BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: anno op 18 August 2013, 16:02:29
-
in de handleiding van een esu decoder staat dat het juist instellen van de decoder met betrekking op de motor erg afhankelijk is van het merk motor. Maar hoe kan ik achterhalen zonder de loc open te maken welk merk de motor is?
EN zijn er verder ook lijsten bekent met cv waarden bij bepaalde typen motoren?
-
Gewoon de loc op je baan zetten en als hij niet naar je zin rijdt eventueel de CV's aanpassen.
Gr. Jaap
-
Hoi,
Inderdaad. Of je nu wel of niet het motortype weet, in beide gevallen moet je toch de CV's aanpassen.
Het zou wel gemakkelijker zijn wanneer er lijstjes beschikbaar zouden zijn, maar ik heb ze (i.v.m. opname in de encyclopedie) nog niet kunnen vinden.
-
Hallo Anno,
In dezelfde handleiding van de ESU decoders staat een hele tabel (pag 46, lokpilot feb'13) met CV(2,51,52,53,54,55 &56) waarden voor allerlei merken en motoren. Die kun je gebruiken als 'leidraad'.
Heb je een Lokpilot 4 of Loksound 4, kun je de decoder ook het werk zelf laten doen. Zet de CV54 op 0, zet de lok op een 2-3 meter rechte baan, en doe het licht aan. De lok snelt nu op vollesnelheid vooruit, en berekent de waarden voor de CV's. Daarna kun je de boel nog fijn afregellen (zoals beschreven op pag 47, van dezelfde handleiding).
Jan-Peter
-
Heb je een Lokpilot 4 of Loksound 4, kun je de decoder ook het werk zelf laten doen. Zet de CV54 op 0, zet de lok op een 2-3 meter rechte baan, en doe het licht aan. De lok snelt nu op vollesnelheid vooruit, en berekent de waarden voor de CV's. Daarna kun je de boel nog fijn afregellen (zoals beschreven op pag 47, van dezelfde handleiding).
Jan-Peter
Doet het niet, helemaal niets, heb je aanwijzingen nauwkeurig opgevolgd. LEUGEN ALLEMAAL LEUGENS
-
Huh ???
Frustratie alom denk ik nu ;D
Het zou gewoon moeten werken zoals hier beschreven wordt :)
Mvg jan
-
Doet het niet, helemaal niets, heb je aanwijzingen nauwkeurig opgevolgd. LEUGEN ALLEMAAL LEUGENS
Nou, jij weet hoe je vrienden maakt op dit forum. :o :o ???
Grtz,
Ton
-
heeft ie t licht in de kamer aangedaan ;D ipv de loc verlichting >:(
heb ik ook wel met ijken
3 locs goed en dan een ???
-
Je hebt gelijk, ik heb alle lampen in het huis aangedaan.
ik hoef hier geen vrienden te maken.
ik wil wel serieus genomen worden.
sommigen doen dat en vele anderen niet.
ik heb op school lezen geleerd, raar toch
-
Nouja als je zo blijft reageren dan maak je echt wel vrienden hier (y)
-
Waarom zouden de mensen je hier niet serieus nemen. Dat doen ze namelijk wel! :-\
-
misschien is het een ideetje om te melden om wat voor esu decoder het gaat en in wat voor merk en type loc dat ding is ingebouwd.
Wat bedoel je trouwens met serieus genomen worden?
-
het zou zo maar kunnen dat iemand je dan kan vertellen wat voor motor in die loc zit.
dat serieus genomen worden ken best pijn doen hoor. (van horen zeggen hè)
-
zoals je begint
Een esu decoder
ESU heeft verschillende decoders net als andere merken
En dan ook nog is het een nieuwe of een oude die al in de loc zit
welke loc merk en type
Ook daar,een nieuwe roco of andere of een van 5 a 10 jaar oud
en ook vage kennissen willen we wel helpen :-[
Mits ze niet gaan schreeuwen
En een beetje de waarheid vertellen ???
en op school leerden ze mij om niet leugens te vertellen :o
-
Als het inderdaad een ESU lopi4 betreft, dan zou de methode zoals Jan-Peter hem beschrijft gewoon moeten werken.
-
Maar hoe kan ik achterhalen zonder de loc open te maken welk merk de motor is?
Weet je zeker dat er een decoder inzit?
Gr. Jaap
-
Als het inderdaad een ESU lopi4 betreft, dan zou de methode zoals Jan-Peter hem beschrijft gewoon moeten werken.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar het werkt niet. Is er dan iemand van jullie die mij kan vertellen hoe het dan wel moet. Oh ja, mijn apparatuur is nieuw en niets mee aan de hand.
Ik hoor het graag.
-
Hi All,
De autotunefunctie van ESU werkt vanaf de LokPilot 4. Het verhaal van Jan-Peter klopt echter niet helemaal, of is niet helemaal duidelijk. Hij praat over het licht aan doen. Wat er volgens de instructies van ESU moet gebeuren is op F1 drukken en dat is in veel gevallen niet hetzelfde als het licht aan doen, want daar wordt meestal F0 mee bedoeld bij een loc.
Overigens zijn de resultaten van de autotunefunctie nogal wisselend, soms werkt het perfect, maar in andere gevallen ook niet en wordt de performance alleen maar slechter. Daarom is het verstandig voor het uitvoeren van de autotune de waarden van CV53 t/m CV56 op te schrijven, zodat de decoder kan worden teruggezet in de oorspronkelijke configuratie.
Wat is het merk loc waar je het over hebt, want dan weet je waarschijnlijk ook wat voor motor erin zit. Mocht je helemaal geen gegevens hebben, dan moet je de optimale waarden gaan zoeken met behulp van een optimalisatieprogramma, bijvoorbeeld met een driehoeksoptimalisatie.
-
Hi Anno, je hebt nog niet geantwoord op de vraag of er inderdaad een decoder in de lok zit.
Wat doet het wel en wat niet?
- verlichting, schakelbaar, wisselend met rijrichting?
- Lopen andere loks wel op het stuk waar je de nieuwe lok op hebt gezet?
-
Hi All,
De autotunefunctie van ESU werkt vanaf de LokPilot 4. Het verhaal van Jan-Peter klopt echter niet helemaal, of is niet helemaal duidelijk. Hij praat over het licht aan doen. Wat er volgens de instructies van ESU moet gebeuren is op F1 drukken en dat is in veel gevallen niet hetzelfde als het licht aan doen, want daar wordt meestal F0 mee bedoeld bij een loc.
Overigens zijn de resultaten van de autotunefunctie nogal wisselend, soms werkt het perfect, maar in andere gevallen ook niet en wordt de performance alleen maar slechter. Daarom is het verstandig voor het uitvoeren van de autotune de waarden van CV53 t/m CV56 op te schrijven, zodat de decoder kan worden teruggezet in de oorspronkelijke configuratie.
Wat is het merk loc waar je het over hebt, want dan weet je waarschijnlijk ook wat voor motor erin zit. Mocht je helemaal geen gegevens hebben, dan moet je de optimale waarden gaan zoeken met behulp van een optimalisatieprogramma, bijvoorbeeld met een driehoeksoptimalisatie.
Je geeft een duidelijke, heldere uitleg. Het is ook fijn dat je een stukje ervarings kennis bij schrijft, de autotunefunctie die wisselende resultaten heeft.
Dit geval gaat het om een piko loc met ESU locpilot 4.0v. Hoezo weet ik dan wel wat voor een motor erin zit, als ik het merk weet?
Wat bedoel je met een driehoeksoptimalisatie/optimalisatieprogramma?
-
Hi Anno, je hebt nog niet geantwoord op de vraag of er inderdaad een decoder in de lok zit.
Wat doet het wel en wat niet?
- verlichting, schakelbaar, wisselend met rijrichting?
- Lopen andere loks wel op het stuk waar je de nieuwe lok op hebt gezet?
Ja er zit een decoder in de lok.
-
probeer dan eens cv 8 te lezen
en meen cv 7 voor het type decoder
en is de loc ook nieuw
wat voor apparatuur heb je
je kan niet met alle apparaten alle cv en of mogelijkheden bedienen
-
wat voor apparatuur heb je
je kan niet met alle apparaten alle cv en of mogelijkheden bedienen
Ik denk dat bovenstaande minstens zo belangrijk is om te weten als type loc en type decoder.
Iemand vertellen wat hij moet uitlezen alvorens iets anders te doen werkt alleen maar als men ook idd iets kan uitlezen.
Overigens zou het de TS wel staan als hij niet gelijk begint te gillen dat dingen leugens zijn en men m hier enkel en alleen maar in de zeik wil nemen in plaats van helpen.
Als men niet wil helpen dat had je in korte tjd al niet zoveel handreikingen gehad lijkt me ::)
Tot zover mijn eurocent in dit verhaal ;)
-
Hallo Anno,
Pikó locomotieven, zeker de nieuwere, hebben in het algemeen redelijk standaardmotoren in de locs zitten. Mijn Piko Hondekop draait prima op de standaardinstellingen. Je kunt eventueel de instellingen uit de tabel uit de manual voor Piko-motoren proberen:
CV52 op 20
CV53 op 80
CV54 op 30
CV55 op 30
CV56 op 255
Er bestaan verschillende optimaisatiesprogramma's, waarmee je de optimale instellingen kunt bepalen, maar dat is best veel werk. Bij de driehoeksmethode doe je eerst 5 metingen met instellingen van je vijf CVwaarden (CV52 - CV56), die ver uit elkaar liggen. Dan bepaal je welke instelling het beste is. Op basis daarvan worden nieuwe waarden voor de CV-waardes berekend en dat proces herhaal je tot je de optimale waarden hebt gevonden. Ik heb daar 30 jaar geleden eens een BASIC-programma voor geschreven, maar ik weet niet of ik dat nog ergens heb.
-
Ga eerst eens de max snelheid goed zetten
dan de optrek
en afrem snelheid
en dan de eigenschappen met de cv's aanpassen zoals jij dat voor ogen hebt
maar 1e
welke centrale heb je