BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Bluestrain op 12 September 2013, 10:35:16

Titel: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 10:35:16
Hallo beste mensen ik heb hier al een hele poos zitten lezen op BS en er komen zeer mooie dingen voorbij.
Mijn ruimte is (ja ik ook ;D) nogal beperkt 270x120 nu heb ik een baanplan getekend dus wil ik graag van jullie of dit ook haalbaar is.
Ben M* rijder wil epoche IV gaan rijden ergens in duitsland.
De tekening van het schaduwstation ontbreekt nog omdat ik wil weten of dit wel gaat denk dat er hier genoeg kennis is om me raad te geven voordat de bouw gaat starten.
Alvast bedankt en hier een plaatje van het plan.
Mvg Frans
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EUJRZ8HR.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: rjr op 12 September 2013, 10:47:02
Je geeft in het onderwerp aan dat het om een kopstation gaat, echter, dat is het niet helemaal. Je kunt namelijk rond rijden op je station?

Op zich natuurlijk handig om te kunnen blijven rijden zonder dat je altijd wat moet doen, of zonder dat treinen rond rijden. Echter is z'n spoor er rond omheen minder mooi voor het oog. Zit zou ik dus niet doen dan. Of dit meer uit zicht voor elkaar maken.

Even kleine aanpassing gemaakt om dit weer te geven. ( al hou je dan nog altijd een doorgaand station voor 1 spoor, kop voor de rest.)

Bij de rode streep stopt het station, dat laatste wissel kan er dan uit, of daar een extra spoor naast je lokloods, dan wel dubbele lokloods.

De blauwe lijn wordt dan verder het spoor, Na het station deze dalen, een tunnel in, of door een bos weg werken. Dalen, en onder het station door. Dan langs de aankomende sporen tot ze weer op dezelfde hoogte zijn, en ze daar dan aan elkaar koppelen naar je schaduw station. Ziet er dan denk ik iets rustiger uit voor het oog, met toch dezelfde functionaliteit ( geen idee of je ook de ruimte hebt om de daling voor elkaar te krijgen, dat is natuurlijk ook nog wel iets om rekening mee te houden )

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan.jpg)

Roelco
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: rjr op 12 September 2013, 10:51:49
Een optie om er een echt kop station van te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan2.jpg)

Bij rood haal je de ronding weg.
En bij blauw maak je een afslag, die daalt dan juist terwijl de rest omhoog gaat, Gaat rond, en komt onder het station door weer terug op datzelfde traject.
Een trein die dan niet binnen komt kan zo gewoon rond rijden, deels in zicht. Als je dan op je station bezig bent met rangeer bewegingen kunnen andere treinen rond blijven rijden.

Gewoon een andere optie.

Roelco
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 11:18:26
Hoi Roelco,
Bedankt voor je antwoord eerst even de naam ik had nog geen naam voor het plan dus eerste ingeving was kopstation wat inderdaad niet klopt.
Optie 1 om de ronding weg te halen spreekt mij wel aan als daar ruimte voor is.
Optie 2 vindt ik dat er weinig veranderd behalve het station of zie ik dat verkeerd.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: rjr op 12 September 2013, 11:43:38
Bij optie 2 kun je de ronding tussen de 2 rode strepen helemaal weghalen. Je station word dan dus een echt kopstation. Treinen die binnen komen moeten altijd keren alvorens weer weg te kunnen rijden. En om toch de mogelijkheid te houden dat treinen gewoon rond rijden is die blauwe lus gemaakt.

Hier even weggehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_baanplan2_1.jpg)

Je hebt dan ook nog de mogelijkheid je kopsporen iets langer te maken.

Roelco
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 11:50:14
Dit is dan het resultaat geef je mening wordt erg gewaardeerd met blauw is onzichtbaar naar schaduw gedeelte.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EQWL6NT7.jpg)
Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 12:04:47
Om het plan wat rustiger te maken heb ik het onderste kopspoor verwijderd dus shoot ;)
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-WI6Q7GQ7.jpg)
Nog een extra station poortje toegevoegd.En roelco bedankt voor het mee denken (y)en altijd open voor nieuwe veranderingen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MOOV8DNC.jpg)
Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: De Stoker op 12 September 2013, 12:35:52
Hallo Frans
Ik zie het nut niet zo in van die ronding, behalve dat het een keerlus is. De treinen uit het schaduwstation kunnen dan weer omgekeerd naar binnen  ???

Ik zou meer zien in optie twee met de loc loods erbij zodat je een station hebt met een kleine industrie of reparatie oid. en de verbinding daar met het schaduw station weg laten. Geeft qua scenery meer mogelijkheden ook heb je meer ruimte om scenery te plaatsen.
Als je schaduw station ook een rondgang heeft kan de verbinding wel van toepassing komen als je alleen rondjes wil rijden. Ga je het trouwens digitaal of analoog rijden en indien digitaal ook naar automatisch met bv Koploper of Itrain o.i.d?

Als je naar optie twee kijkt kun je misschien het spoor dubbel leggen naar het schaduw station dan ben je flexibeler als het gaat om aan en afloop van de treinen.

Het is op deze kleine banen wel de kunst van het weglaten. Veel spoor geeft maar een beperkte vermeerdering van de rij mogelijkheden maar het beperkt wel aanzienlijk de mogelijk heden tot bouwen van scenery.  Met de scenery geef je aan wat je wilt laten zien.

Denk ook zeker aan de hellingshoek naar je schaduw station, deze kan ook niiet te groot zijn en je hebt best veel lengte nodig om voldoende te zakken om ruimte voor je schaduwstation te krijgen zodat je er ook nog bij kunt als er iets mis gaat.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 12:51:47
Stoker ik begrijp je ja maar met die ronding kan ik het kopstation in en er kan een trein gewoon door tuffen zowel links als rechts om ben bang als er alleen een kopstation komt dat dat gaat vervelen.
Het bovenste kopspoor zou ik een wissel in kunnen doen en daar de lokloods en of een tankstation kunnen plaatsen.
De helling moet ik nog nakijken maar ruw weg heb ik misschien 4% nodig met toch korte treinen.Doorgang van 9cm is genoeg wordt alleen met diesel of stoom gereden.
Zoiets dus.
De bedoeling is koploper via IB basic.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MWEFO6QG.jpg)

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Chris80 op 12 September 2013, 13:15:42
Persoonlijk zou ik kiezen voor of een kopstation, of een doorgaand station. Zo is het heel veel rails en niet echt realistisch.

Groet,
Chris
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: De Stoker op 12 September 2013, 13:19:21
Ik zou ook meer naar optie 2 nijgen zeker in combinatie met Koploper, door het automatisch rijden een "verrassend" treinbeeld kunt creeren en je houdt ruimte over voor omgeving, want waar rails ligt kan geen scenery plaats vinden
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: draaischijf2000 op 12 September 2013, 14:15:28
Hallo Bluestrain,

Je hebt omschreven dat je tijdperk IV wilt rijden ergens in Duitsland.
Ik mis eigenlijk wat je uitgangspunten zijn, met welk materieel wil je rijden en hoofdbaan of nebenbahn.
Electrisch, diesel/stoom, treinstellen , getrokken treinen e.d..
Is het een idee om een voorbeeldstation in Duitsland te kiezen en daar vanuit te gaan?
Dan weet je met welk materieel en dus ook de beperkingen, het is realistiser en het voorkomt dat je regelmatig de neiging krijgt dat het toch anders moet.
In de modelbaanvakbladen worden veel voorbeelden gegeven.
Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk meer voldoening van je hobby zult hebben.
Succes!.

Mvg, Romani-P
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 14:19:25
Het voorbeeld heb ik hier vandaan gehaald ook via BS.
 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4319801
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 15:02:22
Ok weer wat wijzer dus terug naar de tekentafel.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: De Stoker op 12 September 2013, 15:19:37
Mooi plan  (y)

Daar kun je een heleboel kanten mee op, mooie site ook trouwens

Je eerste opties lijken daar erg op, Het station wat hoger in de bergen en dan met een draai je schaduw station in. je zou de bocht links weg kennen werken in een berg/bos en dan de slinger voorlangs richting schauw station weer zitbaar en dan een tunnel in. Heb je twee gescheiden delen. over het stuk van de tunnel kune je dan iets van een aanvoeg weg maken met een afdaling naar het dorp (Wat er niet is)

Ben benieuwd
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: SBBcargo op 12 September 2013, 15:26:43
Wil je de keerlus boven gebruiken kijk dan eens naar het stationsplan van Bad Herrenalb. Lijkt heel veel op jouw ontwerp! Dus onrealistisch is het dus zeker niet. Bekijk ook de historie van dit station eens. Bied heel veel mogelijk heden t.a.v. in te zetten materieel.
Marius.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 16:39:28
Mooi plan  (y)

Daar kun je een heleboel kanten mee op, mooie site ook trouwens

Je eerste opties lijken daar erg op, Het station wat hoger in de bergen en dan met een draai je schaduw station in. je zou de bocht links weg kennen werken in een berg/bos en dan de slinger voorlangs richting schauw station weer zitbaar en dan een tunnel in. Heb je twee gescheiden delen. over het stuk van de tunnel kune je dan iets van een aanvoeg weg maken met een afdaling naar het dorp (Wat er niet is)

Ben benieuwd
Klopt Stoker een dorp is ook niet nodig hier en daar wat huisje en een loodsje moeten het doen en dat zeker voor een lokaalbaan.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 12 September 2013, 18:49:42
Nog maar een poging als er ideeën zijn of kritiek kan ik goed mee omgaan.
Ik zit alleen met minder is meer dus wat kan er weg, of houden zo voor deze lokaalbaan.
Mvg Frans
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-POR6U3NF.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: SBBcargo op 12 September 2013, 20:58:53
Je laatste ontwerp (#17) gaat het niet worden als de kopsporen niet in kort. Je hebt te weinig ruimte voor je helling. Nog een opmerking: eigenlijk zijn de omloop wissels in de kopsporen overbodig. Je kunt je treinen altijd achteruit de kopsporen in duwen. De kopsporen zou ik voor de goederentreinen en de trekduwers gebruiken. Het doorgaand spoor voor de getrokken treinen. Daarom heeft het ontwerp in #8 (met aanpassingen) voor mijn de voorkeur.
Marius

PS Kijk ook eens bij de weblinks voor het sporenplan van Herrenalb: http://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Bad_Herrenalb (http://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Bad_Herrenalb)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 13 September 2013, 09:51:11
Ik wil iedereen even bedanken voor de reacties.
Heb nu toch wel mijn twijfels over dit baanplan gezien de helling en de combinatie kopspoor versus doorgaand spoor.
Ga er nog eens goed voor zitten wat te doen zeker met een beperkte ruimte misschien is een ovaal de oplossing dus ga ik dat ook meenemen in mijn zoek tocht.

Mvg Frans
Titel: Baanplan wasserstadt
Bericht door: Bluestrain op 13 September 2013, 12:14:01
Graag jullie mening.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JNSOC3TN.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tijgernootje op 13 September 2013, 20:22:18
Ziet er niet verkeerd uit.
Zou zelf alleen het station aan de bovenkant plaatsen,dan kan je de voorgrond met diverse scenery invullen zoals bv een los weg voor de tankwagen die de diesel tank moet vullen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 14 September 2013, 16:53:51
Het ovaal van Remko(hoGelijkstroom) zoals ik het in gedachte had.
Dus met twee verborgen lok spoortjes en een verlengd stationspoor zodat doorrijden mogelijk is.
Graag jullie mening.
Mvg Frans
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XW8WSFLT.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 14 September 2013, 18:44:55
Hoi, Bluestrain

Je kan ipv ovaal, als je nog steeds een kopstation wilt, een langwerpige U-vorm maken. Dan ook met gebruik van een middenscheiding of de baan van 2 kanten bekijken als dat kan. Je zou dan een eindpunt van een lijntje kunnen bouwen. denk bv aan Rhenen. Evt een fabriekspoor erbij.

Gr Koen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Remko_H0 op 14 September 2013, 21:44:19
Hoi Frans,

Leuk.
Ik neem alles op dezelfde hoogte.
Je kunt er nog over denken om zelfs een connectie te maken tussen de twee bovenste kopspoortjes en het doorlopende spoor vanuit het station.
Net rechtsboven het midden liggen ze bijna tegen elkaar aan.

Groeten Remko
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 15 September 2013, 12:23:24
Remko prima idee neem ik zeker mee heb nu wat aanpassingen gedaan met een doorgaand spoor naar de kopspoortjes zodat  het doorgaan verkeer daar geen last van heeft.
Het schaduw gedeelte bovenin moet iets uit elkaar en de kopspoortjes verbinden is ook een idee.
Verder loopt het gedeelte naar de kopspoortjes naar recht iets omhoog naar 7cm dan heb ik een hellingpercentage van net onder de 4% omdat er geen lange treinen zullen rijden naar het bergstation waag ik dat er maar op.
De twee opstelspoortjes uitsluitend voor lokjes kan ik prima verbergen zo in de berg.
Op en aanmerkingen zijn altijd welkom.
Mvg Frans
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HL4AC4T3.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 15 September 2013, 12:59:26
Hoi, Bluestrain

Je kan ipv ovaal, als je nog steeds een kopstation wilt, een langwerpige U-vorm maken. Dan ook met gebruik van een middenscheiding of de baan van 2 kanten bekijken als dat kan. Je zou dan een eindpunt van een lijntje kunnen bouwen. denk bv aan Rhenen. Evt een fabriekspoor erbij.

Gr Koen.

Hoi Koen bedankt voor het meedenken maar ik heb te weinig ruimte om de baan naar het midden te rollen om de scheiding te bekijken,en ik heb ondekt dat voor een kopstation toch nog wat meer ruimte zou moeten hebben maar je idee is goed bedankt daar voor.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 17 September 2013, 14:56:24
Hoi Frans,

Misschien dat dit een idee is, op deze manier haal je naar mijn idee de meeste lengte uit een kopstation en blijft er ruimte over voor scenery.
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/ProbeerselC-rails.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Never-Happened/media/ProbeerselC-rails.jpg.html)
Waar het spoor de tunnel in gaat kan (na een bocht) een keerlus gemaakt worden. De breedte en lengte zijn 270x120 cm.

Hopelijk helpt het je wat verder

Mvg. Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 17 September 2013, 16:51:28
Hoi Laurens,

Dat ziet er inderdaad goed uit en hiermee ga ik aan de slag, had voor mezelf ontdekt dat rondjes rijden niet zo mijn ding is.
Het enige nadeel van je plan is dat drieweg wissel heb dat kreng verkocht dus zal ik dat anders moeten oplossen.
Ga je baan is op de grond uitleggen (tafel moet nog gebouwd worden)en is kijken hoe het er uit ziet.
Gebruik M* C rail dus de bocht zal ik ook wat ruimer nemen want ik weet niet wat voor rail je hebt gebruikt.
Bedankt voor het mee denken vindt het een lekker rustig baantje...less is more.
Als het bevalt zet ik het met WT hier neer.
Zie dat we niet ver van elkaar vandaan wonen.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 17 September 2013, 21:37:50
Zie, precies wat ik bedoel. (y) je hebt er nu niks aan maar vroeger had je van die gekleurde boekjes "modelspoor" in series verdeeld. Het boekje "plannen"(rood) stond boordevol tekeningen van dit formaat, ook ovalen. Het was een beetje de voorloper van de boeken die er nu zijn.
Wie weet kun je het nog ergens op de kop tikken, drukkerij Schuitema & Co.

Gr Koen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 18 September 2013, 08:58:41
Koen die boekjes zijn erg moeilijk te verkrijgen zal ik hoogst waarschijnlijk voor op een beurs moeten zijn.
Wat het baanplan betreft ik dacht dat je mijn tafel als een U bedoelde dus begrijp ik je nu. (y)
Het plan van Laurens heeft wel wat en ligt inmiddels op de vloer ik kan de bochten 330 van M* goed kwijt en die er mooi en zeer ruim dus dat hou ik zo.
Ben nu aan het kijken wat voor soort scenery ik er op kwijt kan en wat voor omgeving het word.


Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 18 September 2013, 16:37:56
Frans,
Het baanplan is gemaakt met C-rails, als je wilt kan ik nog het één en ander aanpassen of het plan naar je opsturen.
Je kunt het natuurlijk ook zonder drieweg wissel uitvoeren, dan wordt alleen je perronspoor wat korter.

Succes er mee!

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 18 September 2013, 19:24:35
Laurens laat je fantasie er maar op los het drieweg wissel gaat het niet worden de bochten 24330 zijn mooi ruim en goed toe te passen.
Zie dat je de helling ook hebt berekend naar 10cm zal is kijken of dat naar 11 of 12 kan vanwege storingen in s
het schaduw gebeuren.

Bedankt voor de inzet.
Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tijgernootje op 18 September 2013, 19:47:56
Die helling hoeft niet groter te worden.
Je kan er net zo goed voor kiezen om een klimspiraaltje erin te mikken alvorens je de keerlus maakt.
Dan komt je schaduwstation vanzelf lager te liggen en heb je dus ruimte eronder  ;)
ik denk dat je daar wel de ruimte voor hebt
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 18 September 2013, 23:07:40
Frans,

Hierbij het plan zonder drieweg wissel en wat kleine aanpassingen. Zoals tijgernootje aan geeft, je kan met een extra bocht(en) en rechte stukken er tussen nog wat extra dalen voor meer ruimte bij het schaduw station. Zou de helling niet steiler maken, heb hier 3% aangehouden.
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/ProbeerselC-rails2.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Never-Happened/media/ProbeerselC-rails2.jpg.html)
Met uitleggen al wat beter beeld gekregen voor de scenery?
Groeten

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 18 September 2013, 23:17:04
Afhankelijk van de scenery en omgeving zou je het rangeergedeelte met station kunnen omwisselen. Dan kun je industrie of station met stad/dorp tegen achtergrond rechts bovenin de hoek plaatsen.
Enig nadeel is korte perronsporen. Als je met kort materieel gaat rijden is dat niet zo erg.

Gr Koen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 19 September 2013, 00:00:14
Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Door de schuine ligging van je station doorbreek je het rechte patroon van je tafel en oogt het naar mijn idee natuurlijker.
Ook ligt je station dan erg ver naar achteren en zijn je treinen minder zichtbaar/bereikbaar. Wanneer je alleen met goederen gaat rijden, kan je daar wel op deze manier de focus op leggen.
Groeten

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Remko_H0 op 19 September 2013, 08:19:35
Helemaal mee eens.
Onder een hoek is wat speelser.
Ik zou echter 180 graden draaien, zodat het spoor, die naar beneden loopt aan de achterkant van de tafel zit.
Valt het minder op.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 19 September 2013, 09:38:41
Helemaal mee eens.
Onder een hoek is wat speelser.
Ik zou echter 180 graden draaien, zodat het spoor, die naar beneden loopt aan de achterkant van de tafel zit.
Valt het minder op.
Ben ik het ook helemaal mee eens prima idee hoGelijkstroom (y)
Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Door de schuine ligging van je station doorbreek je het rechte patroon van je tafel en oogt het naar mijn idee natuurlijker.
Ook ligt je station dan erg ver naar achteren en zijn je treinen minder zichtbaar/bereikbaar. Wanneer je alleen met goederen gaat rijden, kan je daar wel op deze manier de focus op leggen.
Groeten

Laurens

Daar kies ik ook niet voor ook wegens niet al teveel ruimte aan de achterkant en ook omdat het plan 180% gedraaid gaat worden.
Afhankelijk van de scenery en omgeving zou je het rangeergedeelte met station kunnen omwisselen. Dan kun je industrie of station met stad/dorp tegen achtergrond rechts bovenin de hoek plaatsen.
Enig nadeel is korte perronsporen. Als je met kort materieel gaat rijden is dat niet zo erg.

Gr Koen.
Koen zoals hier boven beschreven bedankt voor het mee denken.
Frans,

Hierbij het plan zonder drieweg wissel en wat kleine aanpassingen. Zoals tijgernootje aan geeft, je kan met een extra bocht(en) en rechte stukken er tussen nog wat extra dalen voor meer ruimte bij het schaduw station. Zou de helling niet steiler maken, heb hier 3% aangehouden.
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/ProbeerselC-rails2.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Never-Happened/media/ProbeerselC-rails2.jpg.html)
Met uitleggen al wat beter beeld gekregen voor de scenery?
Groeten

Laurens
Laurens ziet er prima uit zo en de scenery is nog een kwestie van doen en uit proberen station blijft op zijn plek staan prima reactie (y)
Die helling hoeft niet groter te worden.
Je kan er net zo goed voor kiezen om een klimspiraaltje erin te mikken alvorens je de keerlus maakt.
Dan komt je schaduwstation vanzelf lager te liggen en heb je dus ruimte eronder  ;)
ik denk dat je daar wel de ruimte voor hebt
tijgernootje ik heb nog een complete gekochte spiraal van 15cm hoog staan dus is de moeite waard om hem neer te zetten hij is geschikt voor M* 24230 dus wie weet.
Bedankt voor je reactie.

Zal vandaag is proberen om het plan hier in WT neer te zetten

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 19 September 2013, 10:02:44
Het 180 graden draaien zorgt er wel voor dat je treinen (op het zichtbare gedeelte) aan de achterkant van je baan rijden en dus niet echt zichtbaar zijn.
Op mijn manier zie je de treinen langsrijden wanneer ze de tunnel in gaan. Daarmee voorkom je ook dat de baan van hoog (voorkant) naar laag (achterkant) gaat.
Wanneer je van laag (voorkant) naar hoog (achterkant) op bouwt zal je meer zicht hebben op je treinen en scenery.

Maar dit is vooral een kwestie van voorkeur!
Groeten

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 19 September 2013, 10:30:16
Het 180 graden draaien zorgt er wel voor dat je treinen (op het zichtbare gedeelte) aan de achterkant van je baan rijden en dus niet echt zichtbaar zijn.
Op mijn manier zie je de treinen langsrijden wanneer ze de tunnel in gaan. Daarmee voorkom je ook dat de baan van hoog (voorkant) naar laag (achterkant) gaat.
Wanneer je van laag (voorkant) naar hoog (achterkant) op bouwt zal je meer zicht hebben op je treinen en scenery.

Maar dit is vooral een kwestie van voorkeur!
Groeten

Laurens

Klopt Laurens wat je zegt dus hou ik hem als getekend ook omdat van voorkant laag naar hoog meer diepte geeft  en heb de 330 bochten vervangen voor 230 bochten met een 094 er tussen breedte word nu 115 cm.
Wat nog steeds een mooie bocht geeft.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tothebeach op 19 September 2013, 11:19:37
Het is een mooi ontwerp. Maar voor een rustiger aanblik zou ik 1 perron weghalen, het eiland perron. Op het eerste perron kunnen twee personen treinen staan, een getrokken trein voor het stationsgebouw, een railbus/kort treinstel (DE-1, Picasso, Railbus/ETA) kan op het korte spoor. De andere sporen zijn dan omloop- en opstelsporen.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 19 September 2013, 11:39:26
Michel bedoel je dat spoortje naar het station toe?

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tothebeach op 19 September 2013, 11:57:52
Ik had dit in gedachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation.jpeg)
Het geeft wat meer een landeljke omgeving weer. Hier kan nog steeds een klein stadje bijgebouwd worden, het heeft alleen wat minder grootstedelijkse aspecten. En aan het lange kopspoor, dat nu perronvrij is, kan een lange losstraat gelegd worden, waar hout, vee, stukgoed, tractors, auto's verladen kunnen worden.
Maar zoals ik al schreef, het is mijn persoonljke voorkeur. Doe er mee wat je wilt  :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 19 September 2013, 12:26:40
Michel dus als ik je goed begrijp zou ik die Engelsman dan ook weg moeten halen.
Ziet er inderdaad wat rustiger uit.

Bedankt zover.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tothebeach op 19 September 2013, 12:28:37
De engelsman kan je laten liggen, je houdt drie sporen, met maar 1 perron (het grijze lijntje is ook een spoor, ik heb geen anyrail oid)

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 19 September 2013, 13:07:21
Ok dankje (y)

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tijgernootje op 19 September 2013, 18:48:16
Zoals Michel al aangeeft zou dat opzich wel een fraai plaatje kunnen worden als je t indeelt zoals hij aangeeft.
Kun je idd d.m.v. een los straat toch leuke activiteiten creeren wat leven in de brouwerij brengt/houd  (y)
Als je t zo doet dan mis ik ergens in t verhaal nog iets,ik ga dr is effe rustig over zitten nadenken,maar t idee opzich klinkt goed
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 19 September 2013, 19:33:09
Michel, goed idee! Heb het even in het plan gezet.
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/ProbeerselC-rails3.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Never-Happened/media/ProbeerselC-rails3.jpg.html)
Leuke aanpassing met een laad- en losplaats aan het meest linkse spoor, krijg je wat meer mogelijkheden qua goederen.
Groeten!

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: De Stoker op 20 September 2013, 11:51:25
Dit wordt een mooi plan,  (y), misschien nog wel iets voor Eibergen 2.0  ;D
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 20 September 2013, 11:55:32
Het plan omgezet in WT ben er tevreden mee. (y)
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-S4AOMJF3.jpg)
Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 20 September 2013, 21:25:34
Mooi plannetje zo. Wat voor materieel ga je rijden?

Gr Koen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 21 September 2013, 10:25:45
Koen wel een beetje door elkaar maar moet het nog een beetje uitzoeken welk tijdperk het wordt.
DB 218
BR 36
DB V80
DB 74
BR 86

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tothebeach op 21 September 2013, 12:03:05
In combinatie met je materieel  (y)
Wordt een leuk baantje.

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Sikje248 op 21 September 2013, 17:34:32
Het WinTrack ontwerp ziet er goed uit! Heb 1 klein puntje:
Links bovenin heb ik in mijn ontwerp nog een klein stukje bocht van 5,7 graden (nr. 24206) toegevoegd na de 24224. Hierdoor ligt het geheel iets schuiner en loopt je goederenspoor rechtsboven niet parallel aan je rand van de tafel. Dit maakt het naar mijn idee wat speelser.

Daarnaast is het rechte stukje rail na de engelse wissel niet nodig, maar geeft wel een leuk effect!
Ga je de bouw hier ook bijhouden? Leuk materieel!
Groeten

Laurens
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 21 September 2013, 18:36:10
Laurens bedankt voor je hulp en dat geldt ook voor alle anderen die aan het plan hebben mee geholpen dank daar voor.
Laurens ik heb geen 206 maar wel 107 die geeft inderdaad een wat speelser gezicht.
Als ik met de baan ga beginnen open ik een topic in baanbouw.
Eerst de treinkamer opknappen. :P

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Remko_H0 op 21 September 2013, 18:40:48
Ziet er goed uit Frans.
Mooi station met genoeg mogelijkheden.
Leuk om te zien waar je na al je omzwervingen uiteindelijk op uit komt.

Veel plezier ermee en ik ga de bouw zeker volgen.

Gr. Remko
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tijgernootje op 22 September 2013, 11:05:37
Net nog is even zitten kijken naar het plan en ik vroeg me iets af.
De bocht aan de linker kant blijft die geheel zichtbaar of verdwijnt die deels nog in een berg/tunnel ?
Als die zelfs maar deels verdwijnt in een berg dan kun je bovenop die berg/heuvel wel een dorpje plaatsen met een aan/afvoerweg voor goederen van en naar het dorp/station  ;)
Evt een splitsing in die weg waarbij een ander deel van de baan afloopt,zodat je (mits de weg deels wordt ont trokken aan t zicht) een illussie kwwekt dat die weg ook echt ergens heen gaat buiten je baan.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 22 September 2013, 11:21:38
Hoi Floris,
Ja daar zat ik een beetje mee ik heb een weg nodig naar het station anders staat het een beetje raar,de berg wil ik maken boven de drie 330 vanaf die 224 tot het 3e railstuk 330.
Moet alleen nog een weg zien te vinden naar het station en naast die 224 laten verdwijnen.
Een heel gepuzzel maar wel leuk.
Zoiets had ik gedacht.Met een stukje weg naar het goederen spoor (even vergeten) ;)
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IKZCAT4K.jpg)

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Deetrein op 22 September 2013, 13:33:08
Hoi Frans,

hoe breng je je goederenwagens naar het loodje rechtsboven?
Als je dit met een aankomende trein doet zit je lok opgesloten.

Ergens moet je lok om kunnen rijden, voordat hij de trein naar die loods duwt.
Vraag me af waar je dit gaat doen.

Veel rangeerplezier!
mvg, Erich
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tijgernootje op 22 September 2013, 16:10:00
Als je de weg nou schuin laat oversteken op het stuk rails met nr 24172,dan moet dat goed komen denk ik.
Stukje weg naar de loods en die 2 sporen kan je laten aftakken van t schuine wegdeel wat ri station loopt.
Min of meer parallel plaatsen in de lengte ri van die sporen en klaar  ;)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 22 September 2013, 16:14:21
Hoi Frans,

hoe breng je je goederenwagens naar het loodje rechtsboven?
Als je dit met een aankomende trein doet zit je lok opgesloten.

Ergens moet je lok om kunnen rijden, voordat hij de trein naar die loods duwt.
Vraag me af waar je dit gaat doen.

Veel rangeerplezier!
mvg, Erich
Goede vraag Erich er zijn twee dingen die ik kan bedenken met twee wissels een omloopspoor maken betekend wel dat er voor de wagonnetjes minder ruimte komt en de lok met een ontkoppelrail moet loskoppelen.
Of zo laten een ontkoppelrail er tussen lok ontkoppelen en een andere lok vanuit het schaduwstation de wagonnetjes op laten halen.
Meer keuze heb ik denk ik niet.
Ideeën zijn altijd welkom kan nu nog veranderen.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 22 September 2013, 16:17:37
Als je de weg nou schuin laat oversteken op het stuk rails met nr 24172,dan moet dat goed komen denk ik.
Stukje weg naar de loods en die 2 sporen kan je laten aftakken van t schuine wegdeel wat ri station loopt.
Min of meer parallel plaatsen in de lengte ri van die sporen en klaar  ;)

Floris had het een beetje houtje touwtje getekend maar zie wat je bedoeld en dat moet lukken.
Ook het verdwijnen van de weg in de berg naaste het tunnelgat moet luken hoop ik.

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: SBBcargo op 22 September 2013, 17:21:04
Ideeën zijn altijd welkom kan nu nog veranderen.

Voor mij kun je het zo laten. Ik zie voor het rangeren geen enkel probleem. Het is een ontzettend leuk plan om te rangeren (y). Ik zou je wel willen adviseren om een rangeerlok(je) in je verzameling op te nemen.

Mijn rangeer gedachten er over:
Voordat de goederentrein binnen rijdt, zijn de goederenwagons verzameld op spoor 2 door het rangeerlokje. De goederentrein uit het schadusstation komt binnen op spoor 1. De rangeerlok verdeeld de binnen gekomen wagons over de diverse sporen. Spoor 1 komt nu vrij voor de lok van de goederentrein en kan naar spoor 2 om de daar klaar staand wagons op te halen en vertrekt dan weer naar het schaduwstation.
Aan de hand van bovenstaand scenario kan je wel bepalen waar je ontkoppel rails wilt hebben. Het scheelt een stuk als de rangeerlok over een automatische koppeling zou beschikken (Bij Märklin heet dit telexkoppeling?)

Nogmaals, leuk plan!

Marius.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: tothebeach op 23 September 2013, 09:14:02
Zoals Marius schrijft, prima rangeerplan, met of zonder extra rangeerlokje. Juist het puzzelen geeft de extra charme. Het bouwen kan beginnen  :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Tomzy op 05 October 2013, 08:41:28
Dit is inderdaad een leuk baanplan Probeer de tracklayout eens neer te leggen om te kijken of alles uitkomt qua rangeerbewegingen en treinlengtes. Op papier is het toch altijd anders.

Als je over flexrails beschikt, kan dit ook mooie resultaten opleveren.

Persoonlijk zou ik het baanplan 180 graden draaien, zodat je goed zicht hebt op de wissels en de rangeerbewegingen, met het station iets op de achtergrond.

Ik ga dit zeker volgen!
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 05 October 2013, 13:32:04
Hoi Tomzy,

Bedankt voor je input het plan draaien doe ik niet omdat ik van laag naar hoog wil bouwen zodat ik mijn treinen vanuit het schaduw station voorlangs zie rijden (het oog wil ook wat) toch.
Aangezien ik C rail rijd kan ik geen flex gebruiken maar zoals het nu is vindt ik het netjes en erg leuk.
Hier de layout van het schaduw station met vier sporen.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-M36EIFFF.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 05 October 2013, 21:16:32
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IKZCAT4K.jpg)

Om het nog spannender te maken kun je nog een spoortje voor een steengroeve creeren voor het tunnelportaal vooraan.

Gr Koen.

Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 06 October 2013, 08:26:31
Om het nog spannender te maken kun je nog een spoortje voor een steengroeve creeren voor het tunnelportaal vooraan.

Gr Koen.

Hoi Koen bedoel je de tunnel ingang die naar en van het schaduwstation komt?

Mvg Frans
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: NS264 op 07 October 2013, 00:00:44
Hoi,

Ja, die bedoel ik. Wou eerst railstuknr opnoemen maar aangezien het overal zelfde nrs zijn ::). Neem aan dat dat stuk spoor een niveau lager ligt.

Gr Koen.
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 17 October 2013, 19:16:35
Kopstation met schaduwstation in I Train.
Mvg Frans
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4BPH3FVT.jpg)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Robbert op 17 October 2013, 19:24:11
Kun je in het schaduwstation niet die ene wissel vervangen door een boogwissel eerder in de boog? Dan heb je mooi lange sporen, wel 3 boogwissels na elkaar.

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Grotefoto-M36EIFFF.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/Spoorwegen/media/Grotefoto-M36EIFFF.jpg.html)
Titel: Re: Baanplan kopstation
Bericht door: Bluestrain op 18 October 2013, 09:31:56
Hoi Robbert bedankt voor het mee denken, ik heb het geprobeerd maar het bochtje wordt wel erg krap, dus zie ik daar maar vanaf.
Bovendien komt er op dat spoortje alleen maar enkele loks (ophalen vracht e.d.)die opgesteld staan.
En lange treinen gaat niet lukken omdat mijn kopstation geen hele lange sporen heeft.

Mvg Frans