BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: René 4312 op 21 September 2013, 00:18:47

Titel: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 21 September 2013, 00:18:47
Maassluis, eind jaren 60:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/74_Key_en_Kramer1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/74_Key_en_Kramer1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/75_Key_en_Kramer1201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/75_Key_en_Kramer1201.jpg)

Dit is het idee voor de module, een laad/losplaats voor de buizentreinen, maar het wordt helemaal geen kopie van Maassluis, maar een eigen interpretatie, vandaar het vraagteken in de titel.
De buizen werden met kranen gelost en op aanhangers geladen welke met traktoren verder vervoerd werden.

Het plan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet1.jpg)

Station Maassluis heeft opeens geen eilandperron meer, dit gaat echt niet lukken op zo'n klein stukje. Spoor 1 en 2 zijn de doorgaande sporen.
Spoor 3 stopt in de BB en hier komen lege rongenwagens op te staan, misschien nog een paar (half) beladen misschien nog een 2400 ervoor.
Op spoor 4 komen ook rongenwagens, bijna nog helemaal beladen met buizen, preisertjes die bezig zijn de sjorringen los te halen, rongen op de grond.
Nr. 5 is de aansluiting naar spoor 4 en ver achter de BB naar de hoofdbaan (in gedachten dan). Op spoor 6 staat een sik te wachten voor eventuele assistentie.

Tussen spoor 3 en 4 een aantal kranen voor het lossen van de buizen en dan het transport naar de loods (om spoor 4 heen), wat eigenlijk alleen een afdak wordt met zo'n ouderwets dak van asbest met een loopkat eronder om de buizen te lossen van de aanhangers en op te slaan.
In de tekening staat Piko rails, maar dit kan nog van alles worden, flex of wat dan ook. Verder zit ik nog te denken aan een uitrijsein op na perron 2, met IR detectie.

Graag opbouwende en afbrekende kritiek!
Ow ja, Wat voor materieel gaat er op de complete baan ronrijden? Komt er ook een buizentrein bij?  :D
René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hendrik Jan op 21 September 2013, 11:47:35
Als jij een buizentrein wilt, moet dat kunnen.
Welkom bij het Modulistengenootschap.

Misschien zou een eilandperron kunnen, als je de sporen in de black box weer bijeenbrengt?
Hoe je dan de BB moet camoufleren is weer een ander verhaal.
Verder een leuk thema!

veel bouwplezier
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Martin Welberg op 21 September 2013, 12:07:22
Praktische vraag René, kom je met je wissels weg in de BB op pakweg 30cm  ???
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 21 September 2013, 13:01:50
Het wordt statisch, oftewel de sporen lopen dood in de BB.

René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Mudhen op 21 September 2013, 14:34:35
Leuk ontwerp! Maar moet het voorste spoor niet op zo'n 175mm [of wat je daarbij/af kan halen met een flauwe slinger in 30cm BB] van de publiekszijde liggen?
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 21 September 2013, 17:32:11
Plaatjes komen mij wel erg bekend voor............
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 21 September 2013, 21:11:47
@Mudhen: wordt nog even vogelen inderdaad, alles moet waarschijnlijk nog wat verder naar achter.

@Sobat: Tja, ze staan ook op sleutelspoor. (met mijn naam erbij  ;))
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 21 September 2013, 23:15:18
Die is daar duidelijk anders ???

Sorry mannen ik ben helemaal verkeerd bezig. Goed lezen en opletten is ook een vak :'(
Plaatjes kwamen en komen mij zeer bekent voor, maar ik las er de verkeerde naam bij. Sorry voor Mudhen dat ik per abuis zijn naam onder de foto zag staan, en sorry naar Rene voor de verwarring. :'(
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 17:14:34
Sleutelspoor (http://www.sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn%2001c.html) derde en vierde foto?

Ik heb ook foto's van sleutelspoor geplukt en in mijn fotomap op de computer staan, maar volgens mij heb ik echt mijn eigen foto's geupload.

René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2013, 19:47:46
zie de tweede posting hier boven. SK
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 20:39:17
Geen probleem! (Of wilde je weer een beetje extra reclame voor sleutelspoor (http://sleutelspoor.nl)?  ;D)

René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2013, 21:16:08
 ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 21:21:08
En nog veel plezier en nog veel meer foto's vanuit Colorado Springs! Indrukwekkende serie van de firefighters!
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 21:51:56
Rongenwagen uit de vitrine geplukt, buisje styreen verzaagd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0708_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0708_2.jpg)

De buizen moeten natuurlijk netjes gestapeld zijn en mogen de rongen niet raken, dus moeten er nog keggen gemaakt worden. Dinsdag ben ik op kantoor en kan ik nog een plaatje styreen onder de laser leggen. Ik heb een a4-tje volgeplakt met deze vormen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bak_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bak_1.jpg)

Eéntje voor op de bodem van de wagon en één voor bovenop de eerste rij buizen. Ik denk 3 per rongenwagen. Nog even kijken of ik er 2 of 3 op elkaar plak, ik heb styreen van 1,5 mm dik.
Nu weet ik niet of er kappen over de uiteinden van de buizen geschoven waren of dat alleen de uiteinden afgeplakt werden, nog even uitzoeken. De sjorringen maak ik denk ik van zelfklevend vinyl, kan ik uitsnijden op kantoor, ik print ze denk ik in een donkere zandkleur. (Zal voor de baas een productief dagje worden!  :D)

Via sleutelspoor (http://sleutelspoor.nl) (Dank je Hans) te weten gekomen dat de kraanwagens van Coles zijn, hierdoor ook al wat detailfoto's gevonden. Zal wel zelfbouw moeten worden.

René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2013, 22:31:51
 ;D
De koppen van de pijpen waren open en niet van een coating voorzien. Op dat punt moesten zij immers aan elkaar gelast worden!! In het veld komt dat neer op schoonslijpen van het materiaal. Dus waarom zal je dat in de fabriek behandelen. Het afwerken van binnen en buiten mantel gebeurde terplaatse in het veld (je weet wel onder zo"n tentje)
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 22:39:03
Kijk, dat scheelt weer een hoop werk, alleen de bramen van het zagen even weghalen!
Maar op de foto's zie je wel een zwarte rand, inderdaad niet helemaal aan het uiteinde van de buis, wat was dat dan?

René.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2013, 22:41:38
Daar heb ik het over. dat is het randje roest waar gelast moet worden. Uiteraard is dat zo klein mogelijk gehouden
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: René 4312 op 22 September 2013, 22:42:55
Kijk, nu snap ik hem ook!

En het is dus niet zwart maar roestbruin.

Dank je.
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Jan-Peter op 23 September 2013, 02:01:20
Pijpen enzo  ;D

Onderwater pijpleidingen worden gemaakt van stukken pijp die de lengte van 11.6m hebben. Dit luisterd redelijk nauw omdat de afstand tussen de tensioners (http://www.westech.com/linear.htm) (trekkracht houders) aanboord een vaste afstand hebben (een meervoud van 11.6m).
Voor de eerste tensioner heb je normaal gesproken lasstation 1, tensioner 2, lasstation 2, tensioner 3 en dan of het laatste lasstation of het NDT (non destructive testing; las testen met geluid of een radioactieve bron) locatie. Bij elk las station worden er een of twee las ringen van buiten en een\twee van binnen gemaakt.
Een las tussen twee stukken pijp bestaat dan dus uit minimaal 8 lassen die opelkaar liggen.

Pijpstukken worden buiten deze las gebieden (+_ 40cm) gecoat met folie/teer (lijkt op de bekende brandlappen voor het dak). Moet er gas door heen, dan zit er nog een beton laag (http://www.oilandgaseurasia.com/en/tech_trend/new-method-designed-ballasting-subsea-oil-and-gas-pipelines) omheen. Pijpleidingen die gas vervoeren zijn normaal gesproken lichter dan water, en drijven.

De uiteindes worden zoals gemeld vaak kaal gehouden, maar worden afgeschermd met een plastic kap. Deze kap heeft twee doelen.
1. Overvloedig corrosie van de binnenzijde tijdens het transport van fabriek naar legplek voorkomen.
2. Snelle check op de rondheid van de buis (transportschade etc).

Ondanks dat het verbindingsoppervlak schoon wordt gemaakt, is een schone binnen kant makelijker te lassen. Zeker omdat je niet kan zien (tot de NDT) of de lasrobot (http://janpeter.blacquiere.nl/Pictures/Castoro8/First_welding_station_1.jpg) op de juiste plek het juiste werk doet.
De buis uiteinden moeten 'perfect' rond zijn, anders zijn ze niet (kwalitatief niet) aan elkaar te lassen.

Vlak voordat de buis het schip verlaat, wordt de plek die is gelast, beschermd met folie, foam, teer etc.

Boven geschetste methode (s-lay) kan worden toegepast op het land (dan geen schip natuurlijk maar lasrupsvoertuigen) en op zee, mits niet te diep (tot 150m).  Voor het wat betere pijpwerk naar grotere dieptes is de j-lay de methode, maar dan ga ik te lang off-topic.

Dus een pijp ziet er als volgt uit: 11.6m lang. Een plastic coating eventueel aangevuld met een betonnen mantel. De eerste 40cm kaal, met een blauwe, rode of gele bescherm kap.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Titel: Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
Bericht door: Mudhen op 23 September 2013, 07:57:43
Jan-Peter Piper (http://m.youtube.com/watch?v=oo5-74dWGS0)!  :) ;D 8)