BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Fred Eikelboom op 14 September 2013, 20:46:32
-
Op spoorpro.nl (http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2013/09/09/nieuw-spoorwegwissel-bestand-tegen-winterproblemen) las ik dat er een ''winterproof'' wissel bestaat. Dit is voorzien van verticaal bewegende wisseltongen, en heeft geen wisselverwarming meer nodig. Het is echter niet zo dat het wissel geen stroom meer verbruikt, want de tongen zijn hydraulisch aangedreven door een motor, en die verbruikt het hele jaar door stroom, alhoewel dat alleen maar bij het bedienen van het wissel optreed.
-
Is dit niet een beetje een zwaar verlate 1 april grap?
Want als de wisseltongen nat zijn (geworden) en het vriest, dan blijft de zaak nog stevig aan elkaar vastzitten!
Gerard
-
Ohja, hier heb ik een jaar geleden al over gelezen, hele bijzondere constructie. Zou er graag bewegend beeld van zien om te bekijken hoe het precies werkt. En dan maar wachten op de model-variant?
@Gerard: Nee, je snapt de constructie dan niet denk ik, er is geen mogelijkheid voor sneeuw/ijzel/watdanook om tussen de sporen te komen en het vast te zetten.
-
Is dit niet een beetje een zwaar verlate 1 april grap?
Want als de wisseltongen nat zijn (geworden) en het vriest, dan blijft de zaak nog stevig aan elkaar vastzitten!
Gerard
is het niet meer de geplette sneeuw die een ijsbal vormt, waardoor de tong niet lekker aansluit?
-
Want als de wisseltongen nat zijn (geworden) en het vriest, dan blijft de zaak nog stevig aan elkaar vastzitten!
Denk het niet. Ze geven op die pagina aan: "Het aanvriezen van de wisseltongen aan de vaste stalen delen en de daarbij komende losbreekkracht kan gemakkelijk hydraulisch worden overwonnen."