BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Railbouw Leerdam op 13 August 2013, 10:59:01
-
Beste Lezers,
Ik heb een vraag, ik ben aan het nadenken over een nieuwe opzet voor mijn baan. Nu is alles nog op 1 niveau, maar door het feit dat ik eigenlijk al mijn materieel wil inzetten, is een schaduwstation noodzaak geworden. Nu wil ik dit gaan realiseren middels een klimspiraal. De boogstralen kunnen i.v.m. de ruimte r2 en r3 zijn. Nu is mijn vraag: Hoe is jullie ervaring met de 3737 van artitec met 6 rijtuigen (plan E stam ns150jr) in een klimspiraal, gaat dit goed met deze loc? Of heeft hij dan toch issues met het het klimmen? Graag hoor ik jullie ervaringen.
Gr. Dieuwe
-
Ik heb geen ervaring met de 3700 in een klimspiraal maar wel op een helling.
Op onze clubbaan hebben we een helling van 2,4% over een lengte van 6 meter.
De 3700 trekt hier maximaal 1 stalen D en 2 C12C,s van artitec met moeite omhoog(slippende wielen).
Dit heeft mij er van weerhouden om een 3700 te kopen en ik ben erg huiverig geworden om een 6300 te bestellen.
Een spiraal met r2 en r3 kun je vergeten volgens mij. Ik zou nooit r2 en r 3 toepassen in een spiraal, volgens mij is dat voor meer locomotieven dodelijk wat betreft de trekkracht, als ze überhaupt r2 en r3 kunnen berijden.
Gr. Ed
-
Maak je op dat moment gebruik van het losse gewicht voor in de cabine?
-
Ik heb mijn 3737 voorzien van de marklin slipbanden, dit verbeterde de trekkracht aanzienlijk. Dat was ik vergeten erbij te zeggen. Maar een spiraal moet dus met r3 en r4 gemaakt worden? of zou het toepassen van enkele rechte stukken r2 en r3 wel mogelijk maken?.
N.B. Het gewicht heb ik er nog niet in gezet, daar de trekkracht nu voldoende is de stam te trekken
-
Ja, en de antislipbandjes waren al vervangen door roco ASBtjes zoals Artitec zelf aanbeveelt.
Gr. Ed
-
En wat trekt jullie loc op vlakke ondergrond?
-
Ligt er wel aan welke fabrikant je gebruikt:
Piko R2 is bijna gelijk Roco R3 (+/- 42cm)
Piko R3 is bijna gelijk Roco R4 (+/- 48cm)
Ik heb in mijn spiralen 42/48 cm (42 dalend, 48cm omhoog).
-
Was ik ook vergeten te zeggen, ik rijd marklin. Ik gebruik C-rail. Daar is r2 ook +/- 42cm.
@ Hans: En door jouw spiraal gaat alle materieel goed? ook de 3700?
-
Tot nu toe is alles er goed doorheen gegaan.
Ik heb dan geen 3700, maar een aantal stoomlocs van roco en de DE-IV van Roco.
Hebben allemaal als minimum straal van 42cm.
-
Mijn overige locs ben ik niet bang voor dat ze dit kunnen, en jouw verhaal bevestigd dat. Maar juist voor de 3737 zou ik de ervaringen willen weten.
-
Ik heb ROCOline R5 rails liggen in het klimspoor van de spiraal.
Rijdt de lok dan blijft hij goed rijden mits er niet meer dan zo'n 4 à 5 wagens achter zitten.
Echter moet de lok halverwege stoppen (de spiraal beslaat twee blokken) dan komt hij met genoemde wagons moeilijk tot niet op gang. Het stijgingspercentage is iets meer dan 2 %.
Verder moet ik het extra gewicht nog een keer plaatsen.
Misschien gaat het dan beter.
Ton
Overigens geldt dit ook voor de Koploper en de 1200 van Trix.
-
Bedankt voor deze input, dus er is hoop! ;D Ik ben niet van plan mijn spiraal in blokken te verdelen. Het zal 1 blok zijn en ik zal rekening houden met het feit dat de loc een aanloopje nodig heeft om momentum op te bouwen.
-
Ik heb de 3737 lateste tentonstelling op Gouda laten rijden, een rondje Gouda is dan wel heel lang rijden. Er waren toen 3 Plan E achter (natuurlijk de niet ontsporende variant, die ik heb omgebouwd) De spiralen in Gouda zijn dan wel groot en zacht, maar leveren geen enkel probleem op!
Groet
Bernd
-
Super! Ben blij dat er positieve ervaringen zijn!
-
Volgens mij rijdt Bernd wel 2 rail, dat schijnt wat trekkracht betreft veel uit te maken t.o.v. 3-rail, ik rij ook 2 rail en daar trekt mijn 3700 rustig zo'n 14 4-assige rijtuigen rond, ik heb geen klimspiraal.
Stephan.
-
En ik geloof dat de spiralen in Gouda a/d Moesel van een andere orde zijn dan een R2/R3 spiraal. Ik zou niet te optimistisch zijn. Op zijn minst wordt het model elke keer overbelast.
-
Heb ook problemen met de helling vanuit schaduwstation naar zichtbaar gedeelte. Alles komt probleemloos de helling op (treinstellen ,inclusief trix Ice 3, thalys en koploper, locs met 7 rijtuigen, locs met 2 meter goederentrein)
Mijn 3700 ook....tot je er een (1 :'() stalen D aan hangt. Mijn 2 c12c's kan ik al helemaal vergeten... en in mijn enthousiasme had ik nog een 3e besteld...
Heb er al Roco bandjes om gedaan, het gewicht in gelegd. Maakt helemaal geen verschil.
Gezien de positieve reacties, zijn er ook locs die een heel goede trekkracht hebben
Tips ? Werken marklin bandjes beter ? Ik heb het idee dat het zwaartepunt ongeveer op de eerste drijfas zit; zouden de bandjes beter daar op zitten ?
Jean-Pierre
-
Op vlak terrein trekt hij makkelijk de 6 delige plan E stam, dat is het punt niet. Maar klimmen is een ander verhaal..
@ Hollandbaan: Zoals ik het begreep zijn de marklin bandjes iets "spekkiger" waardoor ze beter "plakken". Bij mij maakte het een wereld van verschil t.o.v. de orginele bandjes. Artitec adviseert deze bandjes voor de 3rail modellen van de 3700.
-
Beste forumlezer(s),
Ik had een 3700 met 3assige tender. Deze trok zonder problemen,ook op de helling vanuit schaduwstation, een 6 delige plan E stam met binnenverlichting.
Hierna 3700 met 4 assige tender aangeschaft. Deze had geen trekkracht. Roco slipbandjes gaven iets verbetering. Ik sprak in Houten hierover met een medewerker van Molenkamp. Deze gaf mij een aantal, na later bleek, Marklin slipbandjes. Wat een wereld van verschil. Er hangen nu zo'n 20 Artitec en Roco kolenbakken achter!
Het enige wat ik ervaar met deze slipbandjes is dat ze iets te dik zijn. Ik heb de betreffende wielen met het Roco railgum voorzichtig "opgeschuurd" en dat scheelde. Als je goed keek wipte bij het inrijden van sommige wissels ( roco-line ) de lok iets op. Inmiddels heeft deze lok heel wat rondjes gereden en rijdt prima.
Groet,
Coen
-
Wees heel voorzichtig met het vergelijken van hellingspercentages op rechte stukken t.o.v bogen.
Zolang de boogstraal relatief groot is gaat de vergelijking op, echter bij kleinere boogstralen gaat de boogweerstand een grote rol spelen. In sommige gevallen (kleine boogstralen) kan je d'r vanuit gaan dat je hellingspercentage meer dan gehalveerd moet worden t.o.v. rechtspoor
-
Ik afwijken van mijn r2/r3 idee, ik ga er r3/r4 van maken met een zo laag mogelijk hellings percentage. R4 omhoog r3 omlaag. gezien de ervaring van coen zou dit moeten lukken.
@ coen: wat zijn jouw boogstralen?
-
Railbouw Leerdam en Coen, bedankt. Ik ga die van mij ook eens Marklinspekzooltjes geven
Jean-Pierre
-
Ik heb ook de slipbandjes vervangen door de märlin bandjes die ik gekregen had na contact met artitec. Ik heb zelf een klimspiraal met een radius van 110cm en een steiging van 9,2cm per ronde. 9mm multiplex voor de spiraal, 12 mm steunlatjes, blijft er 7,1cm over rail en rijhoogte.
Dat betekend dat de steiging 2,66% is en ik kan zeggen dat de lok met gemak 6 Piko N.S. rijtuigen kan trekken.
Het lijkt mij raadzaam om de radius van de klimspiraal niet veel krapper te maken omdat dan de steiging te veel gaat worden.
Groet, J, Moors.
-
Bedankt weer voor deze bijdrage, allemaal er nuttig bij het bedenken van mijn definitieve plan. (y)
-
Heb direct Marklin bandjes besteld en dankzij die winkel in Vlaardingen lagen ze vandaag al in de bus. Gelijk maar de roco bandjes vervangen door Marklin bandjes, en jawel...1 stalen d...het lukt. Een c12c, een tweede c12c, het lukt nog steeds. En nog twee 4-assige goederenwagons lukt ook.
Vanuit stilstand op de helling komt hij nu zonder slippen probleemloos op gang met 5 4-assers aan de haak.
Wat een verschil zeg !!
Jean-Pierre
-
(y) :) (y)