BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 16 August 2013, 12:37:51
-
Net gelezen in de digitale krant van Omroep Zeeland. SK
HOEDEKENSKERKE - Het Goese bedrijf InfraNetwerk wil een vakantieparkje in Hoedekenskerk bouwen met acht oude treinwagons. Dat komt naast het station van de stoomtrein Goes Borsele. Volgens Peter Heeren, die samen met een collega het plan maakte, zijn de reacties positief en moet het parkje er volgend jaar al zijn. Wie er gaat slapen gaat terug in de tijd. Waar ze de wagons gaan kopen weet Heeren nog niet. Momenteel worden de procedures voorbereid om van het terrein in Hoedekenskerke een vakantieparkje te kunnen maken.
-
Er staan hier bij ons in Interlaken nog meerdere slaapwagens te koop ivm sterfgeval van de eigenaar...De club heette Rail In Interlaken.
Groeten
Bas
-
Aha, terug in de tijd.
De RTM heeft dit concept al in de vijftiger jaren vorige eeuw toegepast. Niets nieuws onder de zon dus, maar misschien wel een leuke aanvulling voor de stoomtrein Goes.
-
De RTM hadd at idee afgekeken van de Belgische Buurttrams die het in de jaren 30 al deden.
En je kunt nog verder terug gaan: tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er in Noord-Brabant tramrijtuigen gebruikt als onderdak voor Belgische vluchtelingen. Maard at was natuurlijk geen vakantie............
Dirk
-
Ook bij de STAR in Stadskanaal kan je overnachten in de zgn. STARwagon.
-
Bij Controversy Tram Inn (http://www.controversy.nl/index2.htm) te Hoogwoud(NH) kan/kon je ook slapen in oa een aantal trams of een blauwe engel die verbouwd zijn tot hotel/pension kamers.
Pand met alles erop en eraan staat te koop
https://klavermakelaardij.nl/aanbod/347/koningspade-36-hoogwoud.html
-
Leuke site, die makelaar :P
Firefox ging finaal in de stress van alle graphics op hun
site... Dat halve stukkie DE-2 164 is wel mooi opgeschilderd...
Nu maar hopen dat die niet naar Pietje de Sloper gaat...
Mvg,
Tis
-
Verschrikkelijk....
( de laatste link )
-
Inderdaad. ;D
Is overigens op TV geweest bij Omroep Max Bed&Breakfast febr. j.l.
Gr, Ben.
-
In Zweden is dit ook mogelijk oa in Lund
gr Hans
-
Echt leuk wordt het pas als ze zo'n wagen achter een trein hangen...
-
(vooral als de slapers het zelf niet weten)
Worden ze de volgende dag wakker op Utrecht Centraal.
-
Of in de buurt van Osnabrück :D :
http://www.dueckinghaus.de/hotel.html (http://www.dueckinghaus.de/hotel.html)
-
De Starwagon is erg leuk. Hier mijn foto's (http://www.flickr.com/photos/56603673@N03/sets/72157632881173952/). Hier het arrangement op de site van de STAR (http://www.stadskanaalrail.nl/star/star.php?menc=stc6&menr=str2). Ik heb wel eens gekeken of de STAR-wagon na te maken zou zijn. Maar helaas pindakaas, Gbs 181 is nog nooit uitgebracht in H0.
-
In bonnie bonnie Scotland kun je slapen in oude slaaprijtuigen welke zijn gestald in Glenfinnan, dat wij allen zo goed kennen van de Harry Potterfilms. Die stoomtrein op dat viaduct, je weet wel.
Daar dus.
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/glenfinnan/railwaystation/index.html (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/glenfinnan/railwaystation/index.html)
Hele jaar open, schijnt.
Staat al heeeel lang op mijn verlanglijstje.
de groeten van...
Hendrik Jan
-
Kom eens langs in Chattanooga TN USA : In ieder geval sta je dan al in een oud station met je slaapwagon, en wegrijden is er niet echt meer bij ( Station is nu museum, o.a. met zeer grote N scale layout van de omgeving erg natuurgetrouw) De moeite waard om te overnachtne en rond te neuzen.
http://www.choochoo.com/traincars.php?dest=21 (http://www.choochoo.com/traincars.php?dest=21)
Patrick
-
Bij de NYMR kan het in Goathland (Hogward Station ;) ) en Levisham ook.
Bij de SHM was er jaren voor het personeel "de Blauwe bak" om in te slapen
-
Zo meteen op Nederland 1, iets van slapen in een trein of tram bij Bed & Breakfast.
Groeten,
Christoph
-
Als nog rijtuigen zoeken, staan er bij het "oude" HTMU te utrecht, al een paar jaar slaaprijtuigen weg te roesten.
bas
-
Die staan daar omdat ze niet verplaatst mogen worden omdat ze onder toezicht van een curator staan.
-
Leuk onderwerp!
Ik werkte begin 80-er jaren van de vorige eeuw in de grafische industrie waarbij ik verantwoordelijk was voor de technische ondersteuning van de producten van de firma Hazeltine, gevestigd in Greenlawn op Long Island. Mijn contactpersoon Rudy Morgenfruh was een verwoed spoorwegliefhebber en had zijn eigen 6-assige sleeping car, ik geloof uit 1923. Deze stond in New Jersey opgesteld alwaar wij het weekend al sleutelend doorbrachten. Echt een bijzondere ervaring. Met Rudy ben ik destijds per TEE Etoile du Nord naar Parijs gereden alwaar vanaf Brussel de maaltijd in de restauratiewagen van hoog gehalte was...
Tijdens de Olympische Spelen 1984 in Los Angeles was het rijtuig door een televisiemaatschappij gecharterd waarbij 4 plaatsen voor eigen gebruik werden vrijgehouden. Ik kreeg de uitnodiging om de 'roundtrip' mee te maken maar mijn (nu ex-) partner gooide roet in het eten. De trip begon bij Penn station, ging via de Rocky Mountans naar LA, vervolgens langs de kust naar Seattle en daarna weer terug naar LA. Kreeg je een warmloper dan werd je rücksichtlos op een rangeerspoor gezet. Ik heb er nog eeuwig spijt van dat ik niet op de uitnodiging ben ingegaan....
De volgende anekdote is ook vermeldenswaard. Ik woonde in die tijd nog in Rozenburg en ben vaak met mijn verkering (ja, de ex-) via Maassluis naar Hoek van Holland gereisd. Hoek van Holland was destijds nog een eindstation met internationale allure. Het station omvatte een aantal opstelsporen met diverse internationale rijtuigen. De diversiteit trok niet alleen onze belangstelling . Op een gegeven momoent sonden we bij een rijtuig waarbij een jong stel erin geslaagd was binnen te komen en daar de bijslaap aan het uitvoeren was. Met een glimlach leiten wij hen met rust...
Zelf ben ik ooit als alternatief voor een vliegreis met een nachttrein naar Stuttgart gereden. Keurig door de steward op tijd gewekt en ondanks de wissels perfect geslapen.
Op modelbouwgebied is mijn verzameling redelijk veelzijdig en heb ik een voorliefde voor 1:87 DB rijtuigen in popkleuren, restauratierijtuigen en smalspoor in meerdere spoorbreedtes. Iedere hobbyist heeft zo zijn afwijking denk ik.....
Roco heeft destijds een mooi slaaprijtuig (45077) in pop-rood uitgebracht welke destijds met een BR 01-10 naar Norddeich Mole reed. De poprijtuigen hadden attractieve kleurencombinaties (lichtgrijs gecombineerd met bordeauxrood, roodviolet, blauwviolet, groen, blauw of oranje) en was de voorloper van de turkoise/creme kleurcombinatie. Ook in Nederland hebben regelmatig pop-rijtuigen in internationale treinen meegereden.
Tot zover mijn bijdragen aan dit onderwerp.
Groet,
Rob