van de rails.
Verder al (digitaal) materieel dat je kunt laten rijden? Hoe ga je het aansturen?
Timo
-
Hoi Timo,
Het solderen is me wel gelukt. De handigheid heb ik er nog niet in, het is af en toe nog meer geluk dan wijsheid of de soldering slaagt...
Goede tip mbt de stroomdetectie. Ik heb nog niet direct de behoefte detectie te gebruiken. Kan ik dat later ook toevoegen? Wat is dan wijsheid, nu alvast de middengeleiders isoleren?
Ik ga de boel voorlopig aansturen met een mobile station. Aan digitaal materieel heb ik nu een BR 24, BR 78, V200 en een railbus van Marklin. Analoog nog een E63 en een E41 van Marklin. De eerste rijdt analoog prima en ik wil een poging doen deze te digitaliseren. De tweede rijdt voor geen meter. Nou ja wel meters, maar met een raar geluid en nog maar in één richting. Daar nog maar eens naar kijken, is voor een andere keer.
Groet Simon
-
Leuk leuk!
Zo ver ik nog weet zat de kneep hem vooral in het oppervlak goed schoon te maken en een zware soldeerbout te pakken, dat blik geleid de warmte erg goed.
Als je in de toekomst mogelijk detectie wilt / computer gestuurd zou ik nu al kijken waar er secties moeten komen. Omdat je na het leggen niet zo snel een stuk isoleert en er een draadje aan maakt. Die stukken kun je dan nu gewoon zonder detectie aansluiten en later aan een stroomdetectie hangen. Je kunt ook altijd te veel aansluitingen maken. Mocht je ze toch niet gebruiken voor detectie laat je ze mooi aan de voedingsleiding.
Succes met bouwen!
Timo
-
hallo allemaal,
Gisteren weer lekker veel aan de baan kunnen doen.
Aangezien jullie op de foto hieronder kunnen zien dat ik heel netjes en geordend werk (...) ben ik eerst begonnen met de boel op te ruimen. Ik had de dag ervoor wat ruimte gecreerd, door de wagons en rijtuigen uit het tijdelijk onderkomen in een ladenkastje te verhuizen naar een nieuw tijdelijk onderkomen in een doos. Daarbij heb ik gelijk een aantal wielen vervangen die niet goed meer waren, wat lijmwerk verricht en drie wagonnetjes afgeschreven als zijnde " te lelijk om ooit te gebruiken".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3440_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3440_3.jpg)
Voor aanvang van de werkzaamheden...
Behalve de opruimwerkzaamheden, ben ik vooral druk geweest met het boren van gaten, zodat de wirwar aan draden kon worden verminderd. En de rails in het stationsgedeelte vordert langzaam, maar gestaag. Terwijl het buiten begon te plenzen, lekker doorgewerkt.
Wat plaatjes bij het afronden van de middag-werkzaamheden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3443_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3443_2.jpg)
De keerlus: deze wordt straks grotendeels aan het zicht onttrokken.
Overigens: de twee stoomlocjes die je nu en dan voorbij ziet komen op de foto's, zijn de Marklin-instapmodellen; eentje is nog wel rijvaardig, de tweede niet. Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet, voorlopig dienen ze als gewicht om gelijmde stukken rails op de plek te houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3444_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3444_2.jpg)
Ook de E63 laat zich even zien :) Dit is een analoog model, ik hoop een decoder in te kunnen bouwen, maar dat is een project voor later.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3445_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3445_2.jpg)
De 3087 op de helling. De Marklin 3087 is een fantasiemodel, misschien een vage gelijkenis met bepaalde DB-locs, maar daar houdt het wel mee op. De hellingen in het stationsgedeelte zijn straks grotendeels weg!
Nog maar een keer de keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3450_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3450_2.jpg)
En het stationsgedeelte. Het grootste deel van de rails ligt nu permanent. Bij het spoortje uiterst links komt de goederenloods, de overige drie sporen zijn voor reizigerstreinen. Langs het klimmende spoor komt ook een perron. Het was ooit een doorgangsstation, maar na het opheffen van een spoorlijn is Zinaheim met name een kopstation. Reactivering is niet uitgesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3451_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3451_1.jpg)
Volgend project: draden solderen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3452_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3452_4.jpg)
Onder de baan heb ik een peertje opgehangen voor het nodige licht. Aan de rechterkant van de baan heb ik een handig lampje (2,50 bij de Action) die ik naar keuze boven- of onder de baan gebruik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3453_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3453_3.jpg)
De aansturing van de wissels en seinen doe ik lekker ouderwets met schakelkastjes. Hiervoor maak ik een bedieningsgedelte. Dat is een parellel project wat ik in de woonkamer uitvoer. Is mijn vriendin ook blij mee :) (en de katten niet te vergeten)
groeten Simon
-
Hallo allemaal,
Ik heb alweer een paar weken niets geplaatst,.maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd. Integendeel... de sporen op niveau 0 liggen (zo goed als) alles is aangesloten en bijna alles funcioneert. Daarover snel een uitgebreide update.
Voor mijn baan gebruik ik m-rails, uit een heel oude serie en een nieuwere. Ik ben tegen nogal wat punten aangelopen. Ik heb dit samengevat in een aantal tips:
Tips voor het gebruik van M-Rails:
- m-rails hebben de neiging slecht het digitale signaal door te geven. Zeker de opvulstukjes kunnen hierbij de boel frusfreren. Gebruik heel veel aansluitpunten, zeker als je secties isoleert. Twee aansluitpunten per sectie is echt niet overdreven. Ook bij wissels is een extra draadje geen overbodige luxe. Om de treinen soepel (en langzaam) over een Engels wissel te laten.rijden, heb ik vier draden aan het wissel gesoldeerd
- gebruikte m-rails hebben vaak verbogen clipjes (van de middengeleider). Analoog niet direct een probleem, digitaal kan het funest zijn
- bij een paar stukken van mijn rails bleken een aantal pukkels (of hoe heten die dingen) geen stroom door te geven. Haperende locomotieven als gevolg... elk stuk rails testen voor definitief aanbrengen!
- solderen: tips alom op het web. Ik gebruik een simpele soldeerbout (5,50 euro op een beurs) en fijn harskern soldeer. Even met een fijn schuurpapier opruwen. Soldeerbout op het punt houden (metalen clip voor de rode draad, willekeurig waar voor de bruine). Soldeer erbij. Waarschijnlijk (bij mij wel) vormt het gesmolten soldeer een bolletje. Wacht tot het uitvloeit in een plasje (cruciaal punt) en bevestig de draad met vertinde(!) punt.
- bij gebruik van een transformator voor de wissels: sluit in de ringleiding op een paar punten de mindraad van de transformator aan op die van de digitale stroom.
- schoonmaken gaat prima met wasbenzine, keukenpapier en een wattenstaafje
- lijmen gaat prima met simpele houtlijm (tip: van de action). Geen last van roest.
Volgende update volgt snel
Groeten Simon
-
Zinaheim - de ontmanteling
Tijd voor een nieuwe update. Ik ben een tijd bezig geweest met aansluiten van de hele boel, en vanochtend was het punt bereikt waarop alles zou moeten werken. Weer reden de treinen niet overal soepel, en ook over het stationsgedeelte was ik alles behalve tevreden. Het omlopen van de loc over het Engelse wissel bleef voor problemen zorgen, op sommige stukken zat een " knik" waar de loc op bleef hangen en ook het verbindingsspoor tussen de sporen 2 en 3 in het stationsgedeelte was teveel een provisorische oplossing.
Ik stond uiteindelijk voor het punt:
- of verder modderen met wat ik had, dat betekende weer stukken rails weghalen en opnieuw aanleggen - terwijl ik over sporenplan toch niet helemaal tevreden was, en ik betwijfelde of ik alle problemen wel kon verhelpen. Het beste zou zijn om het grootste deel van het stationsgedeelte weg te halen, en opnieuw aan te leggen. Dit leidde tot:
- optie B: alle rails weghalen, en weloverwogen opnieuw beginnen.
Dus vanmiddag begon de ontmanteling van Zinaheim:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3863_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3863_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3864_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3864_1.jpg)
En hoe nu verder? Ik ga eens rustig puzzelen en nadenken. Wel is duidelijk dat ik voor het nieuwe plan iets meer ruimte heb. De baan krijgt nu een l-vorm, het lange stuk is 220x100 (op een klein stukje na: 75 breed), en het korte stuk 100x75
Wordt vervolgd...
groeten Simon
-
Is het ook niet verstandig Simon om, als je opnieuw begint, nieuwe rails aan te schaffen?
Minder ergernis en meer lol in het bouwen.
Gr. Jaap
-
hallo Jaap,
Een goed punt, waar ik nog niet over na had gedacht. Ik weet nog niet of het "falen" van de baan aan mijn eigen bouwkunsten lag of aan de rails. Ik ga met de rails die ik nog heb het nog één keer proberen, maar dan goed. Als het dan weer niet lukt, ga ik inderdaad over op andere rails.
gr. Simon
-
Het lijkt me als nie gebruiker van zulk soort oudere rails een erg lastig iets als je van te voren al dingen moet aanpassen/verbouwen aan stukken rails,die van dr eigen al niet geheel naar zin zijn.
Dus lijkt het me dan lgischer om het jezelf makkelijk te maken en goedkoper uiteindelijk om miss toch is te kijken naar een andere railsoort,waarbij je meer realiteit kan maken en die ook evt achteraf makkelijk is aan te passen als je later meer wilt met je baan.
(dit is enkel mijn idee,een paar teleurstellingen leiden al vlot tot,the end of the modelrailroad ;) :-\ )
-
Je hebt wel gelijk hoor Floris. Ik was ook in eerste instantie niet van plan deze rails te gebruiken, hooguit voor niet-zichtbare gedeeltes. Totdat ik even ging Googelen en veel voorbeelden tegenkwam waarbij de M-rails wel goed werd gebruikt (en mooi).
Ik heb er gewoon iets te makkelijk over gedacht, o.a. niet schoonmaken van de rails voor het bouwen, en eerst alles neerleggen (en vastgelijmd) voor het aansluiten. Tsja en dan kom je erachter dat niet alles goed werkt.
Ik weet nu waar het de vorige keer mis is gegaan - naast een niet goed doordacht baanplan, dus ook een verkeerde volgorde bij het plaatsen van de rails. Ik heb nu een heel klein stukje weer aangesloten, eerst goed schoongemaakt met een washandje en wasbenzine, en daarna testen. Met een loc en multimeter. Een aantal pukkels bleken dan nog vervuild, en daar kwam uiteindelijk een schuurpapiertje aan te pas.
Maar, als het nu weer niet goed gaat, dan ben ik de eerste om andere rails te kopen. En geen zorgen dat ik het dan opgeef!
groeten Simon
-
Update: Change of Plans
Na de ontmanteling van de eerste baan, heb ik veel nagedacht over wat ik verder met de baan wil. Om zeker te zijn van mijn railkeuze, heb ik een klein stukje baan opnieuw aangelegd, maar niet voordat elk stuk rails eerst een grondige schoonmaakbeurt kreeg. En het resultaat mocht er zijn: alles werkt perfect.
Ondertussen op het baanplannen-draadje veel tips meegekregen over het ontwerp van de nieuwe baan. Gaandeweg kwam daar een ontwerp uit naar voren, waardoor ik na wat compromissen toch een heel leuk ontwerp kreeg. Maar toch: niet helemaal goed. Het was allemaal net iets te krap, net een paar centimeter te kort voor een boog.
En toen was het zondag 12 januari.
Ik schreef al eerder, dat we thuis bezig zijn met een herinrichting van de bovenverdieping. Het werk lag een tijdje stil met alle najaarsdrukte. Gisteren het werk weer opgepakt. Een inbouwkast, die door de vorige bewoner was verankerd alsof het een dragende muur was maar dat terzijde, werd gesloopt en een hele mooie kamer ontstond. Gewoonweg schitterend, een mooie L-vormige kamer met een volledig vrij vloeroppervlak in het lange stuk van de L van 2,50 x 1,80 (met de deuropening in het korte stuk). Ik verzuchtte " dit was ook een mooie ruimte geweest voor de baan". Beter dan het kamertje dat ik gebruikte, van 2,20x2,20 waarbij de deur steeds in de weg zit.
Om een lang verhaal kort te maken: de treinen gaan verhuizen van de achter- naar de voorzijde van de woning. In de nieuwe ruimte heb ik veel meer mogelijkheden. Dus na het nodige sloopwerk was het tijd om achter de PC en Anyral te kruipen... Tot nu toe met een heel mooi resultaat. De laatste puntjes moeten nog even op de I worden gezet, dus to be continued....
groeten Simon