BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: PietB op 07 September 2013, 13:38:53
-
Ik ben als vrijwilliger verbonden aan het NZH-vervoermuseum (http://www.nzh-vervoermuseum.nl/).
Dit museum stelt zich ten doel het rijvaardig houden van voormalig NZH materieel, zowel bussen als trams.
Een van de laatste restauratie projecten was de Leyland Cub 5372 uit 1966
(http://www.nzh-vervoermuseum.nl/wpimages/wpdd7a7658_05_06.jpg)
Deze stadsbus is weer in oude glorie hersteld(4 jaar heeft restauratie geduurd) en gecertificeerd om met passagiers te rijden.
Nu heb ik sinds vandaag een model van deze bus.
(http://img534.imageshack.us/img534/7940/ygfg.jpg) (http://img801.imageshack.us/img801/443/c609.jpg)
(http://img834.imageshack.us/img834/6044/zcup.jpg) (http://img845.imageshack.us/img845/8304/1pxw.jpg)
In een stukje scenery, wachtende passagiers.
(http://img832.imageshack.us/img832/6121/hrm6.jpg)
Het is een exemplaar van het Tjechische HB models.
Verkregen via Simon Kooij van www.modelbus.nl die hem voor mij besteld heeft bij Paul Roerbag bekend van diverse beurzen.
(http://img843.imageshack.us/img843/5156/8b0r.jpg)
grt Piet.
-
Hoi Piet,
Wat is je doel van dit draadje?
Zomaar laten zien? Of heb je ook daadwerkelijk wat over de 1:1 bus te vertellen bijvoorbeeld over de restauratie aan de hand van foto's/filmpjes?
-
Nee hoor Jeroen, het gaat over het model niet over de 1:1 bus, die was alleen de inspiratie om te onderzoeken of er aan een model voor op mijn treinbaan te komen was.
Het is tenslotte de sectie Modelauto's.
grt Piet.
-
haha, ook hier Piet, mooi model, en mooie kroon op jullie werk ;)
-
de 1:1 bus, die was alleen de inspiratie om te onderzoeken of er aan een model voor op mijn treinbaan te komen was.
Ah, dat is dus het waarom. Sorry, maakte ik niet op uit je verhaaltje.
Duur modelletje?
-
::) O wat mooi zo'n 'moderne' stadswagen'... Gefeliciteerd met het herstel van dit 1:1 monument!
En op gevaar naar een ander forum 'verbannen te worden': Dit waren toch geen Tiger-Cubs??? Bij mijn weten is 5511 (het geraamte schijnt nog steeds ergens te staan... >:( :'( ) een 'cubje', of is dat chassis ook onder nieuwere wagens beland?
Ik ken uit Haarlem de 5300'en alleen maar in geel/crème, maar 'Lijn 6, Delftwijk' (Dan blijft Lijn 2, Sinnevelt voor dat nóg oudere "echte" Cubje, dat stationair zo lekker kon "mopperen"en waar ik vaak genoeg in zat...) mag zonder meer! (al moeten die hoge clignoteurs er in de eerste jaren zéker nog af...
Vanaf 1958 woonde ik met mijn ouders in de toen nét gebouwde Charivariusstraat in Haarlem-Noord met in eerste aanleg alleen bussen op de Rijksstraatweg en later lijn 2 (en nog later lijn 6) om de hoek (eindhalte Jan Campertstraat)
Dit is dus jeugdsentiment en emotie...
Sorry mensen :-[
Frans
-
Inderdaad Frans, het model en het museum exemplaar is een Tiger-Cub, een kleintje dus.
NZH serie 5300
(http://farm9.static.flickr.com/8474/8113566323_e759ba3b7a.jpg)
En dit is een Tiger, een grote dus. NZH serie 5500
Vanaf 1958 woonde ik met mijn ouders in de toen nét gebouwde Charivariusstraat in Haarlem-Noord met in eerste aanleg alleen bussen op de Rijksstraatweg en later lijn 2 (en nog later lijn 6) om de hoek (eindhalte Jan Campertstraat)
Dit is dus jeugdsentiment en emotie...
Sorry mensen :-[
Daar hoef je je niet voor te excuseren.
Maar dan moet je snel eens een bezoek aan het NZH-vervoer museum brengen.
Dat jeugd sentiment geldt voor mij ook ik bezocht in die jaren de MTS aan de Verspronckweg en reek met lijn 50 uit Bennebroek naar de Tempelierstraat, stapte daar over op lijn 2 om via het station naar school te gaan.
En ik heb dus heel dikwijls in deze Tiger-Cub gezeten.
Duur modelletje?
Ja wat is duur, het is hand gemaakt, en een hobby mag toch wat kosten........
€40,00 bij Paul Roerbag, hij staat op de NAMAC beurs in Houten.
grt Piet.
-
@Piet Bos
Als het museum geopend is,zijn dan ook de bussen in de werkplaats te bezichtigen?
Wil wel weer eens de typische lucht van een MB200 opsnuiven (y)
-
Voor MB200'en kun je komend weekend ook naar Amersfoort komen tijdens Open Monumentendag; de HSA komt met hun fraaie MB200 vanuit Winterswijk naar Amersfoort op zaterdag ;)
-
@Piet Bos
Als het museum geopend is,zijn dan ook de bussen in de werkplaats te bezichtigen?
Wil wel weer eens de typische lucht van een MB200 opsnuiven (y)
Ja die zijn op za, ma en do gedurende de openingstijden van het museum in de garage te bezichtigen.
En ook op woensdag, dan is de garage ook open.
grt Piet.
-
(y) dan ga ik zeker weer eens langskomen,is vanuit Zwanenburg maar een klein stukje!
-
Deze serie NZH-bussen (5300) heeft ook nog voor het GVBA gereden. In het grijs, maar met het (oude) GVBA vignet. Ze reden op lijn 26 van Buitenveldert naar het Haarlemmermeerstation.
-
Inderdaad, de grijze 5300'en waren (fabrieksnieuw, geloof ik) uitgeleend naar Amsterdam voor lijn 26, in Leiden schijnen ze ook nog in het grijs te hebben gereden, uit Haarlem kan ik ze mij alleen herinneren in het geel...
Nooit gedacht, dat ik nog eens prettig terug zou denken aan Haarlem... :-\
Frans
-
Ik kan het niet nalaten een paar misverstanden over de aanduiding Cub (welp) van Leyland op te helderen.
Alleen de in Engeland bij geproduceerde chassis heten o.a. Royal Tiger, Royal Tiger Worldmaster (export versie), en de lichtere (Royal) Tiger Cub. Ik ben er nog niet achter wanneer het een Royal chassis is. Dus als iemand daar meer over weet hoor ik dat graag.
Leyland heeft als licht chassis de (royal)Tiger Cub uitgebracht. Dat sloeg op de maximum aslast en de O300 (90pk) of O375 (128 Pk door toepassing van een blower). Het zwaardere chassis is de Royal Tiger.
In Nederland werden ten behoeve van de NS-busmaatschappijen chassis geassembleerd/geproduceerd op basis van componenten van de Engelse chassis. Het chassis van de 5500 serie uit de 50-er jaren heette Holland Coach/456/90/TC, met een Verheul carrosserie. Het chassis is gemaakt met componenten van de Tiger Cub. Om de verwarring groter te maken kwam er een Leyland embleem van de Tiger Cub op.
De 5300/5400 serie uit de 60-er jaren is helemaal geen Cub, maar een Leyland Verheul LV, geheel door Verheul (toen al een aantal jaren dochter van Leyland) ontwikkeld, met O600 motor uit de Royal Tiger serie. Een zware motor voor het stadsverkeer. Deze motor lag vanaf eind 50-er jaren al in de gewone lijnbussen van het NS concern.
De term Cub werd bij de bedrijven gebruikt voor een kleine bus. Maar er zijn ook Tiger Cub bussen van 11 meter geleverd, in die tijd de maximale lengte voor een bus.
Bij de bedrijven werden de kleine bussen veelal aangeduid met de term Cub. Dus niet zo gek dat zo'n aanduiding een eigen leven gaat leiden.
Maar het blijven hele leuke bussen!
Groeten René
-
Maar het blijven hele leuke bussen!
Dank je voor de uitleg, nu ben ik tenminste het spoor écht bijster ;D
Daarom ook dat citaat, want dát is volgens mij de essentie en ook het gene waar we het allemaal over eens zijn, toch?
Een beetje Off-Topic dan ook: Ik wil graag weer eens achter het stuur van een Leyland-product; en dan maakt het mij niet uit of het nu een Tiger, een Leopard, een Cub of wélke katachtige dan ook is, net zoals ik alle carosserievarianten blijmoedig zal accepteren... (Een Leyland-National? Mjammie... (y) )
Frans die nú dus even niet spoort
-
Misschien kan je bij syntus met een optare rijden :-X
zijn een verre afstammeling van royal leyland :-X
Moet dus maar weer is naar Haarlem.
is alweer veels te lang geleden dat ik bij het NZH museum ben geweest