BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: ex-DR V100 op 19 September 2013, 17:23:53
-
Zat alvast in de tv -gids van volgende week te bladeren en mijn oog viel op de aflevering van Andere Tijden a.s. zondag 22 september. Deze gaat over de opkomst en ondergang van de nederlandse treinbouw. Zie ook hun site: http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden.html
Gr, Marc
-
Andere tijden is het enigste programma wat ik altijd (probeer) te kijken.
Maar goede tip (y)
-
Vanavond om 21.20 uur op Nederland 2.
Voor meer info: http://www.tvgids.nl/programma/15159193/Andere_Tijden/
Groet, Kees
-
Dat was een fraaie documentaire! (y) (y)
Voor het die het niet gezien hebben en beschikking hebben over Uitzending gemist: een aanrader!
Jeroen
-
Zeker fraai! En een voor mij volstrekt nieuw perspectief op de Argentijnse order: 'Werkspoor heeft zich volgevreten aan de Argentijnse order en heeft daardoor de relatie met NS verwaarloosd'.
De waarheid is natuurlijk veel complexer. Een bedrijf dat zo afhankelijk is van het nationale railvervoer is zeer gevoelig voor schommelingen in vraag. Elk land in west europa had zijn eigen spoorwegindustrie om te beschermen en veel daarvan was natuurlijk verouderd. Zonder de tweede wereldoorlog was de fabriek wellicht eind jaren vijftig al opgedoekt geweest. Wie zal het zeggen?
Maar terug naar onze tijden: een mooi document! (y)
Paul
-
Bijzonder genoten van deze uitzending.
Idd die argentijnse order (oorzaak en gevolg)had ik even gemist. Maar evengoed staan/stonden onze achtereenvolgende regeringen niet vooraan bij het behouden van onze kernindustrieen. ( Fokker, Tata steel, NDSM, etc etc)
-
De waarheid is natuurlijk veel complexer. Een bedrijf dat zo afhankelijk is van het nationale railvervoer is zeer gevoelig voor schommelingen in vraag.
Dat is ook zo Paul, maar NS heeft in die jaren toch genoeg materieel besteld. Als dat allemaal bij Werkspoor geplaatst zou zijn:
Plan V nrs. 841-965
SGM
ICM-0 met doorontwikkeling naar vervolgseries ICM en ICR
DH-1 en 2
1600
en dat in een periode van 10 jaar.
Helaas is het anders gelopen en is het te hopen dat onze diensteneconomie binnen afzienbare tijd toch ook weer uit het slob getrokken kan worden.....
Jeroen
-
En het is niet alleen het industriebeleid geweest dat Werkspoor de das om heeft gedaan. Wat dacht je van het 'autovolgend' mobiliteitsbeleid dat tot diep in de jaren zeventig dominant is geweest. Werkspoor heeft ook heel veel trams gebouwd. Stel je voor dat de interregionale tramnetwerken, de NZH voorop, niet opgedoekt waren, maar gemoderniseerd en geintensiveerd. Dat had nogal wat uitgemaakt voor de vraag.
Overigens is het voor een groot land als Duitsland met een enorme binnenlandse vraag veel eenvoudiger om de maakindustrie vast te houden dan in Nederland, maar dat terzijde...
Paul
-
Als dat allemaal bij Werkspoor geplaatst zou zijn:
Als, als, als...
Mooie, docu in elk geval. Je voelt de trots van de oud-werknemers. Zeker bij de stewardess van de TEE (met de fraaie uitspraak van ´restaurant´... :) ). En wat Oudendal zegt, ze hadden er vermoedelijk beter aan gedaan de Argentijnse order te spreiden om zo ook andere klanten te kunnen binnen halen. Dat had geen enkel probleem moeten zijn als Werkspoor inderdaad de grootste rijtuigfabriek van Europa was.
Maar goed, gelukkig hebben we de 1200´den nog ;D
Eelco
-
@ Paul de Goede
Paul, ik begreep van een Duitse hobbyvriend dat Bombardier inmiddels ook de fabriek van Talbot te Aken gesloten heeft. Ook bij onze Oosterburen worden derhalve saneringen doorgevoerd. Maar het blijft jammer dat stapsgewijs de maakindustrie uit ons land wegvloeit.
Rob
-
Ik vond het ook interessant om te zien, zeker met de beelden van toen erbij. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder een bruine 1200 (met blauwe rijtuigen aan de haak) door het beeld heb zien rijden. Voor een liefhebber van het 'pre-vishaak'-tijdperk van de spoorwegen in Nederland in het algemeen en de 1200'n in het bijzonder prachtig om te zien!
Terecht dat men het ook had over kennis en kunde bij het personeel van Werkspoor. Gelukkig zijn de Beelen de revue maar niet gepasseerd...(iedereen maakt wel eens een fout, hè, we zijn net mensen allemaal...).
Het mooiste beeld hadden ze in mijn ogen bewaard voor het laatst waar de 1251 naast de stilstaande ('uitgerangeerde') Fyra-treinstellen wordt gerangeerd. Prachtig beeld, maar wel met een trieste bijsmaak...
Groet,
Hans.
-
Ach, als we over de foutjes van Werkspoor gaan beginnen, dan zijn de 2600´den nog maar het topje van de ijsberg hoor... ;)
Grappig dat Oudendal zo misprijzend over de ontwerpsters van de TEE spreekt ;D
-
Prachtige documentaire over Werkspoor. Maar er waren meerdere fabrikanten zoals Allan. Heeft niets met werkspoor te maken. Maar het had wellicht leuk geweest dit ook te vermelden in de documentaire. Echter heb ik alleen maar lof over deze docu. Tja over de Fyra, hadden we ze inderdaad nog maar bij Werkspoor kunnen bestellen. (Mijmer) Geen garantie voor succes. Ervaring hadden ze wel, dus minder kans op fouten.
-
Tsja, maar Allan en Beijnes gingen reeds eerder over de kop. En Werkspoor was uiteraard de grootste.
-
Plan V nrs. 841-965
SGM
ICM-0 met doorontwikkeling naar vervolgseries ICM en ICR
DH-1 en 2
1600
en dat in een periode van 10 jaar.
De 1600 en DH-1 / DH-2 waren 'toonbank' spul dat met wat aanpassingen voor NS geschikt is gemaakt, daar had Werkspoor nooit tegenop kunnen bieden. En beiden waren in een tijd dat juist iedere cent telde.
-
Maar goed, gelukkig hebben we de 1200´den nog
Een amerikaanse machine van Baldwin / Westinghouse ;)
-
Hallo,
Nog bedankt voor de tip (y)
Nooit geweten dat Werkspoor de TEE gebouwd heeft, ook dat er maar vijf treinstellen zijn gebouwd.
Ja, de maakindustrie heeft Nederland verlaten, Fokker weg, Hoogovens is er nog wel maar verpatst aan Tata Steel. Hier in Groningen hebben we Aldel nog...maar kan niet uit door de hoge energieprijzen in Nederland. Terwijl een paar kilometer verderop, in de provincie, het gas uit de grond spuit...
Zo, genoeg gezeurd, terug naar de treintjes ;D
Groet, Roelof
-
Tja over de Fyra, hadden we ze inderdaad nog maar bij Werkspoor kunnen bestellen.
Ik ben in 1996 nog op het vm. Werkspoor terrein in Amsterdam geweest. Dat heette toen al Stork, en ze waren daar bezig voor een project bij ons bedrijf.
Maar er werden daar toen (in licentie) volop complete draaistellen voor de TGV gemaakt. Zo lang is dat nu ook weer niet geleden.
-
En Fokker is voor een deel opgegaan in Stork Aviations, maken onder andere spul voor Airbus en de JSF....
-
Ik heb de documentaire nog niet gezien, maar hadden ze het nog over de verplaatsing van werkgelegenheid richting Aken ten behoeve van voormalig mijnwerkers? Met Talbot was afgesproken dat ze daar een grote groep Nederlanders in dienst zouden nemen en bij mijn weten hebben ze zich daar keurig aan gehouden. Het waren de jaren dat verplaatsing van werkgelegenheid naar Limburg of Groningen beleid was. Toen de beslissing begin jaren zeventig werd genomen was de verwachting dat de geschoolde werknemers van Werkspoor moeiteloos nieuw werk zouden vinden. Dat de heftigste economische crisis sinds de jaren dertig voor de deur stond, kon niemand nog vermoeden.
-
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.
Een amerikaanse machine van Baldwin / Westinghouse ;)
En terecht, want Werkspoor moest je niet zelf laten ontwerpen en bouwen...
-
Ik heb de documentaire ook gezien, vondt het erg interessant, wat mij het meest opviel was dat de bonden er voor hebben gepleit om de Argentijnse order in 1 keer af te werken. En dat na de order een zwart gat ontstond. Het is maar een stuk denk ik van wat er allemaal gespeeld heeft maar was mooi om te zien de de oud werknemers zo trots waren op hun werk.
-
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.
Ah, vreemd. Het klinkt een beetje als een documentaire met veel wijsheid achteraf. :-\
-
Ik vind dat ook een beetje vreemd . Ik hoorde dat al in de jaren 80 dat Werkspoor gesloten was ivm werkgelegenheid voor de ex-mijnwerkers die bij/voor Talbot werkten , zouden gaan werken .
Verder een "leuke" reportage .
gr Jos
-
Ja, de maakindustrie heeft Nederland verlaten, Fokker weg, Hoogovens is er nog wel maar verpatst aan Tata Steel. Hier in Groningen hebben we Aldel nog...maar kan niet uit door de hoge energieprijzen in Nederland. Terwijl een paar kilometer verderop, in de provincie, het gas uit de grond spuit...
Zo, genoeg gezeurd, terug naar de treintjes ;D
Groet, Roelof
we hebben nu een nieuwe treinenfabrikant in Nederland en dat is Artitec
:)
Bert
-
Hallo,
Nog bedankt voor de tip (y)
Nooit geweten dat Werkspoor de TEE gebouwd heeft, ook dat er maar vijf treinstellen zijn gebouwd.<<
Groet, Roelof
Alleen de motorrijtuigen van de DE4, TEE. De midden- en stuurstandrijtuigen waren van Zwitsers komaf.
Maar idd een mooie reportage. Jammer dat zo'n bedrijf, door achteraf aanwijsbare redenen, verloren is gegaan.
Gelukkig zijn er veel door Werkspoor gebouwde materieeltypes bewaard gebleven, van 3737, rijtuigen, alle nog aanwezige Hondekoppen tot de motorPost.
Kennen jullie het boek van De Jong? "De locomotieven van Werkspoor" Hoewel niet geheel foutloos, geeft het wel een mooi beeld van Werkspoors treinen.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_27.jpg)
-
Nou, ik heb het inmiddels ook gezien. Mooie plaatjes, echte mensen, maar er wordt een hoop aan elkaar geknoopt dat toch weinig met elkaar heeft te maken. Gezien hoe weinig jaartallen er worden genoemd? Dat hele Argentijnse gebeuren speelde in de jaren vijftig. Kennelijk voelde NS zich toch niet zo verwaarloosd, want Werkspoor mocht in de jaren zestig gewoon verder met mat '64. NS heeft nooit alleen bij Werkspoor of alleen bij Nederlandse fabrieken besteld. De beslissing in 1971 had echt niks met 'verwaarlozing' in de jaren vijftig te maken. Ook niks met een diensteneconomie trouwens. Dat woord kende niemand nog en de industrie was nog lang niet opgegeven, getuige het RSV-gebeuren in de jaren zeventig. Het was pas die ervaring die de Nederlandse overheid huiverig heeft gemaakt voor industriepolitiek, maar dat was dus tien jaar later.
Het schijnt overigens dat de archieven van na 1952 nog niet voorhanden zijn als ze nog bestaan tenminste. Moet ergens bij Wartsila zijn. ???
Dan ben je afhankelijk van het menselijk geheugen en de onntkoombare neiging van mensen om achteraf een verhaal te construeren.
-
Welke archieven bedoel je? Want Wartsila heeft alleen het SWD (Stork Wertkspoor Diesel) deel van Werkspoor volgens mij want SWD heeft o.a. voor de Sik de motoren gebouwd, diesels wel te verstaan.
Als ik het goed heb zijn dat de Ricardo motoren (type R150 ?)
-
Lagen de andere archieven niet bij het uit Werkspoor voortgekomen Alpha Engineering?
grtz,
Wim
-
Die verplaatsing van werkgelegenheid is niet voorbij gekomen in de uitzending.
En terecht, want Werkspoor moest je niet zelf laten ontwerpen en bouwen...
Nou, volgens mij heeft Werkspoor die dingen niet ontworpen, maar wel (in licentie) grotendeels gebouwd, dus de 1200'en zijn in die zin echt wel Nederlands.
-
Mijn opmerking sloeg op het feit dat Werkspoor die 1200´den inderdaad niet zelf heeft ontworpen maar in licentie heeft gebouwd en dat locs die Werkspoor wel zelf ontwierp, niet echt uitblonken in succes.
-
Hallo, als reactie op de ontwerpers van Werkspoor, zou ik toch ook willen benadrukken dat bij NS producten de NSingenieurs een stevige vinger in de pap wilde hebben. En er dikwijls grote verschillen in inzicht waren.
Groeten Jan
-
Uiteraard, dat was één van de dingen die de serie 2600 tot een mislukking hebben gemaakt.
-
Werkspoor bouwde overigens alleen de TEE locomotieven of moet ik zeggen zesassige motorrijtuigen. De rest is door Zwitserland geleverd. ;) Oeps na het doorlezen van de stukken zie ik dat "Sneek" dit ook al in zijn verhaal zei.
-
Een van de geinterviewde was volgens mij een ingenieur, die vertelde dat hij de 1200'en moest ontwerpen voor 25 jaar en dat erg kort vond. Het zal grotendeels een Amerikaans ontwerp zijn, maar de nederlanders zullen er ook aan meegewerkt hebben, het is niet voor niets een samenwerking. Daarnaast was Heemaf uit Hengelo de hoofd aannemer en die leverde de elektrische installatie. Dus zeggen dat er niks Nederlands aan is, is niet waar.
Groeten Edwin.
-
Ja, nu is die ingenieur eigenlijk degene waarbij ik me het meest afvraag of zijn verhalen nu helemaal kloppen of dat zijn geheugen achteraf het nodige heeft geconstrueerd. Let wel, dit is niet spottend bedoeld, zo werkt het menselijk geheugen nu eenmaal.
-
Mijn opmerking sloeg op het feit dat Werkspoor die 1200´den inderdaad niet zelf heeft ontworpen maar in licentie heeft gebouwd en dat locs die Werkspoor wel zelf ontwierp, niet echt uitblonken in succes.
Het is echt niet klakkeloos nagebouwd; vele zaken moesten (deels) opnieuw ontworpen worden. Te beginnen bij het veel kleinere Nederlandse profiel waaraan het ontwerp moest voldoen. Of de andere spoorbreedte...
-
... Of de andere spoorbreedte...
Leg eens uit, rijden ze in de VS dan alleen op smal- en/of breedspoor? ;)
Dick
-
Spoorwijdte is hetzelfde. Alleen het wielprofiel is in Amerika iets anders.
Alleen de draaistelframes kwamen uit de US, en waarschijnlijk nog onderdelen voor de reminstallatie. De rest is volgens mij allemaal in Nederland geengineerd.
De naam ir. F. Oudendal is toch wel een begrip in spoorwegland. In diverse boeken wordt zijn naam genoemd.
-
Oudendal is een begrip, zeer zeker, maar ook een mens. En dat betekent dat zijn herinneringen niet per definitie hoeven te kloppen.
Eelco