BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 30 August 2013, 22:39:23
-
Dag allemaal,
Ga je naar een bromfietsmuseum, loop je nog tegen een trein aan. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2851.jpg)
Dit mooie exemplaar staat buiten bij het bedrijfsmuseum van Piaggio in Pontadera, Italiƫ. Het blijkt dat Piaggio allerlei voertuigen heeft gebouwd buiten de overbekende Vespa en Ape. Bussen, vliegtuigen en treinen. Dit is een soort mini Zephyr. Piaggio schijnt een licentie te hebben gekregen voor RVS treinen van Amerikaanse snit. Het ding stond op meterspoor. Mijn vermoeden is dat het heeft gereden op een metersporige lijn die het land deelt met Zwitserland, maar ik weet er te weinig van. Wie het weet mag het zeggen! :)
mvg, Paul
-
Maar even gezocht.
Blijkbaar een Automotrice M2 serie 50 van de Ferrovie Calabro Lucane.
wikipedia (http://it.wikipedia.org/wiki/Automotrice_M2_serie_50)
-
Leuk apparaat :D
Ik had altijd begrepen dat Piaggio eerst vooral vliegtuigen bouwde, en na
de tweede wereldoorlog zich richtte op het ontwikkelen van kleine eenvoudige
motorvoertuigen - en zo de beroemde Vespascooter ontwikkelde...
Mvg,
Tis
-
Kijk eens aan, zo komen we wel wat verder. @Jeroen, ik heb ook gezocht, maar ik kwam niet door de bromfietslinks heen. ;D
@Tis: net zo'n verhaal als Messerschmidt en Heinkel eigenlijk dus.
Mvg, Paul
-
Ach Paul,
Het helpt als je weet dat trein in het Italiaans treni is. Dus gezocht op Piaggio treni en kijk (http://www.google.nl/?gws_rd=cr&ei=hpghUqzVJ4Ls0gW694HgCg#q=piaggio+treni). Vanuit die resultaten kun je weer verder zoeken.
-
Wat een mooi ding. Doet erg denken aan Streamline van bijvoorbeeld Raymond Loewy en dus wat Paul al aangaf erg Amerikaans. Dit ga ik ook eens nader bestuderen.
Groet,
Robert Jan
-
Weet ik Jeroen. Laten we het er maar op houden dat ik niet heel grondig heb gezocht. ;D
Maar op basis van je links wel weer wat verder gekomen. De railbus reed op een lijn met een 950mm spoorbreedte. Het zou een mooi smalspoor thema kunnen worden. Italiaans nevenlijntje met amerikaanse invloeden. En weer eens wat anders dan die bekende Alpen voertuigen. Niets daar op tegen, maar variatie is leuk!
Paul
-
Je kunt er bijna vanuit gaan dat dit onder grote invloed stond van het Amerikaans v.s Italiaans design uit de jaren '40 / '50. Alles wat Amerikaans was werd in de jaren na de 2e wereldoorlog als zeer positief ervaren in Italiƫ. Deze beweging ging vooraf aan de oorlog ook de andere kant op.
Umberto Eco heeft daar een heel mooi boek over geschreven. Niet zozeer over de treinen ansich, maar over de invloeden hiervan.
Ik vind trouwens alles wat glimt de moeite waard, maar dat terzijde.
Greetz,
RJ.
-
Leuk, heb je daar meer foto's van genomen?
De gegeven Google link werkt niet voor mij. Ik krijg de algemene Google pagina.
-
Helaas Sven, de rest van de foto's zijn binnen genomen en zijn vooral Vespa gerelateerd. Op basis van de informatie van Jeroen kan je overigens al heel wat foto's vinden. Ook van de railbus in bedrijf.
Het bedrijfsmuseum heeft overigens een groot, openbaar toegankelijk foto archief. Mocht je nog eens in de buurt van Pontadera zijn (half uurtje van Pisa) dan is dat de moeite waard.
Mvg, Paul