BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 16 July 2007, 21:13:16
-
Hallo,
Ik loop met het idee om een zesdeurs stalen D van Philotrain aan te gaan schaffen.
Nu is het mij niet geheel duidelijk waar deze rijtuigen voor werden ingezet?
Graag zou ik ook het e.e.a.over de mogelijke treinsamenstellingen willen weten.
Alvast bedankt,
Dennis
-
waarom zou ie turkoois geschilderd zijn? juist, om bij plan D te passen. plan D had geen "eigen" bagagewagens.
-
Uiteraard, dat snap ik.
Maar werden ze dan alleen in de plan D treinen ingezet??
-
Nog even een extra vraag;
Het Philotrain model heeft een grijs dak.
Heeft dit rijtuig div kleuren van dak gehad?
Of zijn ze in de turkooise kleurstelling altijd grijs geweest?
b.v.d.
-
waarschijnlijk wel... bij indienststelling voor de oorlog waren de daken aluminiumkleurig, in 1939 om minder op te vallen vanuit de lucht donkergrijs, dus toen was ie al grijs. Na het turkooizen tijdperk is de bak natuurlijk blauw geworden en was het dak ook grijs.
-
Floris dank is groot ;D
Weet jij ook toevallig of ze ook in andere treinen reden?
Groeten,
Dennis
-
ik denk het wel, samen met ander materieel dat toen reed (dus gewoon andere reizigerstreinen... met bolkoprijtuigen, ovaalramers, noem maar op...) Maar hij staat natuurlijk het leukst bij een stam plan D ;)
-
Voor de stalen DV's bestond in hun turquoise periode een gewone omloop. Dat wil zeggen dat ze waren aan te treffen in uit plan D samengestelde treinen maar ook in treinen van en naar het buitenland oa. Frankrijk en Oostenrijk. Heb een plaatje van zo'n wagen in O. (zal hem posten vanavond), nu niet bepaald in een trein naar Asd maar in de een of andere Oostenrijkse locaaltrein. Dat gebeurde wel vaker. Tussen aankomst en vertrek in Wenen zat veel staantijd, als de öBB dan geen D had werd doodgewoon een wagen gepakt die er stond.
In 1971 kon je een stalen DIV met een trein uit de Harz tegenkomen in Norddeich (achter een 012). Die wagen was daar volgens plan. Omloop Hoek van Holland-Bad Harzburg-Norddeich-Bad Harzburg-Hoek van Holland, een en ander om compensatiekilometers te maken omdat anders de rekening van de DB aan NS te hoog zou uitkomen vanwege de vele kilometers die DB-rijtuigen en -wagens in Nederland maakten.
Modelspotter
-
Kijk eens op www.seinarm.nl daar staan treinsamenstellingen met de
-
Hierbij het beloofde plaatje van de turquoise stalen DV in Oostenrijk, Meidling, 1957. Achter de 33.104 met nog een WR van de CIWL.
"http://www.obd.nl/~otto/oBB33104Meidling1957.jpg"
en vond er nog een in Philotrain's 'Philosophie':
"http://www.obd.nl/~otto/turqDVParisNord.jpg"
Modelspotter
Nb.: öBB Reihe 33 was ex-DRB 33 en ex-Südbahn/BBö 113, een 2'D h2 machine.
40 stuks gebouwd in 1923/24 en merendeels afgevoerd begin en midden jaren zestig.
-
wat een schitterende bufferbalk heeft dat ding!
-
Kijk dat is nou eens leuke informatie.
Gerco, bedankt voor de www tip.
Modelspotter, bedankt voor de foto`s en achtergrond info.
Groeten,
Dennis