BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: manuelspot op 17 July 2007, 21:08:25
-
Op zondag 15 juli jongsleden ben ik in Madurodam geweest om eens te gaan kijken naar het nieuwe Utrecht.
Het station ziet er leuk uit alleen reden er geen treinen doorheen. Er reed vrijwel niets. :'(
Maar als dit het nieuwe Utrecht moet worden ziet het er wel goed uit.
Utrecht in Madurodam (http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/madurodam.htm)
Manuel
-
Wouw wat ziet dat er mooi uit zeg :o :o
Zeker de moeite waard om weer een langs te tuffen
-
Mooi zeg! Had ik dat maar in h0! ;D
-
Ze hebben flink water overlast daarzo ;D
Maar ik moet toegeven leuk gebouw! Nu maar hopen dat die 1:1 ook word uitgevoerd ;) (Want hoewel er hard geroepen word kan het nogsteeds in duigen vallen.)
m.v.g.
Mark
-
Maar ik moet toegeven leuk gebouw! Nu maar hopen dat die 1:1 ook word uitgevoerd
Asjeblieft niet zeg, wat een monster... Niet dat het huidige nou zo geweldig is.. Maar als je weet wat er gestaan heeft... Pfffffffft...
-
Op zich: mooi staaltje modelbouw. Niets dan lof voor de bouwers!
Maar de stations die de laatste tijd in Nederland worden neergezet zijn wel enorm saaaaai... Alles wit, hetgeen er aanvankelijk smetteloos uitziet, maar waar na een jaartje overal viezigheid op te zien is. Voorbeelden? Leiden Centraal, Amersfoort, enkele stations in Amsterdam... mooi is anders. Maar goed, ieder zijn meug. ;)
E_V
-
Dat is erg fraai gebouwd. Ik moet er eigelijk ook weer een keertje een maar ik denk dat ik even wacht tot de werkzaamheden klaar zijn.
-
Dat zal ik je ook wel aanraden. Voor de treinen hoef je er nu niet heen te gaan. Er is vrijwel niets te zien. Ook wordt er veel gewerkt aan gebouwen en de omgeving.
Manuel
-
Het model ziet er inderdaad mooi uit, alleen heeft het niet mijn voorkeur. Ik hou toch meer van het "nostalgische", zoals bv Amsterdam CS en zo. Ik kijk er niet bepaald naar uit dat Utrecht er zo uit komt te zien, waarom moet alles perse veranderen? Alsof het "oude" niet goed genoeg was.
Overigens is Madurodam altijd wel bezig met (ver)bouwen, al klinkt dit wel als een grotere operatie. Heb je de omgevallen fietsers bij het Nationale Nederlandengebouw van Rotterdam nog gezien? Minstens net zo slordig als de auto´s op hun kop :)
-
Afgelopen zaterdag was ik in Madurodam. En net als Manuel zei, er rijdt heel erg weinig. Er reden 3 treinen: een 1100 met een goederentrein, een 1200 (ongerenoveerd in geel-grijs) met een containertrein, en de 1727 met 4 DD-AR-rijtuigen.
Er reden zo weinig treinen omdat de bovenleiding bij het nieuwe Utrecht Centraal nog niet gereed is en er een stuk spoor is verwijderd i.v.m. de hogesnelheidslijn in aanbouw.
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0650pb.jpg)
Ook las ik ergens dat de hogesnelheidstreinen in Madurodam 15 km/h gaan rijden. De normale treinen rijden 5 km/h. Ik kan helaas zo gauw niet terugvinden waar ik dat heb gelezen. sorry :-[
-
Als ik naar de foto van de HSL-brug kijk in de eerste link, dan lijkt het net of daar LEGO-stenen midden op de brug liggen. Ze zullen toch niet..... :)
-
och, bij railz zitten ook een paar stukjes lego in de baan verwerkt ;D
-
Ik hou toch meer van het "nostalgische", zoals bv Amsterdam CS en zo. Ik kijk er niet bepaald naar uit dat Utrecht er zo uit komt te zien, waarom moet alles perse veranderen? Alsof het "oude" niet goed genoeg was.
Ook het oude was eens nieuw.
Overigens wordt het echte Utrecht Centraal groter. Busstation komt op niveau, niet gelijkvloers.
Kwa ontwerp vind ik het persoonlijk een mega-vooruitgang met het huidige ding. Jammer dat het op perronniveau zo betonnerig is ipv glazig.
Zie ook: deel Masterplan Staionsgebied (http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=53843) en meer (http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=116124) :)
Gr/H
-
Ook las ik ergens dat de hogesnelheidstreinen in Madurodam 15 km/h gaan rijden. De normale treinen rijden 5 km/h. Ik kan helaas zo gauw niet terugvinden waar ik dat heb gelezen. sorry :-[
Hier gevonden: http://www.evenementnieuws.nl/nieuws/1737/Madurodam+plaatst+brug+HSL-Zuid.html
Groet Cor
-
Als ik naar de foto van de HSL-brug kijk in de eerste link, dan lijkt het net of daar LEGO-stenen midden op de brug liggen. Ze zullen toch niet.....
Het lijken Lego stenen. Maar, het zijn betonnen blokes waar de rails op zit. De HSL in Madurodam komt te bestaan uit dit soort blokjes rails. Er lagen er wel meer van.
Manuel
-
Ik ga eind Augustus naar Madurodam. Hoe groot is de kans dat er dan wel wat meer rijdt?
-
Ik ben afgelopen zondag weer eens geweest en toen reden er 7 treinen.
Een 1100 met 3(!) intercityrijtuigen, een 1100 met goederentrein, een 1200 met goederen trein, een 1200 met containertrein, een 1200 in de zwart/oranje VOS kleuren met containertrein, een 1700 met 4 dubbeldeksrijtuigen en voor het eerst de Thalys gezien. Moet wel zeggen dat er tegenwoordig maar korte treintjes rijden. Toen ik in de jaren tachtig ging wemelde het gewoon van de (lange) treinen in Madurodam, maar ik vind het tegenwoordig maar tegenvallen. Heb al eens gemaild naar Madurodam, maar die zeggen dat ze ook weer toestemming en geld etc. van de NS moeten hebben om nieuwe treinen te gaan maken. Toch kunnen er nog steeds 12 treinen tegelijk rijden op het net. Hopelijk gaat het ooit nog eens gebeuren met de nieuwe treinen.......
-
reed die thalys?
-
Die zou ik graag willen zien!
-
ik heb maar 1 woord:
FOTO'S,
ik ben wel heel benieuwd naar het nieuwe station en thalys.
gr ivo
-
Ja de Thalys reed inderdaad en nog behoorlijk hard! Hij bestaat uit vier delen, twee koprijtuigen en twee tussenrijtuigen. Zal kijken of ik van het weekend wat foto's kan plaatsen.
-
Afgelopen zondag weer geweest, was echt een dieptepunt qua treinen!
Er reed een NS 1202 met goederentrein en een Vos 1200 met goederentrein op het hoofdbaanvak van Madurodam. Er stond een NS 1639 in cargo kleuren de hele dag stil en ook een 1148 met 3 intercitywagens stond stil. Verder reed de Thalys weer. Lukt me alleen niet om een foto te plaatsen, zal het nog eens proberen.
Wordt tijd dat er in Madurodam weer eens wat gaat gebeuren, er zijn treinen genoeg die ze kunnen bouwen. Vernieuwde sprinters, koplopers, IRM, NS 1800 met ICR en stuurstandrijtuig etc.
-
wat is er dan mis met de treinen ???
toen ik de laatste keer in madurodam was reed er een koploper wat 16/17/1800 matrieel met wat wagons op normale lengte.
dus wat is er met de koploper gebeurd ???
-
foto's hoor ik dat goed,
ik ga er morgen heen zal eens kijken wat ik voor jullie kan betekenen
MVG Fridzie
-
Hoi,
hier twee platen van de thalys:
(http://i401.photobucket.com/albums/pp94/Sik_357/Overig/IMG_8665.jpg)
klik (http://i401.photobucket.com/albums/pp94/Sik_357/Overig/IMG_8665.jpg)
(http://i401.photobucket.com/albums/pp94/Sik_357/Overig/IMG_8666.jpg)
klik (http://i401.photobucket.com/albums/pp94/Sik_357/Overig/IMG_8666.jpg)
Mvg,
Romar
-
Madurodam, dat is zeker 25 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, en ik denk dat ik nog maar even moet wachten om weer eens te gaan.
Zonder een goed stel treinen is er niets aan natuurlijk ;)
Gr, irvin
-
Korter kon die Thalys ook niet he.
Manuel
-
ja, dat viel mij ook een beetje tegen :P
maar ja, wat niet is kan nog komen ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thalys.jpg)
Het schijnt dat er ook een ICE treinstel komt.
Wat er mis is met de treinen? Er rijden er maar weinig, ze zijn erg kort en sterk verouderd.
De koploper heb ik er al heel lang niet meer zien rijden, alleen maar 1100's en 1200's met korte goederentreinen. Die treinen waren vroeger wel 20 wagens lang en reden er 1100'en, 1200'en, 1300'en, Plan V, Sprinter, 1600 met dubbeldekker (6 rijtuigen), 1600 met intercity wagens (5 rijtuigen), Koploper, Hondekoppen, Posttrein, Wadloper. Meestal reden er wel 8 tegelijk, maar dat schijnt sinds de uitbreiding niet meer te kunnen, vanwege de (te)vele bruggen waardoor de treinen op elkaar zouden moeten wachten en dan vaak stil komen te staan. Maar het zou toch leuk zijn als er wat nieuw materieel komt zoals IRM (6-delig), Vlaflip-sprinter, nieuwe sprinter, 1800 met ICM en stuurstand, DD-AR met motorwagen, vernieuwde Koplopers en dat het oude materieel er maar eens uit gaat. Maar ja, wie ben ik...
-
waarom moet het oude materieel er dan maar uit? ???
-
Wat is er eigenlijk gebeurd met het oude materieel dat voor het gele tijdperk in Madurodam rondreed?
-
Schijnt dat ze de oude modellen of ergens opslaan of gewoon weggooien als het niet meer te repareren valt. Verkoop doen ze helaas niet aan.
Ze zouden het eigenlijk tentoon moeten stellen in die ruimte waar nu dat Sesamstraat gebeuren is.
En waarom die oude modellen eruit moeten? De 1100 en 1200 rijden al 10 jaar niet meer en dan komt het ook niet zo geloofwaardig over en tevens kunnen de oude modellen dan plaats maken voor nieuwe modellen zoals ik al eerder aangaf.
-
Ze zouden het eigenlijk tentoon moeten stellen in die ruimte waar nu dat Sesamstraat gebeuren is.
Ho ho, daar denkt mijn dochtertje anders over. ;D
En die hoort tot de doelgroep. :P
-
En waarom die oude modellen eruit moeten? De 1100 en 1200 rijden al 10 jaar niet meer en dan komt het ook niet zo geloofwaardig over en tevens kunnen de oude modellen dan plaats maken voor nieuwe modellen zoals ik al eerder aangaf.
Och, er staan ook allerlei gebouwen waarvan het origineel een paar eeuwen oud is, waarom dan geen oude treinen??
Koen
-
Ik ben er trouwens vorig jaar ook geweest en toen viel het aantal treinen mij ook vies tegen. Een 1200 en een VOS loc met een kort goederentreintje, en een DDM dacht ik. De Thalys reed toen niet.
Koen
-
1800 met ICM en stuurstand
Dan kunnen we hier met zijn allen weer roepen dat het fout is (ICM is de Koploper, je bedoelt ICR en alleen de 1700 rijdt met een stuurstand).
Voor het nieuwe materieel zal je nog even geduld moeten hebben denk ik, dat komt heus wel.
-
Ik ben van mening dat je treinen moet vernieuwen. Door steeds hetzelfde te laten rijden blijven op een gegeven moment bezoekers weg. Gebouwen worden ook vernieuwd en ook spoorlijnen. Zie de HSL en Utrecht CS.
-
Wat er mis is met de treinen? Er rijden er maar weinig, ze zijn erg kort en sterk verouderd.
Meestal reden er wel 8 tegelijk, maar dat schijnt sinds de uitbreiding niet meer te kunnen, vanwege de (te)vele bruggen waardoor de treinen op elkaar zouden moeten wachten en dan vaak stil komen te staan.
Heel erg zonde, en wat dan nog. Kunnen ze het niet alles automatisch met bloksystemen laten rijden, dan kun je veel treinen laten rijden, en wat dan nog.. dan staan de treinen wat langer stil!! is dat allemaal zo duur dan om dat aan te laten leggen??
De Japanners brengen toch genoeg geld in het laadje met hun cameraatjes :P
En nieuw materieel lijkt me ook een goede oplossing.. en veel meer langere goederentreinen.. dan wordt madurodam ook leuk!..
-
Ik zag laatst op een Site over een buitenbaan(weet niet meer welke,maar volgens mij was het dezelfde Schaal als gebruikt wordt in Madurodam)in Zwitserland een Foto van een Rijtuigstam die bestond uit Plan E rijtuigen.
Kunnen deze niet ook uit Madurodam afkomstig zijn uit Madurodam?
-
Da's geinig zeg, maar voor zover ik weet heeft er in Madurodam nooit een trein met rijtuigen Plan-E gereden, wel met Plan-D.
-
Ik ben gisteren naar madurodam geweest en hab daar genoeg foto's gemaakt ;D
Met namen van de treinen ;D
Het viel me wel op dat die twee thalysen wel erg hard gingen
maar voor de rest reed er wel oud matrieel hoor :o
Ik zach daar een gargo roode 1600 en twee geel grijze 1200den en een in de vos beschildering en een 1100 met botsneus in het geel grijs
een stam dd ar met 1700 en de 2 thalysjes.
mvg martijn
-
Da's geinig zeg, maar voor zover ik weet heeft er in Madurodam nooit een trein met rijtuigen Plan-E gereden, wel met Plan-D.
Volgens mij zijn die plan-E van Stoom&Spoor, die hebben ook diverse NS loks gebouwd voor op LGB spoor. Je ziet ze vaak op beurzen met de NS 1100, 1200, 1600, sikken etc
-
beste Besselspoor
in madurodam zijn de treinen kleiner dan de lgb treinen ;D
Maar het kan wel zijn dat de spoorbreedte het zelfde is ???
met vriendelijke groet martijn
-
In Madurodam rijden ze al een paar jaar op LGB rails.
Jos.
-
Bedankt Jos voor de info :)
Maar wat ik niet snap lgb is 1:22'5 en in maduro dam is alles 1:25 ???of zijn de treinen groter ???
mvg martijn
-
Om dat de hele opbouw van madurodam 1:25 is, kun je moeilijk de treinen een maatje groter laten rijden.
Waar nog bij komt dat Madurodam zn treinen zelf onwikkeld.
Incl. de aandrijving.
Jos.