BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: THSfan op 21 July 2007, 21:05:34

Titel: Plan V en T
Bericht door: THSfan op 21 July 2007, 21:05:34
Waarom zijn de buitenste ramen van de cabine's van plan T grijs en bij plan V geel geschilderd?
Het viel me laatst op toen er een paar stellen gekoppeld voorbij kwamen dus vandaar deze vraag.

Oscar
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Floris Dilz op 21 July 2007, 21:12:40
ik denk dat dat is om de stellen ook van voren direct te kunnen onderscheiden, de koppen zijn verder immers gelijk
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Gert1 op 21 July 2007, 21:40:52
Volgens mij had het iets te maken met invallend zonlicht. Vermoedelijk hebben de cabines voor de rechte raampjes een voorziening in de vorm van een naar beneden klapbare zonneklep, maar ontbrak die voor de bolstaande zijruitjes en is het daarom zo opgelost. Maar zeker weten doe ik het niet.

mvg,
Gert
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 21 July 2007, 22:05:49
Vraag 1, waarom zijn die ramen geschilderd?; inderdaad om de zon buiten te houden.

Vraag 2, waarom bij V geel en T grijs?; zoals floris al zegt om ze beter uit elkaar te kunnen houden, dat wil nu op honderden meters afstand al lukken.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: NS 1100 op 21 July 2007, 22:21:01
En Veolia schept weer verwarring omdat ze een aantal van hun gehuurde V's van zwarte cabineramen hebben voorzien... :P
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Bob R. op 22 July 2007, 08:54:08
De plan V is eerder en op een andere manier gerenoveerd.
Bij de plan V besloot men eerder de zijruiten dicht te schilderen en koos men dus (heel eenvoudig) voor geel. De plan T is in zijn geheel anders gerenoveerd (veel ingrijpender) zo kregen de vooruiten oogschaduw en werd het interieur voorzien van nieuwe banken in een andere opstelling (volgens onderzoek van de ns willen passagiers liever niet tegenover elkaar zitten  ???)

Dat de zijruitjes dicht moesten heeft er mee te maken dat de machinist uitsluitend recht voorruit mag kijken en niet afgeleid mag worden. Als hij (of zij) op het verkeerde moment opzij kijkt kan hij (of zij) een sein missen.
Bij bijna al het materieel zijn er geen zijruiten meer waar de machinist tijdens het rijden doorheen kan kijken.

(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/ygp4EFC2.jpg)
en om zon tegen te houden heb je zonneschermpjes
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Ries op 22 July 2007, 10:28:50
Bij mijn weten, zijn die zijruitjes dicht gemaakt om het glas oppervlak te verminderen en zo te proberen de cabine temperatuur te laten dalen.
Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Bob R. op 22 July 2007, 11:02:16
Je hebt gelijk  :-[, ik lees net in electrische treinen in Nederland:

In het kader van de hittebestrijding, werden in de zomer van 1996 de buitenste ruitjes vervangen door gele, polyester platen. Naar verwachting zullen de 8/900'en vanaf 1997 van aircondtioning worden voorzien. de 400'en zijn al te oud voor zo'n behandeling.

Ik zat er dus naast (was mij ooit verteld door een insider  :-|)

Voor de rest was het gewoon een ander "design" 

Titel: Re: Plan V en T
Bericht door: Ries op 22 July 2007, 11:49:07
Alles wat nu rijdt aan materieel  bij NSR heeft een, matig/goed/zeer goed werkende airco of ventilatie systeem, afhankelijk van het materieel type.