BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 16 July 2007, 21:51:20

Titel: Railmagazine 246
Bericht door: henk op 16 July 2007, 21:51:20
Soms zakken tijdschriften in het zomernummer een beetje in, maar de redactie van Railmagazine heeft er nog een schepje bovenop gedaan. Een uitstekend nummer. Ik heb nog lang niet iedere letter gelezen, maar van Geoffrey mag ik niet langer met de bespreking wachten.  ;)

Op pagina 11 van de actualiteiten zie ik zowaar een rode V60 (nou ja serie 363) van Railion staan. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat deze klassieke rangeerloc ook in Nederland aan de slag gaat. Een paar pagina's verderop lezen we dat de onderhoudspoot van de werkplaats Tilburg naar een nieuw te bouwen werkplaats op de Maasvlakte zal verhuizen. Bij de actualiteiten over het stedelijk vervoer is veel aandacht voor light rail. Daar wordt door hobbyïsten wel eens lacherig over gedaan, maar het biedt een uitstekend voorbeeld voor een niet al te grote en toch drukke modelbaan.

Het eerste echte artikel gaat over het nieuwe Randstadrailmaterieel voor de RET. Verder kunnen we in de grootspoorafdeling lezen dat de Betuweroute is geopend, dat de Traxx F 140 DC in Italië is uitgerold en dat de Protos 160 km per uur kan rijden. Wie had dat gedacht?
Erg leuk is het artikel over de donateursrit in juni van de Werkgroep 1501. De organisatie had een wel zeer uitgebreide excursie samengesteld die zich vooral in Zeeland afspeelde. Er kwamen meerdere treinen en een fiks aantal locs van allerlei maatschappijen aan te pas. Het hoogtepunt zal de presentatie van de naar turkoois verkleurende 1201 voor de SGB-loods zijn geweest.
Het artikel over het Sternet is ook interessant. De tekst gaat vooral over het huidige net met Amsterdam als centraal punt. Maar de foto's zijn van de afgelopen 12 jaar. We zien veel motorposten voor korte treintjes die op iedere modelbaan passen.
Ook aan het transport van de plan U's 125 en 193 naar Slowakije kwam een bonte stoet locs te pas. De mooiste combinatie is die met een blauw-witte diesel gefotografeerd in Bratislava. Terecht staat die plaat ook op de voorpagina.

De modelspoorafdeling begint geweldig met een artikel over Orkhavn, leuk geschreven door de bouwers zelf. Dit artikel gaat over de onderbouw. Achter de titel staat (1), hetgeen doet vermoeden dat er nog minstens één ander artikel zal volgen. We kijken uit naar een hele reeks heren.
Daarna laat Len de Vries zien hoe een mooie achtergrond wordt gemaakt. Verderop nog een artikel over balasten; een onderwerp dat nu eenmaal om de zoveel jaar een keer de revue moet passeren. Ook het artikel van René Vink over de juiste belichting van modelspoorfoto's valt in de categorie praktisch en leerzaam. Daar heeft een mens wat aan.
Erg leuk is het artikel van Marcel Weijers die van hout twee Big Boys heeft gebouwd. Dat deed hij in schaal 1:12 met als gevolg dat hij nu ergens twee drieenhalve meter lange locs moet zien neer te zetten. Eentje is blank gelakt voor binnen, de andere heeft de juiste kleuren en wordt buiten met behulp van een ketting over een flink eind zelfgemaakt spoor getrokken.

In de productinformatie onder andere de energiewagen van Frank Oude Elferink en het nieuws dat de oranje oer-TGV weer onder de merknaam Jouef verkrijgbaar is. Ik denk eigenlijk dat dit het eerste kwalitatief goede H0-model van de oorspronkelijke TGV is.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: Fermon Bosman op 16 July 2007, 22:45:01
Het is inderdaad een prachtig nummer, maar bij mijn blad eindigt het artikel "De Betuweroute geopend" een beetje apart. Het eindigt met: Het project kostte uit-. En verder niks meer. Beetje raar.
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: KNed op 23 July 2007, 13:00:37
Inderdaad interessant nummer.
In de vakantie doe ik me altijd een paar, voor mij onbekende, tijdschriften kado en dit jaar heb ik deze Railmagazine gekocht. Had ik geen spijt van!

Koen
Titel: Re: Railmagazine 246
Bericht door: henk op 23 July 2007, 16:13:25
Oh ja.

Citaat
Kom op Henk!

Er staan 2 geweldige artikelen in waar ik nog wat over wil zeggen.
Dus als jij hem niet bespreekt doe ik het

Over welke artikelen had je nu wat precies te berde te brengen Geoffrey?  ;)