BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 04 September 2013, 10:06:18
-
De laatste tijd lees ik veel problemen met mensen die in hun kruipruimte pur schuim hebben aangebracht. Nu wil ik binnenkort beginnen met het bouwen van bergen m.b.v. pur schuim. Nu is de hoeveelheid die ik gebruik niet in verhouding met wat er her en der onder de huizen gespoten wordt maar zijn er gevallen bekend dat mensen die dit schuim in hun modelbaan hebben verwerkt ook last van hoofdpijn en misselijkheid enzovoort hebben?
Graag advies,
Rob
-
Rob, er zijn twee dingen hierover te zeggen. In de eerste plaats maakt (zoals jezelf al zegt) de hoeveelheid nogal uit. Daarnaast is de PUR die onder tegen vloeren aangespoten wordt van een andere samenstelling dan wat in de spuitbussen zit. Je kunt deze beide toepassingen dus niet echt vergelijken.
Ik heb ook wel een hoeveelheid PUR-bussen weggespoten en nooit ergens last van gehad.
-
Volgens Volkskrant 31 08 2013;
Vloerisolatie met purschuim levert toch geen gevaar op voor de gezondheid. Dit stelt onderzoeksinstelling TNO na onderzoek in opdracht van energiebedrijf Nuon in zeventien huizen. De bewoners van die huizen hadden gezondheids- klachten gemeld. Ze kregen last van geïrriteerde ogen, hoofdpijn, huidirritatie, benauwdheid en duizeligheid.
-
TNO heeft alleen maar gekeken naar de concentraties van de stoffen in purschuim in de woningen. Maar ze hebben niet gekeken naar de gezondheidsklachten van de betreffende personen. In mijn ogen dus een flutonderzoek.
Mijn inschatting van wat er gebeurd kan zijn: bij het spuiten van pur in kruipruimtes worden twee componenten in de spuitmond gemengd. Die componenten reageren met elkaar en produceren daarbij het gewenste schuim. Maar als de mengverhouding niet goed is ingesteld, dan blijft er van één component iets over wat nergens mee kan reageren en dat overschot walmt het huis in.
Bij het pur uit spuitbussen gebeurt iets dergelijks. Ik weet alleen niet of daarbij de mengverhouding ook uit balans kan raken. Ik heb zelf ook wel eens pur gebruikt, maar nooit ergens last van gehad.
-
Rob,
Het grote verschil is dat jouw berg goed kan 'uitdampen'. Het gevaar schuilt vooral in volkomen afgesloten ruimten, zoals reeds geisoleerde kruipruimten en spouwmuren. Daar is geen ventilatie en kunnen de dampen tijdens het uitharden niet weg.
Als je de basis van jouw berg in de buitenlucht opspuit en een poosje laat uitharden, zal er niet veel aan de hand zijn. Zet desnoods de berg een nachtje in de schuur.
Sander
-
Hoi Rob,
Voor mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39935.msg637313.html#msg637313) ben ik buiten aan de gang gegaan. Daardoor geen last gehad van gassen e.d.. Wel merkte ik bij het wegsnijden dat de PUR niet altijd goed gemengd was. Er waren een aantal grote gaten in de structuur.
Groet,
Michel
-
Helaas zie ik nu pas reacties, ik heb daarvan geen notificatie gehad. dank voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.
Groetjes Rob
-
Hoi Rob
Mag ik je nog 1 tip geven.
koop een paar purplaten (floormate) en lijm die op elkaar.
Dan pak je een ijzeren drie hoekbalkje en ga je er in hakken.
dan een staalborstel of schaaf er overheen.
en dan verven maar.
-
koop een paar purplaten (floormate) ....
Floormate is geen PUR, maar PS (polystyreen)
-
maar het werkt wel perfect (y)
-
Floormate is geen PUR, maar PS (polystyreen)
Je ken ze wel goed plakken met PUR....er zijn btw ook PUR oftewel PIR platen....
-
Tot nu toe heb ik geen ervaringen met PUR op de modelbaan. Wel heb ik eens gehoord, of gelezen, van een eigenschap van PUR die in een paar gevallen tot problemen leidde: de blubber in de bus zet enorm uit als het er uitgespoten wordt. Ogenschijnlijk krijg je dan een stevige massa, die zich goed laat bewerken met beitels, broodzagen, raspen, schuurpapier en wat niet al. Echter, het schijnt zo te zijn, dat de PUR nog tijden nadat het uit de spuitbus is gespoten héél langzaam blijft uitzetten. En dat kan behoorlijke problemen opleveren.
Iemand die dit verhaal kan bevestigen? Of ontkrachten, dat kan natuurlijk ook ;)
Groet,
Jan
-
Ik heb in 1992 een baan van veel purschuim uit spuitbussen voorzien. Geweldig resultaat qua vorm en volume. Een echte aanrader, is gemakkelijk aan te brengen en erg goed te bewerken. Ik ben nu weer met een nieuwe baan bezig. Jammer genoeg is hier geen purschuim te koop, ik zit me nog suf te piekeren hoe ik hier op een eenvoudige manier relief in het landschap ga maken.
-
Familie, koffer, pur? ;D
-
Containertje importeren.
misschien een gat in de markt.
-
Online bestellen bij een bouwmarkt in NL en laten versturen naar waar je huis woont miss een idee ? ;) ;D
-
Hebben ze daar geen XPS hardschuimplaten...stukkie makkelijker als pur-schuim
-
Online bestellen bij een bouwmarkt in NL en laten versturen naar waar je huis woont miss een idee ? ;) ;D
Waar je huis woont ??? 8)
Denk ook niet dat een bouwmarkt naar Jakarta verstuurd ;D
Gr.
Eric
-
Jammer genoeg is hier geen purschuim te koop
Denk niet dat er in Jakarta en omgeving veel behoefte is aan purschuim. Lijkt me dat daar niet snel isolatie tegen de kou nodig is. ;)
-
Ja ja................ misschien wel voor de kou. ;D
Tis maar net aan welke kant van de kou je niet of wel wilt zitten...
-
Kijk eens bij "nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie", die jongen heeft [vind ik] mooie dingen gedaan met pur, hij zal je ook wel meer kunnen vertellen over het gebruik.
Groet Dieter
-
Hallo Rob,
een veel beter alternatief voor het PUR schuim is PIR schuim. Dit wordt verwerkt in dakplaten en is bij een aannemer die dakplaten aan het leggen is meestal gratis uit de afvalcontainer te halen.
Wij hebben daar als ModelSpoorGroep Valkenswaard zie ook www.msgvalkenswaard.nl best goede ervaringen mee. Je kan het makkelijk bewerken, afwerken met powertex of roodband. Het grote voordeel is dat het weinig rommel geeft. De bergen van ons baantje B.A. Bodil alsmede tunnelportalen, arcades en muurtjes zijn allemaal gemaakt van PIR schuim.
Let wel op dat je de dakplaten van Opstalan neemt. Die hebben de beste samenstelling. Gewoon eens in de rondte kijken waar gebouwd of verbouwd wordt.
Hugo
-
Familie, koffer, pur? ;D
Vliegtuig, drukverschil, openbarsten, koffer 10 x zo groot?
( Ik zou het resultaat overigens graag zien ;) )
-
Koffer komt niet door de röntgen scan.
Die wordt er zo uitgevist.
-
jammer... ;D
-
Misschien een briefje/mailtje sturen naar Myth Busters. Wellicht willen zij wel testen wat er gebeurt ;D
-
Misschien toch eens zoeken in de landstaal,
in frankrijk heet het mousse de polyuréthane bv
en kijken ze je raar aan als je purschuim zoekt.
Lijkt mij sterk dat ze in indonesie, jakarta in de bouw geen busa poliuretan gebruiken :P
-
Het eeuhm , klimaat is daar wel een beetje anders ::) . Iets met koelkasten en eskimo's, maar dan evenveel boven nul...
-
PUR wordt toch niet altijd gebruikt om te isoleren hoor
maar ook gewoon om lekker snel de kieren dicht te stuiten tussen
kozijn en muur, in nederland heeft het meer toepassingen maar niet overal
in de wereld gebruiken ze het daarvoor.
Ze kennen het daarwel http://id.rimpolymers.com/index.php/en/products-en/pu-en/portable-spray-pour-en
Dus beetje zoeken kan hij het vast vinden daar (y)
"poliuretan semprot" oftewel polyurethaanspuitschuim
-
Vraag me altijd af waarom mensen denken dat isolatie alleen voor de kou is, heb hier 12cm op het dak van m'n werkplaats liggen en daardoor is het er in een hete zomer ook lekker uit te houden..Touaregs wandelen door de Sahara met een dikke laag wol om zich heen, goed voor de kou maar ook voor de warmte...
-
Ik twijfel er niet aan dat het spul daar bekend is, de vraag waar het om gaat is; is er bij de man in de straat zo'n behoefte aan PUR schuim in een spuitbus dat het vrij verkrijgbaar is in de plaatselijke toko. Ik zie overigens eerder een plaat van zoveel cm schuim als bruikbare oplossing dan zo'n man met een drukfles PUR op z'n rug die even je modelbaan komt volblaffen ;D .
-
vergeet die pur.
http://members.westnet.com.au/mjbd/html/foam_rocks_-_frocks.html
vooral slordig en rommelig te werk gaan, schilderen met een beetje gekleurde gips, vervolgens los gaan met pigmenten en goedkope spuit bussen van de action.
-
Action zullen ze daar ook wel nie hebben....
Maar Frocks rock....
(http://farm4.staticflickr.com/3757/9777887533_c58220e4b9_c.jpg)
dit is uit een oude achterbank van een auto...
-
Vliegtuig, drukverschil, openbarsten, ...
In elk geval niet door het drukverschil...
Aan het aardoppervlak is de druk 1 bar, in de ruimte 0 bar (= vacuum).
Dat is maar een verschil van 1 bar, dus bijna niets!
In een vliegtuig ergens boven in de atmosfeer (11-12 km max.) komt er voor een bus onder druk dus altijd minder dan 1 bar drukverschil bij.
Een beetje spuitbus zal door die ene extra bar echt niet open barsen, dat is een fabeltje.
Een deuk in zo'n bus schoppen geeft al een groter drukverschil, en daar zijn ze echt wel op berekend.