BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: fissy op 20 July 2007, 21:44:44
-
Hallo,
ich möchte mich erkundigen, ob die reeks 18 der SNCB/NMBS auch in den Niederlanden im Einsatz war. Ich verfolge seit längerem die Entwicklungen dieser interessanten Lok im Modell von LS Models.
Diese Loks kamen auch bis Köln, gab es auch Einsätze in NL?
Gruß
Bernd
-
Nee, net zomin als de CC 40100 (op die ene afscheidsrit van de COPEF na dan ;D). De treinen Paris - Amsterdam werden weliswaar met deze machines gereden, maar slechts op het traject Paris - Brussel. Tussen Brussel en Amsterdam werden voornamelijk locs van de reeksen 15 en 25.5 ingezet.
-
Waarom eigenlijk?
In 1989, toen een vriend en ik naar Parijs gingen, hing er... iets voor de trein die we volgens mij in Breda namen. Net over de grens ging die stuk en moesten ze er een diesel voor zetten. Kostte een uurtje of zo, dan verder naar Brussel en de lokwissel. In Gare du Nord zag ik de tractie, een reeks 18 of een CC 40100 en ik herinner me wat een geweldig grote machine dat was, vooral ook omdat je in Frankrijk een stuk lager op het perron staat dan in Nederland.
Ze konden onder 1.5kV rijden, was het het gebruikelijke geneuzel over toelating op het net?
- Peter
-
Geen ATB, naar ik meen. ;)
-
Het had wel met toelating te maken. wat dat type niet kreeg maar de Reeks 15 had ook geen ATB, daarom mochten die vanaf 1987 niet meer door nederland heen rijden.
Groetjes Michiel
-
Wat ik begrepen heb (maar dat is niet zo erg hard, dus ik sta open voor tegenbewijs) is dat de NS indertijd de machines op hun net verboden hebben omdat ze zo vreselijk gecompliceerd waren en men hun storingsgevoeligheid vreesde. Uiteraard hadden ze ook geen ATB, maar dat werd pas een issue toen de machines al een tijd lang rondreden. Overigens zijn bij de CC 40100 op een gegeven moment de installaties voor 1500 V en 15 kV verwijderd, waarmee de locs de facto bicourant werden.
-
Wesley, dat zou zo maar eens kunnen kloppen, volgensmij heb als eens eerder gehoord/gelezen.
Groetjes Michiel
-
Hallo
Omdat LS eindelijk m'n sncb 1502 (IVa) heeft uitgeleverd, (y) ben ik weer eens een paar uurtjes aan het goochelen geweest naar informatie ::) :-\
Maar toen vroeg ik mij af waarom de SNCF CC401** nooit (of misschien sporadisch) in Nederland is geweest ::)
Ik heb me suf gegoogeld maar geen afdoende info kunnen vinden ???
-
Ik heb me precies hetzelfde afgevraagd! Het hele idee van de CC40100'en was het vermijden van dure locwissels aan de grens.
En de NMBS / SNCB had er in principe locpersoneel voor, gezien hun reeks 1800 - ik neem aan dat die qua bediening hetzelfde was (maar ja, mijn aannames hebben er vaker totaal naast gezeten). Rest alleen nog opleiding van Nederlandse machinsten.
Wel is het zo dat met zo'n uitgebreide omloop er meer exemplaren van hadden moeten zijn. Misschien dat ooit een SNCF/NMBS/NS - pool het idee was? Zo ja waarom is dat dan niet doorgegaan...
Een andere vraag - die misschien de eerste ook beantwoordt - is waarom de SNCF deze locs nooit voor diensten tussen hun eigen verschillende spanningsnetten heeft gebruikt.
-
In ieder geval sporadisch (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=101282&nseq=0)
nog één (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=82955) (zelfde lok, zelfde datum)
Oh, hier (http://lb.wikipedia.org/wiki/CC_40100_(SNCF)) haal ik uit dat voor Nederland ze geen autorisatie hadden, maar de reden daar weer achter staat er niet bij. (Artikel is in Luxemburgs, sorry)
-
Dat is de enige keer geweest.
-
In Roosendaal mochten ze inderdaad komen.
Als ik het me goed herinner was de reden waarom ze niet verder kwamen dan de grens het feit dat de stoomafnemers voor 1500 V= geen blokkeerinrichting bezaten.
De Oude Lijn kent (kende toen) nog een of een paar beweegbare bruggen zonder bovenleiding.
Stroomafnemers zonder automatische blokkeerinrichting schieten dan hoog de lucht in en leiden hier onherroepelijk tot ongelukken wanner ze de draad weer ontmoeten ...
Dirk
-
Vond op dit dit forum (http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=15&t=8638) leuke filmpjes.
een cabinerit met de cc40100 & HLE 11 Parijs-Brussel-Amsterdam
-
En ook de hoge aslast gecombineerd met 3-assige draaistellen zal waarschijnlijk voor diverse beperkingen hebben gezorgd, zoals ook voor de 1300 gold
-
De Oude Lijn kent (kende toen) nog een of een paar beweegbare bruggen zonder bovenleiding.
Stroomafnemers zonder automatische blokkeerinrichting schieten dan hoog de lucht in en leiden hier onherroepelijk tot ongelukken wanner ze de draad weer ontmoeten ...Dirk
Klopt, de brug bij Leiden De Vink was zo'n beruchte. Daar ging het wel eens mis. Zo kwam er eens een Belgisch Break-stel naar de Schiphollijn voor proefritten. Het stel werd vanaf Roosendaal gesleept door een NS lok. Het Belgische personeel in de break vond het echter nogal koud en had de stroomafnemer opgezet om de verwarming in te schakelen. Een Break heeft echter niet zo'n blokkering en verloor dus de stroomafnemer bij de brug bij De Vink...... Resultaat: stroomafnemer in het water en de Break moest naar Leidschendam gesleept worden voor een nieuwe stroomafnemer. Als fotograaf vonden we dat natuurlijk niet erg ;D.
-
Inderdaad, de brug van De Vink, die was het... hield in zijn eentje de SNCF buiten het land ;D
Dirk