BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: RichardE op 13 August 2013, 09:25:57
-
All, Ik ben een beetje een newbee op dit forum, dus als ik in de verkeerde rubriek zit, excuseert u mij dan vooral op voorhand :).
,
Even iets in de groep gooien: Ik heb de 3 wagens van de VSM in bezit die Roco recent heeft uitgebracht (de 64085), ik rijd Marklin digital en de wagons zijn dus netjes voorzien van wisselstroomwielen (althans, als MTE ze spoedig omwisselt, maar daar gaan we maar van uit :) ). Ik wil er graag verlichting in te bouwen, ik ben niet bang van een printplaatje met LED's zelf in elkaar knutselen ed dus het hoeft geen kant en klare oplossing te zijn (liever niet zelfs, zelf knutselen vind ik leuker). Maar ik loop tegen een praktisch probleem aan.
Ik heb geen ervaring met ROCO wagens, dus ik heb ook echt even geen idee wat handig is qua sleper, stroomtoevoer. Stroomvoerendekortkoppelingen zie ik zo op het eerste gezicht niet zitten, dus dat wordt dan onder iedere wagon een slepertje? Maar welke (Roco / Marklin?) en hoe?
Tips en trics meer dan welkom! Ben een redelijk goede knutselaar, dus als het wat creatiever / lastiger wordt dan durf ik dat wel voorzichtig te proberen.
Ben benieuwd naar jullie reacties ervaringen en zal mijn voortgang / resultaat t.z.t. uiteraard hier delen.
grt Richard
-
Sowieso een 1 of 2 polige stroomvoerende koppeling.
Onthou, elke stroomafnemer heeft een hele grote invloed op de wrijving. Vooral de sleper. Ik raad je aan om niet meer dan 1 sleper per stam toe te passen. Vervolgens stroomvoerende koppelingen. Onder elke wagon zouden wel massaveren kunnen.
-
Je zou je loc ook van een stroomvoerende koppeling kunnen voorzien en daar je spanning vandaan halen. Doe ik ook op diverse vaste stammen, dit scheelt zoals boven aangegeven weerstand. Je zou 1 rijtuig van een sleper kunnen voorzien en doorkoppelen aan de loc. Zo heb je ook meteen betere stroom afname.
Gr Dieuwe
-
Dank voor de reacties, maar welke slepers zet ik onder deze wagens?
-
Mijn mening is, om deze set niet van slepers te voorzien. Pak de spanning van loc, zo heb je geen slepers in het zicht. Want een sleper is het beste weg te werken onder een draaistel, en die heeft deze set niet.
-
Gaan we daar eens naar kijken. Wordt nog een uitdaging met een oude 3085 ervoor :-)
Misschien toch maar gewoon een draadje trekken ipv stroomvoerende koppelingen
-
Als je de set als vaste stam+loc rond laat rijden is dat op zich geen verkeerde oplossing.
-
Gaan we daar eens naar kijken. Wordt nog een uitdaging met een oude 3085 ervoor :-)
Waarom geen 50'er?
Op een modelbaan kan alles natuurlijk maar
de 003 160-9, die ik ook heb, ervoor zetten, is eigenlijk fictie.
Ik heb wel een foto nodig van de 003'er, dus wil je die maken en via PB naar
mij sturen? Alvast bedankt en veel succes met de ombouw en inbouw.
Grtjes Remy
-
Waarom geen 50'er?
Omdat die niet in mijn assortiment zit :-) VSM zelf rijdt ze trouwens (ook) met een 23-er. Heeft Marklin recent uitgebracht, dus even sparen. Tot die tijd boeit het me niet zo veel wat er voor hangt :-)
Ik heb wel een foto nodig van de 003'er, dus wil je die maken en via PB naar mij sturen?
Grtjes Remy
Gaat 'm voorlopig ff niet worden, de hele boel staat ingepakt ivm de "zomerstop"
-
Je hebt gelijk! Lekker sparen en een 23'er ervoor! Dat klinkt super!
Grtjes Remy
-
Na ruim 1,5 week heb ik nu de M* kortkoppelingen EN de wisselstroomwielen :)
Heb wat nader onderzoek op de wagens gedaan en de ruimte voor verlichting is wel erg krap. Daarnaast vind ik de wagens ook wel erg fragiel. Het haakje voor 1 vd veren aan de koppelingen is al verbogen (plastic, dus voorzicht!). Ik geloof dat ik er eerst 'zo' maar eens mee ga rijden en een paar nachtjes over ga slapen of ik er wel echt verlichting in ga knutselen.
@remy, zal vh weekend foto vd stam met de 003 ervoor maken voor je
-
Oké is goed ,ik wacht. :)
Grtjes Remy
-
Omdat die niet in mijn assortiment zit :-) VSM zelf rijdt ze trouwens (ook) met een 23-er. Heeft Marklin recent uitgebracht, dus even sparen. Tot die tijd boeit het me niet zo veel wat er voor hangt :-)
Alleen komt de Märklin uit een iets andere deelserie. Grootste verschil is het dak van het machinistenhuis: In de laaggenummerde 23'ers is dat plat. In de hogere nummers rond. Roco heeft wél de goede 23'er uitgebracht :)
(maar als je niet zo klinknageltellerig als ik bent maakt dat niet zoveel uit natuurlijk...)
-
Roco heeft wél de goede 23'er uitgebracht :)
Ja dat weet ik, maar in essentie rijd ik M* en geen Roco. Dat ik met niet M* wagens "moet" rijden is al een hele schok voor me die ik nauwelijks te boven kom :)
-
Je raakt er vanzelf aan gewend!
-
Voor Remy - en andere geïnteresseerden: De BR003 met de VSM Oostenrijkers op mijn nog veel te kale baan :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2130_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2130_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2133_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2133_1.jpg)
-
Ziet er beter uit als ik had verwacht.
Ik gebruik die laatste foto voor een te openen
andere topic, is dat goed? Mijn 003 mist namelijk een onderdeel op de ketel.
Grtjes Remy
-
Is OK hoor, ik heb ook nog wel zo'n onderdelen tekening van M* als dat helpt. Ik weet niet of die (nog) online staan tegenwoordig?
-
Stuur 'm maar via PB, anders krijg ik ruzie met de mods.
Grtjes Remy
-
Kan iemand mij vertellen hoe de wagons geöpend kunnen worden? Onlangs heb ik een 6 delige set over kunnen nemen van Klein Modelbahn met Roco onderstellen denk ik. Er staan geen artikelnummers onder maar de wagons hebben wel NEM-schachten.
-
Kan iemand mij vertellen hoe de wagons geöpend kunnen worden? Onlangs heb ik een 6 delige set over kunnen nemen van Klein Modelbahn met Roco onderstellen denk ik. Er staan geen artikelnummers onder maar de wagons hebben wel NEM-schachten.
De onderstellen zijn overigens ook van Kleinmodellbahn. Roco heeft de mallen destijds van Kleinmodellbahn overgenomen en inderdaad het Roco logo staat dan ingegraveerd. Dit bij de uitgave van Roco.
Het dak lichtjes indrukken en omhoog wippen. Er zitten 6 nokjes aan met onderaan een gaatje die op het raampartij klikt. (aan iedere kant nabij het raampartij 3). Eventueel als er een paar los komen een satéprikker tussen dak en wand steken, zodat het gaatje niet terugvalt in het puntje van het raampartij.
Ik moet toegeven dat het moeizaam gaat. Dus je geduld wordt enigszins wel op de proef gesteld. ;D
Eenmaal open zie je op de bodem ook 6 nokjes zitten die de bak en onderstel en raampartij bij elkaar houden. Met een klein schroevendraaiertje kun je deze los wippen van de bak. Het onderstel komt dan los evenals de raampartijen. Dan kan je naar hartenlust je rijtuigen een pimpbeurt geven. Succes!
Ter Illustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klein2.jpg)
Jeroen