BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 15 August 2013, 17:35:49

Titel: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Hans Reints op 15 August 2013, 17:35:49
Heeft dit met onze hobby te maken? Ja en Nee. je kan het zien als puur nautisch, maar ook als achtergrond informatie van onze hobby. Wij willen zo graag allerlij containers en kolen/ertstreinen op onze modelbaan laten rijden, fotograveren hele pagina's vol met deze treinen, maar weten we ook waar deze zeekisten en erts/kolen vandaan komen? Liefhebbers kunnen, na onderstaand bericht gelezen te hebben, hun hart in de Europoort ophalen. SK

 Dankzij zijn unieke diepgang liggen deze week de allergrootste schepen ter wereld in de Rotterdamse haven. Vrijdag 16 augustus is alle aandacht gericht op de eerste aankomst van de Maersk Mc-Kinney Moller. Met een capaciteit van 18.000 TEU (twintigvoetcontainers) en een lengte van 399 meter en breedte van 59 meter is dit schip verreweg het grootste containerschip ter wereld.
In de haven zijn op dat moment nog enkele andere enorme schepen aanwezig. In het Calandkanaal op paal 80 ligt dan de Ti Europe. Met een lengte van 380 meter en een breedte van 69 meter is deze witte tanker de grootste nog varende olietanker (DWT 420.000 ton) ter wereld. Bovendien wordt vrijdagochtend 16 augustus de Vale Rio verwacht in de Mississippihaven bij EMO. Dit grootste ijzerertsschip ter wereld meet 362 meter en is 65 meter breed. Twee jaar geleden volgde het schip de Berge Stahl op als grootste ijzerertscarrier. Ook de Berge Stahl ligt vrijdag in de haven, bij EECV. Het schip meet ‘slechts’ 343 meter, bij een breedte van 63,5 meter.

Schaalvergroting
De Berge Stahl vaart al sinds 1986 tussen Brazilië en Rotterdam. Jarenlang was het schip – op enkele enorme olietankers na – verreweg het grootste schip dat de Rotterdamse haven aandeed. De komst van de nieuwe generatie ijzerertsschepen en containerschepen is de bevestiging van de enorme schaalvergroting die de laatste jaren heeft plaatsgevonden in de scheepvaart. Dat heeft ook zijn weerslag op de havencijfers. In 2006 arriveerde het eerste containerschip met een capaciteit van meer dan 10.000 TEU, in 2011 kwamen er nog 362 van dit soort containerschepen aan. Vorig jaar waren dit er al 487. Ondanks de gestage groei in de overslag naar ruim 440 miljoen ton, nam het aantal schepen dat in Rotterdam arriveerde de afgelopen jaren af van 35.000 naar 32.000.

Diepgang
In de Rotterdamse haven arriveren de grootste schepen ter wereld. Dat komt door de diepgang in de haven tot bijna 23 meter (de hoogte van een flatgebouw van acht etages) en dankzij de Eurogeul, een kanaal in de Noordzee met een lengte van 57 kilometer en een gegarandeerde diepgang van 25 meter. Die diepgang is vooral nodig voor ijzerertsschepen en olietankers. De Vale Rio steekt volgeladen 23 meter onder water en de Ti Europe zelfs 24,5 meter. De Maersk Mc-Kinney Moller heeft ‘slechts’ een maximale diepgang van 16 meter. Het unieke van de haven van Rotterdam is dat dit schip hier bij normale omstandigheden 24 uur per dag kan arriveren in de Europahaven.
Bron: Port of Rotterdam/Maritime News
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Alex_is_lang op 15 August 2013, 19:01:56
Hallo,

Vrijdag zijn de 3 grootste schepen die Rotterdam aan doen tegelijk in de haven.
Uniek moment lijkt me.
Nos.nl gaf er een bericht over http://nos.nl/artikel/540205-grootste-schepen-naar-rotterdam.html
Waarbij vermeld staat dat er speciaal een tribune in de duinen is opgesteld om het containerschip van Maersk binnen te zien varen.

Groeten Alexander
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Arjan6511 op 15 August 2013, 19:33:49
Hallo Hans: Bedankt voor de info!

Door jouw bericht onstond een wild plan om zaterdag die kant op te gaan en te gaan kijken. Met je info en Wikimapia komen we ruwweg een heel eind, maar heb jij nog tips?

Alvast bedankt!
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Jeronimos op 15 August 2013, 19:42:35
;D Daar kun je mooie modelbanen op bouwen, op die schepen!   :o   8)  ;D

Maar mooie info:

Hier links naar info over deze schepen:
de Ti Europe (http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=205408000)
de Berge-Stahl (http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=235089333)
de Maersk Mc-Kinney Moller (http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=219018271)
de Vale Rio de Janeiro (http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=566173000)
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: ex44 op 15 August 2013, 19:50:38
Andersom is wat problematischer  ::) 8)

Interessant stukje, Hans! Kweenie of, maar als ik één dezer dagen nog in de buurt kom, ga ik vast en zeker even kijken!

Groet,
Jan
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Jeronimos op 15 August 2013, 19:52:17
duh.
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: ex44 op 15 August 2013, 19:53:38
In model bedoel ik. Dan ben je toch algauw een metertje of vier (per schip) verder  :P
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Hans Reints op 15 August 2013, 21:34:41
Hoi Mannen,

Ik heb even een kaartje gemaakt met de ligplaatsen van de schepen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img643.jpg)
SK
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Jan-Peter op 15 August 2013, 21:40:27
En de actuele locaties, en vertrek zijn te vinden op:

marinetraffic (http://www.marinetraffic.com/ais/)

JP
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Jeronimos op 15 August 2013, 23:15:42
In raadplaatje zeggen we dan: "brilletje?"  ;D
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: NS264 op 15 August 2013, 23:22:06
Dat is altijd interessant om te weten waar alles vandaan komt. In Rotterdam wordt alles weer verscheept naar de binnenvaart en zo komen de ertsschepen zoals de "de Veerhaven I tm ..." Tiel weer voorbij en bv naar de Centrale in Nijmegen of Duitsland. En tig trucks over de A15 en containers over de Betuweroute.

Naast treinen ook grote interesse voor de scheepvaart  groot en klein.

Dat grote containerschip heeft die zo'n front en back brug?

Kun je trouwens zomaar overal komen in de havens dan?

Thanks voor de info.



Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Jan-Peter op 16 August 2013, 09:18:29
Citaat
"brilletje?"

Schijn ik de laatste tijd vaker nodig te hebben ...  ;)

JP
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: tijgernootje op 16 August 2013, 11:25:05
@ KoenF

Nee de gehele haven is niet "zomaar" bereikbaar.
Ofwel er zijn plekken waar je niet kan komen omdat er bedrijven en hun hekwerken staan,met hier en daar wat beveiliging  ;)
Maar het merendeel van de locaties is wel te bekijken van 1 of andere weg,al moet je op passen met waar je wel en niet mag staan.
Zoals gezegd beveiliging en oom agent houden daar scherp toezicht op,dus doe geen onverantwoorde dingen.
EMO is volgens mij in bepaalde gevallen nog de makkelijkste als het gaat om schepen zien daar,even afhankelijk van waar dat erts schip wordt afgemeerd heb je aan de N15 een wijds uitsicht over een stuk van de kades van de EMO,dus een plaatje schieten moet vanaf daar wel te doen zijn.
(wel even uitvogelen waar je je auto kwijt kan want er zijn geen parkeer plekken langs de N15 aan de rechtse kant ;D,of er aan de duizijde iets kan weet ik niet ? )
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Hans Reints op 16 August 2013, 12:30:27
Ik lees even mee. Boei 80 kan je haast aanraken als je over de landtong tussen de Waterweg en  het Callandkanaal rijdt. Als je helemaal naar het einde van de Noordzeeweg gaat, dat is de naam van de weg over de Landtong,  zie je helemaal aan het einde, tussen de Waterweg (Hoek van Holland) het Breeddiep en de Scheurhaven (sleepboothaven) een hoge berg. Dit is de voormalige vuilstort van de AVR geweest. Vanaf hier heb je een panoramisch uitzicht over zee en de Europoort. Je staat daar ook als het vware stijf naast de EECT. Volg je de N15, de A15 houd al bij Rozenburg op!!!!!, richting Maasvlakte dan zal je aan de rechterkant de Mississippihaven zien met zijn enorme kolen/erts kranen. Het leuke is dat je paralel aan de Betuweroute/havenlijn rij. gegarandeerde treinen. Volg je neus en vindt de diverse toegangen naar het water. Niet de afslag naar het Fire Trainings centre nemen want die weg loopt dood.
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Marco1044 op 16 August 2013, 13:53:21
@ Sobat e.a: bedankt voor deze tips!  (y) we gaan op pad en vinden het vast wel...

Gr Marco.
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Arjan6511 op 16 August 2013, 15:52:15
@Sobat Kras: Ook mijn dank, handige kaart!
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: Marco1044 op 16 August 2013, 19:29:45
Straks in het half 8 journaal op RTL4 beelden uit de Rotterdamse haven!

Gr Marco.
Titel: Re: Container, kolen en erts (schepen)
Bericht door: NS264 op 16 August 2013, 20:53:42
Idd ook zelfs op de radio gehoord en er zijn ook filmpjes via 3FM op Youtube te vinden. Zelf kijken is natuurlijk leuker.
Zou nu eigenlijk een tochtje met Spido moeten maken.

Gr Koen.
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Ronald1 op 16 August 2013, 22:34:22
Dit verklaart wel de drukte van vandaag daar. Ik wist het niet anders had ik m'n ogen wel op het water gehouden i.p.v. op m'n werk.
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Arjan6511 op 17 August 2013, 19:11:12
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht. Moet nog op de PC worden gezet, dus dat komt nog.

Eerst langs boei 80 geweest voor de Ti Europe, zowel de lengte als breedte meer dan imposant, en je kon haar (want dat is een schip natuurlijk) bijna aanraken. Vervolgens doorgetuft naar het einde van de Landtong, waar we om 1008u aankwamen en te horen kregen dat de Maersk wat eerder dan de aangekondigde 1100u was vertrokken en net uit het zicht. Jammer maar helaas! Gelukkig wel goed zicht op de Berge Stahl en de naastgelegen (Naam volgt) en wat andere (grote) schepen zien aankomen en vertrekken.

Na te zijn teruggereden langs de EMO om de Valle de Rio te bekijken, en daarna wat zoeken naar de juiste weg tussen alle veranderingen die sinds ons laatste bezoek een jaar of 6 terug zijn gekomen. En dat zijn er heel wat!

Bij de `spottersplaats`  bij het Zuiderhoofd een frietje gehaald en nog wat schepen gezien, op de weg daarheen thv de Pr. Amaliahaven nog een containertrein met G1206 van als ik het goed heb ERS gezien, en dat is toch een rare gewaarwording zo op de nog open vlakte, wat dat betreft is het jammer dat de hele spoorlijn is `ingehekt`.

Sobat a.k.a Hans: Nogmaals dank voor het plaatsen van het bericht hier, anders waren we er vandaag  zeer waarschijnlijk niet geweest, en ondanks dat we de Maersk hebben gemist had ik de rest niet willen missen!
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Speedy op 17 August 2013, 19:26:46
Dan hebben ze die Maersk zeer snel gelost en geladen voor zover dat nodig was.
Time is 20 feet money.
Geweldig.
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: santerdam op 17 August 2013, 19:37:37
Ja, ze hebben het schip snel kunnen afhandelen. Maar bedenk dat de Maersk nog niet op volle capaciteit is geladen. In Rotterdam zijn de container-kranen op dit moment nog niet hoog genoeg. Het schip past niet onder die kranen als het schip op maximale hoogte is geladen.

Sander
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Marco1044 op 17 August 2013, 20:35:44
Vandaag die kant uit geweest, hoop mooie dingen gezien en vastgelegd voor het nageslacht.

Nageslacht? Krijg ik er een neefje of nichtje bij?  ;D

Zonder gekheid: het was een leuk dagje zo, veel gezien inderdaad!

Gr Marco.
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Hans Reints op 04 September 2013, 09:21:33
Hoe snel het kan gaan!!!!

UASC overklast Maersk met nieuwe recordschepen
De ’Maersk Mc-Kinney Møller’ (18.270 teu) verliest zijn titel van grootste en milieuvriendelijke containerschip in april 2015 aan een nieuw jumboschip van United Arab Shipping Co (UASC).
De Arabische rederij bestelde bij Hyundai Heavy Industries vijf schepen van 18.800 teu en vijf van 14.500 teu. Uniek aan al deze nieuwe schepen is dat ze worden uitgerust met motoren die zowel klassieke bunkerolie als LNG zullen kunnen verbruiken.
De bestelling van UASC heeft een waarde van 1,37 miljard dollar. Dat bedrag kan nog oplopen tot meer dan twee miljard dollar, want er werden ook opties genomen voor een zesde schip van 18.800 teu en een tweede reeks van zes eenheden van 14.500 teu.
De rederij betaalt per schip van 18.800 teu ongeveer 150 miljoen dollar. Dat is 14,5 miljoen dollar meer dan de schepen van 18.400 teu die China Shipping in mei bij Hyundai Heavy Industries bestelde. De nieuwe jumboschepen van UASC en China Shipping zijn bestemd voor een gezamenlijke dienst tussen Europa en het Verre Oosten.
Dat UASC meer per schip betaalt, heeft alles te maken met de keuze om op termijn op lng te kunnen varen. Het ontwerp van de schepen laat het toe om gemakkelijk extra tanks voor het bunkeren van lng aan boord te installeren. De Arabieren betalen overigens per jumboschip nog altijd 35 miljoen dollar minder dan Maersk voor zijn iets kleinere Triple E-schepen.
UASC’s grootste schepen zijn nu nog negen eenheden van 13.100 teu. De totale capaciteit van de vloot van de Arabische rederij bedraagt 286.458 teu, goed voor een negentiende plaats in Alphaliners top-20 van ’s werelds grootste containerrederijen.
Het is duidelijk dat UASC van plan is om een grote megacarrier te worden, want het orderboek telt nu al 184.500 slots. Vorige week raakte bekend dat UASC ook twee extra brede schepen van 9.000 teu zal huren na hun oplevering in mei en juni 2014.
bron,maritimenieuws
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: MarcNL op 04 September 2013, 09:37:04
Het is te hopen dat het Suez kanaal open blijft.
De economische haalbaarheid van dit soort schepen is voor een belangrijk deel op deze doorvaart gebaseerd.

Nu het zo rommelt in die regio, weet je het maar nooit...


Wat betreft die mega containerschepen: vroeg of laat zullen Cosco, MSC, CMA-CGM, etc. niet achter kunnen blijven.
Rotterdam mag er blij mee zijn, want er zijn verder niet veel havens in Europa waar deze joekels terecht kunnen.
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: Peter Spruit op 04 September 2013, 13:10:37
Toch wel  :D

Antwerpen klaar voor 18.000 TEU

Dinsdag 03 09 2013

De nieuwe generatie containerschepen - de Triple-E van Maersk - kunnen naar de haven van Antwerpen varen. Proeven van het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid tonen aan dat de Schelde dit type van schepen - 400m lengte, 59 meter breed, 18.000 TEU- capaciteit – aan kan.
..
Het WL heeft een reeks waarheidsgetrouwe simulaties uitgetest met informatie die door de rederij werden ter beschikking gesteld. Die proeven geven een positief resultaat. Het schip kan naar Antwerpen komen, met hier en daar aanpassingen aan het verloop van de procedures. De voorbije jaren werden deze positieve simulaties telkens gevolgd door een aantal proefvaarten met steeds gunstig gevolg. Zodat er ondertussen op de Schelde meer dan 720 reizen gebeurd zijn met containerschepen van meer dan 360 meter.

De maritieme diepgang van de haven van Antwerpen sluit hiermee goed aan bij de marktvereisten. Ze wordt bovendien versterkt door de landinwaartse ligging van de haven en de verbindingen met het hinterland.

De Schelde, de maritieme toegangsweg naar de haven van Antwerpen voldoet voor de nieuwe generatie containerschepen die zo’n drie meter langer en breder zijn dan de grootste types op de Schelde tot nu toe.

De definitieve vaart wordt steeds goedgekeurd door de Vlaams-Nederlandse Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, die de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de Schelde bewaakt

Bronvermelding : Website  van de Port of Antwerp

Mvg

Peter
Titel: Re: Container-, kolen- en erts- (schepen)
Bericht door: MarcNL op 04 September 2013, 13:33:37
Antwerpen, Rotterdam en ik denk ook Hamburg.
Dan heb je het wel zo'n beetje gehad op dit moment.

Het gaat niet alleen om de vaargeul, maar ook afmeting en aantal van de terminalkranen, en in het algemeen de capaciteit van de gehele terminal.
Snel lossen en laden is alles.