BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Marco1 op 29 August 2013, 23:18:34
-
Hallo,
Ik rijd met Koploper en om mijn wagons te detecteren wil ik een weerstandje tussen de wielen solderen. Nu heb ik rijtuigen dan Rivarossi en daar is net te weinig ruimte om een weerstandje te solderen want dan draait het tegen het draaistel. Ik heb geprobeerd met weerstandslak maar dit wil niet helpen.
Wie heeft er een tip?
Gr Marco
-
Marcro, heb je iets aan deze tip van Karst ?
.......
Ik zorg er altijd voor, dat tenminste de eerste en de laatste as van een trein stroom afnemen. bij wagons/rijtuigen middels een 15K SMD weerstandje op de as en het geisoleerde wiel. Klein drupje secondenlijm en dan met 'Leitlack' de verbinding maken. werkt perfect !
Grtzz,
Karst
Sander
-
Voordat je de weerstandslak aanbrengt de oppervlakken waar het op komt goed ruw maken, bij voorkeur met een vijl.
Maar de resultaten willen nogal eens wisselend zijn, soms zit je met één laagje lak al op 4k, en is het resultaat bij eenzelfde type as met dezelfde lak gewoonweg bedroevend (>20k). Dan spreek ik over de lak van Trix.
Het is gewoon smeren, nachtje wachten, meten en als 't niet goed is nog een laagje. Natuurlijk nadat je het flesje héél goed geschud hebt.
Jelle.
-
Wat was je precies van plan te doen?
Er zijn verschillende methoden, een beetje afhankelijk van het model. Zelf heb ik voorkeur voor het plakken van een smd-weerstand waar dat kan. In de encyclopedie kan ik zo gauw geen lemma over het onderwerp vinden, maar hier staan de mogelijkheden prima uitgelegd.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html)
-
Natuurlijk nadat je het flesje héél goed geschud hebt.
Dat is héél belangrijk, bij die Trix lak.
Ik gebruik nu regelmatig dit goedje.
(http://ic.tweakimg.net/ext/i/964063164.jpg)
Dat maakt een nagenoeg weerstandsloze verbinding.
Het is door de grote hoeveelheid zilver, stinkend duur.
Rond de € 20 voor een pipet van 3 gram.
grt Piet.
-
Hallo Henk,
ik zie dat je online bent dus ik dacht, snel reageren.
Bedankt voor je reactie. Ik wil dus ook met smd en stroomgeleidende verf gaan werken maar waar haal ik die???
In mijn woonplaats is geen electronica handel en ik begrijp dat dat Conrad prijzig is.
Ik heb div modeltreinen zaken gebeld maar die verkopen ze niet.
Heb je een tip?
Gr Marco
-
Tja, de weerstanden koop ik toch altijd bij Conrad, meestal als onderdeel van een grotere bestelling. Zal best dat ze duurder zijn dan elders, maar dan praat je over 12 cent per stuk in plaats van 8 cent, zoiets. Dat boeit me echt niet. Bij Conrad verkopen ze ook de geleidende verf van Bison geloof ik. Zelf koop ik altijd Bush, omdat ze dat gewoon in de betere modelspoorwinkel hebben. Is ook een kleine verpakking en ik maak het graag in één keer op. Na openen kun je dat spul ook niet te lang meer bewaren namelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weerstandas.jpg)
-
Hallo,
Bij deze bedankt voor alle info.
Gr Marco
-
Na openen kun je dat spul ook niet te lang meer bewaren namelijk
dat soort lijm, ook secondelijm na het openen in de koelkast bewaren, dat verlengt de levensduur behoorlijk. Ook het topje van de flacon afdichten met een druppel kaarsevet (parafine) voor je de dop er op draaid helpt echt (y).
-
Ja, het punt is dat je het spul moet kwasten en dat gaat niet lekker meer als het ook maar een klein beetje is ingedikt. Bush levert er zelfs een flesje verdunner bij, zodat je het spul op de juiste dikte kunt houden. Maar ja, wat is eigenlijk de juiste dikte? Werkt voor mij dus ook niet.
Ik maak een flesje liever in één keer op. De laatste keer flink vooruit gewerkt. Ik heb nu de nodige wagens rondrijden met twee stroomtrekkende wielstellen. Bij aanschaf van een nieuwe wagen van hetzelfde merk, ruil ik gewoon een wielstel om en ziet: er is detectie.
-
Hi All,
Zelf soldeer ik de SMDtjes altijd in het wiel. Ik vijl de isolatie af. Dat heeft het voordeel dat gelijktijdig het wiel en de as ruw worden. Vervolgens vertin ik de SMDweerstaand voor en houd hem dan met een goede pincet op de plaats. Dan met de soldeerbout kort aanstippen en voilà de weerstand zit op zijn plek. Als afwerking laat ik nog wat secondelijm onder het SMDtje lopen. Dan laat het echt niet meer los en geeft het een keurige detectie.