BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Munckerik op 02 September 2013, 20:50:31

Titel: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 20:50:31
Hallo,

wanneer ik bijvoorbeeld een blok van 1.80m heb en dit met 3 melders (binnenkomst-, rem- en stopmelder in iTrain) wil opzetten, welke lengtes kan ik dan het beste aanhouden voor deze melders? Alle drie dezelfde lengte of heeft het indelen van andere lengtes de voorkeur en waarom dan? Is dit ook hetzelfde voor eventueel langere of kortere blokken?

Met vriendelijke groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: 0spoorder op 02 September 2013, 21:42:18
Hallo Erik,

Jou langste loc moet in een sectie passen, of melder zoals jij het noemt.

Mvg,
Ben.
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 21:44:29
Hallo Ben,

enkel de loc of heel de hele trein? Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld met een Plan T ?

Groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: santerdam op 02 September 2013, 22:09:00
Ben,

Waarom moet een loc in z'n geheel in een sectie passen ? Wat is de achterliggende gedachte ?

Sander
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: JAB van Ree op 02 September 2013, 22:18:51
Erik,
Uitgaande van rijden met schaal h0 (1:87) zou ik de eerste en laatste sectie gelijk houden, zeker als je het blok in 2 richtingen wilt berijden (enige uitzondering : kopsporen, daar zou ik de stopsectie voor het stootblok iets groter houden) en circa 30-40 cm maken. Daarmee zal het vrijwel altijd betrouwbaar werken.
Het middendeel, door jou remsectie genoemd, wordt dan dus circa 100 - 120 cm.

Afhankelijk van de maximum snelheid zou je de lengte van de eerste en laatste sectie kunnen reduceren. Ik heb in mijn testbaan start- en stopsecties van 10 cm en dat werkt bij lagere snelheden (40 km/uur op schaal) prima, bij hogere snelheden (60 km/uur en hoger op schaal) gaat het dan toch gauw mis.

In theorie moet je kortste blok lang genoeg zijn voor de langste voor dat blok toegelaten trein, al zijn daar uitzonderingen op... lees daarvoor de manuals van de software goed door.
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 22:23:53
Helder verhaal, daar kan ik wat mee.
Ik zag baanplannen met in mijn ogen hele korte inrij- en stopsecties (1 rechte rail van pak hem beet 20 cm) en dat maakte mij aan het twijfelen. Uitgangspunt H0 was een goede aanname.

Bedankt en groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: henk op 02 September 2013, 22:34:31
Heb ik jaren gehad, stopsecties van 20 cm in het schaduwstation. Dat kan bij de juiste instellingen van het programma. Koploper kan je zo instellen dat de trein ruim voor de stopsectie gaat remmen en al stapvoets rijdt bij het binnenrijden van de stopsectie. Zodra het eerste stroomafnemende wiel de sectie binnenrijdt, staat de trein binnen een paar centimeter stil.  Dat zal in Itrain ook wel kunnen. Als je flink de ruimte hebt, maakt het niet uit, maar meestal is een centimeter of 30 opstelspoor de moeite waard om te winnen.

Dat verhaal van langste trein en kortste blok, of omgekeerd weet ik veel, is van vroeger. De programma's kunnen tegenwoordig prima overweg met treinen die meer dan één blok bezet houden. Dat is maar goed ook, want anders zou er op een doorsnee baan geen lange trein kunnen rijden.
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 22:43:54
Hallo Henk,

dus 20 cm is ook nog te doen, weer wat geleerd.
Ik denk dat iTrain dat stoppen zoals in Koploper ook wel zal kunnen.

Groeten,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Karst Drenth op 02 September 2013, 22:46:31
Yep,

Iedereen die de Digitale Demo PendelBaan ooit heeft gezien: Allemaal 20 cm secties, behalve de 'middenstukken' die zijn de rest van het blok.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 22:49:10
Hallo Karts,

ik heb hem gezien ;)

Groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: henk op 02 September 2013, 22:53:38
Nog een advies Erik. Bouw eerst eens een oefenovaaltje met een inhaalspoor en automatiseer dat met Itrain. Heb ik zelf 10 jaar geleden ook gedaan, maar dan met Koploper natuurlijk. Je leert er een hoop van, het voorkomt problemen in de echte baan en het is enorm leuk. Ik zie mezelf nog zitten met openvallende mond van verbazing dat een treintje als door een wonder zelf zijn weg koos.  :)
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: santerdam op 02 September 2013, 22:59:15
Erik,

De essentie zit in het verschil tussen een melder en een sectie.

Bij je eerste vraag sprak je over melders. Dat zijn 'dingen' die via electronica bepalen of er een loc aanwezig is. De lengte van die melder kan vrij kort zijn, een paar centimeter kan al genoeg zijn. Zodra de loc 'gezien', is maakt het technisch verder niet meer uit hoeveel extra lengte de melder heeft.

Daarna gaat het verhaal meer over sectie's. Fysiek gezien bestaat een sectie niet, het is een begrip in een besturingsprogramma. En dan gaat lengte een rol spelen, in kombinatie met enkel/dubbel spoor, kopspoor, snelheid en remafstand, ..... Kortweg, alles hangt af hoe je de sectie gaat gebruiken.

De lengte van de sectie staat feitelijk los van de technische lengte van de melder.

Sander
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 23:01:44
Hoi Henk,

het eerste wat ik deed na de iTrain workshop (bij Hobby in praktijk) was een oefenbaantje maken; ovaaltje met een paar wissels erin. Nadeel was dat het allemaal erg korte blokken en secties waren. Mijn mond viel ook open van verbazing dat het allemaal werkte. Heb het baantje net afgebroken om plaats te maken voor het "echte" werk.

Groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: Munckerik op 02 September 2013, 23:04:53
Hoi Sander,

ik begrijp dat ik wat terminologie door elkaar heb gegooid, ik heb de benaming van iTrain "geleend". Maar ik snap nu de essentie van het geheel. Bedankt.

Groet,
Erik
Titel: Re: Lengte bezetmelders
Bericht door: henk op 03 September 2013, 06:40:50
Nou ja, het gaat om de lengte die je nog nodig denkt te hebben na het bereiken van de stopsectie. Als je voor de detectie gebruik maakt van een stuk standaardrail van 20 cm op het einde van het blok, dan is dat ook gelijk je stopsectie. De trein moet binnen die 20 cm tot stilstand komen, anders schiet hij onbedoeld het volgende blok in of een wissel op.
Als Itrain over de optie 'leren remmen' of zoiets beschikt, kan het programma iedere trein tot op de centimeter nauwkeurig stilzetten en bestaat dat risico (na even leren) dus niet. Zonder die optie wordt het allemaal wat grover en kan 20 cm krap worden. Maar ik ken Itrain niet.