BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Hans Reints op 22 August 2013, 15:27:36
-
Gisteren kon ik het bestelde bij de buren ophalen en ben ik er gelijk aan begonnen. Het doosje is goed verpakt, maar ,je moet het wel goed vast blijven houden daar je anders bij de kleinste windvlaag ketelaar ben ;) Op het eerste gezicht ziet alles er goed uit. Bij nadere bestudering kan je zien dat het moedermodel geplot is. Hierna zijn de dochters afgegoten in een op Artitec/Tilly vergelijkbare kunststof. Bij niet voorzichtig beetpakken breken kleine onderdelen onmiddelijk af. Bij mij sneuvelde, om in stijl te blijven, de "dakspanten" voor de luiken onmiddelijk af. Ook kwamen er scheuren in de vrij dunne achterwand van het voertuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img644_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img644_1.jpg)
De bijbevoegde "bouwbeschijving"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_1.jpg)
De inhoud van de doos. Hier is al te zien waar de schades zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_2.jpg)
De grote gietblokken van het chassis en de opbouw gesneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_3.jpg)
Body in ruwbouw. Giet vliezen zijn nog overal zichtbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_4.jpg)
Sumier is het interieur van de YP te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_5.jpg)
De assen zitten onder de wagen. Bij de achterassen is dat geen probleem. De voorassen kunnen en mogen er eigenlijk maar op een manier onder. Ik heb het natuurlijk net weer verkeerd gedaan. De dikke as moet als eerste en niet als tweede onder het voertuig geplaatst worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_6.jpg)
Met nog losse kap en wielen. Van Evergreen zijn nieuwe dakspanten gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_7.jpg)
Op eigen wielen, maar met nog niet afgebouwde losse kap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/YP_8.jpg)
volgen keer verder.
-
Gaat een mooie aanwinst worden . (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_001.jpg)
Gaat er steeds meer oplijken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_002.jpg)
-
Gaaf modelletje :D
Ikzelf heb de 1:1 - exemplaren vroeger vaak gezien toen ik nog in Ede woonde....
Ergens in de jaren '90 zijn ze toen allemaal maar de hoogovens vertrokken...
Mvg,
Tis
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_006.jpg)
Ik heb de .50 vervangen door een exemplaar van Roco. het zelfde met de buitenspiegels gedaan daar de gegoten exemplaren al afbreken als je er naar kijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_007.jpg)
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de luiken binnenstebuiten zijn bevestigd
De bijgeleverde stickers zijn heel erg kwetsbaar en moeilijk uit te snijden. Ik heb ze vervangen door die van TL-Decals. Dat werkt heel wat prettiger
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_008.jpg)
Samen met een Artitec Centurion tank. In het zwart op de flanken hoort NL te staan. Helaas zitten er ook bij TL veelste weinig NL strips bij. De GE dan maar omgekeerd tot dat ik weer over voldoende NL stickers kan beschikken.
-
De GE op de YP is wel degelijk goed want deze stond op het materieel wat in Duitsland gelegerd was, Heb zelf gediend op de legerbasis Seedorf.
Overigens een mooi stukje huisvlijt.
Grt, Ronald.
-
Kijken of dat het nog veranderd kan worden :)
Gelukt....................... (y)
-
Ziet er mooi uit. Maar klopt het dat de GE onderste boven moet staan?
-
Even een paar berichtjes naar boven lezen ;D
-
Oeps, met het genieten van die mooie foto helemaal gemist.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_030_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_030_1.jpg)
Staan goed. Ik begrijp niet waarom er niet zoals bij de Dikke DAF geen gebruik is gemaakt van etsdelen. Spiegels, haken en ogen en de bescherming van de koplampen zouden het model hiermee een heel eind ophalen.
-
Die zwarte sticker met GE of NL is bedoeld voor verplaatsingen in kolonne verband. Er wordt bij de betreffende verkeerscoordinatie instantie 'toestemming weggebruik' aangevraagd, waarop een kolonne nummer wordt toegekend, dat nummer wordt met krijt op het zwarte vlak geschreven. De letters vormen een vast onderdeel van dat nummer, voor eenheden in Duitsland is dat GE, of het nou een NL, DE, UK, BE eenheid of wat dan ook is, maar het nummer wordt uitgegeven door een GE instantie. Als ik me goed herinner staat voor de letters de 'julian date' (dag van het jaar), dan het land van uitgifte (de letters) en dan een volgnummer. Voor NL voertuigen gestationeerd in Duitsland, werden stickers met GE gebruikt, voor voertuigen in NL wordt NL gebruikt.
Walter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5634_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5634_3.jpg)
Mooi tijdsbeeld.
-
Ter info: Ik kwam zojuist op een website een bericht (http://www.ho-modelautoclub.nl/nog-een-daf-project-van-artitec/) tegen dat Artitec ook met een DAF YP408 zou gaan komen.
Misschien ook bruikbaar als basis?
-
zie ook draadje Artitec 2013 h0
-
Hallo;
Kijk eens op de site van Dinissen Modelbouw te Overloon, 9 november komt er iets moois in 2 uitvoeringen beschikbaar (y)!
Groet Dieter
-
Hoi,
Ik heb ze al gezien (proefexemplaren)... zag er veelbelovend uit!
(Passen mooi bij mijn zelfbouw Daf YA 314 "3-tonner")
-
heel mooi gebouwd!!!
even kort waarom er geen photo-ets bij zit.
ik bezit momenteel niet de mogelijkheden om dit zelf te maken.
daarnaast, zorgt dat er ook voor dat de kosten omhoog gaan!!!
zeker als het uitbesteedt moet worden.
daarnaast is, zoals te zien, bij de meeste modelbouwers wel voldoende kunde om
een spiegeltje zelf te snijden ;)
de breekbare onderdelen was een afweging, ga je voor accuraat of ga je voor degelijk.
ik heb bij de daf de keuze voor accuraat gemaakt, bij de komende AMX-PRI is de keuze voor degelijk gemaakt, en zullen de achter luiken geheel niet open kunnen (de koepel en bestuurder wel)
de decals is een bekend probleem, hiervoor wordt vervanging gezocht.
-
Hallo Rob;
Ik heb er al een aantal bij Dinissen besteld, ik had eigenlijk gehoopt op etsdelen bij de definitieve uitvoering.
Bij het oude model van Focus waren het takkenrek en de voorruit gewoonweg een ramp ... gewoon kliederwerk [takkenrek] en slecht gietwerk [voorruit], gelukkig had Brekeltje nog wat geëtste voorruiten en takkenrekken liggen zodat hij me uit de brand kon helpen !!
Ik heb een aantal YP's van je, ook via Dinissen, ben daar heel tevreden mee. In tegenstelling tot de Artitec modellen kunnen bij jou modellen alle luiken open en kun je omdat het holle bouwkits zijn zelfs een inrichting maken als je dat wil, het enige nadeel is dat het raamwerk om de luikdeksels deels uiterst dun en fragiel is.
Verder mooi spul waar ik erg blij mee ben (y)
Groet Dieter
-
hoi,
de dikke daf's zijn niet van mij!! ik weet niet of herman er ets bij doet!!
ik weet wel dat hij houdt van scherp werk, dus wie weet.
vragen aan herman!!
klopt dat het raamwerk erg fragiel was, ik maak hem met bijgieten iets dikker
de volgende ronde, maar het blijft een zeer zwak punt.
vandaar dat de komende amx de luiken dicht heeft!!! in het laadruim.
daar wordt hij een stuk sterker van, want dan kan de wand ook wat dikker zijn.
groeten rob
-
Hoi;
Die dikke DAF's zijn i.d.d. niet van jou maar van Focus Modellparts [vroeger bij leven van Fons Custers diens ontwerp].
Brekelmans had die etsdelen zelf laten maken, een tijdje geleden wou ik nog een paar van die vehikels erbij maar hij had er geen meer.
Ik verheug me al op jou modellen, zien er goed uit, daar kan Focus natuurlijk niet aan tippen, je bent in elk geval heeeeel goed bezig ... nu misschien nog de 1 tonner ;D?
Groet Dieter
-
hoihoi, bedankt voor je compliment, ik doe mijn best!!
ik ben eigenlijk een 1/72 bouwer (is dat vloeken hier??)
maar deze schaal bevalt me ook prima, is meer koude oorlog spul in te krijgen dat nederland ook gebruikt heeft!!
de dikke daf breng herman dinnissen uit (modelbouwoverloon.nl) in 1/87.
ik weet dat giesbers met een ya126 in 1/72 bezig is, die komt er dan vast ook in 1/87 van iemand.
dat is het mooie van de 3d technologie, even aanpassen en je hebt een nieuwe schaal.
(wel duur overigens)
ik hoorde geruchten dat herman ook aan de gang gaat met de nieuwere dafjes (jaren 80 tot heden)
maar als dat allemaal lukt zal dat toch nog wel even gaan duren. denk ik.
wat mij betreft, als er behoefde is aan ombouw setjes van bepaalde zaken, wil ik daar ook best eens naar kijken!!
ik zie dat er op gebied van nieuwe kits (nederlands) niet al te veel te halen is, nu iedereen met daf bezig is ;)
of ik heb wat gemist, dat kan natuurlijk ook!!!
maar wellicht in detail dingen ombouwen naar nederlands??
bijvoorbeeld een leopard 1 ombouwen van duits naar nederlands, of van de 1a5 ombouwen naar de 1V(nl)
om vervolgens (betaalbaar) uit te brengen als ombouw kit.
idee?? is hier markt voor??? of zou dat de moeite niet zijn?
ik werk normaal met oplagen per 30 stuks dus dat is een minimum wat ik zou willen verkopen.
laat maar komen die gedachten!!!!!!
groetjes rob
-
Hoi;
Ik zou het zo direkt niet weten, ik ga een militaire trein maken waarop in hoofdzaak YPR's, nog de metalen versie van Trident, hopelijk wordt die trein niet te zwaar, er komen toch 17 vtgn. op hiervan 9 YPR's.
Verder ga ik met de YP408 aan de slag voor een complete CIE op de parkeerplaats van de kazerne naast de verlading, staat leuk denk ik, ik heb er nu 7. Verder natuurlijk de 3-tonners [heb er in dienst eentje als wagencommandant gehad, artillerie-uitvoering met de spijltjesklep achter en een "gewone" met shelter hadden we ook nog].
Die AMX-PRI wordt volgens mij ook een snoepje [maar waar moet ik dan met mijn YPR'tjes heen :D ?] ik heb hem ook altijd wel willen hebben ... maar goed ... wat beschikbaar was dat was de YPR.
Misschien een ombouwset "gewondentransport" met de lange huif en 2 brancards voor de Nekaf van Herpa, een TLV met een gespleten voorruit voor hetzelfde model. Nederlandse militairen uit de jaren 70-90 zijn er ook niet maar goed ik denk dat figuurtjes een andere dimensie vormen.
Groet Dieter
-
Hoi;
Ik heb mijn "dikke Dafjes" binnen, v.z.v. de eerste indruk zien de onderdelen er zeer strak uit en veel details, compliment Rob ... ik heb ook een aantal gebouwde modellen in de winkel van Dinissen gezien (y).
Groet Dieter
-
hoi allen, vanaf nu ook binnen de daf yp408 mortier trekker!!!!
foto's te vinden op de tasmodels site bij 1/87.
ook zijn er wat decals binnen!!!
nederlandse herkenings tekens in 1/87
en uitzendings missies in 1/87 (kfor ifor isaf eufor enz,enz)