BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: John van Staaijeren op 09 July 2006, 12:36:25

Titel: Baanplan Middelpunt
Bericht door: John van Staaijeren op 09 July 2006, 12:36:25
Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".

http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg (http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg)

Ontwerp is kortgeleden beeindigd. Ben nu druk bezig met testen van de blokindeling met de bezetmelders. Voorlopige conclusie is dat een lengte van 20,8 cm voldoende is (2 x standaard Minitrixrail 4904).

Schaal1:160
RailmateriaalMinitrix
Digitale CentraleIntellibox
PC BesturingKoploper
BezetmeldersViessmann 5233
BMD16-SD van Huib Maaskant en Eddy de Boer
(http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm (http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_6.htm))
Keerlusdetectie"Ultieme Keerlus oplossing"
(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm))
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: DJMusic op 09 July 2006, 12:41:15
Is een mooi baanplan hoor!
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: Sander op 09 July 2006, 13:14:08
John,

ik zou de 2 rode meegebogen wissels dichter bij de stationswisselstraat leggen.

Heb je echt al  die stationssporen nodig? (vind je dat zelf mooi?)
Op een kleiner station moet je soms wat meer moeite doen om dingen voor elkaar te krijgen. Denk hier eens overna.
Indien je helemaal te vreden bent, rustig laten liggen, het is jou baan uiteraard.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: Harry op 09 July 2006, 14:36:49
He John,

't is een mooie baan, veel schaduwsporen en een machtig emplacement.

Maar hier is de maar, is je emplacement wel goed te bereiken?
Komende van de linkerzijde, geen probleem, maar gaande naar links moet je rangeren op de hoofdbaan. Komende van rechts, moet je rangeren op de hoofdbaan, maar gaande naar rechts geen probleem.
Ik ga ervanuit dat je rechts rijdt.

O, nog wat, de doorgaande treinen, die dus niet stoppen, hebben geen baan waar ze niet over afbuigende wissels moeten. Dit betekend mijn inziens dat er dan maar met 40km/h gereden mag worden. (heb ik ook van BNLR of BNLS)

Er zijn hier genoeg mensen die je het precies uit kunnen leggen (kwestie van details :P).

Groeten Harry.
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: basdejong op 09 July 2006, 19:03:59
misschien is het een idee om de twee keerlussen in het schaduwstation met elkaar te verbinden zodat de trein ook het station aan de ene kant kan verlaten en aan de andre kant inkomen
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: John van Staaijeren op 10 July 2006, 20:53:40
ik zou de 2 rode meegebogen wissels dichter bij de stationswisselstraat leggen.

Sander,
Ik zou wel willen, maar de meegebogen wissels hebben een andere radius (R3/R4) dan de rest van de gebogen rails (R5/R6). En Minitrix heeft geen meegebogen wissels in de radius R5/R6.
Ik zal nog eens proberen wat aan dit stuk te wijzigen, misschien krijg ik alles nog wel passend.

Mvg,
John
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: Private SNAFU op 10 July 2006, 20:54:46
John,

Heeft minitrix geen flexrail zodat je zelf een boog in radius R5/R6 kan leggen?

Gr,
Bart
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: John van Staaijeren op 10 July 2006, 21:02:28
Is je emplacement wel goed te bereiken?
Komende van de linkerzijde, geen probleem, maar gaande naar links moet je rangeren op de hoofdbaan. Komende van rechts, moet je rangeren op de hoofdbaan, maar gaande naar rechts geen probleem.
Ik ga ervanuit dat je rechts rijdt.

Harry,
"Ik" ga inderdaad rechts rijden. Je hebt dus een belangrijk punt aangegeven. Ik moet hier eens goed over nadenken of ik dit als een bezwaar ga zien. Een trein komende van rechts die naar het emplacement zou moeten, moet nu dus eerst helemaal rondrijden voordat hij een goede toegang heeft naar het emplacement.
Ik denk dat ik de oplossing moet zoeken in de grote boog aan de rechterkant. Misschien nog een set gebogen wissels om zo van het buitenspoor op het binnenspoor te komen om daarna via de eerste linker wissel op het spoor naar het emplacement te kunnen komen.
Ik moet misschien toch al iets aanpassen in deze boog om het huidige paar gebogen wissels dichter bij de andere wissels te brengen. (Zie eerste opmerking van Sander).

O, nog wat, de doorgaande treinen, die dus niet stoppen, hebben geen baan waar ze niet over afbuigende wissels moeten. Dit betekend mijn inziens dat er dan maar met 40km/h gereden mag worden. (heb ik ook van BNLR of BNLS)

Ook hier heb je een goed punt, al dacht ik dat het geen bezwaar zou zijn als de wissels bereden worden vanuit het afbuigende gedeelte. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Ik denk echter niet dat ik aan deze voorwaarde kan gaan voldoen, want dan moet het gehele stationscomplex totaal aangepast gaan worden. Nu juist is zo tevreden was over mijn ontwerp. Heb er toch vele maanden over gedaan om alles passend te krijgen.....


In ieder geval bedankt voor het meedenken,
John
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: John van Staaijeren op 10 July 2006, 21:03:50
Heeft minitrix geen flexrail zodat je zelf een boog in radius R5/R6 kan leggen?

Bart,
Het probleem is niet de gebogen rails in R5/R6, want die heeft Minitrix wel, maar het zijn de meegebogen wissels in de radius van R5/R6.

John.
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: Private SNAFU op 10 July 2006, 21:05:50
John,

En Minitrix heeft geen gebogen rails in de radius R5/R6.

Hier schrijf je echter wat anders, vandaar mij antwoord..

Gr,
Bart
Titel: Re: Baanplan Middelpunt
Bericht door: John van Staaijeren op 10 July 2006, 21:08:05
Hier schrijf je echter wat anders, vandaar mij antwoord..

Hmmm, type foutje. Bedankt. Zal het bericht aanpassen. Als dat nog kan.

John