BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 24 August 2013, 12:48:47

Titel: Bemo BR 624/634
Bericht door: Chris op 24 August 2013, 12:48:47
Heren experts

Bemo heeft net de BR 634 uitgeleverd in oceaan blauw-creme.
(euh, sinds Mei alweer lees ik net)

De BR 624/634 kwam ook in Nederland.
Ik heb interesse in de oceaan blauwe uitvoering.
Nu heb ik altijd gezocht op BR 624.
Vind ik ook zat foto's van in oceaan blauw/

Nu lees ik over een BR 634 in oceaan blauw.
Het model lijkt er erg op, zover ik kan zien hetzelfde, maar de vraag aan de kenners, is dat ook zo ?
Ik vind daar weer zat foto's van, maar in verkeersrood....

Kan ik de BR 634 in oceaan blauw inzetten op een grenslijntje naar Nederland ?

Linkje

http://www.ebay.de/itm/Bemo-1621820-Triebzug-BR634-607-614-DB-/400502921274?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item5d3fd5983a

Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: T.Spat op 24 August 2013, 13:07:02
Hier in Enschede heb ik wel 624-stellen gezien (soms half rood-
half blauw/beige) maar nog nooit een 634...

Mvg,

Tis
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Boerpost op 24 August 2013, 13:23:01
Volgens mij heb ik tussen Nieuweschans en Groningen wel eens een 634 gezien. Ik weet niet zeker of ik er een foto van heb, zal zeer binnenkort even spitten. Uiterlijk was er geen verschil tussen een 624 en 634, alleen de 634 was aangepast om met hogere snelheid door de bogen te gaan. Doordat de verkanting dan niet goed uitkwam, werd meer gekozen voor de 614, welke aan de bovenzijde meer afgevlakt was.
Groetjes, Gert
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: draaischijf2000 op 24 August 2013, 13:28:47
De 634 kan zonder meer op het grenslijntje worden ingezet.
Ik ben daar in het laatste jaar van het destijdse bestaan van dat lijntje geweest en heb een cabinerit mee gemaakt van Enschede naar Gronau in de 634 603-5 in oceanblau/beige.Ik moest eerst naar Gronau , want de trein reed een rit heen en terug vanuit Gronau.
Dus , gewoon inzetten de 634.
Ik heb er overigens nog een foto van.
Met vriendelijke groet,

Romani-P
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Chris op 24 August 2013, 13:29:48
 (y) (y) (y)
Is besteld :)
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Remystoom op 24 August 2013, 16:21:14
Bespreking binnenkort?

Grtjes Remy
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Chris op 24 August 2013, 16:23:05
Ligt eraan hoe snel Bemo gaat leveren.
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: dh3201 op 25 August 2013, 11:18:36
Een 634 is niets anders dan een 624 welke is omgebouwd met luchtvering. Het verschil zal 'm dus in de draaistellen moeten zitten. Alleen heb ik daar in het echt nooit zo opgelet.
In het boekje "Triebwagen" van Horst J. Obermayer staat op blz 164 een foto van een luchtgeveerd draaistel.
De omgebouwde bakken behielden hun oude volgnummer.
Volgens dit boekje zouden de volgende luchtgeveerde nummers bestaan:
634: 603, 607, 608, 610, 613, 614, 617, 618, 619, 621, 627, 633, 651-659, 661, 664, 665, 666 (koprijtuig)
934: 422, 423, 441-450,506, 561-565 (tussenrijtuig)

Tussen Groningen en Leer/Oldenburg (en ook een binnenlandse slag Groningen - Nieuweschans v.v.) werden 624 en 634 door elkaar gebruikt.
Ik heb een foto van 26-9-1994 met een blauw/creme 634 603-5 in Groningen. Dus de luchtgeveerde 634 kwam ook in blauw/creme in Nederland.

Als ik zo mijn fotogegevens doorzoek bestonden de treinstellen aanvankelijk louter uit 624/924 of louter uit 634/934.
In 1998 kwam ik eenmaal een gemengde combinatie tegen (624+924+924+634), blijkbaar werd een defecte kopbak 624 vervangen door een luchtgeveerde kopbak 634.
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Chris op 24 December 2013, 14:48:30
De Bemo is eindelijk onderweg.
Dus die kunnen we binnenkort eens bespreken.
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Jasperkc op 29 October 2017, 19:50:29
Hallo Allemaal,

Ik zit te overwegen om het treinstel te gaan kopen in 2018. Ik koop dan de wisselstroomversie. Dan moet ik de 1520 811 hebben en daarbij het tussenrijtuig 1522 811. Is er in de wisselstroomversie nog een 2de tussenrijtuig zodat ik van een 3delig treinstel een 4delig treinstel kan maken of is deze niet te koop? Is er ook nog een andere versie te koop in het bordauxrood of heb ik voor de andere kleur in tijdperk 4 alleen nog de oceaanblauw beige versie?

Groet, Jasper
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Fred Peters op 29 October 2017, 21:01:38
Je koopt bij Bemo alleen de twee stuurstanden, los kan je daarna de 1 of twee tussen rijtuigen aanschaffen.
Nummers weet ik helaas niet, ik heb de gelijkstroomversie.

Fred
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: ad.M op 30 October 2017, 09:44:11
Hallo Fred,

De tussenwagens (BR924 of 934) zijn bij Bemo al lang uitverkocht.
Ik heb er nog een in bestelling staan sinds begin 2016.
Heb 'n paar maanden geleden contact gehad met Bemo en ze konden mij niet vertellen wanneer en of überhaupt er nog tussenwagens geproduceerd zouden worden.
Ik zoek zelf ook nog 1  of 2  BR924/934 tussenwagens.

Mvg Ad
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Deetrein op 30 October 2017, 13:36:27
Mooi project voor PIKO dan.
Ze hebben het treinstel al in 1:160 uitgebracht.

mvg, Erich
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Fred Peters op 31 October 2017, 15:38:11
Ebay.de staat er vol mee... Rond 100 ps per wagenbak.
Hopen dat piko ooit nog eens met een H0 model gaat komen, de Bemo is op het technisch vlak waardeloos.

Fred
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Locwissel op 31 October 2017, 22:26:10


Hallo,

Met de bovenstaande mededeling treft Fred meteen de spijker op z'n kop:

Het Bemo treinstel is, ongeacht of het nu de 624 of 634 betreft, heel kort samengevat, een absurd duur half-fabricaat.

Wat uitgebreider:
Er moet heel wat aan het treinstel verspijkerd worden wil je een goed op de modelbaan inzetbaar exemplaar verkrijgen.
Daarbij komt dat bij het grote voorbeeld het treinstel mimimaal in een drie-delige samenstelling reed. Alleen: die wagen moet je apart zien te bemachtigen en daar zit 'm inderdaad nu juist de krux.
Zie er namelijk maar ééntje te vinden...
Gelukkig hoeft de tussenwagen qua kleurstelling niet persé bij de kopwagens te passen daar er in de praktijk ook veelal "gemixed" door elkaar werd gereden.Dat maakt de zoektocht weer iets gemakkelijker.

Zelf bezit ik een driedelig 2rail DC stel waarvan de koprijruigen blauw/beige zijn en het tussenrijtuig het zogenaamde oud-rood uit de bundesbahn-tijd.
Dit stel heeft diverse aanpassingen moeten ondergaan waaronder betere anti-slipbanden, verbeterde seinverlichting middels LEDs (de standaardverlichting via lichtgeleiders en gloeilampjes is echt heel slecht onderling van elkaar afgeschermd en de zichtbaarheid van m.n. de sluitseinen is uiterst beroerd), betere stroomafname via alle assen van beide koprijruigen (standaard stroomafname echt uitermate beroerd), betere stuurcabines zonder dikke "lichtschacht" in het midden (t.b.v. derde frontsein).
Uitermate lastig is ook dat de stroomgeleidende koppelingen niet bepaald soepel lopen, maar dat ook de betreffende soldeerverbindingen van de bedrading in deze kopplingen nogal gemakkelijk losgeraken.
Het middenrijtuig is daarbij ook nog eens dusdanig licht uitgevoerd dat deze door toedoen van de stroeve koppelingsmechanismen in bogen uit de rails wordt getild. Extra gewichtjes plaatsen is hier het devies.
Al met al nu niet bepaald een plug-and-play-treinstel voor een beginner...

Daarnaast is er nog ESU-sound in het stel gebouwd maar dat is uiteraard geen "must", maar puur een persoonlijke wens geweest.

Na al deze ingrepen kom je tor een acceptabel resultaat.
mocht Piko echter een H0 exemplaar van dit treinstel uitbrengen gaat de Bemo er meteen uit...
Als dat niet genoeg zegt...

U bent dus gewaarschuwd... ;)



Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Locwissel op 31 October 2017, 22:41:36
Hier als voorbeeld een ervoor-erna foto van de ingeschakelde sluitseinverlichting na aanpak van de seinverlichting:


(https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/2017-10-31-22-29-18-0dsh1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/16236/2017-10-31-22-29-18-0dsh1.jpeg)

Natuurlijk is hier de nieuwe sluitseinenverlichting nog veel te fel. Na aanpassing in de weerstanden en per CV van de verlichtingsuitgangen van de decoder is het uiteindelijk allemaal prima in orde gekomen.

Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: ReneN op 31 October 2017, 22:50:22
Tja... ik heb een rood stel in de vitrine staan. Aan de twee kopbakken op zich heb je idd niets, omdat het nu eenmaal een driedelig stel is. Die 100 euro voor het tussenrijtuig was volgens mij indertijd gewoon de nieuwprijs - heb het ooit bij MTE in Houten gekocht. Toch raar om het zo op de markt te brengen. Als vitrinemodel heb je van een hoop zaken geen last, maar gezien de technische onvolkomenheden zette Bemo wel erg hoog in. Een verkoopsucces is het zeker niet geworden.
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Fred Peters op 31 October 2017, 23:48:29
Mijn verkehrsrote exemplaar  heeft ook de nodige aanpassingen.

Dwz stroomafname op alle assen, esu schakel relais is eruit.
Viessman 2 polige kortkoppelingen op simoba schachten.
(Oude waardeloze 6 polige koppelingen die totaal niet kortkoppelen zijn eruit) de stroomdraden braken ook continue af.
Ledverlichting in front sluit bakken en als binnenverlichting.
1 gewone Lopi 4 en 2 functie decoder.
Gewicht erbij in de middenbak waardoor die niet meer ontspoort.
Nieuwe tandwielen. (Oude versleten door aandrijving op maar 1 draaistel)
Interieur aangevuld, dwz ter hoogte van de decoder en achter de bestuurders cabine nu ook stoelen en wanden.

Voor de prijs een tamelijk lage detaillerings graad.
Tis dat ik het model ansich mooi vind, maar anders...
Hoop echt dat piko hun n model ook in H0 uitbrengt.
De 300 euries voor de twee koprijtuigen en de 100 per tussenbak is echt absurd.

Fred
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Fred Peters op 31 October 2017, 23:57:14
Excuses voor de vreemde woorden in de vorige post, m'n telefoon is nogal fanatiek in het zelf verzinnen van woorden...

Aangepast (hoop ik).  :-[

Fred
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: dh3201 op 01 November 2017, 08:58:57
Tja... ik heb een rood stel in de vitrine staan. Aan de twee kopbakken op zich heb je idd niets.
Tenzij je er SA nummers (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201102/PR_SA110-13_-ex-VT-624-35.jpg) op plakt  ;)
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: Locwissel op 13 November 2017, 16:01:07
https://www.youtube.com/watch?v=EvL1Fxt3pkU
Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: draaischijf2000 op 13 November 2017, 17:37:21
De 624/625 treinstellen reden ook tweedelig op bv de Amerikalijn tussen Bremen en
Uelzen.
Persoonlijk heb ik dan toch het gevoel dat er iets ontbreekt.
Daarom heb ook ik ca 8 jaar geleden een driedelig stel aangeschaft via eBay.
Het is mijn duurste treinstel ooit,maar tevens mijn slechtste.
Met de opmerkingen van Waldberg en Fred Peters ben ik het helemaal eens.
Ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik alle ingewanden heb verwijderd
en de verlichting middels diodes per koprijtuig heb geschakeld.
De draden van de stroomdoorvoeren de koppelingen breken snel af en zijn uiterst moeilijk te herstellen.
Omdat ik destijds een cabinerit van Gronau naar Enschede vv heb gemaakt wil ik het stel niet kwijt,
anders stond het boven aan de transferlijst.Maar ik wil er ook niemand mee opzadelen.
Het is jammer.
Groeten,
Romani-P

Titel: Re: Bemo BR 624/634
Bericht door: draaischijf2000 op 13 November 2017, 17:42:52
Correctie moet zijn 624/634

Mijn nieuwe tablet is nog wat eigenzinnig.
Mvg Romani-P