BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 1op160 op 19 July 2007, 11:45:52
-
Ik heb een baanplan gemaakt (zonder de stations uit te werken) voor mijn nieuwe modelbaan. (schaal n). Afgelopen weekend heb ik nog even aan de onderbouw gewerkt en deze is nu af. (binnenkort zal ik de foto's op mijn site "www.1op160.nl (http://www.1op160.nl)" zetten en wat afbeeldingen van het baanplan want daar heb ik nog geen tijd voor gehad).
Wat ik me af vraag is of ik aan een stuk van 90 cm genoeg heb op een station te maken. binnen deze 90 cm moeten ook de eventuele wissels nog komen. (het is een redelijk heuvelachtig landschap dus geen stations van 30 sporen) Maar 3, 4 of 5 sporen zou wel leuk zijn.
Is dit te doen ?
En heeft iemand misschien tips/voorbeelden van mooie stations ?
Alvast bedankt,
Michel
-
Ik weet niet hoelang de treinen gaan zijn die er moeten stoppen, maar een stoomtram of enkele railbusjes zou je het misschien net halen.
90cm=144m in het echt, als je daar de lengtes van de wissels enzo vanaf haalt mis je al gou weer 33 tot 44cm in dat laatste geval hou je op hwt langste spoor maar 46cm over om een trein neer te zetten. Daar kan je dan net wel/niet 3 26.4m rijtuigen kwijt zonder loc.
Alle andere sporen zullen korter worden, dus het zal van je tijdperk en het veroers aanbod afhangen of het genoeg is, maar ik denk in de meeste gevallen niet.
Groetjes Michiel
-
Maar 3, 4 of 5 sporen zou wel leuk zijn.
Is dit te doen ?
Het wordt, zoals Michiel ook al zegt, heeeel erg krap. Zelfs met de krapste (en lelijkste) wissels ben je, inclusief tegenbocht, nog minimaal 15cm kwijt. Dan heb je alleen maar een uitbreiding naar een zijspoor en kan je het dus maximaal 4-sporig maken (uitgaande van dubbelspoor). Je hebt dan perrons van maximaal 60cm.
Het kán, maar realistisch is het zeker niet.
-
is het dan een doorgangsstation of eindstation? Voor een klein zijlijnstationnetje aan een enkelsporig diesellijntje kan het wel op zich... dan is de grootste trein die er komt een V100 met 2 silverlingen als trekduw of zo. Maak dan een heel simpel stationnetje, gewoon een uitwijkspoor (inhaalspoor) en nog een spoortje naar en losweg/goederenloodsje. Gewoon zo minimaal mogelijk houden.
In een hoofdlijn is het simpel... niet doen.
-
Ik ben toch nog maar wat gaan schuiven in het baanplan (www.1op160.nl/baanplan.html (http://www.1op160.nl/baanplan.aspx)) en heb ruimte kunnen maken voor 2 stations van 120cm en 1 station van 110cm.
Het is niet heel veel groter... maar toch...
-
Wel erg veel stations bij elkaar, zou je nie iets minder doen? De middelste laten vallen zou al mooier uitkomen denk ik.
Groetjes Michiel
-
Nou rij ik zelf met HO dus heb ik misschien geen recht van spreken, maar ik zou kiezen voor 1 groot station. Volgens mij kun je in N op 1,5 tot 2 meter al een aardig station maken. Voor HO heb je toch wel 3,5 tot 4 meter nodig voor een redelijk groot station.
Overigens kijk ik persoonlijk regelmatig op google-earth om te zien hoe het grote voorbeeld het doet. Een kopstation als Zandvoort aan Zee of Enkhuizen heeft een simpel sporenplan en maar aan één kant een wisselstraat, scheelt dus ook weer ruimte.
-
Dat klein station kan best als je het landelijk houdt. Dan hou je nog ruimte over voor landschap en wordt het geem plaat die vol ligt met rails en waarop enkel treinen te zien zijn.
Een schaduwstation moffel je nog ergens onder of achter en je kunt ook nog gevarieerd rijden. De kunst zit hem in het weglaten (vooral van rails).
-
Wat mij direct opvalt is dat alle 3 stations kaarsrecht zijn.
Da's niet leuk.
Maak ze licht gebogen, laat ze al in de bocht beginnen (meegebogen wissels) en ziedaar: veel leuker en nog meer stationslengte ook !
Maarten.
-
Nou goed... het heeft even geduurt maar dan heb je ook wat...
Hoop ik ;D
Ik heb 1 van de stations uitgewerkt.
Hiervoor heb ik wel een paar bochten iets moeten omleggen...
www.1op160.nl (http://www.1op160.nl)
-
Ik heb 1 van de stations uitgewerkt.
Prachtig.
Misschien een kleine aanpassing / verbetering :
ik zou de eerste wissel na de tunnel (lichtgroen) direct na de tunneluitgang leggen en de wissel naar de draaischijf/spoor 2 dus ook verleggen. Indien mogelijk zelfs vervangen door een engelse wissel, zodat er de mogelijkheid (terug)komt van een dubbelsporige tunnel (tot waar ze in de tunnel weer samenkomen, zie baanplan).
Voordelen: langere perrons en vooral een ruimere verbindingsboog naar de draaischijf (ook daar de aansluitwissel verschuiven). Bij gevruik van een engelsman hoeft een rangerende lok niet altijd op het hoofdspoor te komen, maar kan op het eindspoortje (of het 2e spoor in de tunnel) omkeren om aan de trein te koppelen.
-
Bedankt ;D
Tips zijn altijd welkom... Ik heb dit plan gisteravond laat zitten maken.
Misschien dat ik vanavond nog wel tijd heb...
En anders morgen... om je idee in mijn plan te tekenen.
Is kijken hoe dat eruit ziet. :D
-
Prachtig.
Misschien een kleine aanpassing / verbetering :
ik zou de eerste wissel na de tunnel (lichtgroen) direct na de tunneluitgang leggen en de wissel naar de draaischijf/spoor 2 dus ook verleggen. Indien mogelijk zelfs vervangen door een engelse wissel, zodat er de mogelijkheid (terug)komt van een dubbelsporige tunnel (tot waar ze in de tunnel weer samenkomen, zie baanplan).
Voordelen: langere perrons en vooral een ruimere verbindingsboog naar de draaischijf (ook daar de aansluitwissel verschuiven). Bij gevruik van een engelsman hoeft een rangerende lok niet altijd op het hoofdspoor te komen, maar kan op het eindspoortje (of het 2e spoor in de tunnel) omkeren om aan de trein te koppelen.
Ik ben toen ik uit mijn werk kwam gelijk maar gaan zitten...
Op mijn site (www.1op160.nl (http://www.1op160.nl)) heb ik de 2 varianten naast elkaar gezet (A en B).
Is variant B zoals je het ongeveer bedoelde ?
-
Ja, behalve dat er nu bij de lokloods een andere aansluiting is ontstaan. Dat zou niet hoeven als je na de engelsman meteen de bocht ingaat en het nieuwe rechte stukje langs het gebouw ook weglaat. Dan hou je dus 1 nette boog over, wat ook mooier is. En die kun je dan weer aan laten sluiten op het "2e spoor" bij de lokloods, zoals in A.
Maar of dat nodig of gewenst is, is jouw smaak, dus jouw keuze. Maar ik zou wel de rechte stukjes in een bocht zo veel mogelijk voorkomen.
Maarten
-
De tekeningen zijn voor mij ook meer een indicatie...
Uiteindelijk ga ik veel flex-rails gebruiken om bochten mooi te kunnen leggen. ;D