BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HDK op 18 September 2013, 21:46:58

Titel: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 18 September 2013, 21:46:58
Hallo,

Enkele maanden geleden stelde ik hier een baanontwerp voor, maar dat bleek niet direct aan te slaan bij veel forumleden en bij nader inzien was dat terecht.  Gelukkig heb ik dat ontwerp niet beginnen bouwen...
Na vele uren denkwerk ben ik tot een nieuw ontwerp gekomen (deze keer met hoogteverschil gewerkt en eigenlijk een opgevouwen 8 gemaakt).  Dit is ook gebaseerd op een nieuwe lokatie in huis.  Graag jullie reactie.

Wat info over wat ik zoek in mijn modelbaan :

- Tijdvak : interbellum, periode II
- Treinen : lokaal reizigersverkeer en goederen
- Thema : ruraal verkeer met opbouw naar 2e wereldoorlog
- Plaats : Ardennen/Moezel (ik wil zowel Belgisch als DR rijden)
- Schaal : h0
- Spoor : Piko A-gleiss
- Besturing : Digitaal Trix Mobile Station
- Afmeting : 420x130(110) cm
- Ik wil vooral veel rijden en ook wat rangeren

Omderaan rechts zijn er twee sporen voorzien voor aansluiting van een fiddleyard van 4 sporen (1,2m lang) waar ook wat kan gerangeerd worden.  Dit stuk is evenwel altijd te demonteren omdat dat de doorgang in de kamer versperd.
Het dubbel rangeerspoor links is een afvoer van de steengroeve. 
Vermits ik geen schaduw station heb (kan onder de baan geen hoogte reserveren omwille van kasten die moeten bereikbaar blijven) heb ik gekozen voor een draaischijf met lokloods om loks te stationeren.  Wagons zullen elke keer op de baan moeten gezet worden.  Ik realiseer me dat station en lokloods wat overkill zijn tov de grootte van het dorp.
Water, kolen, zand zijn voorzien rond de lokloods. 
Het station heeft drie sporen omdat ik treinen moet kunnen opzij zetten in afwachting van binnenlopen van de rijdende trein.  Dubbel spoor is niet mogelijk/niet mooi op deze beperkte oppervlakte.

Graag jullie reacties/opmerkingen. 

Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_test4_with_turntable.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_test4_with_turntable.jpg)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: NS264 op 18 September 2013, 22:24:37
Hoi,
Ziet er duidelijk uit zo. Valt niets op aan te merken. (y)
Heb je vorige plan waarschijnlijk gemist.

Misschien kun je via je tunnel een uitritje maken om makkelijk treinen misschien een extern schapje op te laten rijden
Het kan heel simpel zijn een schaduwstation.

Gr Koen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 18 September 2013, 22:32:27
@Koen : dank voor je reactie.  Ik heb mijn hoofd ook al gebroken over het feit waar ik volledige treinen kwijt kan, maar het probleem is dat links en rechts net naast de baan er deuren zitten... Bovendien zit ik met de bovenkant van de figuur tegen een schuin dak aan ...  Niet echt een goede ruimte maar het is de enige die ik heb...  En zoals gezegd kan ik onder de baan de ruimte niet versperren ivm ingebouwde kasten.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: NS264 op 18 September 2013, 23:11:08
Zo heel erg is het ook niet om je materiaal met de hand op de rails te zetten. Je zou kunnen volstaan met 1 spoortje langs de muur. dan heb je nog loopruimte. Erboven schappen/vitrine. Optie?

Gr Koen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: tijgernootje op 19 September 2013, 07:49:51
Zie ik het nou goed dat er 2 enkel sporige ovaaltjes liggen die niet aan elkaar zijn gekoppeld ?
Als dat een ja is dan kan een loc van het buitenste spoor dus nooit bij de draaischijf komen  ???  ::)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: dh3201 op 19 September 2013, 09:40:02
Volgens mij zie jij het viaduct rechtsboven over het hoofd waar de binnen- en buitenbaan elkaar kruisen en dus op elkaar overgaan.
Dat komt ook overeen met de in de inleiding besproken opgevouwen 8.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: SBBcargo op 19 September 2013, 10:15:26
Floris heeft weer eens teveel nootjes gegeten  ;D ;D
Marius
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: Pjedro op 19 September 2013, 17:10:58
Dat moeten dan wel hele rare nootjes zijn.
Misschien werkt een brilletje ook wel in zijn voordeel.

Ik vind het een erg leuk ontwerp. Heb ook even zitten turen naar een oplossing voor een schaduw station, maar dat is niet zo eenvoudig.

Succes met bouwen,

met vriendelijke groet,
Peter
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: tijgernootje op 19 September 2013, 18:25:37
Floris heeft weer eens teveel nootjes gegeten  ;D ;D
Marius

Dat moeten dan wel hele rare nootjes zijn.
Misschien werkt een brilletje ook wel in zijn voordeel.

met vriendelijke groet,
Peter
Nee dat waren geen nootjes,maar wel het effect van vroeg opstaan en dan trachten alls goed te zien op een redelijk kleine tekening   :-[
bril is voorlopig ook nog nergens goed voor of t moet een zonnebril wezen  ;D

Nu dus blijkt dat ik nog niet echt wakker was zie ik er verder even geen problemen mee  (y)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: NS264 op 19 September 2013, 23:24:19
Ik denk dat we het 2e ovaal als neventraject moeten zien voor meer rijlengte, en dat het depot ietsjes hoger ligt en de achterste lijn over een viaduct, ofzoiets.

Gr Koen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 20 September 2013, 13:02:45
Hallo,

Dank voor de reacties.
Misschien maakt bijgevoegd plaatje het allemaal wat duidelijker...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot_2.jpg)

Het enige waar ik nog over twijfel is om eventueel een schaduwstation te maken achter een helling in het terrein tegen de achterkant van de baan.  Dus op het zelfde niveau als de voorkant (scenery over de ganse achterkant is dan verhoogd).  Voordeel is natuurlijk het hebben van een schaduwstation, maar ook dat ik dan een dubbelspoor opstelling kan maken met een station vooraan en de draaischijf/lokloods bijv rechts.  Bovendien verberg je het feit dat treinen in een ovaal rijden.  Nadeel is dat er dan weinig plaats over is voor andere rangeermogelijkheden en ook dat je weinig met niveauverschillen in de baan kan werken (bijv viaducten zijn dan uitgelsoten...).  Ik werk eht wel nog even uit op de pc ...  Sta alvast open voor opmerkingen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: De Stoker op 20 September 2013, 13:17:38
misschien dat je als schaduwstation in de tunnel rechts een bocht wissel kunt leggen zodat je daar een dubbelspoor krijgt. Nadeel is wel dat je de toegang tot je fiddleyard beperkt doordat je 1 van die twee sporen een treinstel zou gaan stallen.

Mooi plan voor de rest met relatief veel rijlengte (2x8  ;D)

Ik heb het eerste draadje ook gemist geloof ik  ???
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 20 September 2013, 13:55:17
Ik heb het eerste draadje ook gemist geloof ik  ???

Eerste ontwerp vind je hier .... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51556.0.html
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 04 October 2013, 23:05:07
Nog suggesties, reacties ?  Ik sta op het punt om het houtwerk te beginnen ;-) Een maal, twee maal, .... LOL
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: NS264 op 05 October 2013, 21:36:13
Hoooo, stop.

Geintje, ga lekker bouwen. Als je zaken tegenkomt, waar je niet uitkomt dan zien we wel weer.

Gr Koen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: tijgernootje op 06 October 2013, 11:02:56
Bovenstaande lijkt me een strak plan,op het ho stop deel na dan  ;D  ;)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: Wim1969 op 06 October 2013, 11:19:22
lek plan om mee te rijden ect, toch een opmerking, ik zou het depot en het goederenspoortje wat daarachter ligt vanaf het station ontsluiten, dat is qua opzet logischer. Die groeve aan de achterkant helemaal ok.

succes/plezier met de opbouw ;)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 07 October 2013, 20:41:43
@wim1969 : reden om achteraan aan te sluiten ipv vanaf het station is praktisch... De binnenbaan die tussen het station en het depot ligt is verhoogd. Dat komt nl omdat dat spoor vanaf de brug komt rechtsboven.
Hans
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: bosje77 op 06 November 2013, 17:24:53
Nou Hans dit ziet er goed uit en ik denk dat de br13 daar een mooi baantje over kan rijden en goed ingereden worden  (y)
Ik blijf dit zeker even volgen gezien het tydperk  ;D
Gr. Robin
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: tothebeach op 06 November 2013, 17:44:33
Het enige waar ik nog over twijfel is om eventueel een schaduwstation te maken achter een helling in het terrein tegen de achterkant van de baan.  Dus op het zelfde niveau als de voorkant (scenery over de ganse achterkant is dan verhoogd). 
Lijkt me geen slecht idee. Als er nu een trein uit het station vertrekt, mag je het hele rondje zitten wachten totdat dezelfde trein weer terug is in het station. Pas dan kan de tegentrein vertrekken. Een leeg station heb je dus nooit.
Door op het niveau 0, in de tunnel rechts en links een wissel te leggen dat 1 spoor vormt onder het stijgende spoor, snij je jezelf ook niet al te hard in je rangeermogelijkheden (zie stippellijntje). Leg je aan dat spoor nog enkele wissels, dan heb je een klein schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_test4_with_turntable_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_test4_with_turntable_1.jpg)

De aansluiting naar buiten toe, zou dan ook via dit schaduwstation kunnen lopen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 10 December 2013, 17:25:52
Allen,
Dank voor je goeie raad.  Ik heb mijn plan enigszins aangepast en heb nu ook een schaduwspoor waar ik een trein kan laten wachten, zodat er twee treinen tegelijk op de baan kunnen rijden.  Ook heb ik de layout daardoor kunnen vereenvoudigen.
Zaterdag begin ik aan de onderbouw !  Wish me luck ;-)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/definitief4.jpg)
Hans
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 10 December 2013, 17:35:23

Hierbij een 3D view.
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2.jpg)
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: Sneeuwtrein op 10 December 2013, 21:39:12
Ik heb nog nooit een spoorweg voor het station zien liggen, maar behalve dat en een beetje veel sporen heeft het veel diversiteit waardoor het op zich een mooi plan is.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 10 December 2013, 22:38:58
Beste Sneeuwtrein,
Ik heb dat ook nog nooit gezien, maar ik permitteer me daar wat "dichterlijke vrijheid". Ik heb oplossingen gezocht voor de dubbelgevouwen 8, maar zonder succes.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: Sneeuwtrein op 10 December 2013, 23:09:05
Heb je al eens gekeken of je het spoor niet naar boven kan laten lopen net na de weg voor het station ipv direct na de bocht? Hierdoor zal wel 130978 wegvallen.
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 12 December 2013, 14:33:44
Hallo,
Morgen is D-Day !  Eerste gezaag, geboor en geschroef voor de onderbouw.  Tot middernacht zijn last-minute commentaar, suggesties en raad welkom ...
Hans
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: tothebeach op 12 December 2013, 17:27:14
Start een bouwdraadje, zou ik zeggen ;)
Succes met het houtwerk.

Groet,
Michel
Titel: Re: Eerste baan : nieuw ontwerp
Bericht door: HDK op 14 December 2013, 14:48:37
Start een bouwdraadje, zou ik zeggen ;)
Succes met het houtwerk.

Groet,
Michel

En ziehier het bouwdraadje wat ik gestart ben : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56027.new.html#new
Eerste foto is online ;-)