BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: opa op 28 September 2013, 21:45:09
-
sinds kort in het bezit van de ns 1300 van rivarossie.
de eerste testritten zijn weinig hoopgevend.
tijdens het passeren van een kruising of wissel [fleischmann] komt de voorste as omhoog en ontspoort de lok.
dit gebeurt in beide rijrichtingen.
is er iemand die dit probleem herkend en is er iets aan te doen?
ik bezit ook de 1300 van elektotren die kent dit probleem niet.
-
Wielafstanden al gecontroleerd?
Maat B in NEM310 (http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf)
-
gespiegeld met de elektotren. hierbij geen verschil waargenomen.
dank voor je reaktie.
opa
-
Flenshoogte? Mijn oude Lima 1300 ontspoorde ook altijd in een wissel van Fleischmann. Nou had die ook wel een enorme flens maar toch...
-
Je kan eventueel het volgende eens proberen.
Het hielp bij mij tegen het ontsporen na een iets te scherpe bocht. Deze lok reed wel altijd dezelfde kant op, je zou dit met beide draaistellen kunnen doen.
Van het voorste draaistel de middelste en achterste as omgewisseld, en van de as die nu de middelste is de asb's eraf gehaald.
Jelle.
-
Je zou kunnen kijken of het aan de kruising zelf ligt. Fleischmann rails willen nogal eens slijten bij het hartstuk waardoor er sneller ontsporingen ontstaan. Dit gebeurde helemaal met Engelse kruiswissels. Bepaald materieel is gevoeliger voor ontsporingen dan ander materieel. Dus niet alles zal ontsporen. ;)
-
Hi All,
Ik heb het beschreven probleem niet op wissels geconstateerd, maar wel in een slechtliggende bocht. Het gekke was dat als de loc alleen reed het probleem zich niet voordeed, maar met een treinerachter wel. Het lijkt dan alsof de loc wat scheef wordt getrokken, waardoor een ontsporing optreedt. Ik laat nu de trein met een beperkte snelheid door de bocht rijden (ca 50 km/uur schaal) en dan zijn er absoluut geen problemen.
Ook de wielafstanden op de as luisteren nogal nauw bij de combinatie Rivarossi Fleischmann. Ze nog een goed nalopen loont zeker.