BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: re-465 op 24 September 2013, 10:39:06
-
Een goede morgen aan iedereen,
Ik heb net een nieuwe lok gekocht voor de verzameling. Dit betreft de Re4/4 III van de SBB. Dit model is van Roco en is uitgebracht onder artikelnummer 72403. Dit nummer is voor de lok met een sounddecoder aan boord. Dit model is een superaanrader voor de Zwitserse modelbaan fan. Dit komt omdat Roco een "plux-decoder" gebruikt heeft met 10 uitgangen. De meeste mensen vragen zich af waarom is dit nu zo belangrijk? Dit komt omdat er in Zwitserland enkele voorschriften zijn voor het gebruik van de verliching (net zoals in Nederland maar dan wat complexer). Roco heeft gezorgd dat dit ook op het model kan.
Dit betreft voor personenverkeer:
-getrokken personentrein
-duwende personentrein
-trekkende pendeltrein
-duwende pendeltrein
Goederen verkeer:
-eerste lok in tractie
-achterste lok in tractie
-middelste lok in tractie
-alleen rijden
Hierdoor is er keurig het A sein maar ook de 2 rode sluitlampen en de enkele rode sluitlamp maar ook zoals roco altijd al had de enkele witte sluitlamp naar Zwitsers voorbeeld.
Dit alleen al over de verlichting wat ik zelf super vind !!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Het geluid is veel te hard. Maar dit is makkelijk te verlagen in de juiste CV's. Helaas zit er geen handleiding van de Zimo decoder bij, alleen samenvatting gemaakt door roco.
De lok zelf:
Ik ben bijna bang om de lok beet te houden. De ruitenwissers zijn niet meer gemaakt van simpel plastic maar van metaal. Roco heeft veel meer metaal in lok gebruikt waardoor deze veel gedetaileerder wordt. Vergeleken met een "oude" Re6/6 ziet deze er slecht uit.
Conclusie:
De "problemen" van de lok zijn eigenlijk niet noemenswaardig tov van de "mooie" gedeelten. De detailering is voor vitrine gebruik. De elektronica voor op de baan. Een echt SUPERMODEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MVG
Joost
-
Een fotootje zou ook leuk zijn, door jezelf gemaakt.
Deze zin begrijp ik niet helemaal. Je bedoelt het waarschijnlijk anders, maar ik lees dat de nieuwe slechter gedetailleerd is dan de oude.
Vergeleken met een "oude" Re6/6 ziet deze er slecht uit.
-
Hoi
Die was me ook opgevallen ;D
Over de Re 4/4 van roco wil ik wel nog het volgende kwijt.
Hoewel de kap er geweldig uitziet houdt dit bij de onderkant op. Niet door de detaillering van de draaistellen, maar wel door die belachelijke tandwielkasten.
Hierdoor is het doorzicht door de spaakwielen vrijwel onmogelijk. Het 'luchtige' van de Re is daardoor ook verdwenen.
Voor mij persoonlijk reden genoeg om de lok te laten staan.
Bart
-
Beste Forumleden,
Anderhalf jaar geleden heb ik een ROCO 72400 (RE4/4 TEE) gekocht. Echter is deze zonder geluid. Graag wil ik deze “ombouwen” naar sound. Alle voorbereidingen zitten erin. Nou dacht ik, ik koop een luidspeaker met luidspeakerbox en sounddecoder van ROCO. Echter blijkt die decoder 152 euro te kosten! Terwijl een sounddecoder van ESU 100 euro kost. Ik wil nu die van ESU gebruikten.
Mijn vraag: zijn er mensen die een ROCO lok hebben omgebouwd naar sound. En dan bedoel ik de loks die al voorbereid zijn. En waar loop ik tegen aan? Of is het toch de moeite om de originele decoder te gebruiken?
En kun je ook functies als cabine verlichting instellen?
-
Hallo Matheo,
Zelf heb ik een aantal maanden terug mijn Re 4/4 ook voorzien van sound. Voor 79,95 euro heb je op ebay een Roco zimo decoder met de sound van de Re 4/4. Gewoon "plug-and-play". Alleen of de cabineverlichting apart te schakelen is kan ik niet zeggen, rest van de fucties zijn al voorgeprogrammeerd.
Gr. Robin
-
Beste Robin,
Bedankt voor de tip. Eigenlijk precies wat ik zocht.
Matheo
-
Goede avond
Leuk al die lichtbeelden voor deze locomotief. Maar een Re 4/4III wordt alleen (nou ja 'alleen'; meestal in combinatie met een Re 6/6) gebruikt voor het rijden van goederentreinen. Immers, een Re 4/4III is een Re 4/4II met gewijzigde tandwieloverbrenging zodat de trekkracht wordt vergroot wat dan wel ten koste gaat van de maximum snelheid (125 km/h in plaats van 140 km/h). Dus minder geschikt voor personentreinen.
Groeten, Hans
-
nee hoor, ze worden af en toe ook voor personentreinen gezet. Ze zijn weliswaar iets langzamer, maar doordat ze sneller optrekken compenseert dat het tijdverlies. Wel is verboden de Re 4/4 III voor pendeltreinen in te zetten, ook weer ivm de snellere overbrenging...geld ook voor de Re 6/6. Technisch echter geen probleem....
groeten
Bas
-
Bedankt Robin,
Ik heb hele setje besteld en ingebouwd. Ging helaas niet helemaal zoals ik wilde. Condensator erop gesoldeerd, zie ik dat ik er een verkeerd om (min en plus verkeerd om) erop heb gesoldeerd. Voorzichtig eruit gesoldeerd en toen wel goed. Luidspreker in het kastje en op de print gedrukt en toen de decoder.
Testen helemaal niks alleen rijden.... Geen licht en geen geluid ??? Zal toch niet. Dan eerst maar even het goede adres erin zetten. En toen deed alles het? Geen idee wat er nu mis ging maar hij doet het! :police: