BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Corné de heer op 12 August 2013, 22:19:43
-
Hoi allemaal
Ik heb een probleem met mijn piko taurus: de stootbuffers zijn te lang, en van de trein die ik er achter wil hangen kan je de buffers helemaal niet los halen want die zien in het frame mee gegoten.
Als iemand een oplossing heeft zou ik het graag willenweten.
Grt Corné
-
Er zijn verschillende opties; een wat langere koppeling, of de buffers
met een vijl wat dunner maken, het ligt eraan hoe groot de afstand is
die overbrugt moet worden :)
Mvg,
Tis
-
Dat zijn best goede opties, maar niet geschikt voor mij omdat:
Ik gebruik stroom gelijdende koppelingen van viessman en die kunnen niet langer.
De afstand is best groot die ik moet overbrugen
Maar toch bedankt ;)
-
Ik heb een probleem met mijn piko taurus: de stootbuffers zijn te lang, ........
Of de NEM schacht waar de koppeling in moet is te kort.
In NEM362 (http://www.morop.eu/de/normes/nem362_d.pdf) staat hoe ver de schacht achter de buffers moet zitten (maat e)
-
Hallo Córne
linkje naar Piko zelf
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=5&vw_name=detail&vw_id=14&PHPSESSID=hiulc3voes595egkaqvoajtrj6
gr Jos
-
Hoi allenmaal
Ik heb eens na gekeken en de NEM schacht klopt.
Maar tog bedankt (y)
-
is hetzelfde probleem als bij een piko 189: Er is wel een NEM-schacht aanwezig maar geen kortkoppel mechanisme. Hierdoor zal elke kortkoppeling in de boog zorgen voor overbufferen. Enige oplossing is de haak/oog koppeling te gebruiken van piko zelf.....
-
Zoals op de site van Piko beschreven, moet het ook lukken met de stroomvoerende koppelingen van Viessmann.
Alternatief: De koppeling maar gedeeltelijk de NEM-schacht insteken en dan fixeren met wat secondenlijm. Dat is wel een minder fraaie oplossing, maar in de praktijk heeft het bij mij niet tot problemen geleid. (De verbinding is sterk genoeg om de trekkrachten van een redelijk zware trein over te brengen).
Groet, Bas
-
Ik heb eens na gekeken en de NEM schacht klopt.
Als hij rechtuit staat zal het kloppen. Maar in een boog moet de koppeling naar voren komen, en dat doet hij niet omdat er geen kortkoppelmechanisme in zit. Dus eigenlijk had hij iets verder moeten uitsteken.
Uit het verhaal op de website van Piko kun je afleiden dat Piko erkent dat ze hier een fout hebben gemaakt. Ze geven aan dat ze de fout in de productiemodellen niet gaan verhelpen, maar ze vertellen wel wat je er zelf aan kan doen.
-
Bedankt voor de tip Jos, nu wordt hij niet meer uit de bocht geduwd.
En het is niet moeilijk om te doen. (y)
Groetjes corné
-
Floris en Bas
Ik heb het probleem op gelost met de oplossing van Jos (zie hier boven)
Groetjes corné
-
@ Córne
Graag gedaan , daar is dit forum ook voor .
gr Jos
-
Ik heb dit probleem op een andere manier opgelost bij de piko hobby containerwagens.
Ik steek dan de koppeling er niet volledig in en draai vanaf de andere kant van de nemschacht (dus de kant van de locomotief/wagen) een zelftappend railschoefje om de koppeling vast te klemmen. Werkt ook prima. :)
Henk