BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 21 September 2013, 10:37:57
-
Onderstaande foto's heb ik al eens gepost in het draadje Onlangs gespot - gefotografeerd, maar ik kom er niet helemaal uit om welk type materieel het nu precies gaat. Jullie hulp is dus welkom.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_1443_zpsf5463720.jpg)
Allereerst dit blauw/witte rijtuig, voorzien van klinknagels en een tap toelopende kop. Op een van de draaistellen vond ik een plaatje met het nummer P.O. 6070. Het nummer op de zijwand is Z(R)B(Z) 24115, waarbij de letters tussen haakjes de verwijderd(?)/vervaagd(?) zijn.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_1445_zps6530f53e.jpg)
Dit groene stuurstandrijtuig heeft geen nummer op de zijwand. Wel een plaatje onder een van de toegangdeuren met het nummer P.O. 23539. De fabrieksplaat vermeld: Societe Industrielle de Baglan / Ateliers de Bordeaux / 1936.
Volgens een A4-tje op het rijtuig gaat het om:
Ensemble B-Caisse
Z4100
ref: P.O./23539/2Z AB10 SYP
lengte 21,85 m
gewicht: 31,5 t
Aanvankelijk dacht ik dat het blauw/witte-rijtuig afkomstig was uit een treinstel type Z4100 en het groene rijtuig van het type Talbot. Maar de gegevens op het A4-tje doen me twijfelen. En ik weet niet of er Talbot-rijtuigen zonder klinknagels zijn geweest.
Wie kan meer vertellen?
Martijn
-
Het doet me denken aan Belgische M1-rijtuigen. Al heb ik geen gelijkend rijtuig kunnen vinden. Het meest gelijkend dat op de blauw/witte lijkt, is de M1 B 42.005 van het Stoomcentrum Maldegem.
Groetjes,
Emiel
-
Het zouden volgens die omschrijving delen van Z4100-treinstellen zijn, dat lijkt aardig te kloppen als ik wat plaatjes van die dingen opscharrel...
https://picasaweb.google.com/lh/photo/pPQOXRYDKhU8o3KRJKss_9MTjNZETYmyPJy0liipFm0
http://forum.activitysimulatorworld.net/viewtopic.php?f=6&t=9417&start=15
http://le-forum-du-n.forumotions.net/t3746-toulouse-dans-les-annees-80
wel gaaf hoe materieel van de generatie blokkendoos nog in allerlei hippe kleuren gereden heeft trouwens!
-
@Emiel_nl: Een Belgisch M1-rijtuig is het zeker niet. Zie onderstaande foto van een M1-rijtuig van de Stoomtrein Dendermonde Puurs ter vergelijk.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2012_0862_zps5cc17149.jpg)
@Floris Dilz: Ik geloof niet dat het in beide gevallen gaat om bakken van een Z4100 treinstel. Daarvoor verschillen de beide bakken te veel van elkaar.
Het dak van de bakken van de Z4100 loopt aan de uiteinden iets naar beneden. Ook de zijwanden lopen op de einden iets naar binnen. Dat komt overeen met het blauw/witte rijtuig op de foto. Deze rijtuigbak heeft alle kenmerken van de Z4100, dus dat geloof ik wel.
Het groene rijtuig is het probleem. Dat heeft bij de toegangsdeuren àlleen twee stangen aan weerszijden. Dat komt overeen met de talbot-rijtuigen. Verder geen dak of zijwand dat aan de einden naar binnen knikt. De draaistellen en uitvoering van de treden wijken wel af, maar dat zou nog een aanpassing kunnen dijn die later is doorgevoerd.
In de tussentijd ook de Encyclopédie des voitures SNCF uit de NVBS-blibliotheek gehaald. Met meer dan 600 bladzijden toch wel een standaardwerk. Helaas kom ik daarmee ook niet tot een finale oordeel. Aanwijzingen blijven dus welkom.
Martijn
-
Martijn
Er is een foto forum in Frankrijk http://histoire.trains-en-vadrouille.com/ misschien dat je daar iets kunt vinden of vragen ?
Gr. Bert
-
Goede tip. De vraag heb ik op een ander Frans forum (http://www.forum-train.fr/) uitgezet. Helaas nog geen reactie.
Martijn
-
Martijn,
Toch heeft Floris gelijk, de ZR24100 is een aanhanger van de Z4100 elektrische rijtuigen, serie ZR 24101 to 153. Aan de kopse kant zie je de kabels boven de verbindingsdeur die de stuurstromen doorverbond.
De groene lijkt me aan de hand van de ramen een ZR14100, een stuurstand van de Z4100. Eind 1934 is een laatste serie Z4100 (4181-4187) (met aanhangers en stuurstanden) besteld met 'faces lisses', oftewel gladde wanden, dus zonder de klinknagels. Deze stuurstand komt dus uit die serie. Hier (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/Z4100/banlieuesurPO1975-4100A.jpg) en hier (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/Z4100/Z_4185.jpg) zie je als tweede rijtuig een 14100
Dirkjan
-
Volgens de website van de Chemin de Fer Touristique du Haut Quercy (http://www.trainduhautquercy.info/start/cfthqf.html) is dat blauwe rijtuig in ieder geval een Talbot. Helaas wordt er niet veel meer over vermeld dat je al niet wist.
-
@Dirkjan: Hmm dat zou wel een de verklaring kunnen zijn. Dat ook het groene rijtuig uit een treinstel afkomstig is en dan uit de serie zonder klinknagels. Overigens laten de foto's waarnaar je linkt die wagens zien met een recht eindigend dak en zijwand. Dat komt dus overeen met het groene rijtuig. Is gelijk ook de verklaring waarom ik de wagen niet vond in het rijtuigboek.
Tijd om een het boekje Le materiel moteur de la SNCF uit de NVBS-bibliotheek te gaan inzien.
@Jeroen: de website van de Chemin de Fer Touristique du Haut Quercy had ik voor m'n vakantie als eens doorgezocht om te zien wat voor materieel deze club had. Geeft wat betreft de rijtuigen niet echt veel informatie. Op de pagina Voitures Talbot zijn als je goed kijkt twee rijtuigen in het blauw/wit te zien. Dat zijn de beide rijtuigen waar mijn vraag over gaat. Volgens de website dus beide type Talbot terwijl de informatie op het rijtuig stelt dat het om een Z4100 gaat.
Martijn
-
.. nog ff doorzoeken, je zoektocht levert namelijk hele fraaie Franse linkjes op ;)
-
Over leuke linkjes gesproken. Deze zijn dan ook de moeite waard om door te geven:
http://www.tvnp.fr/ en de opvolger daarvan http://www.tvnp.fr/pff
Martijn
-
linkjes kun je krijgen
Veel info over de treinstellen van de sncf heb ik hier (http://www.portail-trains.com/resultat-recherche-magazine/widgetsearchmagazine-476-hsc03-l-art-de-composer-les-trains-d-automotrices.html#menu_centre) uit gehaald, met veel foto's van de Z4100
Ik zag vorige week in frankrijk ook deze (http://letrain.fr/le-train/Produit/1538/95/le-train/encyclopedies/encyclopedie-du-materiel-moteur-de-la-sncf/les-automotrices-a-courant-continu-1500v) liggen, maar dat werd me ff te hardcore :P
dirkjan
-
Nog een linkje dat ik jullie niet wil onthouden: klik (http://www.cparama.com/forum/automotrice-electrique-t3269-20.html). Is een forum over prentbriefkaarten, maar deze postings gaan over oude Franse elektrische motorrijtuigen.
Martijn
-
mooi, die eerste serie, lijkt wel de evolutie van een blokken doos, en die kortere komen uiteindelijk op de voorloper vsan de NS 1100 uit lijkt het wel.